Pagina 144 van 208
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Geplaatst: 24 sep 2013, 22:58
door nahoj
Trein30 schreef:bobby schreef:is er ergens terug te vinden hoeveel desiro's er al geleverd zijn?
De voornaamste bron momenteel zijn de spotters. Als je alle recente spots samenstelt in een lijst, heb je het volgende resultaat:
08xxx-units (3kV DC)
- Geleverd: 102 units (08001-08095; 08097; 08099-08100; 08102; 08104-08105; 08107) (nog 108 units te leveren)
- In dienst: 82 units (08001-08046; 08048-08053; 08055; 08057-08067; 08070-08078; 08086-08088; 08090-08095)
085xx-units (3kV DC/25kV AC)
- Geleverd: 52 units (08501-08552) (nog 43 units te leveren)
- In dienst: 40 units (08501-08521; 08523-08525; 08528-08532; 08534-08543; 08546)
Totaal
- Geleverd: 154 units (nog 151 units te leveren)
- In dienst: 122 units
Een kleine verbetering: "Geleverd" en "In dienst" zijn synoniemen. Een stel gaat maar in dienst wanneer het geleverd is. Om volledig correct te zijn vervang je beter "geleverd" door "gebouwd", in je tekst.
En nog een kleine update: er zijn momenteel 127 stellen geleverd = in dienst.
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Geplaatst: 25 sep 2013, 22:50
door Dieselfreak
In het Wikipedia-artikel over de MS08 heeft iemand geschreven "Binnendeuren zijn aanwezig, maar staan steeds in geopende toestand." Klopt dit, en zo ja, waarom zijn er dan binnendeuren, als ze toch niet kunnen sluiten?
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Geplaatst: 25 sep 2013, 22:55
door kika
Branddeuren, zijn ook af te sluiten door de tbg als een deel van het stel buiten gebruik is (kapot glas ofzo bijvoorbeeld).
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Geplaatst: 26 sep 2013, 00:36
door Steven
Dieselfreak schreef:In het Wikipedia-artikel over de MS08 heeft iemand geschreven "Binnendeuren zijn aanwezig, maar staan steeds in geopende toestand." Klopt dit, en zo ja, waarom zijn er dan binnendeuren, als ze toch niet kunnen sluiten?
De binnendeuren zijn er wel degelijk, aan het eind van elk rijtuig, dus aan iedere overgang kan je schuifdeuren terugvinden. Deze sluiten automatisch bij het buiten dienst stellen van het motorstel. Ook bij brand sluiten deze normaal automatisch af, dit om het effect van de brand te beperken. Verder kan men ze ook nog sluiten om dat deel van de trein af te zonderen voor reizigers. Dit laatste zal je niet snel zien gebeuren, meestal kiest men voor het volledig afsluiten van een motorstel (in meervoudige samenstellingen). Op het diagnosescherm in de stuurposten kan men de toestand (open, gesloten, defect, ...) terugvinden van deze deuren en alle buitendeuren.
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Geplaatst: 26 sep 2013, 07:21
door Stijn91
Steven schreef:Dieselfreak schreef:In het Wikipedia-artikel over de MS08 heeft iemand geschreven "Binnendeuren zijn aanwezig, maar staan steeds in geopende toestand." Klopt dit, en zo ja, waarom zijn er dan binnendeuren, als ze toch niet kunnen sluiten?
De binnendeuren zijn er wel degelijk, aan het eind van elk rijtuig, dus aan iedere overgang kan je schuifdeuren terugvinden. Deze sluiten automatisch bij het buiten dienst stellen van het motorstel. Ook bij brand sluiten deze normaal automatisch af, dit om het effect van de brand te beperken. Verder kan men ze ook nog sluiten om dat deel van de trein af te zonderen voor reizigers. Dit laatste zal je niet snel zien gebeuren, meestal kiest men voor het volledig afsluiten van een motorstel (in meervoudige samenstellingen). Op het diagnosescherm in de stuurposten kan men de toestand (open, gesloten, defect, ...) terugvinden van deze deuren en alle buitendeuren.
Ik herinner dat toen de NMBS die open dagen had, je kon maar in 1/3 van het Desiro stel en toen stond er een deur, in het 2e deel zaten alle zitjes zelf nog in de plastiek.
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Geplaatst: 29 sep 2013, 18:07
door Stijn91

Stel 08504 dat in Schaarbeek stond bij de open dagen.
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Geplaatst: 29 sep 2013, 18:15
door Steve
Heb er onlangs eens op gelet en inderdaad opgemerkt dat er een deur zit...
Alleen: zou die deur op regelmatige basis gebruikt kunnen worden (met bijvoorbeeld automatische opening/sluiting), of is ie louter bedoeld ter afzondering van een deel van de trein?
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Geplaatst: 29 sep 2013, 19:43
door Steven
Die deuren dienen enkel om in geval van brand de trein in compartimenten te delen (kwestie van de brand zo weinig mogelijk zuurstof te geven). Verder om ook in geval van een probleem een deel van de trein af te zonder. Geen gewone gebruik tijdens de rit dus.
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Geplaatst: 30 sep 2013, 21:34
door BVG1988
klopt het dat het de buitenste koplampen van een AM 08 zowel wit als rood kunnen branden? Want soms zie je dat er vooraan den 4 witte koplampen branden i.p.v. 2.

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Geplaatst: 30 sep 2013, 21:47
door Steven
die kunnen idd wit en rood geven. Het is gewoon door middel van LED's te gebruiken dat dit mogelijk is, idem bij HLE18 trouwens.
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Geplaatst: 30 sep 2013, 21:50
door BVG1988
Het is daarmee dat ik soms dacht dat de koplampen soms rood brandden van AM 08s omdat ik enkel de buitenste zag branden, maar dat mysterie is nu opgelost.

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Geplaatst: 30 sep 2013, 21:53
door Steven
De normale werking van die koplampen vereist zelfs geen tussenkomst van de TB. Bij het buiten dienst zetten van de stuurpost gaan de lichten automatisch naar rood, bij het in dienst nemen van een stuurpost gaan de lichten automatisch naar wit.
Dus op het moment dat de TB een frontverandering aan het doen is ga je op de desiro aan beide kanten rood licht zien branden (ondanks de trein gewoon in dienst blijft).
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Geplaatst: 30 sep 2013, 22:12
door Fabian318
Zaterdag ben ik voor de eerste keer met de MS 08 gereisd. Zijn volgens mij prima treinen, maar wat ik erg vervelend vind: Alle(?) vis-à-vis-plaatsen beschikken slechts over een raam voor twee zitplaatsen, de overige twee zitplaatsen kijken tegen een muur...

Maar leuk, dat er zelfs in de tweede klas stopcontacten zijn.
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Geplaatst: 04 okt 2013, 15:39
door Trein30
Wéér 'n nieuweling in de 'poel' - vandaag de 08068 al drie keer zien passeren, m'n 116de Desiro-spot.
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Geplaatst: 04 okt 2013, 22:34
door Dieselfreak
Ik vind het toch een gemiste kans dat die deuren in normale omstandigheden niet dicht kunnen. Hebben de ontwerpers er nooit aan gedacht dat het hier tijdens bepaalde gedeelten van het jaar koud kan zijn? Ik zie de mensen al rillen wanneer een Desiro bij grote kou met de buitendeuren open stilstaat.