Fabian318 schreef:Is ETCS Level 1 (wellicht Limited Supervision) niet voldoende, dan hoef er geen Radio Block Centre te komen? Net als in Belgie, waar op de eerste meters van de HSL Zuid en de gehele lijn 25N ook van Level 1 gebruik wordt gemaakt.
Probleem is dat ze in Nederland zo stom zijn geweest om op de HSL niet de mogelijkheid te hebben leven 1 en level 2 gecombineerd aan te hebben staan, en bij het omschakelen, dat het complete baanvak Hazeldonk-Grens - Rotterdam-Lombardijen resp. Rotterdam - Hoofddorp ook nog eens leeg moet zijn (of alle verkeer stilgezet moet worden) om om te schakelen van level 2 naar level 1 (en omgekeerd).
Aangezien de Inspectie Leefomgeving en Transport (opvolger van de Inspectie Verkeer & Waterstaat), nogal door is geschoten in het veiligheidsdenken is onder Level 1 de v/max van alle treinen gemaximeerd op 160 km/h. Waarom dat is weet niemand, maar ze hebben het dus wel gedaan en daarmee is Level 1 dus geen optie. Een Thalys (en voor het geval ze de V250 ooit nog aan de praat krijgen of een opvolger bestellen), mogen in dat geval dus niet sneller dan 160 km/h rijden op het Nederlandse deel van de HSL Zuid.
Steven schreef:Maar wie zegt dat NMBS vragende partij is? Wie zegt dat de NMBS een oplossing moet brengen? Ook NS is er nog en kan evengoed instaan voor het hele gebeuren.
Ter info men weet nu al dat de huidige stuurtafel van de ms96 niet voldoet om etcs in te bouwen wegens net niet groot genoeg. Men moet de afmetingen dus een beetje veranderen en bijgevolg ook de opstelling van alle toestellen aanwezig op de stuurtafel. Idem bij de breaks trouwens. Bij de eerste vernieuwde breaks had men er nog geen rekening mee gehouden, ondertussen dus wel. Je hebt dus breaks met verschillen in de stuurtafel om de etcs display er in te krijgen.
Wellicht een mooie deal. NS heeft nog bijna 50 treinstellen type DM'90 over (dieselstellen). Behoudens enkele spoorlijnen (Zwolle - Kampen, Zwolle - Enschede en Hengelo - Bad Bentheim (volledig onder de draad)), worden ze op dit moment niet meer ingezet, dus zijn er sowieso minimaal 30 treinstellen "over" Als ze niet buiten profiel zijn, kunnen ze die wellicht aanbieden als wisselgeld zolang de NMBS krap zit in haar dieselmaterieel ?