Re: ETCS in België
Geplaatst: 17 mei 2025, 16:15
Voor de operatoren zou dat hetzelfde betekenen als dat ze niet binnen mogen zonder ETCS: ze zouden de traffiek gewoon laten vallen en er zou meer transport verhuizen naar alternatieven.
Zoals ik het zie zouden ze vooral hun concurrentiepositie verslechteren tegenover andere operatoren. Het is immers niet dat ze niet meer binnen mogen, ze moeten alleen maar meer betalen aan Infrabel en dus meer aanrekenen aan hun klanten. Maar een klant die gekozen heeft voor spoorvervoer heeft daarvoor investeringen moeten doen, en zal dus niet zo licht overstappen naar een andere vervoersmodus. Overstappen naar een andere operator is dan simpeler.
SNCF verwacht dus pas op z'n vroegst tegen het einde van 2029 beschikking te hebben over HST-materieel dat is voorzien van ETCS. Als men in België echter per eind 2027 ETCS verplicht stelt, betekent dat dat er gedurende minstens 2 jaar geen SNCF-HSTs meer in Brussel te zien zullen zijn?Justification : une partie des trains internationaux à grande vitesse n’est pas équipée et la Belgique pourrait perdre 30 % du trafic potentiel (seul 70 % du matériel roulant est équipé) mais, surtout, peut-on lire dans une note remise à l’exécutif, « par le choix fait à ce stade par SNCF Voyageurs de ne pas équiper son matériel actuel en ETCS et de ne pas envisager de faire circuler du matériel équipé de l’ETCS en Belgique avant fin 2029, au mieux. Du côté des opérateurs pour lequel un retrofit est en cours, un taux d’équipement suffisant peut être atteint à la fin 2027 ».
Aangezien de shift richting spoor onvoldoende is kan je nu onmogelijk die operatoren gaan straffen want anders is de enige winnaar de vrachtwagen.jan_olieslagers schreef: ↑17 mei 2025, 21:00 "Schuld" is een ongelukkig woord, en eigenlijk weinig relevant. Er is een kromme situatie, en de vraag is wat daar aan te doen valt. Er bestaan natuurlijk geen wonderoplossingen op 1-2-3, maar het verhogen van de kost voor de operatoren zal wel de druk verhogen. Ook op de leasingmaatschappijen. Zo werkt nu eenmaal de vrije markt, tot spijt van wie 't benijdt.
Goeie vraag! Mss komt er een doorschuifactie op gang, maar zoveel materieel met ETCS hebben ze nu ook weer niet.AlexNL schreef: ↑18 mei 2025, 00:55 SNCF verwacht dus pas op z'n vroegst tegen het einde van 2029 beschikking te hebben over HST-materieel dat is voorzien van ETCS. Als men in België echter per eind 2027 ETCS verplicht stelt, betekent dat dat er gedurende minstens 2 jaar geen SNCF-HSTs meer in Brussel te zien zullen zijn?
Daar zou ik mee instemmen als er geen enkele operator ETCS-geschikte locomotieven kon aanbieden, en dat zou me toch een beetje verwonderen. Door een extra kost in te voeren voor niet-ETCS materiaal zal men die operatoren belonen die wel de vereiste investeringen hebben gedaan. En nogmaals: een eindafnemer van goederenvervoer zal, als er eenmaal investeringen zijn gedaan voor spoorvervoer, die niet zo gauw opgeven. Overstappen naar een minder dure operator is dan heel wat simpeler en goedkoper. De echte winnaar is dus niet de vrachtwagen maar wel de "goede" treinoperator.Steven schreef: ↑18 mei 2025, 05:02Aangezien de shift richting spoor onvoldoende is kan je nu onmogelijk die operatoren gaan straffen want anders is de enige winnaar de vrachtwagen.jan_olieslagers schreef: ↑17 mei 2025, 21:00 "Schuld" is een ongelukkig woord, en eigenlijk weinig relevant. Er is een kromme situatie, en de vraag is wat daar aan te doen valt. Er bestaan natuurlijk geen wonderoplossingen op 1-2-3, maar het verhogen van de kost voor de operatoren zal wel de druk verhogen. Ook op de leasingmaatschappijen. Zo werkt nu eenmaal de vrije markt, tot spijt van wie 't benijdt.
Jan, hoeveel spooraansluitingen zijn er verdwenen in de laatste jaren, of zijn al jaren niet meer of soms zelfs nooit gebruikt? De spoorsector zou er niet uit winnen tenzij je de toeslag laag genoeg houdt, maar dan is het effect er ook amper. Ik vind het ook oneerlijk dat we ze hun gang moeten laten gaan, maar het zijn momenteel te veel operatoren om ze allemaal te straffen zonder de hele sector te straffen.jan_olieslagers schreef: ↑18 mei 2025, 22:41 Daar zou ik mee instemmen als er geen enkele operator ETCS-geschikte locomotieven kon aanbieden, en dat zou me toch een beetje verwonderen. Door een extra kost in te voeren voor niet-ETCS materiaal zal men die operatoren belonen die wel de vereiste investeringen hebben gedaan. En nogmaals: een eindafnemer van goederenvervoer zal, als er eenmaal investeringen zijn gedaan voor spoorvervoer, die niet zo gauw opgeven. Overstappen naar een minder dure operator is dan heel wat simpeler en goedkoper. De echte winnaar is dus niet de vrachtwagen maar wel de "goede" treinoperator.
SNCF wilt zeker nog een langer uitstel, maar dat zal er dan sowieso helemaal anders uitzien.FLV-FGSP schreef: ↑18 mei 2025, 08:50Goeie vraag! Mss komt er een doorschuifactie op gang, maar zoveel materieel met ETCS hebben ze nu ook weer niet.AlexNL schreef: ↑18 mei 2025, 00:55 SNCF verwacht dus pas op z'n vroegst tegen het einde van 2029 beschikking te hebben over HST-materieel dat is voorzien van ETCS. Als men in België echter per eind 2027 ETCS verplicht stelt, betekent dat dat er gedurende minstens 2 jaar geen SNCF-HSTs meer in Brussel te zien zullen zijn?
Mss speculeren de Galliërs op een tweede uitstel? Dit eerste uitstel is in gang gezet door Franse diplomaten.