Pagina 148 van 208
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Geplaatst: 02 nov 2013, 16:38
door nahoj
Trein30 schreef:Vandaag stel 08552 gezien in Brussel-Noord op een passagiersdienst, dus die reeks 085xx begint al aardig op te schieten, dat zijn al 58 van de 95 die opgeleverd zijn, met al 50 ervan ingezet op passagiersdiensten.
Gebouwd en naar België gevoerd is niet gelijk aan opgeleverd.
Zodra ze geleverd zijn, gaan ze in passagiersdienst. Momenteel zijn dat er een 53-tal, als ik me niet vergis.
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Geplaatst: 02 nov 2013, 23:20
door Trein30
nahoj schreef:Trein30 schreef:Vandaag stel 08552 gezien in Brussel-Noord op een passagiersdienst, dus die reeks 085xx begint al aardig op te schieten, dat zijn al 58 van de 95 die opgeleverd zijn, met al 50 ervan ingezet op passagiersdiensten.
Gebouwd en naar België gevoerd is niet gelijk aan opgeleverd.
Zodra ze geleverd zijn, gaan ze in passagiersdienst. Momenteel zijn dat er een 53-tal, als ik me niet vergis.
Ah. Mijn lijstje heeft alles tot 08558 in België, waarvan alles tot en met 08552 in dienst, met uitzondering van 08522 & 08527.
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Geplaatst: 03 nov 2013, 17:43
door The_Knitter
In Oostende zag ik een hele ram Desiro's 08101 t/m 08110 staan (meer nummers kon ik niet lezen), moeten die nog "afgemaakt" worden om de dienst in te mogen?
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Geplaatst: 03 nov 2013, 20:22
door nahoj
Trein30 schreef:nahoj schreef:Trein30 schreef:Vandaag stel 08552 gezien in Brussel-Noord op een passagiersdienst, dus die reeks 085xx begint al aardig op te schieten, dat zijn al 58 van de 95 die opgeleverd zijn, met al 50 ervan ingezet op passagiersdiensten.
Gebouwd en naar België gevoerd is niet gelijk aan opgeleverd.
Zodra ze geleverd zijn, gaan ze in passagiersdienst. Momenteel zijn dat er een 53-tal, als ik me niet vergis.
Ah. Mijn lijstje heeft alles tot 08558 in België, waarvan alles tot en met 08552 in dienst, met uitzondering van 08522 & 08527.
O.m. 08556 en 08557 zijn ook al in dienst. (Of ze al treinen gereden hebben, weet ik echter niet.)
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Geplaatst: 03 nov 2013, 20:24
door nahoj
The_Knitter schreef:In Oostende zag ik een hele ram Desiro's 08101 t/m 08110 staan (meer nummers kon ik niet lezen), moeten die nog "afgemaakt" worden om de dienst in te mogen?
Eens uit de fabriek ondergaan ze een reeks proefritten en keuringen, en Siemens voert mogelijk nog wat kleine aanpassingen door. Pas dan worden ze overgedragen, en meteen in dienst genomen.
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Geplaatst: 03 nov 2013, 20:54
door Stijn91
Hoeveel Desiro's moet men ongeveer per maand afnemen zodat ze allemaal in het bezit zijn van de NMBS zoals normaal in het contract staat?
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Geplaatst: 04 nov 2013, 08:45
door bobby
Shrek schreef: Als je nu 150+150 doet en over 5 jaar nog eens 150+150 zit je met 4 verschillende aankoopprocedures en eindig je waarschijnlijk met 4 verschillende types treinen.
Dat wil men nu net voorkomen, nu 305 quasi identieke treinen en over 5 jaar hetzelfde komt dan veel voordeliger uit.
wat is het nut van 1 grote identieke reeks dubbeldekmotorstellen?
je gaat hoe danook twee verschillende types (mss van 2 verschillende leveranciers)moeten aankopen
een ic-versie V200 of zelfs v230
en een versie met een lagere topsnelheid (v60) maar met zeer goede acceleratie & remcapaciteiten (en liefst koppelbaar met desiro)
je gaat toch geen hele vloot dure dubbeldekmotorstellen V200/V230 aankopen als de V160 zoveel goedkoper is.
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Geplaatst: 04 nov 2013, 10:12
door Steven
bobby een lagere topsnelheid met V=60 => welkom in het stoomtijdperk?
Grotere reeksen van identiek materieel zijn nu eenmaal goedkoper dan alle kleine reeksen van verschillend materieel. Is gewoon beter voor de inzetbaarheid, goedkoper in onderhoud want een kleinere stock aan reserveonderdelen die toch allemaal identiek zijn. Ook goedkoper in opleiding want het personeel moet minder types kennen waardoor er minder dagen nodig zijn om iedereen op te leiden. Vroeger had men enorm veel reeksen maar niet al het personeel kende al die types. Door het aantal types naar beneden te halen zorg je er gewoon voor dat normaal iedereen veruit alles zal kennen en je het personeel dus performanter kan inzetten op alle diensten.
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Geplaatst: 04 nov 2013, 10:31
door rdv
Hebben de deuren van de Desiro geen sensor zodat ze opnieuw opengaan als er iemand tussenzit?
Daarnet wou er nog iemand op de trein 08017 springen nadat de TBG de deuren gesloten had, persoon zat gekneld ts de deuren en het was pas nadat ik op de groene knop geduwd had dat de deuren zich opnieuw openden.
Als B-Technics meeleest: deur 1 van 08017.
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Geplaatst: 04 nov 2013, 10:37
door Steven
Er zit een bewegingssensor laag tegen de grond. ik dacht dat in de rubbers ook sensoren zaten maar van dit laatste ben ik niet zeker.
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Geplaatst: 04 nov 2013, 10:48
door Shrek
bobby schreef:
wat is het nut van 1 grote identieke reeks dubbeldekmotorstellen?
je gaat hoe danook twee verschillende types (mss van 2 verschillende leveranciers)moeten aankopen
een ic-versie V200 of zelfs v230
en een versie met een lagere topsnelheid (v60) maar met zeer goede acceleratie & remcapaciteiten (en liefst koppelbaar met desiro)
je gaat toch geen hele vloot dure dubbeldekmotorstellen V200/V230 aankopen als de V160 zoveel goedkoper is.
Waarom zou je een nieuwe trein met betere acceleratie nodig hebben? Daarvoor zijn er al Desiro's. Hetgeen er na de Desiro's nodig is zijn comfortabele dubbeldekkers voor sneltreinen. Die hebben andere vereisten dan hoge acceleratie.
En jawel, je gaat wèl een hele vloot V200 aankopen nèt omdat die goedkoper is dan een deel V200 en een deel V160.
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Geplaatst: 04 nov 2013, 10:53
door Steven
Trouwens in de toekomst gaan er nog binnenlandse lijnen bijkomen aan V200 dus is het een beetje stom om nog treinen te kopen die max 160 kunnen onder etcs.
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Geplaatst: 04 nov 2013, 15:13
door bobby
Shrek schreef: .
En jawel, je gaat wèl een hele vloot V200 aankopen nèt omdat die goedkoper is dan een deel V200 en een deel V160.
Shrek, ik vrees dat dat wishfull thinking van uw kant is V200 motorstellen die goedkoper zijn dan V160...
maar ja, je kan altijd je licht eens opsteken in Italie....
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Geplaatst: 04 nov 2013, 15:16
door bobby
Steven schreef:bobby een lagere topsnelheid met V=60 => welkom in het stoomtijdperk?
Grotere reeksen van identiek materieel zijn nu eenmaal goedkoper dan alle kleine reeksen van verschillend materieel. Is gewoon beter voor de inzetbaarheid, goedkoper in onderhoud want een kleinere stock aan reserveonderdelen die toch allemaal identiek zijn. Ook goedkoper in opleiding want het personeel moet minder types kennen waardoor er minder dagen nodig zijn om iedereen op te leiden. Vroeger had men enorm veel reeksen maar niet al het personeel kende al die types. Door het aantal types naar beneden te halen zorg je er gewoon voor dat normaal iedereen veruit alles zal kennen en je het personeel dus performanter kan inzetten op alle diensten.
als ik het aantal vertragingingen van de afgelopen 5 werkdagen optel, dan haalt NMBS zelfs geen 60 km/u....
maar (foutje van mij) ik bedoelde V160

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Geplaatst: 04 nov 2013, 15:22
door Shrek
bobby schreef:Shrek schreef: .
En jawel, je gaat wèl een hele vloot V200 aankopen nèt omdat die goedkoper is dan een deel V200 en een deel V160.
Shrek, ik vrees dat dat wishfull thinking van uw kant is V200 motorstellen die goedkoper zijn dan V160...
Niet waar, 100 motorstellen V160 zijn inderdaad goedkoper dan 100 motorstellen V200, maar ik beweer enkel dat 100 motorstellen V200 goedkoper (of minstens even duur) gaan zijn als 50 van het ene en 50 van het andere.
Bovendien is het, om alle redenen die Steven hierboven heeft aangehaald, veel goedkoper met grote reeksen te werken dan met kleine.
Zelfs bij de Desiro's zijn ze alle 305 gelijk op een transfo na (die nog steeds makkelijk ingebouwd kan worden). Pakweg 100 Desiro's laten beperken in vermogen of max snelheid had geen enkele winst opgeleverd, dat zal ook niet gebeuren bij nieuw materieel.
We leven niet meer in de jaren 70-80 toen een specifiek ontwerp maken nog zomaar kon en betaalbaar was. Kleine reeksen als de 11,16, 18 of 12 zal je niet snel meer zien in België (en bij uitbreiding heel Europa)