Fyra

carlos

Re: Fyra.

Bericht door carlos »

Shrek schreef:De ATB ..., als ze dat ooit zouden installeren (de kans is natuurlijk zo goed als onbestaande) ...

jouw aversie voor ATB is ondertussen wel gekend; daarin neem je zelfs een hypocriet standpunt in:

je vindt het normaal dat NMBS stm voor Frankrijk installeert;
je vindt het de normaalste zaak dat buitenlandse voerders die naar Belgie komen een stm voor Belgie installeren,
maar je vind het ongehoord dat NMBS stm voor Nederland zou installeren, de nederlanders moeten maar ECTS installeren...
Shrek

Bericht door Shrek »

carlos schreef:
Shrek schreef:De ATB ..., als ze dat ooit zouden installeren (de kans is natuurlijk zo goed als onbestaande) ...

jouw aversie voor ATB is ondertussen wel gekend; daarin neem je zelfs een hypocriet standpunt in:

je vindt het normaal dat NMBS stm voor Frankrijk installeert;
je vindt het de normaalste zaak dat buitenlandse voerders die naar Belgie komen een stm voor Belgie installeren,
maar je vind het ongehoord dat NMBS stm voor Nederland zou installeren, de nederlanders moeten maar ECTS installeren...
Die STM België is helemaal niet normaal, ik denk trouwens niet dat er veel vervoerders die gaan installeren. Infrabel gaat er immers voor zorgen dat op alle trajecten ofwel ETCS ofwel een eenvoudige krokodil zal liggen, zodat buitenlandse vervoerders NIET op kosten gejaagd worden. Over enkele jaren zullen alle internationale trajecten (Antwerpen-Luxemburg, Zeebrugge-Aken voor goederen, of Nederland-Frankrijk en Duitsland-Brussel voor passagiers) zelfs volledig zonder STM bereden kunnen worden.
Helaas geven de Nederlanders (nog) niet zoveel om internationaal verkeer en jagen ze de operatoren liever op kosten.

BTW: De STM-KVB op de HLE18 is voor mij ook niet nodig, maar die kwam er nu éénmaal bij. Hij is wel waardevoller dan STM ATB omdat er veel meer treinen richting Frankrijk zijn en KVB nog veel langer zal blijven bestaan dan ATB.
dentheo

Bericht door dentheo »

Shrek schreef:Hij is wel waardevoller dan STM ATB omdat er veel meer treinen richting Frankrijk zijn en KVB nog veel langer zal blijven bestaan dan ATB.

Op welke verbinding rijden dan al die treinen ? Toch alleen Lille ? 2 per uur één uit Wallonie één uit Vlaanderen ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Retard

Bericht door Retard »

dentheo schreef:
Shrek schreef:Hij is wel waardevoller dan STM ATB omdat er veel meer treinen richting Frankrijk zijn en KVB nog veel langer zal blijven bestaan dan ATB.

Op welke verbinding rijden dan al die treinen ? Toch alleen Lille ? 2 per uur één uit Wallonie één uit Vlaanderen ?
Je gaat zeer kort door de bocht. Het is niet omdat er maar één per uur rijdt, dat er pakweg maar vijf treinstellen nodig zijn. Als je een rechtstreekse verbinding wilt van in Antwerpen en Luik-Guillemins waar de mensen niet moeten overstappen, heb je echt wel meer motorstellen nodig :wink:
In Kortrijk was het met de installatie van TBL1+ al zo'n gedoe omdat er niet genoeg motorstellen zijn, en iedereen een overbodige overstap moest maken.
dentheo

Bericht door dentheo »

Retard schreef:
dentheo schreef:
Je gaat zeer kort door de bocht. Het is niet omdat er maar één per uur rijdt, dat er pakweg maar vijf treinstellen nodig zijn. Als je een verbinding wilt van in Antwerpen en Luik-Guillemins waar de mensen niet moeten overstappen, heb je echt wel meer motorstellen nodig :wink:
I
Hallo, ik dacht dat we het hier over de 120 STM-KVBs van de 18en hebben. Als mogelijke oplossing voor de Fyra.
Ik begreep dat er voor de reizigerstreinen naar Frankrijk 120 locomotieven nodig zijn....
Theo
Groeten vanop de Heide
Retard

Bericht door Retard »

Hallo. Op de verbinding naar Lille rijdt er AM96 :wink:
Steve

Bericht door Steve »

Retard schreef:Hallo. Op de verbinding naar Lille rijdt er AM96 :wink:
Dat is volgens mij net het punt van dentheo: de 18 rijdt niet eens naar Frankrijk (niet met reizigerstreinen en goederentreinen zijn helemaal niet de bedoeling), en zelfs mochten die al bij al beperkte diensten die nu door MS96 gedaan worden ooit door 18'en overgenomen worden, dan nog is het aantal beschikbare locomotieven (die allemaal STM-KVB hebben) ettelijke keren groter dan wat er nodig zou zijn voor die diensten.

(waarmee ik me overigens niet over de kern van de zaak wil uitspreken, ik ken de hele achtergrond van installeren van de STM-KVB niet, misschien heeft men het gewoon voor een spreekwoordelijke appel en een ei erbij kunnen krijgen)
Shrek

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:
Inderdaad, dat zijn er toch meer dan dubbel zoveel als naar Nederland?
dentheo schreef:Hallo, ik dacht dat we het hier over de 120 STM-KVBs van de 18en hebben. Als mogelijke oplossing voor de Fyra.
Ik begreep dat er voor de reizigerstreinen naar Frankrijk 120 locomotieven nodig zijn....
120 zullen er natuurlijk nooit nodig zijn, maar je moet de reeks eenvormig houden. Idem dus met ATB: ofwel 120 ofwel geen enkele.
(alléja, 96 dan, die met GF hoeven niet persé)
Retard

Bericht door Retard »

Schrek schreef:
dentheo schreef:Hallo, ik dacht dat we het hier over de 120 STM-KVBs van de 18en hebben. Als mogelijke oplossing voor de Fyra.
120 zullen er natuurlijk nooit nodig zijn, maar je moet de reeks eenvormig houden. Idem dus met ATB: ofwel 120 ofwel geen enkele.
En waarom niet. Als men de verbinding Antwerpen-Kortrijk wil splitsen in een stuk dat naar Lille-Flanders gaat en één naar Poperinge?
Shrek

Bericht door Shrek »

Retard schreef:
Schrek schreef:
En waarom niet. Als men de verbinding Antwerpen-Kortrijk wil splitsen in een stuk dat naar Lille-Flanders gaat en één naar Poperinge?
Inderdaad, goed idee. Maar dat kan dus wèl, de HLE19 heeft naast STM-TBL ook de STM KVB. De stuurstanden M6 dan weer niet voor zover ik weet, dus moet je in Lille gaan kopmaken...
Maar wat de fyra betreft: De traxx zit in de procedure om volledige ETCS toelating in België te krijgen.
Traxx+I11+Traxx zou dan vrij snel kunnen ingelegd worden op (Brussel)-Antwerpen-Breda.
pietmol

Bericht door pietmol »

Shrek schreef: 120 zullen er natuurlijk nooit nodig zijn, maar je moet de reeks eenvormig houden. Idem dus met ATB: ofwel 120 ofwel geen enkele.

die eenvormigheid is foutieve benadering: waarom geld besteden aan 120 stuks als je er maar 20 nodig hebt?

dat je eenvormigheid nastreeft vwb de software die op je ects-computer staat tot daartoe, maar de randapparatuur (stm) installeer je toch maar op de machines waar de randapparatuur nodig is.
je zou bijvoorbeeld (stm)atb kunnen installeren in functie van de reele behoeftes.
als je bv maar 17 stuks nodig hebt, dan rust je t18.8 (locs 1880-1896) uit met (stm)atb.
pietmol

Bericht door pietmol »

Shrek schreef:De ATB mag je niet afschrijven over 20 jaar, als ze dat ooit zouden installeren (de kans is natuurlijk zo goed als onbestaande) zou het toch hoogstens 5 jaar gebruikt worden. 25000 extra per jaar gebruikt dus.
versnelde afschrijving van atb is geen probleem; maar dan is de gebruikskost na 5 jaar goedkoper :wink:

maar zelfs bij 25000 extra kost de eerste 5 jaren, dan zit je met am96 nog steeds goedkoop.
Shrek

Bericht door Shrek »

pietmol schreef:
Shrek schreef: 120 zullen er natuurlijk nooit nodig zijn, maar je moet de reeks eenvormig houden. Idem dus met ATB: ofwel 120 ofwel geen enkele.

die eenvormigheid is foutieve benadering: waarom geld besteden aan 120 stuks als je er maar 20 nodig hebt?

dat je eenvormigheid nastreeft vwb de software die op je ects-computer staat tot daartoe, maar de randapparatuur (stm) installeer je toch maar op de machines waar de randapparatuur nodig is.
je zou bijvoorbeeld (stm)atb kunnen installeren in functie van de reele behoeftes.
als je bv maar 17 stuks nodig hebt, dan rust je t18.8 (locs 1880-1896) uit met (stm)atb.
De eenvormigheid van het materiaal zorgt net voor een enorme besparing. Doe je dat niet meer moet je rekening houden met andere onderhoudsrichtlijnen, ingewikkelder beheer van de roulaties, meer reservelocs nodig, meer homologatieprocedures,...
Die secundaire kosten moet je ook meenemen en dat kan het plaatje helemaal omkeren.
pietmol

Bericht door pietmol »

groentje schreef:En daar zit een logica achter, maar hier blijkt die toch te rigide te zijn. In dit geval zou het wellicht interessanter zijn om te werken met een of ander tijdsslot per sectie, waar je iets meer betaalt voor een langer slot.

logica om meer te vragen voor een trein die trager rijdt en dus het spoor langer bezet is alleen verdedigbaar als er effectief een capaciteitsprobleem is.

hoeveel treinen zouden er vandaag op de HLS tussen Breda en Antwerpen moeten rijden?
Thalys V300
Fyra V250
brecht-shuttle v160

dus een bijkomende breda shuttle V160 vormt geen extra belasting tov een breda shuttle V200 of V250
Steve

Bericht door Steve »

Shrek schreef:
dentheo schreef:
Inderdaad, dat zijn er toch meer dan dubbel zoveel als naar Nederland?
Is dat zo?! Zowel de L Roosendaal als de L Maastricht rijden om het uur, dus dat zijn er ook twee die elk uur de grens oversteken. En momenteel komt daar ook nog eens de IC Brussel - Den Haag bij om de twee uur - en na alle Fyra-heisa zie ik die trein, of een andere klassieke internationale verbinding sneller dan de L-trein, niet meteen verdwijnen...
Plaats reactie