Pagina 149 van 156

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 26 jul 2024, 11:07
door LML
Als we Wikipedia mogen geloven is het de bedoeling om treinstellen te vormen met 5 M7-rijtuigen (gemotoriseerde inbegrepen), dat zou de ideale combinatie zijn. Maar toch stelt de NMBS treinen samen met 4 en 6 rijtuigen...
Ik ben geen kenner, maar 2 x 6 rijtuigen kan toch niet anders dan problemen geven...?

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 26 jul 2024, 11:52
door dovaere
LML schreef: 26 jul 2024, 11:07 Als we Wikipedia mogen geloven is het de bedoeling om treinstellen te vormen met 5 M7-rijtuigen (gemotoriseerde inbegrepen), dat zou de ideale combinatie zijn.
Voor de duidelijkheid, het gaat wellicht om volgende uitspraak:
Volgens de oorspronkelijke ontwerpen kan één Bmx-rijtuig vijf rijtuigen (inclusief zichzelf) trekken.
https://nl.wikipedia.org/wiki/M7_(spoorwegrijtuig)
Maar toch stelt de NMBS treinen samen met 4 en 6 rijtuigen...
Ik ben geen kenner, maar 2 x 6 rijtuigen kan toch niet anders dan problemen geven...?
Je zult toch argumenten moeten geven waarom dat een probleem zou zijn, want ik weet niet wat je bedoelt...
[Aanvulling] Ah, nu zie ik het op vorige pagina, je bedoelt als er een van de twee Bmx'en niet werkt.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 26 jul 2024, 11:59
door Steve
2x6 rijtuigen geeft problemen aan sommige perrons vanwege de lengte, maar is voor de rest geen enkel probleem, 2 Bmx'en hebben daar meer dan genoeg vermogen voor. 12 rijtuigen met één enkele Bmx is daarentegen een heel andere zaak en ik vraag me evenzeer af wat de richtlijnen daarover zeggen.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 26 jul 2024, 12:10
door Klassiekje
Een 'zesje' is de maximum. 1 Bmx + 5 rijtuigen.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 26 jul 2024, 13:14
door Steve
Op papier wel uiteraard, maar wat als een van beide Bmx'en uitvalt zoals in deze situatie? Mag de andere de rit dan gewoon voortzetten (zoals al meermaals gebeurd is), eindigen in het volgende station...?

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 26 jul 2024, 13:40
door trainfan03
Ik zal de video even delen, want wou hem filmen omwille van de 12 bakken.
https://youtu.be/tOfVeeyfE_I

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 26 jul 2024, 14:05
door jan_olieslagers
Steve schreef: 26 jul 2024, 13:14 Op papier wel uiteraard, maar wat als een van beide Bmx'en uitvalt zoals in deze situatie? Mag de andere de rit dan gewoon voortzetten (zoals al meermaals gebeurd is), eindigen in het volgende station...?
Tsja, en wat is het verschil met een loc met twaalf rijtuigen? Als die loc panne heeft dan staat de boel helemaal stil. Doorrijden tot het eerstvolgende station - of het eerstvolgende station met bruikbare uitwijkmogelijkheid - lijkt mij een zinnig compromis, al zal het misschien verschillen van situatie tot situatie.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 26 jul 2024, 14:18
door trainlovertje
jan_olieslagers schreef: 26 jul 2024, 14:05 Tsja, en wat is het verschil met een loc met twaalf rijtuigen?
Dat die loc wel technisch gebouwd is om 12 rijtuigen te trekken/duwen.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 26 jul 2024, 17:01
door wuitz
Het verschil met de m7 is als 1 vd. 2 locomotieven uitligt dat gedeelte van de trein ook geeen hoogspanning krijgt (deze wordt niet doorgestuurd via de automatische koppeling), hierdoor valt de airco in dat gedeelte uit en worden de batterijen niet meer geladen, na een tijdje valt het gehele rijtuig uit.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 26 jul 2024, 17:34
door jan_olieslagers
Dank voor de technische verduidelijking. Maar mijn punt blijft: als in een trein van 6+6 M7 1 Bmx uitvalt, dan kan er nog (eventjes) gereden worden. Als in een trein met 12 wagons en 1 loc de loc uitvalt, dan is het liedje compleet uit.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 26 jul 2024, 18:12
door Steven
trainfan03 schreef: 26 jul 2024, 09:51 Ik weet niet of dit de goede thread is.
Gisteren zag ik een 12-delige M7-stam passeren. De tweede Bmx zijn panto lag plat. En de eerste Bmx klonk nogal op sterven na dood.
Het is zeker niet de eerste keer dat ik dit zie gebeuren. Is het normaal dat één Bmx toch wel tot 12 rijtuigen (zichzelf erbij) voortgetrokken krijgt?
En is er een probleem gekend bij gekoppelde stellen dat de panto van het tweede stel het plots begeeft?
Dat is allemaal voorzien in software, natuurlijk kan die eerste zien wat die tweede voorheeft, daarom niet tot in detail. Maar op het diagnose display van de eerste zal je alvast een minimale info krijgen over de problemen die zich voordoen op het tweede deel. Afhankelijk van de aard van de storing kan de treinbestuurder het probleem oplossen vanuit zijn positie tijdens het rijden of moet hij bij de eerst volgende stop toch lokaal gaan proberen het probleem op te lossen. Indien niet op te lossen zal men wel de nodige maatregelen nemen in functie van het probleem. Maar als op het 2de deel de stroomafnemer naar beneden is zal er geen klimatisatie zijn, na een tijdje valt ook verlichting uit en eventueel de normale werking van de buitendeuren.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 26 jul 2024, 18:56
door dentheo
Steven schreef: 26 jul 2024, 18:12 Maar als op het 2de deel de stroomafnemer naar beneden is zal er geen klimatisatie zijn, na een tijdje valt ook verlichting uit en eventueel de normale werking van de buitendeuren.
Dat wil zeggen dat er midden in de trein een onderbreking zit in de treinleiding ?

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 26 jul 2024, 19:05
door Klassiekje
dentheo schreef: 26 jul 2024, 18:56
Steven schreef: 26 jul 2024, 18:12 Maar als op het 2de deel de stroomafnemer naar beneden is zal er geen klimatisatie zijn, na een tijdje valt ook verlichting uit en eventueel de normale werking van de buitendeuren.
Dat wil zeggen dat er midden in de trein een onderbreking zit in de treinleiding ?
Een GF-koppeling geeft geen hoogspanning door.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 26 jul 2024, 20:25
door Steven
dentheo schreef: 26 jul 2024, 18:56
Steven schreef: 26 jul 2024, 18:12 Maar als op het 2de deel de stroomafnemer naar beneden is zal er geen klimatisatie zijn, na een tijdje valt ook verlichting uit en eventueel de normale werking van de buitendeuren.
Dat wil zeggen dat er midden in de trein een onderbreking zit in de treinleiding ?
Zoals klassiekje al zei is er gewoon geen doorverbinding, is nooit het geval bij automatisch koppelen. Op dat soort treinen gedragen M7 zich als een motorstel en niets als een trek duw trein waar van voor naar achter alles is door gekoppeld. Elk deel zorgt voor zijn eigen energie. De automatische koppeling heeft enkel Laagspanning door te geven. Het betreft opdrachten die op beide delen identiek gebeuren. Voorbeelden hiervan
Sluiten of vrijgeven deuren
Verlichting aan/uit
Omroepen naar reizigers toe
Activeren van de informatie schermen.
….

Alles wat met laagspanning kan werken.

Re: Nieuwe motorstellen / M7

Geplaatst: 26 jul 2024, 21:33
door dentheo
Maar als je in het midden beide stuurrijtuigen niet steekt, wat gebeurt er dan?
Overbelasting treinleiding of kun je dan rustig tot bv. acht rijtuigen gaan?
Je zal wel iets moeten afzonderen, want parallel voeden lijkt mij niet gezond (idem Benelux)