Pagina 149 van 222

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 23 okt 2011, 19:42
door KurtDS
De Traxx staat dan ook niet te huilen, maar gewoon te blazen, vooral zomers ventileren ze veel luider bij het remmen. Ook kunnen ze nog wat staan naventileren aan perron.

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 23 okt 2011, 19:43
door Steven
KurtDS schreef:De Traxx staat dan ook niet te huilen, maar gewoon te blazen, vooral zomers ventileren ze veel luider bij het remmen. Ook kunnen ze nog wat staan naventileren aan perron.
Waarschijnlijk gebruikt bombardier gewoon een ander type ventilator voor die koeling met een bijhorend ander geluid. Minder scherp en dus ook minder opvallend??

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 23 okt 2011, 19:45
door nahoj
dentheo schreef:
nahoj schreef: De tractiemotoren zijn wel degelijk van Siemens makelij. Type 1TB2824.
De aandrijfgroep van de HLE18 is zoals deze die je ziet op p.5 van volgende pdf: http://lme.epfl.ch/files/content/sites/ ... ulsion.pdf Er zit een mooie blauwe Siemens sticker op de tractiemotor. Identiek dezelfde motor zit in HLE18.
Eigenaardig, want de opmerking in "Villa Politica" zou gaan over een onderaannemer van Siemens...zouden het dan de ventilatormotoren zijn die groter zijn ?
Wat was die opmerking in Villa Politica?

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 23 okt 2011, 19:48
door nahoj
dentheo schreef:
nahoj schreef: De tractiemotoren zijn wel degelijk van Siemens makelij. Type 1TB2824.
De aandrijfgroep van de HLE18 is zoals deze die je ziet op p.5 van volgende pdf: http://lme.epfl.ch/files/content/sites/ ... ulsion.pdf Er zit een mooie blauwe Siemens sticker op de tractiemotor. Identiek dezelfde motor zit in HLE18.
Bedankt, interessante link:
1)Je kan goed de bijkomende as met tandwieloverbrenging en schijfremmen duidelijk zien.
2)Anderzijds na de gelijkrichter ook de driefasige omvormers, die twee motoren in parallel voeden en toch apart slip kunnen regelen, dat blijft voor mij een vraagteken...
Waarom zouden ze appart slip moeten sturen? Als je de diameters van wielen binnen bepaalde marges gelijk houdt, is dat niet nodig.
Ik ken de situatie voor HLE18 niet uit het hoofd, maar voor andere voertuigen (MR96 bijvoorbeeld) werkt men op die manier.

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 23 okt 2011, 19:50
door Steven
Dan nog is het eenvoudig de slip afzonderlijk te sturen. Als 1 as slipt waarom zou je dan die andere as ook gaan beperken in vermogen als dat niet nodig is.

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 23 okt 2011, 19:59
door b-loc
Wat is eigenlijk een dynamische rem en waarom moet deze gekoeld worden?
en zijn er ook nog andere soorten remmen?

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 23 okt 2011, 20:05
door Steven
b-loc schreef:Wat is eigenlijk een dynamische rem en waarom moet deze gekoeld worden?
en zijn er ook nog andere soorten remmen?
Bij dynamisch remmen krijg je naast de luchtdrukrem (schijfremmen en/of remblokken) ook de elektrische rem (remmen op de motor), de opgewekte energie uit de motor stuurt men ofwel terug in de bovenleiding of gaat men omzetten naar warmte via weerstanden aanwezig in de loc. Voor deze laatste heeft men natuurlijk koeling nodig of de warmte gaat zich opstapelen en de weerstanden kunnen dan doorbranden waardoor ze onbruikbaar zijn.

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 23 okt 2011, 20:09
door nahoj
Steven schreef:Dan nog is het eenvoudig de slip afzonderlijk te sturen. Als 1 as slipt waarom zou je dan die andere as ook gaan beperken in vermogen als dat niet nodig is.
Voor alle duidelijkheid: ik had het over de slip in de inductie-tractiemotor. Dat is het relatieve verschil in draaisnelheid van het statorveld en de fysieke rotor. :oops:

Maar ook het slippen van de wielen (dus gebrek aan adhesie wiel-spoorstaaf) regelen per as is niet evident als je stuurt uit één omvormer. Het enige wat je nog zou kunnen doen is 1 motor volledig afzonderen, iets wat zonder de omvormer te stoppen alleen zou kunnen met zware vermogensschakelaars, en een zeer snelle respons van de omvormer op het plotse halveren van de stroom. Weinig waarschijnlijk dat men dat doet.
Of zie ik iets over het hoofd?

Op HLE27 wordt de tractie toch ook per draaistel gesneden in geval van gebrek aan adhesie?

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 23 okt 2011, 20:21
door Steven
op een hle27 is inderdaad alles per draaistel geregeld, slipcontrole is volledig per 2 assen ongeacht of nu 1 of 2 assen slippen. Maar op een HLE18, HLE28 kan men perfect alles per as regelen.

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 23 okt 2011, 21:20
door Lukas
Hoi,

Gisteren zag ik HLE 1815 en 1817 aan de staart van een stam M6 rijtuigen.Ik vermoed dat het een testrit was want er zaten geen mensen de trein.Deze trein zag ik om 19u10 in Brussel Zuid.

Lukas

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 23 okt 2011, 21:44
door Stijn91
Lukas schreef:Hoi,

Gisteren zag ik HLE 1815 en 1817 aan de staart van een stam M6 rijtuigen.Ik vermoed dat het een testrit was want er zaten geen mensen de trein.Deze trein zag ik om 19u10 in Brussel Zuid.

Lukas
De 1815 stond vrijdag en zaterdag in Denderleeuw, misschien zelf al van donderdagavond, er was donderdagavond een stroomonderbreking in Aalst rond het tijdstip dat de 2239 in Aalst zou toekomen.

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 23 okt 2011, 21:48
door Cipallieter
Vanmorgen werd de IC 2031 Antwerpen-Centraal - Charleroi-Zuid getrokken door de 1809 en geduwd door de 1824.

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 23 okt 2011, 21:55
door Stijn91
Cipallieter schreef:Vanmorgen werd de IC 2031 Antwerpen-Centraal - Charleroi-Zuid getrokken door de 1809 en geduwd door de 1824.
Ze hebben toch een M6 stuurrijtuig voor de IC Antwerpen-Centraal - Charleroi-Zuid.

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 23 okt 2011, 22:32
door Shrek
KurtDS schreef:De 189'en hebben dit inderdaad ook. Enkel komt dit enkel voor onder gelijkspanning daar niet alle stroom van dynamische rem gerecupereerd kan worden en dus door de weerstanden moet. De Portugezen hebben dit dan weer minder/niet daar zij enkel onder wisselspanning rijden en zo dus al hun opgewekte stroom naar het net kunnen recupereren. Van de 189'en zijn er ook diverse filmpjes die dit aantonen:
http://www.youtube.com/watch?v=vCmJLDrntBA vanaf 0:34
http://www.youtube.com/watch?v=qtNErX7kuyQ
http://www.youtube.com/watch?v=HreROGvO1Qo

Alsook de Poolse 189'en/ES64F4'en hebben dit onder 3kV= :
http://www.youtube.com/watch?v=7qdVVdus ... re=related
Dus de 18 heeft dit niet onder 25kV ~ ?

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 23 okt 2011, 22:42
door Steven
Shrek schreef:
KurtDS schreef:De 189'en hebben dit inderdaad ook. Enkel komt dit enkel voor onder gelijkspanning daar niet alle stroom van dynamische rem gerecupereerd kan worden en dus door de weerstanden moet. De Portugezen hebben dit dan weer minder/niet daar zij enkel onder wisselspanning rijden en zo dus al hun opgewekte stroom naar het net kunnen recupereren. Van de 189'en zijn er ook diverse filmpjes die dit aantonen:
http://www.youtube.com/watch?v=vCmJLDrntBA vanaf 0:34
http://www.youtube.com/watch?v=qtNErX7kuyQ
http://www.youtube.com/watch?v=HreROGvO1Qo

Alsook de Poolse 189'en/ES64F4'en hebben dit onder 3kV= :
http://www.youtube.com/watch?v=7qdVVdus ... re=related
Dus de 18 heeft dit niet onder 25kV ~ ?

Het komt er op neer dat je op een wisselspanningsnet volledig kan recupereren via het bovenleidingsnet, zolang de weerstanden niet gebruikt zijn moet je ze niet koelen. Als je ze niet moet koelen moet je de ventilatie niet laten draaien. Op een gelijkspanningsnet kan je enkel de recuperatierem gebruiken via de bovenleiding als je ook een andere gebruiker hebt want terugsturen op het wisselspanningsnet gaat daar niet.