Re: De nieuwe loks reeks 18
Geplaatst: 23 okt 2011, 22:53
Ofwel, tijd om heel België naar 25 kV te brengen zodat jullie van dat geluid af zijn 

Heb even op hoogspanningsschema gekeken van HLE18. Er zijn twee tractiecontainers, met elk twee tractie-ondulatoren. Er is dus één ondulator per tractiemotor, m.a.w. slipcontrole per as is geen probleem.Steven schreef:op een hle27 is inderdaad alles per draaistel geregeld, slipcontrole is volledig per 2 assen ongeacht of nu 1 of 2 assen slippen. Maar op een HLE18, HLE28 kan men perfect alles per as regelen.
Dan is bijgevoegd schema toch wel misleidend....nahoj schreef:Heb even op hoogspanningsschema gekeken van HLE18. Er zijn twee tractiecontainers, met elk twee tractie-ondulatoren. Er is dus één ondulator per tractiemotor, m.a.w. slipcontrole per as is geen probleem.Steven schreef:op een hle27 is inderdaad alles per draaistel geregeld, slipcontrole is volledig per 2 assen ongeacht of nu 1 of 2 assen slippen. Maar op een HLE18, HLE28 kan men perfect alles per as regelen.
Hij heeft 11 min. vertraging opgelopen in Hasselt (dat kan ik nog ergens begrijpen), maar er nog is 12 min. bij in Alken dat kan toch niks meer met druk treinverkeer te maken hebben.Steven schreef:Het is niet omdat er een HLE18 vertraging heeft dat het aan de lok ligt. Oorzaken van vertraging te wijten aan de NZV Brussel los je nu eenmaal niet op met nieuwe loks.
Als ik die trein opzoek stel ik vast dat er meerdere oorzaken zijn.
Druk treinverkeer, Defecte locomotief / defect motorstel.
Hou er ook rekening mee dat niet iedereen van in begin even vlot overweg kan met een nieuwe loc (net zoals niet iedereen even vlot met zijn gsm overweg kan). Bijgevolg is het ene kleine incident door bestuurder a op 1 minuut opgelost en heeft de andere er 5 nodig. Op momenten van stress is het niet altijd evident om vlot en foutloos te denken over de toe te passen handelingen.
Het woordje druk treinverkeer gebruiken ze al als een trein een onvoorziene kruising kado krijgt met verdere vertraging als gevolg. Zo kan een vertraging van 4 minuten ineens veranderen in 10 minuten zonder fout van de bestuurder of lok.
Hij kan ook opgehouden worden door een trein naar Hasselt want lijn 21 is grotendeels enkelsporig.Stijn91 schreef:Hij heeft 11 min. vertraging opgelopen in Hasselt (dat kan ik nog ergens begrijpen), maar er nog is 12 min. bij in Alken dat kan toch niks meer met druk treinverkeer te maken hebben.Steven schreef:Het is niet omdat er een HLE18 vertraging heeft dat het aan de lok ligt. Oorzaken van vertraging te wijten aan de NZV Brussel los je nu eenmaal niet op met nieuwe loks.
Als ik die trein opzoek stel ik vast dat er meerdere oorzaken zijn.
Druk treinverkeer, Defecte locomotief / defect motorstel.
Hou er ook rekening mee dat niet iedereen van in begin even vlot overweg kan met een nieuwe loc (net zoals niet iedereen even vlot met zijn gsm overweg kan). Bijgevolg is het ene kleine incident door bestuurder a op 1 minuut opgelost en heeft de andere er 5 nodig. Op momenten van stress is het niet altijd evident om vlot en foutloos te denken over de toe te passen handelingen.
Het woordje druk treinverkeer gebruiken ze al als een trein een onvoorziene kruising kado krijgt met verdere vertraging als gevolg. Zo kan een vertraging van 4 minuten ineens veranderen in 10 minuten zonder fout van de bestuurder of lok.
De trein naar Blankenberge/Knokke had 33 min. vertraging in Hasselt, deze vertrekt normaal gezien 23 min. vroeger dan de trein naar Gent, maar die moet een andere kant op, misschien stond deze op een wisselspoor waar de trein naar Gent ook over moet.Bibke schreef:Hij kan ook opgehouden worden door een trein naar Hasselt want lijn 21 is grotendeels enkelsporig.Stijn91 schreef:Hij heeft 11 min. vertraging opgelopen in Hasselt (dat kan ik nog ergens begrijpen), maar er nog is 12 min. bij in Alken dat kan toch niks meer met druk treinverkeer te maken hebben.Steven schreef:Het is niet omdat er een HLE18 vertraging heeft dat het aan de lok ligt. Oorzaken van vertraging te wijten aan de NZV Brussel los je nu eenmaal niet op met nieuwe loks.
Als ik die trein opzoek stel ik vast dat er meerdere oorzaken zijn.
Druk treinverkeer, Defecte locomotief / defect motorstel.
Hou er ook rekening mee dat niet iedereen van in begin even vlot overweg kan met een nieuwe loc (net zoals niet iedereen even vlot met zijn gsm overweg kan). Bijgevolg is het ene kleine incident door bestuurder a op 1 minuut opgelost en heeft de andere er 5 nodig. Op momenten van stress is het niet altijd evident om vlot en foutloos te denken over de toe te passen handelingen.
Het woordje druk treinverkeer gebruiken ze al als een trein een onvoorziene kruising kado krijgt met verdere vertraging als gevolg. Zo kan een vertraging van 4 minuten ineens veranderen in 10 minuten zonder fout van de bestuurder of lok.
Welke loc was het?tymen schreef:Ik stapte in hasselt op de IC2239
Hij stond op het begin van spoor 1 met de panto omlaag voor 10 minuten, en in alken hebben we 2 treinen komende van sint truiden moeten laten voorgaan.
mvg
tymen