Pagina 16 van 132

Re: Dienstregeling 2014

Geplaatst: 16 okt 2013, 20:26
door Ruben
Klopt, en 8002 wordt Luchthaven-Oostende en krijgt enkele extra stops tussen Gent en Brugge. De 8003 verliest die stops en komt samen met de 538 aan in Brugge. Voorgeprogrammeerde vertraging dus.

Re: Dienstregeling 2014

Geplaatst: 16 okt 2013, 23:49
door rvdborgt
speakervoice schreef:
260689 schreef:ik zie dat de P trein E7003 Oostende - Brussel-Luchthaven word. zou dit wel kloppen?
Ik hoop het wel... Ik kijk al uit naar de EMMA-aankondiging in het Engels van een P-trein!
En in het Duits natuurlijk, met verkeerde zinsvolgorde.

Groetjes,
Rian

Re: Dienstregeling 2014

Geplaatst: 17 okt 2013, 16:11
door Steve
Intussen is er een officiële aankondiging op de NMBS-site en is er ook een overzicht per regio (vind het trouwens altijd gek dat Denderleeuw bijna steeds de plek van Brussel inneemt als "regio"): http://www.belgianrail.be/nl/nieuws/~/m ... EF876.ashx

Enigszins opvallend is dat de IC-G in het weekend opnieuw meer een echte IC wordt en niet langer stopt in Beveren en Aalter (al is het allerminst coherent met de week). Vreemd genoeg is dat in de planner trouwens niet terug te vinden, daar staan de haltes nog vermeld.

Anderzijds stopt de IC-C dan wél in Beveren (dus die rol van internationale IC wordt ook verder uitgehold) en de IC-E in Aalter, bij wijze van vervanging.

Re: Dienstregeling 2014

Geplaatst: 17 okt 2013, 20:49
door Stijn91
De dienstregeling voor 2014 en ze gaan de rittijden nog is verlengen en dan komen ze niet aan de treinen aan die waar ze beter iets zouden aan veranderen.

Re: Dienstregeling 2014

Geplaatst: 17 okt 2013, 21:15
door trainspotterstef
Stijn91 schreef:De dienstregeling voor 2014 en ze gaan de rittijden nog is verlengen en dan komen ze niet aan de treinen aan die waar ze beter iets zouden aan veranderen.
Om extra buffertijd te hebben om meer op tijd te kunnen rijden denk ik

Re: Dienstregeling 2014

Geplaatst: 17 okt 2013, 21:56
door Stijn91
trainspotterstef schreef:
Stijn91 schreef:De dienstregeling voor 2014 en ze gaan de rittijden nog is verlengen en dan komen ze niet aan de treinen aan die waar ze beter iets zouden aan veranderen.
Om extra buffertijd te hebben om meer op tijd te kunnen rijden denk ik
Maar langere rittijden zorgt ook voor kortere keertijden en die zijn vaak nu al zo kort. Vergeet ook niet dat er moderner materieel is.

Re: Dienstregeling 2014

Geplaatst: 18 okt 2013, 19:49
door BVG1988
De IC E stopt in de weekends in Aalter, ik hoop alvast dat er in de zomermaanden dan ook een paar ICT's in Aalter gaan stoppen voor de mensen die wonen in Aalter en naar zee willen gaan. Ik ben er verrast op dat gebied. :D

Re: Dienstregeling 2014

Geplaatst: 19 okt 2013, 12:20
door Treinen9880
BVG1988 schreef:De IC E stopt in de weekends in Aalter, ik hoop alvast dat er in de zomermaanden dan ook een paar ICT's in Aalter gaan stoppen voor de mensen die wonen in Aalter en naar zee willen gaan. Ik ben er verrast op dat gebied. :D
In de zomer is het qua ICT in Aalter een zwakke bedoening. 1 in de voormiddag (Neerpelt - Blankenberge) en 1 in de avond (Blankenberge - Antwerpen-centraal). Het zou zeker wat meer mogen zijn. Nu we (ik woon zelf te Aalter) in het weekend onze rechtstreekse verbinding met Oostende zijn kwijtgespeeld zou het logisch zijn dat de ICT die in Aalter zouden stoppen er zijn die in de richting van Oostende zijn en niet de ICT's die naar Blankenberge gaan. In de week zou dit dan weer beter zijn dat dit ICT's naar Blankenberge zijn vermits er dan het geen rechtstreekse trein naar Blankenberge is maar naar Oostende. Zelf ken ik iemand die niet echt tevreden is met de verandering. Zij moet de zaterdagmorgen naar Gent-Dampoort en nu de IC naar Antwerpen wegvalt verliest ze te veel tijd. Zelf vind ik het persoonlijk interessanter dat we een rechtstreekse trein in de richting van Brussel maar het zou volgens mij handiger zijn dat dit ook in de week zo zou zijn.
Maar je kan nooit iedereen tevreden stellen met een nieuwe dienstregeling er is wel altijd iemand die nadeel oploopt hiermee.

Eddy

Re: Dienstregeling 2014

Geplaatst: 19 okt 2013, 12:28
door overweg13
Treinen9880 schreef: Maar je kan nooit iedereen tevreden stellen met een nieuwe dienstregeling er is wel altijd iemand die nadeel oploopt hiermee.

Eddy
Wijs besluit. Ik vind dat zelfs niet erg, als er minstens evenveel reizigers zijn die hun voordeel doen. Vandaar dat ik ook een beetje een hekel heb aan die discussies over dienstregelingen die het puur individuele belang niet overstijgen.

Re: Dienstregeling 2014

Geplaatst: 19 okt 2013, 17:34
door BVG1988
Een paar ICTs vanuit Schaarbeek met een stop in Denderleeuw en Aalter lijkt mij dan beter misschien. Wel mogen ze natuurlijk geen hinder zorgen voor de andere treinen, met dus met extra wachttijd in DDL en Aalter op passanten te laten voorgaan. De rijtijd heeft voor mindere lange afstand ook minder belang (voor mij toch). Ik zou het dan wel doen met die op de vooravond, die later op de avond zou ik dan niet doen want anders geraken ze 's avonds niet meer in Oostende terug voor de ochtendspits.

Re: Dienstregeling 2014

Geplaatst: 20 okt 2013, 21:58
door AGE-411
Is er al nieuws in verband met de bediening van Hamont?

Re: Dienstregeling 2014

Geplaatst: 20 okt 2013, 22:06
door Steve
In het samenvattende NMBS-document waarnaar ik de link geplaatst heb, is het volgende te lezen: "Heropening van de stopplaats Hamont uitgesteld tot april 2014"...

Re: Dienstregeling 2014

Geplaatst: 21 okt 2013, 20:38
door Stijn91
Misschien niet het goede topic maar eigenlijk maakt men toch extra vertragingen die totaal niet nodig zijn, dit zou men toch kunnen oplossen door dit toe te passen vanaf de nieuwe dienstregeling.

Een voorbeeld:

L2287 komt vandaag in Denderleeuw aan met een vertraging van 5 min. Men koppelt de delen (1 naar Zottegem/1 naar Geraardsbergen) af en L5237 (naar Geraardsbergen) vertrekt in Denderleeuw met een vertraging van 7 min, dus om 17:35 ipv 17:28. Nu vraag ik mij af of men dan niet beter P8953 zou laten vertrekken op het aangegeven uur (17:31) en dan in Ninove laten stoppen op het andere spoor (dit naar Denderleeuw) of de trein laat stoppen op het extra spoor net voor het station zodat de L-trein kan passeren, zo beperk je toch de vertragingen.

Re: Dienstregeling 2014

Geplaatst: 29 okt 2013, 15:11
door kika
Ik las dat er een Thalys uit Nederland naar Lille gaat rijden vanaf april (2x dag). Die wijziging zie ik nog niet bij Thalys of routeplanners. Ik zie wel dat de IC Antwerpen-Rijssel in Beveren (ja, een IC, de IR is blijkbaar toch nog niet afgeschaft…) stopt. Zijn er nog andere wijzigingen richting Rijssel die ik over het hoofd zie? Ik blijf het toch altijd merkwaardig vinden dat omwille van het huidige net je uit Antwerpen sneller met overstap daar geraakt als met een directe IC. Zelfs i.c.m. Eurostar (ja dat kan uit de planner komen) en haar malle controles duur het slechts 6 minuten langer dan met een directe IC.

Re: Dienstregeling 2013

Geplaatst: 31 okt 2013, 20:14
door TB_worden
Op Brussel na zullen alle treinverbindingen vanuit Limburg naar de rest van Vlaanderen langer duren en hoofdzakelijk in 40 jaar oude treinstellen gebeuren. Dat blijkt uit het nieuwe vervoersplan van de NMBS. “Limburg wordt opnieuw de dupe”, fulmineren ACOD en sp.a Limburg.

Eind volgend jaar wil de NMBS haar nieuw vervoersplan uitrollen om tot stiptere en snellere treinen te komen. Voor Limburg zijn daar meer nadelen dan voordelen aan:

De rechtstreekse verbinding Hasselt-Antwerpen (1 uur en 7 minuten) verdwijnt. Reizigers moeten overstappen in Aarschot, waardoor de rit 5 minuten langer zal duren. De nieuwe rechtstreekse verbinding Hasselt-Antwerpen zal over Leuven en Zaventem lopen en 1 uur en 20 minuten duren.
De rechtstreekse verbinding Tongeren-Hasselt-Blankenberg/Knokke verdwijnt. Wie naar deze twee kustbestemmingen wil sporen, zal in Genk moeten vertrekken. Door de 13 tussenstops zal de rit meer dan 3 uur duren.
Er komt een rechtstreekse verbinding Hasselt-Brussel in 50 minuten (20 minuten minder dan nu).
Er komt een rechtstreekse verbinding Hasselt-Luik-Maastricht. Deze “trein der traagheid” zal daar maar liefst 1 uur en 35 minuten over doen.
Nagenoeg alle verbindingen vanuit Hasselt en Genk zullen met de 40 jaar oude Breaks gebeuren. Die hebben geen airco en weinig comfort.
http://www.hbvl.be/limburg/limburg-weer ... rplan.aspx

Jos Digneffe en co hebben uit de planning die hen via een gunstige wind in handen is gewaaid, kunnen halen dat Limburg - andermaal - benadeeld wordt...

Als Limburger kan ik inderdaad allesbehalve tevreden zijn met de dienstverlening zoals de NMBS die in mijn provincie (niet) aanbiedt. Toch vind ik dat de heren wat kort door de bocht gaan.

Als Hasselt met Antwerpen verbonden wordt via Leuven en Zaventem vind ik dat toch een goede zaak, indien men met Zaventem het natuurlijk heeft over de luchthaven en niet de gemeente. Maar wie langs Zaventem naar Antwerpen spoort, passeert sowieso de Diabolo. Goed, de rit duurt dan wel 13' langer, maar dat lijkt me toch ook het einde van de wereld niet. Bovendien krijgt Hasselt dan toch een interessante directe verbinding met de luchthaven, zodat Genk ook met één gunstigere tussenstop dan die in Leuven nu, mooi verbonden is met de luchthaven.

De rechtstreekse verbinding Hasselt-Luik-Maastricht dan... Is dat een doortrekking van de reeds bestaande Hasselt-Luik? Dan snap ik de commotie ook niet wanneer De Lijn binnen een aantal jaren een sneltram in grofweg een half uur tussen beide steden wil laten sporen. Om van Hasselt naar Maastricht te sporen moet je nu dan ook nog steeds via Luik gaan, het gaat gewoon niet anders. Dat het een trein der traagheid wordt, is wel jammer maar goed... De NMBS kan ook niet toveren natuurlijk...

Dat de verbinding vanuit Genk met Gent een pak sneller kan, is een feit dat al langer aandacht verdient. Het afschaffen van talloze tussenstops tussen Genk en Brussel zou al een mooie stap vooruit zijn.

Verder nog één ding... Met heeft het over 40 jaar oude Breaks. De (tegen dan) 34 jaar oude (toch al een kleine nuance) Breaks worden in sneltempo gemoderniseerd zodat ze - op airco na - toch min of meer evenwaardig zijn aan het moderne IC materiaal van de NMBS? Bovendien zal de omgebouwde tussenbak van de MS80 in mijn ogen een degradatie in comfort zijn, maar goed.

Verder spreekt men in de papieren krant over de oudste treinstellen die de NMBS heeft. Tot nader order rijden er nog klassiekjes rond en zelfs wanneer die allemaal uit beeld verdwenen zijn, zullen er met de MS76 nog steeds oudere treinstellen rondbollen dan de Breaks.

Tenslotte lijkt het me desondanks toch sterk dat we geen M6'en meer gaan zien op de relatie Genk - Brussel - Gent (en verder). Vanaf Hasselt en verder zouden vier gekoppelde breaks toch nooit voldoende capaciteit leveren om een stam M6'en te vervangen?

Daarnaast vind ik een MS96 op een stoptreindienst als Genk naar Brussel en verder een slecht idee wegens de kleine deuren en het vele tijdverlies.

Ik vind dat de heren een punt hebben als ze stellen dat de NMBS Limburg stiefmoederlijk behandelt, maar sommige dingen zijn in mijn ogen ook gewoon logisch. M6'en vanuit Genk moeten ze m.i. wel behouden, maar voor het gros van de verbindingen is een (gemoderniseerde) break een pak nuttiger en logischer dan recenter materiaal.

Om af te ronden... Het waren allemaal socialisten die in HBvL hun beklag doen. Bij mijn weten zit de sp.a in zowel de Vlaamse als de federale regering en is de verantwoordelijke voor de spoorwegen (Labille) ook een socialist.