Dienstregeling december 2021
-
- Berichten: 918
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: Dienstregeling december 2021
De 8972 en 8974 (Gent-Ninove-Geraardsbergen) zijn versprongen van 16.46 en 17.45 naar 16.31 en 17.16, wat een vreemde spreiding is.
De 1e rijdt na Denderleeuw door als de 8976 om 17.13. Hiervoor deed de 8972 dat al uit zichzelf om exact dat uur.
De 8974 vertrekt uit Denderleeuw om 17.39 terwijl dit normaal 18.13 was.
Vroeger had L90 een kwartierdienst met een gat in tussen 16 en 18 uur, door de nieuwe regeling hebben ze ongeveer een 20 minutendienst.
De 8974, de enige die in het oogpunt van L90 verschoven is biedt enkel een aansluiting met de 5116 naar Schaarbeek vanuit Kortrijk en Zottegem, in alle andere richtingen niet (inclusief Brussel-Zuid).*
Vanuit Geraardsbergen biedt dit geen nieuwe aansluitingen.*
Daarbovenop werden de 8972 en 8974 tussen Gent en Denderleeuw vooral genomen door studenten en veel lessen eindigen om 17.00 en 17.30, afhankelijk van de campus valt de 8974 dus niet meer te halen als de les duurt tot 17.00 en voor de gelukkigen met les tot 17.30 uit de Sterre, UZ of
Ledeganck was de 8974 tot vorige week wel te halen en nu niet meer.
Kort samengevat zijn de P-treinen van Gent naar Ninove en Geraardsbergen verschoven met in mijn ogen enkel nadelen tenzij we het hebben over de paar mensen die vanuit Iddergem of Ninove gaan werken in Denderleeuw of Zottegem, of omdat het mooier in de boekjes staat.
*ik heb hier geen rekening gehouden met de aansluiting op bussen in Denderleeuw, Ninove en Geraardsbergen maar ik vermoed niet dat dat doorslaggevend is, alle 3 lopen rond die uren leeg, dus de bussen naar het centrum en station van Ninove zullen niet volzitten en Denderleeuw heeft een totaal van 3 bussen...
De 1e rijdt na Denderleeuw door als de 8976 om 17.13. Hiervoor deed de 8972 dat al uit zichzelf om exact dat uur.
De 8974 vertrekt uit Denderleeuw om 17.39 terwijl dit normaal 18.13 was.
Vroeger had L90 een kwartierdienst met een gat in tussen 16 en 18 uur, door de nieuwe regeling hebben ze ongeveer een 20 minutendienst.
De 8974, de enige die in het oogpunt van L90 verschoven is biedt enkel een aansluiting met de 5116 naar Schaarbeek vanuit Kortrijk en Zottegem, in alle andere richtingen niet (inclusief Brussel-Zuid).*
Vanuit Geraardsbergen biedt dit geen nieuwe aansluitingen.*
Daarbovenop werden de 8972 en 8974 tussen Gent en Denderleeuw vooral genomen door studenten en veel lessen eindigen om 17.00 en 17.30, afhankelijk van de campus valt de 8974 dus niet meer te halen als de les duurt tot 17.00 en voor de gelukkigen met les tot 17.30 uit de Sterre, UZ of
Ledeganck was de 8974 tot vorige week wel te halen en nu niet meer.
Kort samengevat zijn de P-treinen van Gent naar Ninove en Geraardsbergen verschoven met in mijn ogen enkel nadelen tenzij we het hebben over de paar mensen die vanuit Iddergem of Ninove gaan werken in Denderleeuw of Zottegem, of omdat het mooier in de boekjes staat.
*ik heb hier geen rekening gehouden met de aansluiting op bussen in Denderleeuw, Ninove en Geraardsbergen maar ik vermoed niet dat dat doorslaggevend is, alle 3 lopen rond die uren leeg, dus de bussen naar het centrum en station van Ninove zullen niet volzitten en Denderleeuw heeft een totaal van 3 bussen...
-
- Berichten: 345
- Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06
Re: Dienstregeling december 2021
Ik heb de netwerkkaarten nog aangepast met de bemerkingen die er kwamen, je kan ze hier vinden:
https://imgur.com/gallery/pmaTdU7
https://imgur.com/gallery/pmaTdU7
Re: Dienstregeling december 2021
Mooie kaart! Ik was al een tijdje op zoek naar zo één.
Zijn de TGV en Thalys lijnen compleet aan de Franse kant, of stoppen ze nu enkel in Lille Europe en Paris Nord?
Als ik een tip mag geven, ik zou een iets hoger contrast gebruiken voor sommige lijnen: the rode ICs, bordeaux Thalys en paarse Benelux lijken nogal op elkaar.
(verder associeer ik de Eurostar met geel, ligt dat aan mij?
)
Zijn de TGV en Thalys lijnen compleet aan de Franse kant, of stoppen ze nu enkel in Lille Europe en Paris Nord?
Als ik een tip mag geven, ik zou een iets hoger contrast gebruiken voor sommige lijnen: the rode ICs, bordeaux Thalys en paarse Benelux lijken nogal op elkaar.

(verder associeer ik de Eurostar met geel, ligt dat aan mij?

-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Dienstregeling december 2021
Nee, de TGV's rijden bijvoorbeeld wel degelijk verder naar Zuid-Frankrijk.
Re: Dienstregeling december 2021
Door de aanpassing van de dienstregeling is P7975 (Geraardsbergen - Denderleeuw - Gent-Sint-Pieters) nu met 2 MW41 in plaats van 1 Desiro.
-
- Berichten: 937
- Lid geworden op: 11 mei 2007, 22:24
Re: Dienstregeling december 2021
Vanmorgen in de kou:p7227 Noorderkempen(Wuustwezel Rijkevorsel) - Bru Airport
-
- Berichten: 1142
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
- Locatie: Mechelen
Re: Dienstregeling december 2021
Heel mooie kaart, zal waarschijnlijk veel tijd in zijn gegaan.BlackEagle schreef: ↑20 dec 2021, 08:40 Ik heb de netwerkkaarten nog aangepast met de bemerkingen die er kwamen, je kan ze hier vinden:
https://imgur.com/gallery/pmaTdU7
Maar ik mis wel de IC-tjes naar Frankrijk (Maubeuge / Aulnoye-Aymeries) of zijn deze opzettelijk niet toegevoegd aan de kaart door de lage frequentie (2x/dag als ik me niet vergis)?
Re: Dienstregeling december 2021
Die IC's rijden niet meer, dus logisch ergens dat ze niet op de kaart staan. Officieel is het een tijdelijke afschaffing, of ze echt terug komen moet nog blijken.ovspotter_be schreef: ↑23 dec 2021, 23:54Heel mooie kaart, zal waarschijnlijk veel tijd in zijn gegaan.BlackEagle schreef: ↑20 dec 2021, 08:40 Ik heb de netwerkkaarten nog aangepast met de bemerkingen die er kwamen, je kan ze hier vinden:
https://imgur.com/gallery/pmaTdU7
Maar ik mis wel de IC-tjes naar Frankrijk (Maubeuge / Aulnoye-Aymeries) of zijn deze opzettelijk niet toegevoegd aan de kaart door de lage frequentie (2x/dag als ik me niet vergis)?
-
- Berichten: 345
- Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06
Re: Dienstregeling december 2021
Dat is een bewuste keuze, deze treinen rijden minder vaak dan een aantal P-treinen (die ik bewust niet op kaart opneem), hebben amper reizigers en het is ook te betwijfelen of ze nog terug zullen komen. De kaart is opgezet als een plan van alle regelmatige verbindingen, dus zonder de uitzonderingen die zeer sporadisch rijden.ovspotter_be schreef: ↑23 dec 2021, 23:54Heel mooie kaart, zal waarschijnlijk veel tijd in zijn gegaan.BlackEagle schreef: ↑20 dec 2021, 08:40 Ik heb de netwerkkaarten nog aangepast met de bemerkingen die er kwamen, je kan ze hier vinden:
https://imgur.com/gallery/pmaTdU7
Maar ik mis wel de IC-tjes naar Frankrijk (Maubeuge / Aulnoye-Aymeries) of zijn deze opzettelijk niet toegevoegd aan de kaart door de lage frequentie (2x/dag als ik me niet vergis)?
Re: Dienstregeling december 2021
NMBS heeft onlangs een [url=https://www.railwaygazette.com/passenge ... 77.article]contract gegund aan Siemens[/ur] voor het voorzien van M6- en I11-stuurrijtuigen van ETCS L2, en in het artikel wordt ook geschreven over mogelijke certificering voor Nederland en Duitsland.
Wellicht dat men stammen met M6- of I11-stuurrijtuigen wil gaan gebruiken voor treinen richting Duitsland (Aken/Keulen)?
-
- Berichten: 918
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: Dienstregeling december 2021
Is het niet logischer om dat met de M7's te doen? de M6'en zijn bijna 20 jaar oud, tegen dat die in Aachen staan, hebben ze nog minder dan de helft van hun leven over, en de I11 horen niet op zo een trein tenzij het een pendel Luik-Verviers-Aachen wordt, anders zal er te veel volk op zitten. En de I11 zijn zelf nog ouder.
Re: Dienstregeling december 2021
Maar met een I11 heb je zelden tot nooit geen problemen. Stuurrijtuig kan heel soms wel eens een mankement hebben. Maar over het algemeen zijn I11 de beste internationale zitrijtuigen waar je op kan vertrouwen. I6 zijn nog beter, maar qua betrouwbaarheid veel minder. I11 mag al in de meeste Europese landen rijden (buiten als ze effectief met het stuurrijtuig willen rijden). Bij een M6 zit je weer met de hoogte wat bij een M7 al voorzien is om naar DE te rijden. M6/M7 zijn vooral bedoeld voor binnenlandse treinen en eventueel grensstations. Maar als m'n bv: naar Keulen willen verder rijden is de I11 veel beter geschikt materiaal voor zoiets.desirootje schreef: ↑28 dec 2021, 20:05 Is het niet logischer om dat met de M7's te doen? de M6'en zijn bijna 20 jaar oud, tegen dat die in Aachen staan, hebben ze nog minder dan de helft van hun leven over, en de I11 horen niet op zo een trein tenzij het een pendel Luik-Verviers-Aachen wordt, anders zal er te veel volk op zitten. En de I11 zijn zelf nog ouder.
Re: Dienstregeling december 2021
Is er een verschil in omgrenzingsprofiel tussen de M6 of M7? Betekent dat het dak dan smaller is, of hoe moet ik mij dat inbeelden? Merkt de reiziger daar iets van op langs de binnenkant?
Re: Dienstregeling december 2021
Ik denk wel dat deze dezelfde profielen hebben (denk ik!!!). Maar een M7 zouden zowiezo al willen homologeren voor Aken hbf. Dat zit zo in het lastenboek. Dus als ik mij niet vergis is Siemens daar verantwoordelijk voor. Bij een M6 is de NMBS die deze kosten zou moeten opnemen. (indien ik verkeerd ben, gelieve mij te corrigeren!!)