spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N
Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N
Ik dacht 1...Duikbril AM86 schreef:Ik kijk al uit naar hoeveel IR treinen / per uur de NMBS gaat inleggen op weekdagen tussen Antwerpen en de Luchthaven.
Zitten die werken nog altijd op schema?

De Antwerpen-Mechelen Nekkerspoel-Leuven zou dan Antwerpen-Mechelen-Luchthaven-Leuven worden. Uiteraard hoop ik dat het daar zeker niet bij blijft...
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N
Nog een IC A'pen - Luik via de luchthaven? Misschien even enkele bepaalde figuren bij de NMBS-top in hun oren fluisterenLML schreef:Ik dacht 1...De Antwerpen-Mechelen Nekkerspoel-Leuven zou dan Antwerpen-Mechelen-Luchthaven-Leuven worden. Uiteraard hoop ik dat het daar zeker niet bij blijft...Duikbril AM86 schreef:Ik kijk al uit naar hoeveel IR treinen / per uur de NMBS gaat inleggen op weekdagen tussen Antwerpen en de Luchthaven.

TrainzDr3ver: Benelux en Thalys mag je vergeten, denk ik. De eerste willen ze sowieso de deur uitdoen en voor de tweede maakt het de rit voor de meeste reizigers langer. Niet vergeten dat Zaventem eerder een tweede- of derderangsluchthaven is, op Europese schaal.
Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N
Het feit dat er in de herfst terug een Thalys naar de luchthaven gaat spreek uw stelling tegen. Hem nadien laten doorrijden naar NL kan dat perfect.
Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N
Je hebt gelijk Steven, ik wist niet dat er ook een Thalys zou stoppen later in het jaar. Al weet ik nog niet of ik dat positief vind. Het zal me wel verbazen als dat structureel zou gebeuren.
Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N
Ik spreek toch niet over Luik? Ik spreek over de trein Antwerpen-Mechelen-Luchthaven-Leuven...kika schreef:Nog een IC A'pen - Luik via de luchthaven? Misschien even enkele bepaalde figuren bij de NMBS-top in hun oren fluisterenLML schreef:Ik dacht 1...De Antwerpen-Mechelen Nekkerspoel-Leuven zou dan Antwerpen-Mechelen-Luchthaven-Leuven worden. Uiteraard hoop ik dat het daar zeker niet bij blijft...Duikbril AM86 schreef:Ik kijk al uit naar hoeveel IR treinen / per uur de NMBS gaat inleggen op weekdagen tussen Antwerpen en de Luchthaven.![]()
TrainzDr3ver: Benelux en Thalys mag je vergeten, denk ik. De eerste willen ze sowieso de deur uitdoen en voor de tweede maakt het de rit voor de meeste reizigers langer. Niet vergeten dat Zaventem eerder een tweede- of derderangsluchthaven is, op Europese schaal.
Heb jij respect, dan krijg je respect terug...
Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N
Ik denk wel dat een deel van die treinen via lijn 25N zal rijden, maar dan gewoon rechtdoor rijden. Dus niet via de luchthaven, dat kost te veel tijd.TrainzDr3ver schreef:Ik denk eerder ze het huidige deel Schaarbeek - Vilvoorde - Mechelen willen ontlasten, door die IC's en IR's al door de luchthaven te sturen, en waarschijnlijk zullen ook de huidige IR's aangepast worden, en uiteraard mogen we de Benelux en Thalys niet vergeten, die daar hopelijk ook zullen passeren
Parijs-NL gaat veel te lang duren als die Thalys via de luchthaven rijdt.Steven schreef:Het feit dat er in de herfst terug een Thalys naar de luchthaven gaat spreek uw stelling tegen. Hem nadien laten doorrijden naar NL kan dat perfect.
-
- Berichten: 1059
- Lid geworden op: 09 apr 2008, 17:58
Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N
Ik denk toch wel dat ze 1 van de 2 IC's vanuit Charleroi in de luchthaven zullen laten stoppen, bijvoorbeeld die tot Antwerpen-Centraal
Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N
Dat is iets helemaal anders hoor. Er zijn treinen genoeg op Parijs-Brussel eentje 15 km verlengen is geen probleem. Maar voor reizigers naar Nederland is dat wel een serieus tijdsverlies. De Nederlanders vinden nu al dat de Thalys in België veel te traag rijdt (en ze hebben natuurlijk gelijk daarin) dus nog een extra stop gaan ze daar zeker niet graag zien komen.Steven schreef:Het feit dat er in de herfst terug een Thalys naar de luchthaven gaat spreek uw stelling tegen. Hem nadien laten doorrijden naar NL kan dat perfect.
-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N
Hm. Er zijn inderdaad volop supersnelle treinen van Parijs naar Brussel-Zuid. En jawel, tussen Brussel-Noord en de luchthaven zal het best wel lukken. Maar alweer een trein erbij in de reeds stevig overbelaste noord-zuidverbinding lijkt me minder evident.eentje 15 km verlengen is geen probleem
Er is discussie over het afschaffen van de vliegtuigen van Parijs naar Zaventem (2 elke ochtend, om passagiers uit Parijs aan te voeren voor de vluchten van Brussel vooral naar Afrika). Dan vraag ik me af of de passagiers van die twee vluchten (telkens ongeveer 150 passagiers? met bangelijk veel bagage, weliswaar...) samen een SST zouden kunnen vullen die van Parijs naar de luchthaven gaat zonder zelfs langs de noord-zuidverbinding te passeren. Langs lijn 26, bijvoorbeeld. Al heb ik zo'n gevoel dat lijn 26 is bedoeld en uitgerust voor voorstadsverkeer, en niet zo simpel een SST kan bedienen.
(excuus voor het afwijken, we raken nu wel ver van het Diabolo-onderwerp af).
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N
En die gaat dan ook in het weekend rijden???LML schreef:Ik dacht 1...Duikbril AM86 schreef:Ik kijk al uit naar hoeveel IR treinen / per uur de NMBS gaat inleggen op weekdagen tussen Antwerpen en de Luchthaven.
Zitten die werken nog altijd op schema?![]()
De Antwerpen-Mechelen Nekkerspoel-Leuven zou dan Antwerpen-Mechelen-Luchthaven-Leuven worden. Uiteraard hoop ik dat het daar zeker niet bij blijft...
Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N
Helemaal niet, de diabolo zal het net makkelijker mogelijk maken om rond de NZV te rijden. Er komt immers een link tussen L27 en L25N ter hoogte van Schaarbeek-vorming, waardoor je vanuit Brussel-west rechtstreeks naar de luchthaven kan rijdenjan_olieslagers schreef:(excuus voor het afwijken, we raken nu wel ver van het Diabolo-onderwerp af).

-
- Berichten: 745
- Lid geworden op: 03 aug 2006, 21:51
Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N
Dag,Ik denk toch wel dat ze 1 van de 2 IC's vanuit Charleroi in de luchthaven zullen laten stoppen, bijvoorbeeld die tot Antwerpen-Centraal
Dat zou niet zo verstandig zijn, omdat de IC-treinen komende van Charleroi door koker 3 van de NZV rijden, terwijl de treinen richting luchthaven best uit koker 1 of 2 komen. Zoniet moet je storende versnijdingen voorzien, die gemakkelijk de globale stiptheid in en rond Brussel onderuithalen. Om vanop lijn 124 de luchthaven te bereiken, kan men best de ringlijn 26 (en de aftakking naar lijn 36, momenteel buiten gebruik) aanwenden. Of, zoals Shrek voorstelt, via de enkelsporige brug naar ringlijn 28 en zo rond Brussel rijden. Maar dan moet het in beide gevallen uiteraard om een nieuwe relatie gaan, want anders zou één van beide IC's op lijn 124 de NZV niet meer bedienen, en dat mag uiteraard niet de bedoeling zijn.
Groeten,
Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N
Op Bing Maps kan je intussen het verloop van lijn 25N duidelijker zien (de satellietfoto's van Google zijn blijkbaar nog niet vernieuwd
).
Blijkbaar is er een aftakking voorzien naar L27, net na de oversteek van de Woluwelaan, en één ten noorden van de werkplaats in Schaarbeek, die (naar ik vermoed) aansluiting zal geven op L25. Het valt mij wel op dat die aftakkingen blijkbaar enkel richting Brussel liggen - wat kan de reden daarvoor zijn?
Verderop kan je dan zien waar de 25N aansluit op lijn 36N.
Volgens Wikipedia wordt er ook een nieuwe afrit voorzien van het knooppunt naar de Woluwelaan; dit is intussen ook al goed te zien.
'k Vind het toch altijd wel straf dat men tot zo'n dingen in staat is, hopelijk wordt het dan toch geen Groot Nutteloos Werk

Blijkbaar is er een aftakking voorzien naar L27, net na de oversteek van de Woluwelaan, en één ten noorden van de werkplaats in Schaarbeek, die (naar ik vermoed) aansluiting zal geven op L25. Het valt mij wel op dat die aftakkingen blijkbaar enkel richting Brussel liggen - wat kan de reden daarvoor zijn?
Verderop kan je dan zien waar de 25N aansluit op lijn 36N.
Volgens Wikipedia wordt er ook een nieuwe afrit voorzien van het knooppunt naar de Woluwelaan; dit is intussen ook al goed te zien.
'k Vind het toch altijd wel straf dat men tot zo'n dingen in staat is, hopelijk wordt het dan toch geen Groot Nutteloos Werk

Spoorse groeten,
Davy Ickx
Davy Ickx
Re: spoorlijn middenberm E19 Brussel-Mechelen-Antwerpen 25N
Dat geeft allerlei mogelijkheden. Zo kan een trein vanuit leuven via die boog terugkeren nadat de trein langs de luchthaven heeft gereden. Niet dat het noodzakelijk is voor dagdagelijks gebruik maar eventueel bij ontreddering van het verkeer geven dergelijke bogen mogelijkheden.davyickx schreef: Blijkbaar is er een aftakking voorzien naar L27, net na de oversteek van de Woluwelaan, en één ten noorden van de werkplaats in Schaarbeek, die (naar ik vermoed) aansluiting zal geven op L25. Het valt mij wel op dat die aftakkingen blijkbaar enkel richting Brussel liggen - wat kan de reden daarvoor zijn?
Verderop kan je dan zien waar de 25N aansluit op lijn 36N.