Pagina 16 van 31
Geplaatst: 16 nov 2006, 01:23
door Speedy
Bart schreef:Wat ik graag zou zien veranderen, is dat op lijn 59 tussen Lokeren & Gent-Dampoort een aantal stopplaatsen worden heropend. Bv Beervelde, Lochristi & Oostakker. Het stuk tussen Lokeren & Gent-Dampoort is vrij lang, en voor de mensen die daar wonen is er dus niks van openbaar vervoer. Moesten ze die stopplaatsen heropenen zou dat weer een aantal tevreden treinreizigers opleveren.
Ze zouden tussen Gent & Sint-Niklaas dan een L trein kunnen laten rijden die dan in Fsn aansluiting geeft op den IC.
En die L-trein te St-Niklaas dan na de IC tot Antwerpen laten rijden.
Door dat die L-trein dan ook in Sinaai & Belsele stopt zouden ze de IC Poperinge-St-Niklaas dan tot Lokeren kunnen beperken.
Geplaatst: 16 nov 2006, 02:07
door rvdborgt
overweg13 schreef:Zou het iets te maken kunnen hebben met de overstap naar Hacon (Hafas), waarbij er meteen een OV-zoekmachine zou komen van adres naar adres, voor treinen, bussen en trams, met uitgebreide mogelijkheden?
Dan vind ik het nog wel de moeite waard om nog even te wachten.
Ik heb niet het idee dat de NMBS later dan andere jaren is met het bekendmaken van de dienstregeling: de NMBS was daar (helaas) altijd al redelijk laat mee.
Groetjes,
Rian
Geplaatst: 16 nov 2006, 07:04
door am62
rvdborgt schreef:Ik heb niet het idee dat de NMBS later dan andere jaren is met het bekendmaken van de dienstregeling: de NMBS was daar (helaas) altijd al redelijk laat mee.
Groetjes,
Rian
Vorig jaar gebeurde dat rond 13 november. In 2004 moet dit rond 26 november geweest zijn en in 2003 rond 27 november (volgens mijn eigen nota's).
Geplaatst: 16 nov 2006, 07:07
door overweg13
Maar toen waren ze wel vroeger beschikbaar via
http://www.bahn.de.
Geplaatst: 16 nov 2006, 20:10
door Jonathan
Nochtans heb ik in Brugge zaterdag de nieuwe dienstregeling zien uithangen. IC C richting Oostende zou om :37 in Brugge vertrekken. IC E richting het binnenland zal om :35 vertrekken, P 7009 om 07:38, P 8006 om 18:25, De L-trein zou om :37 vertrekken, maar die van 06:37 en die van 07:37 iets later.
De meeste mensen moeten langer wachten op hun aansluiting in Brugge. Reizigers die naar Oostende moeten en overstappen in Brugge zouden 12 min. moeten wachten i.p.v. 4, de reizigers die de overstap IC E IC C naar Kortrijk maken 8 i.p.v. 4. De IC A richting het binnenland vertrekt op :02 in Brugge, de IC G om :57.
Geplaatst: 17 nov 2006, 23:49
door FLV-FGSP
am62 schreef:rvdborgt schreef:Ik heb niet het idee dat de NMBS later dan andere jaren is met het bekendmaken van de dienstregeling: de NMBS was daar (helaas) altijd al redelijk laat mee.
Groetjes,
Rian
Vorig jaar gebeurde dat rond 13 november. In 2004 moet dit rond 26 november geweest zijn en in 2003 rond 27 november (volgens mijn eigen nota's).
Dit jaar start de communicatie op 23 november. Normaal gezien zou het spoorboekje dan beschikbaar moeten zijn. Hafas en Ari-online zouden vanaf die dag vragen over reizen na 10 december moeten kunnen beantwoorden. Dat de NMBS dit jaar zo laat is heeft te maken met vakanties van enkele hoge pieten, aldus mijn spion aan de Hallepoort.
Geplaatst: 18 nov 2006, 16:59
door Trainspotterke
Yep, in Brugge hangen ze sinds vorige week uit!

Niet tegenstaande dat er veel onnozele toeristen denken dat die dienstregeling al vandaag de dag geldt!
Voor Brugge zijn er veel wijzigingen. Doordat de IC E Knokke/B'berge - Tongeren tussen Leuven en Brussel terug via L36 gaat rijden (ipv L53, 27B en 27 nu) wijzigt de IC E respectievelijk vijf minuten vroeger (Brussel - Kust) of vijf minuten later (Kust - Brussel) in Brugge.
De IC G en IC A zullen van rijpad wisselen, wat ook voor grote verandering zorgt. Het enige dat niet of nauwelijks verandert zijn de uren van de L-treinen!
Op 11 december ga ik mij dus rot amuseren met de blikken van onwetende pendelaars!

Geplaatst: 18 nov 2006, 20:12
door am62
FLV-FGSP schreef:Dit jaar start de communicatie op 23 november. Normaal gezien zou het spoorboekje dan beschikbaar moeten zijn. Hafas en Ari-online zouden vanaf die dag vragen over reizen na 10 december moeten kunnen beantwoorden. Dat de NMBS dit jaar zo laat is heeft te maken met vakanties van enkele hoge pieten, aldus mijn spion aan de Hallepoort.
Bedankt FLV-FGSP ! We houden het in het oog !
Geplaatst: 18 nov 2006, 22:10
door OO-MSS
Jonathan schreef:Nochtans heb ik in Brugge zaterdag de nieuwe dienstregeling zien uithangen. IC C richting Oostende zou om :37 in Brugge vertrekken. IC E richting het binnenland zal om :35 vertrekken, P 7009 om 07:38, P 8006 om 18:25, De L-trein zou om :37 vertrekken, maar die van 06:37 en die van 07:37 iets later.
De meeste mensen moeten langer wachten op hun aansluiting in Brugge. Reizigers die naar Oostende moeten en overstappen in Brugge zouden 12 min. moeten wachten i.p.v. 4, de reizigers die de overstap IC E IC C naar Kortrijk maken 8 i.p.v. 4. De IC A richting het binnenland vertrekt op :02 in Brugge, de IC G om :57.
lijkt positief, ook vermits de IR 36xx langer stilstaat in Lichtervelde, is er nog minder kans dat we als 'omnibusje' moeten rijden, ook het vertragingspercentage zal op de IC 8xx dalen
Geplaatst: 19 nov 2006, 16:27
door rvdborgt
OO-MSS schreef:Jonathan schreef:Nochtans heb ik in Brugge zaterdag de nieuwe dienstregeling zien uithangen. IC C richting Oostende zou om :37 in Brugge vertrekken. IC E richting het binnenland zal om :35 vertrekken, P 7009 om 07:38, P 8006 om 18:25, De L-trein zou om :37 vertrekken, maar die van 06:37 en die van 07:37 iets later.
De meeste mensen moeten langer wachten op hun aansluiting in Brugge. Reizigers die naar Oostende moeten en overstappen in Brugge zouden 12 min. moeten wachten i.p.v. 4, de reizigers die de overstap IC E IC C naar Kortrijk maken 8 i.p.v. 4. De IC A richting het binnenland vertrekt op :02 in Brugge, de IC G om :57.
lijkt positief, ook vermits de IR 36xx langer stilstaat in Lichtervelde, is er nog minder kans dat we als 'omnibusje' moeten rijden, ook het vertragingspercentage zal op de IC 8xx dalen
Dit hangt samen met het verschuiven van de IC Antwerpen - Oostende, wat tussen Antwerpen en Gent voor een ongunstige 20/40-verdeling tussen de IC's zorgt. Naar verluidt is dat slechts tijdelijk, maar de NMBS zwijgt daar vooralsnog over.
Groetjes,
Rian
Geplaatst: 21 nov 2006, 00:12
door Duikbril AM86
Aftellen begint nog 20 dagen en de Tuybens express vertrekt.

Geplaatst: 22 nov 2006, 17:40
door Trainspotterke
rvdborgt schreef:OO-MSS schreef:Jonathan schreef:Nochtans heb ik in Brugge zaterdag de nieuwe dienstregeling zien uithangen. IC C richting Oostende zou om :37 in Brugge vertrekken. IC E richting het binnenland zal om :35 vertrekken, P 7009 om 07:38, P 8006 om 18:25, De L-trein zou om :37 vertrekken, maar die van 06:37 en die van 07:37 iets later.
De meeste mensen moeten langer wachten op hun aansluiting in Brugge. Reizigers die naar Oostende moeten en overstappen in Brugge zouden 12 min. moeten wachten i.p.v. 4, de reizigers die de overstap IC E IC C naar Kortrijk maken 8 i.p.v. 4. De IC A richting het binnenland vertrekt op :02 in Brugge, de IC G om :57.
lijkt positief, ook vermits de IR 36xx langer stilstaat in Lichtervelde, is er nog minder kans dat we als 'omnibusje' moeten rijden, ook het vertragingspercentage zal op de IC 8xx dalen
Dit hangt samen met het verschuiven van de IC Antwerpen - Oostende, wat tussen Antwerpen en Gent voor een ongunstige 20/40-verdeling tussen de IC's zorgt. Naar verluidt is dat slechts tijdelijk, maar de NMBS zwijgt daar vooralsnog over.
Groetjes,
Rian
Het voordeel dat de IC A en IC G van rijpad wisselen tussen Brugge en Gent, is dat ook het vertragingspercentage van de IC G in de richting Antwerpen - Oostende lager komt te liggen, aangezien er een 10-tal minuten meer keertijd zal zijn in de Centraal!

Dit zal er op zijn beurt ook voor zorgen dat de IC A ook minder vertragingen zal hebben, aangezien hij voor de IC G uit Gent vertrekt richting Oostende, moest de IC G toch retard hebben!

Geplaatst: 23 nov 2006, 12:58
door FLV-FGSP
Inmiddels is de communicatie over de nieuwe dienstregeling gestart. Het spoorboekje en stationsfolders zijn binnenkort beschikbaar.
http://www.nmbs.be geeft de nieuwe tijden,
http://www.bahn.de volgt binnenkort.
GvA schrijft:
23/11 Hasselt-Brussel wordt rechtstreekse treinverbinding
Vanaf 10 december rijden er dagelijks vier snelle treinen heen en weer tussen Hasselt en Brussel. Een van de vier maakt geen tussenstops, de drie andere stoppen in Diest en Aarschot. De tijdwinst tegenover vroeger bedraagt 49 tot 57 minuten.
Dat heeft directeur-generaal Leo Pardon van de NMBS gezegd bij de voorstelling van het nieuwe spoorboekje. In Gent legde hij ook uit wat er verandert in de provincie Oost-Vlaanderen. Zo rijdt er voortaan een rechtstreekse P-trein van Zottegem naar Brussel. Vanuit Dendermonde rijdt er 's morgens een trein naar de Europese wijk: de piekuurtrein van 7.40 uur rijdt naar Brussel-Luxemburg.
Door geplande werken tussen Sint-Katarina-Lombeek en Brussel komen treinen vanuit Brussel in Denderleeuw en Gent-Sint-Pieters 4 minuten later aan. "Infrabel heeft ons er te laat van op de hoogte gebracht dat de bouwvergunningen niet in orde zijn en de werken met een jaar uitgesteld worden", zei Pardon. Maar de dienstregelingen konden niet nog 's worden aangepast.
http://www.bttb.be meldt:
Vandaag start de NMBS met de communicatie over de nieuwe dienstregeling vanaf 10 december. De Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers (BTTB) is uiteraard tevreden met de uitbreiding van de treindienst, zoals de uitbreiding van het aantal stoptreinen rond Brussel en de nieuwe snelle treinen naar Hasselt, Zottegem en Bergen. Toch maakt de reizigersvereniging ook een aantal kanttekeningen.
Door dienstregelingsaanpassingen in de regio Gent ontstaat er een veel slechtere bediening tussen Gent en Antwerpen. Op deze belangrijke as wordt het interval tussen 2 treinen 20 en 40 minuten, terwijl er nu bij benadering een halfuursdienst is. Tussen Gent en Oostende is de spreiding nog slechter en rijden de twee treinen drie minuten na elkaar, waarna een pauze volgt van 57 minuten. Reizigers tussen Gent en De Panne zijn vier minuten langer onderweg.
Voor Luik komt er een hele treinserie bij, terwijl er voor Hasselt maar twee treinparen bijkomen, omdat er geen materieel beschikbaar zou zijn. De reizigersbond dringt erop aan richting Limburg zo snel mogelijk de hele dag een volwaardige IC-dienst aan te bieden via de boog van Leuven.
De reizigersbond is wel tevreden dat er op tijd een spoorboekje en stationsfolders beschikbaar zijn.
Geplaatst: 23 nov 2006, 13:29
door FLV-FGSP
Inmiddels is de communicatie over de nieuwe dienstregeling gestart. Het spoorboekje en stationsfolders zijn binnenkort beschikbaar.
http://www.nmbs.be geeft de nieuwe tijden,
http://www.bahn.de volgt binnenkort.
GvA schrijft:
23/11 Hasselt-Brussel wordt rechtstreekse treinverbinding
Vanaf 10 december rijden er dagelijks vier snelle treinen heen en weer tussen Hasselt en Brussel. Een van de vier maakt geen tussenstops, de drie andere stoppen in Diest en Aarschot. De tijdwinst tegenover vroeger bedraagt 49 tot 57 minuten.
Dat heeft directeur-generaal Leo Pardon van de NMBS gezegd bij de voorstelling van het nieuwe spoorboekje. In Gent legde hij ook uit wat er verandert in de provincie Oost-Vlaanderen. Zo rijdt er voortaan een rechtstreekse P-trein van Zottegem naar Brussel. Vanuit Dendermonde rijdt er 's morgens een trein naar de Europese wijk: de piekuurtrein van 7.40 uur rijdt naar Brussel-Luxemburg.
Door geplande werken tussen Sint-Katarina-Lombeek en Brussel komen treinen vanuit Brussel in Denderleeuw en Gent-Sint-Pieters 4 minuten later aan. "Infrabel heeft ons er te laat van op de hoogte gebracht dat de bouwvergunningen niet in orde zijn en de werken met een jaar uitgesteld worden", zei Pardon. Maar de dienstregelingen konden niet nog 's worden aangepast.
http://www.bttb.be meldt:
Vandaag start de NMBS met de communicatie over de nieuwe dienstregeling vanaf 10 december. De Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers (BTTB) is uiteraard tevreden met de uitbreiding van de treindienst, zoals de uitbreiding van het aantal stoptreinen rond Brussel en de nieuwe snelle treinen naar Hasselt, Zottegem en Bergen. Toch maakt de reizigersvereniging ook een aantal kanttekeningen.
Door dienstregelingsaanpassingen in de regio Gent ontstaat er een veel slechtere bediening tussen Gent en Antwerpen. Op deze belangrijke as wordt het interval tussen 2 treinen 20 en 40 minuten, terwijl er nu bij benadering een halfuursdienst is. Tussen Gent en Oostende is de spreiding nog slechter en rijden de twee treinen drie minuten na elkaar, waarna een pauze volgt van 57 minuten. Reizigers tussen Gent en De Panne zijn vier minuten langer onderweg.
Voor Luik komt er een hele treinserie bij, terwijl er voor Hasselt maar twee treinparen bijkomen, omdat er geen materieel beschikbaar zou zijn. De reizigersbond dringt erop aan richting Limburg zo snel mogelijk de hele dag een volwaardige IC-dienst aan te bieden via de boog van Leuven.
De reizigersbond is wel tevreden dat er op tijd een spoorboekje en stationsfolders beschikbaar zijn.
Geplaatst: 23 nov 2006, 15:19
door bartolomew
In Lier toch een rare situatie gezien op de nieuwe dienstregelingen. De P-trein van 8.03 naar Noorderdokken vertekt van spoor 4, de L-trein naar Leuven (andere richting) vertrekt om 8.06 van hetzelfde spoor. Benieuwd hoe vaak door zo'n domme spoorkeuze vertragingen zullen onststaan.