Brand in station Herentals
Re: Brand in station Herentals
Zijn de groene rakkers met al die uitbreidingsplannen (dubbel spoor, enz..) akkoord ? Zitten daar geen beschermde vogeltjes, of kikkers in de buurt ? Zullen die uitbreidingsplannen geen aanleiding geven tot meer lawaai ? Wie het voordeel wil genieten van dergelijke vernieuwingen en verbeteringen, zal er ook de nadelen ervan moeten ervaren. Iedereen is natuurlijk PRO, tot op het ogenblik dat er één meter van zijn tuintje wordt afgenomen.
Re: Brand in station Herentals
.. zoals ik al zei... 101 redenen, waarvan dat er eentje is natuurlijk...
Afhankelijk of het voor of na de verkiezingen is komt een bepaald argument als pro of contra naar boven.
Afhankelijk of het voor of na de verkiezingen is komt een bepaald argument als pro of contra naar boven.
spoorwegrealist
Re: Brand in station Herentals
Bij Infrabel liggen al sinds het begin van de jaren 80 plannen in de schuif om Herentals - Mol te electrificeren. Destijds ging het feest door toedoen van ene H. Decroo niet door. Hopelijk komt er nu snel schot in de zaak.
Re: Brand in station Herentals
Als ik het goed begrijp is de electrificatie een pasmunt voor de eventuele hinder van de ijzeren rijn? 

Re: Brand in station Herentals
"De IRg-trein met vertrek in Antwerpen-Centraal om het uur .47, Antwerpen-Berchem (.53), Lier (.06), Herentals (.22), Tielen (.31) en aankomst in Turnhout om het uur .38 rijdt terug, maar met een aangepaste dienstregeling:
Vertrek Antwerpen-Centraal u35, Antwerpen-Berchem .40, Lier .50, Herentals .04, Tielen .13 en aankomst Turnhout op het uur .20.
• Omgekeerde richting: vertrek in Turnhout om het uur. 40, Tielen 47-49, Herentals .56-57, Lier .10-11, Antwerpen-Berchem .20-21, Antwerpen-centraal .3" (NMBS.be)
Weet iemand of de vertrek- en aankomsttijden terug worden veranderd na 11 oktober? Of blijven deze 'definitief'?
Vertrek Antwerpen-Centraal u35, Antwerpen-Berchem .40, Lier .50, Herentals .04, Tielen .13 en aankomst Turnhout op het uur .20.
• Omgekeerde richting: vertrek in Turnhout om het uur. 40, Tielen 47-49, Herentals .56-57, Lier .10-11, Antwerpen-Berchem .20-21, Antwerpen-centraal .3" (NMBS.be)
Weet iemand of de vertrek- en aankomsttijden terug worden veranderd na 11 oktober? Of blijven deze 'definitief'?
Re: Brand in station Herentals
Blijft zo, ook na 13 december... Enkel weekend kan (en moet) terug naar de originele dienstregeling
spoorwegrealist
Re: Brand in station Herentals
En waarom kon met Antwerpen-Lier-Herentals-Turnhout wél elektificeren, maar niet verder naar het oosten?
Re: Brand in station Herentals
Dingen als perronverlengingen en extra stukjes dubbelspoor moet je niet vriendelijk vragen. Je moet als vervoerder gewoon een aanvraag doen voor een dienstregeling waar je dat voor nodig hebt. Infrabel kan natuurlijk niet toveren en moet die aanvraag weigeren (en dus moet je een backupscenario hebben), maar dan moeten ze wel automatisch het betreffende baanvak (of station) overbelast verklaren (EU-richtlijn 2001/14, artikel 22) en binnen een halfjaar met een plan komen hoe ze dat kunnen oplossen.stefanic schreef:Inderdaad pertinente vraag. Ik kan daar zelf ook geen sluitend antwoord op geven. Dit betreft strategie lange termijn.
Ik kan enkel zeggen dat wij vragen (voor Kempen/Limburg):
-langere perrons (zodat we langere treinen kunnen inzetten)
-electrificatie (vooral Mol-Herentals) maar op termijn ook naar Neerpelt etc. (essentieel om niet meer beperkt te zijn tot inzet MW41)
-dubbelspoor (essentieel als we het aanbod willen uitbreiden)
Daar er ook projecten lopen als IJzeren Rijn en 2e havenontsluiting die door 101 redenen vertragingen oplopen, vermoed ik dat onze vragen ook wat blijven liggen omdat men mogelijk (dit is giswerk hé!) redeneert om alles in één keer te doen, zodat geen aanpassingen gebeuren die later weer weggehaald moeten worden in het kader van iets groters.
Idem voor treinen die niet gereden kunnen worden omdat er geen pad beschikbaar is: gewoon aanvragen (met een backup in je achterhoofd) om een overbelastverklaring te forceren. Dat is ook een manier om de politiek te laten zien dat er capaciteitsproblemen zijn en dat er investeringen nodig zijn. Op dit moment is er volgens de netverklaring van Infrabel geen overbelaste infrastructuur. En we weten allemaal dat er op verschillende baanvakken problemen zijn.
Groetjes,
Rian
Re: Brand in station Herentals
Omdat de treinen Turnhout-Brussel veel langer onder bovenleiding rijden dan Neerpelt-AntwerpenTrammist schreef:En waarom kon met Antwerpen-Lier-Herentals-Turnhout wél elektificeren, maar niet verder naar het oosten?


Re: Brand in station Herentals
De trein Turnhout-Brussel rijdt nog niet zolang. Ervoor was het Turnhout-Manage, en daarvoor was het Turnhout-Poperinge zelfs!! (via Mechelen-Gent).Shrek schreef:Omdat de treinen Turnhout-Brussel veel langer onder bovenleiding rijden dan Neerpelt-AntwerpenTrammist schreef:En waarom kon met Antwerpen-Lier-Herentals-Turnhout wél elektificeren, maar niet verder naar het oosten?Daar was het dus rendabeler dan herentals-mol. Vandaar dat men dat eerst gedaan heeft
Ten tijde van de beslissing begin jaren 80 weet ik wel niet waar deze trein naartoe reed, Antwerpen?
In ieder geval, ik vermoed dat er (veel) minder volk opstapte toen in de regio Geel-Mol dan nu en dat dat de reden was. En het geld was misschien op?
Re: Brand in station Herentals
De lijn Herentals-Turnhout is zelfs een paar jaar gesloten geweest, met uitzondering voor militaire konvooien voor de toenmalige kazerne (nu asielcentrum?). 

Re: Brand in station Herentals
De toenmalige kazerne 'Majoor Blairon' wordt nu 'site Blairon' genoemd en er zijn o.a. een aantal diensten van de stad Turnhout gevestigd.Trammist schreef:De lijn Herentals-Turnhout is zelfs een paar jaar gesloten geweest, met uitzondering voor militaire konvooien voor de toenmalige kazerne (nu asielcentrum?).
Re: Brand in station Herentals
[mierenneukermode]Campus blairon[/mierenneukermode]Cipallieter schreef:De toenmalige kazerne 'Majoor Blairon' wordt nu 'site Blairon' genoemd en er zijn o.a. een aantal diensten van de stad Turnhout gevestigd.Trammist schreef:De lijn Herentals-Turnhout is zelfs een paar jaar gesloten geweest, met uitzondering voor militaire konvooien voor de toenmalige kazerne (nu asielcentrum?).
Re: Brand in station Herentals
Turnhout Manage was ook al over Brussel dus via Brussel gaat die verbinding nu al wel een tijdje mee. Brussel Turnhout is de inkorting van de verbinding Turnhout Manage. Dit ter info.dcr schreef:
De trein Turnhout-Brussel rijdt nog niet zolang. Ervoor was het Turnhout-Manage, en daarvoor was het Turnhout-Poperinge zelfs!! (via Mechelen-Gent).
-
- Berichten: 938
- Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19
Re: Brand in station Herentals
Dat geldt ook voor het Meetjesland, de Vlaamse Ardennen en de streek rond Zottegem. Er zijn nu eenmaal rustige en drukke gebieden. De Kempen, Noord-Limburg en de streken die ik reeds opnoemde behoren tot de eerste categorie. Op zich heeft dat weinig met 'achterstellen' te maken.dcr schreef: In 2000 reden er nog aftandse dieseltreintjes (M2+luidruchtige locs) rond in de Kempen, vanaf Herentals is er nog altijd geen stroom, en verschillende spoorwegen zijn nog (gedeeltelijk) 1-sporig, met de bijkomende vertragingsgevoeligheid tot gevolg.