pietmol schreef:is eigenlijk al geweten hoever men zou gaan met de modernisatie van AM75?
interieur stijl AM96 (1ste klasse 2+1 zetelopstelling; 2de klasse 2+2 zetelopstelling; airco;...)?
dit is voorzien:
La modernisation des 44 automotrices quadruples (années de construction 1975-1977) consiste en la rénovation intérieure
des compartiments voyageurs, l’ajout de prises 220V, l’ajout d’un compartiment multifonction, le remplacement de 4 WC
étriqués par 2 WC de qualité égale aux WC de voitures M5 rénovées et de voitures M6, l’amélioration de la sécurité des
intercirculations entre voitures et le remplacement du câblage de commande et d’asservissement existant.
Planning de réalisation en équivalents automotrices :
2010 2011 2012 2013 2014 2015 2016 2017 2018 2019 2020
0,25 0,25 0,25 0,25 6 7 7 7 7 7 2
Geen airco en 2+3 en 2+2 zetels.
Maar 2+1 zal je volgens mij niet snel meer zien. Tenzij Cornu gelijk krijgt en hij de eerste klasse mag herwaarderen
Grappig dat men in de eerste jaren steeds over 0,25 stel spreekt. Lees: men zal vier jaar doen over het eerste stel. Al lijkt vijf à zes jaar misschien realistischer.
Ze liggen nu al achter op de vooropgestelde planning en die gaat al tot 2020.
Bovendien vermeldt hetzelfde investeringsplan waaruit ik die tekst citeerde een vervanging van deze stellen in 2025.
Ofwel: het project van de renovatie MR75 is gekkenwerk, hou er alsjeblieft zo snel mogelijk mee op en gebruik het geld nuttig.
Ik denk dat vooral hun capaciteit hen eventueel nog kan redden in deze tijden van toenemende reizigersaantallen. Ondanks alles hebben ze 4 rijtuigen en zijn er toch 44 stuks van. Qua aantal rijtuigen komt dat overeen met bijna 60 Desiro's/Breaks of bijna 90 klassiekjes van dezelfde generatie, waarvan er trouwens ook nog een heel deel zal blijven rondrijden.
De vraag is natuurlijk wat de kostprijs van de hele renovatie (en toekomstig onderhoud) bedraagt in vergelijking met de aankoop van nieuw materieel.
Maar 2+1 zal je volgens mij niet snel meer zien. Tenzij Cornu gelijk krijgt en hij de eerste klasse mag herwaarderen
Shrek schreef: hou er alsjeblieft zo snel mogelijk mee op en gebruik het geld nuttig.
Als men niet bereid is om een comfortabel en eigentijds interieur met airco te plaatsen, dan ben ik het volledig eens dat zo'n renovatie/modernisatie niet hoeft.
nochtans zouden die 'varkensneuzen' nog 20 a 25 jaren mee kunnen als men ze op een adequate manier (AM96 interieur, airco) zou moderniseren.
Laatst gewijzigd door pietmol op 30 jan 2014, 08:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Steve schreef:Ik denk dat vooral hun capaciteit hen eventueel nog kan redden in deze tijden van toenemende reizigersaantallen. Ondanks alles hebben ze 4 rijtuigen en zijn er toch 44 stuks van. Qua aantal rijtuigen komt dat overeen met bijna 60 Desiro's/Breaks of bijna 90 klassiekjes van dezelfde generatie, waarvan er trouwens ook nog een heel deel zal blijven rondrijden.
De vraag is natuurlijk wat de kostprijs van de hele renovatie (en toekomstig onderhoud) bedraagt in vergelijking met de aankoop van nieuw materieel.
Maar die extra capaciteit zal voorlopig nog niet nodig zijn. Het uitbreiden van de diensten op L124 en L161 is weeral eens naar achter verschoven, tot na de periode van levering van de nieuwe dubbeldekkers.
Als men de klassiekjes, M4 en duikbrillen rijdende houdt tot aan de levering van die dubbeldekkers kunnen de varkens er volgens mij perfect uit bij de 305de Desiro.
Steve schreef: Met een beetje goede wil kunnen ze bijna al het Belgische materieel naar Roosendaal sturen.
Enkel voor de Desiro zou ik nu eens het fijne willen weten over het rijden onder 1,5 KV...
AM80 & AM96 hebben in het verleden naar Maastricht gereden...
Inderdaad, net zoals een groot aantal klassiekjes en verder natuurlijk de elektrische en diesellocs. Vandaar dat ik zeg dat vrijwel al het materieel het zou kunnen - als het momenteel slechts voor twee types treinstellen toegelaten is (MS75 en MS86, tenzij het intussen opnieuw veranderd is?), dan is dat vooral vanwege administratief gemorrel in de marge.