Pagina 16 van 21
Re: GEN-treinstellen
Geplaatst: 07 okt 2010, 19:28
door Dietrich
Dat er geen tafeltjes waren had ik al in de gaten, maar inderdaad ook geen vuilbakken... Die twee aan de deuren gaan niet volstaan hoor, als velen tegenwoordig geen vuilbak naast hun hebben vliegt er automatisch vanalles op de grond.
Ik had dus ook wel wat meer verwacht, technisch zijn ze naar verluidt heel goed (geen problemen) maar de inrichting is nog een keer een stap lager dan wat we nu hebben, zelfs vergeleken met MW41.
En dan te weten dat heel veel van die stellen niet voor het GEN zijn, dus gewoon lokaal verkeer (en NMBS kennende uiteindelijk ook P en IR).
Re: GEN-treinstellen
Geplaatst: 07 okt 2010, 19:33
door Steven
De vele s-bahn treinen in Duitsland Nederland Zwitserland en Oostenrijk die ik van binnen heb gezien hebben evenmin nog binnendeuren of volwaardige wanden tussen eerste en tweede klasse. Het is dus zeker geen NMBS uitvinding.
Re: GEN-treinstellen
Geplaatst: 07 okt 2010, 20:24
door vasonline
+ De buitenkant vind ik mooi! (echt)
+ Goede deuren / gemakkelijk om op te stappen en vlotte doorstroming
....Binnenin helaas....
't is precies een bus in plaats van een trein
- Coach opstelling ....dicht op elkaar.... bweik
- Stoelen niet gelijk met de raamkes (maar dat was te verwachten)
(tafeltjes vuilbakken zoals reeds vermeld, ga ik niet herhalen)
Een definitief oordeel als ik het echt zie
Conclusie: ik vind de buitenkant mooi, maar dat die klassieke stellekes nog hééééééééééééél lang mogen blijven bollen!
Groetjes,
Re: GEN-treinstellen
Geplaatst: 08 okt 2010, 02:22
door Shrek
vasonline schreef:'t is precies een bus in plaats van een trein

Als ze hem echt gaan gebruiken waarvoor hij gemaakt is (Gen-treinen) dan moet het inderdaad een kruising zijn tussen een bus en een trein.
In tegenstelling tot lange IC verbindingen moet je op een GEN-trein meestal maar enkele minuten tot hoogstens een half uurtje zitten.
Ook is er dan in dat half uurtje gigantisch veel verloop in de trein. Een knusse stek maken om met je laptop te werken is dan helemaal geen optie. Net als alle andere zaken waarvoor je een tafel zou nodig hebben.
De diensten van GEN-treinen zijn veredelde tramdiensten, in mijn ogen is het materieel daar perfect aan aangepast.
Nu maar hopen dat de nmbs deze treinen ook echt gebruikt waarvoor ze gemaakt zijn en er geen IC's mee gaat rijden

Re: GEN-treinstellen
Geplaatst: 08 okt 2010, 04:32
door Steven
je mag stoptreinen niet vergelijken met materiaal voor IC treinen er moet nu eenmaal verschil zijn, het gebruik is nu eenmaal ook anders.
Re: GEN-treinstellen
Geplaatst: 08 okt 2010, 07:41
door K V B
Dietrich schreef:Dat er geen tafeltjes waren had ik al in de gaten, maar inderdaad ook geen vuilbakken... Die twee aan de deuren gaan niet volstaan hoor, als velen tegenwoordig geen vuilbak naast hun hebben vliegt er automatisch vanalles op de grond.
In de Nieuwe S-Bahn stellen van de SBB zitten er ook geen vuilbakken. Men heeft het eens uitgerekend, en de vloer regelmatig vegen is goedkoper dan alle vuilbakken legen.
In de nieuw BLS regioexpress treinen (de Lötschbergers) daarentegen hangen er plastiekzakjes ipv. vuilbakken. Is eigenlijk ook een goede oplossing, al heeft nog niet iedereen het door hoe het werkt.
Re: GEN-treinstellen
Geplaatst: 08 okt 2010, 07:44
door K V B
Joris schreef:
*Ola, de tussenduren stonden waarschijnlijk nog in het fabriek, bye-bye gezelligheid.
voor sommigen is dat echter "bye bye onveiligheidsgevoel". De trend naar "zo open mogelijk" is ook in het buitenland al een poosje gaande. Heeft ook te maken met het feit dat lokale treinen steeds meer zonder conducteur rijden.
*Een rij stoelen naast het toilet? Als die hele rij in gebruik is, zie ik daar niet echt nog veel volk voorbij te gaan.
Dat lijkt me inderdaad een ontwerpfout. Beter was het geweest daar een soort van "leun steun" (of hoe heet dat) te installeren.
Ik krijg alvast nu al heimwee naar de klassiekjes...
Hebben die wel stopcontacten dan?

Re: GEN-treinstellen
Geplaatst: 08 okt 2010, 09:49
door kika
Joris schreef:
*Geen tafeltjes in 2de klasse, laat staan stopcontacten. Zeer leuk in dit lap-top-tijdperk.
Zo kan je meer mensen in je trein steken. En zijn je stoelen een stuk goedkoper. Komt er nog eens bij dat die tafels nogal graag gevandaliseerd worden. Liever een trein zonder tafeltjes dan een waar het een smeerlapperij is en de helft kapot. Als de NMBS op voorhand weet dat ze daar toch niets aan het onderhoud wilt uitgeven sta ik achter die keuze. Qua stopcontacten: vind ik ook jammer. Zeker in eerste klasse had dat wel gemogen.
Joris schreef:*Een rij stoelen naast het toilet? Als die hele rij in gebruik is, zie ik daar niet echt nog veel volk voorbij te gaan.
Kijk naar Bombardiers talentjes, daar is het net zo. De minst favoriete plek van velen om te gaan zitten en daar ga je dan ook enkel tussendoorwurmen als je heel dringend moet... Ze hadden er beter van die oncomfortabele klaptstoeltjes gemonteerd i.p.v. die grote rugleuningen. Kwestie van onveiligheidsgevoel enzo
Maar toch nog een positieve noot om af te sluiten: een verschoontafel in het toilet! (is dit Duits of Frans model, dat is me niet zo duidelijk?)
Re: GEN-treinstellen
Geplaatst: 08 okt 2010, 11:34
door Accelerat
K V B schreef:In de Nieuwe S-Bahn stellen van de SBB zitten er ook geen vuilbakken. Men heeft het eens uitgerekend, en de vloer regelmatig vegen is goedkoper dan alle vuilbakken legen.
In de nieuw BLS regioexpress treinen (de Lötschbergers) daarentegen hangen er plastiekzakjes ipv. vuilbakken. Is eigenlijk ook een goede oplossing, al heeft nog niet iedereen het door hoe het werkt.
In Zweden gebruikt men ook dat zakjes systeem, daar werkt het prima!
En de vloer regelmatig vegen goedkoper als prullenbakken? Vergeet niet dat het een stuk intensiever vegen wordt als iedereen het afval op de grond gooit.
Re: GEN-treinstellen
Geplaatst: 08 okt 2010, 11:50
door Hobbes
Ik vind het interieur ondermaats, men heeft blijkbaar niets geleerd van het M5 debacle. Die waren ook uitgerust zonder tafels, vuilbakken en binnendeuren want dat was "niet nodig aangezien ze alleen voor massatransport dienden". Met de huidige modernisering is men daar toch van teruggekomen.
Ik kan de redenering volgen dat dit voldoet voor de GEN diensten enz, maar de NMBS kennende gaat men dit materieel binnen een paar jaar inzetten op verchillende verbindingen. Stel dat dit materieel wordt ingezet als vervangingsmaterieel naar Oostende of Charleroi? 1,5 uur in de trein zonder een beetje comfort?
Langs de buitenkant zijn het mooie stellen, de stuurpost is ook best ok (als treinbestuurder ben ik daar natuurlijk zeer blij mee), maar voor de reiziger had het véél beter gekund.
Re: GEN-treinstellen
Geplaatst: 08 okt 2010, 11:59
door K V B
sncf-sncb schreef:
En de vloer regelmatig vegen goedkoper als prullenbakken? Vergeet niet dat het een stuk intensiever vegen wordt als iedereen het afval op de grond gooit.
De vloer vegen is iets dat zowieso moet gebeuren, en met moderne, vrij hangende stoelen is dat ook best snel en eenvoudig te doen. In de praktijk blijkt ook dat de meeste mensen hun afval gewoon bij zich houden en dan bij het uitstappen in de vuilbak werpen. (Maar mischien is dat enkel in Zwitserland zo). Ik kan de resten van mijn ontbijt zowieso niet in de prullebak kwijt...
Ik denk dat een paar forse, goed zichtbare prullebakken bij de ingangen waarschijnlijk nog het beste compromis vormen.
Re: GEN-treinstellen
Geplaatst: 08 okt 2010, 13:38
door vasonline
Shrek schreef:vasonline schreef:'t is precies een bus in plaats van een trein

Als ze hem echt gaan gebruiken waarvoor hij gemaakt is (Gen-treinen) dan moet het inderdaad een kruising zijn tussen een bus en een trein.
In tegenstelling tot lange IC verbindingen moet je op een GEN-trein meestal maar enkele minuten tot hoogstens een half uurtje zitten.
Ook is er dan in dat half uurtje gigantisch veel verloop in de trein. Een knusse stek maken om met je laptop te werken is dan helemaal geen optie. Net als alle andere zaken waarvoor je een tafel zou nodig hebben.
De diensten van GEN-treinen zijn veredelde tramdiensten, in mijn ogen is het materieel daar perfect aan aangepast.
Nu maar hopen dat de nmbs deze treinen ook echt gebruikt waarvoor ze gemaakt zijn en er geen IC's mee gaat rijden

Dag Shrek,
1. De NMBS kennende gaan die overal rijden... (is 3-ledig ook niet wat lang voor een L-treintje? - gewoon een vaststelling)
2. Dat verhaaltje van je moet er niet lang inziten heb ik nog al gehoord. Daarom zeker dat ze geen toiletten
in de Nederlandse SLT hebben ...

(breng ze hier niet op gedachten...)
3. In hoeveel treinen zit je slechts enkele minuutjes? Ik ben echt benieuwd hoeveel reizigers van A naar B
*binnen* Brussel gaan.
(eerlijk!)
Groetjes.
edit: excuseer 3 ledig.
Re: GEN-treinstellen
Geplaatst: 08 okt 2010, 13:43
door Steven
Gen is een netwerk dat vooral slaagt op hoeveel verbindingen je op die lijn ziet. Een GEN netwerk is een netwerk met stoptreinen (hoe je ze ook noemen wilt maakt eigenlijk niet uit) die frequent rijden. Dat is wat de rand rond Brussel echt nodig heeft of het nu uw oren uit komt of niet.
De Desiro is drieledig en niet vierledig.
Er is op de Desiro toch nog 1 wc ivg met de SLT uit NL.
Het feit dat er nu niet veel mensen zijn die binnen Brussel de trein van a naar b nemen heeft vooral te maken met die gaten in dat netwerk dat door het GEN moet worden ingevuld. Brussel West en Simonis mogen dan al open zijn de frequentie en verbindingen mogen daar gerust nog omhoog.
Re: GEN-treinstellen
Geplaatst: 08 okt 2010, 13:47
door vasonline
Steven schreef:Gen is een netwerk dat vooral slaagt op hoeveel verbindingen je op die lijn ziet. Een GEN netwerk is een netwerk met stoptreinen (hoe je ze ook noemen wilt maakt eigenlijk niet uit) die frequent rijden. Dat is wat de rand rond Brussel echt nodig heeft of het nu uw oren uit komt of niet.
De Desiro is drieledig en niet vierledig.
Er is op de Desiro toch nog 1 wc ivg met de SLT uit NL.
Het feit dat er nu niet veel mensen zijn die binnen Brussel de trein van a naar b nemen heeft vooral te maken met die gaten in dat netwerk dat door het GEN moet worden ingevuld. Brussel West en Simonis mogen dan al open zijn de frequentie en verbindingen mogen daar gerust nog omhoog.
- Voorspelling: de volgende reeks zal het WC ook achterwege laten!
- Verder begrijp ik je standpunt wel. Maar om (iedereen) omwille van het Brusselse (een verschraling) op te leggen. Nja...spijtig.
Er gaan denk ik genoeg gevallen zijn waar je er wél lang moet opzitten.
We will see....
Maar in ieder geval dank je voor het antwoord,
Groetjes,
Re: GEN-treinstellen
Geplaatst: 08 okt 2010, 14:04
door treinspotterbjorn
Vindt zelf dat de binnenruimte heel goed is
Zo als het hoort voor regionaal verkeer nie te veel luxe gewoon standaard
Wat die vuilbakken betreft bij de DB en ÖBB zijn de vuilbakken ook aan de buiten deuren geplaatst