Pagina 16 van 29

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 15 jul 2011, 16:22
door Asterix
Vandalisme zou eigenlijk helemaal geen probleem mogen zijn. Men kan in de wachtzalen camerabewaking installeren (is er nu al vaak), gekoppeld met een Public Address-systeem voor reizigersinfo maar ook de mogelijkheid dat de meldkamer van B-Security vandalen kan toespreken als een soort Big Brother. Dan weet men ten minste dat men in de gaten wordt gehouden. Als men daarbovenop nu ook eens voor een cluster aan stations een patrouille van Securail de hele dag laat patrouilleren, is dat ook nog eens een oplossing. Men moet wel WILLEN natuurlijk. Dat lijkt steevast het probleem bij die NMBS.

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 15 jul 2011, 17:52
door vasonline
Jeroen schreef:Vandalisme zou eigenlijkJ helemaal geen probleem mogen zijn. Men kan in de wachtzalen camerabewaking installeren (is er nu al vaak), gekoppeld met een Public Address-systeem voor reizigersinfo maar ook de mogelijkheid dat de meldkamer van B-Security vandalen kan toespreken als een soort Big Brother. Dan weet men ten minste dat men in de gaten wordt gehouden. Als men daarbovenop nu ook eens voor een cluster aan stations een patrouille van Securail de hele dag laat patrouilleren, is dat ook nog eens een oplossing. Men moet wel WILLEN natuurlijk. Dat lijkt steevast het probleem bij die NMBS.
Je idee is goed ... De vraag is alleen: wat gaat dat kosten?
Aangezien de NMBS loketten sluit om op een misplaatste manier centjes te sparen???
Ik kan me niet goed voorstellen dat ze er nog eens _extra_ geld gaan insteken helaas :(

Groetjes

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 15 jul 2011, 18:49
door Adler
Voor de volledigheid, dit zijn de 16 loketten in Wallonië:
Neufchâteau, Piéton, Theux, Antoing, Moustier, Herstal, Godinne, Herseaux, Quaregnon, Mont-Saint-Guibert, Angleur, Auvelais, Blaton, Ecaussines, Couvin en Comines.

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 15 jul 2011, 20:15
door vasonline
Ik vind de renovatie van het station van Merchtem heel goed geslaagd.


Groetjes

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 15 jul 2011, 22:08
door AlexNL
Het station ziet er wat mij betreft prachtig uit, en moet ook zeker behouden blijven. Maar als er nog niet eens 100 biljetten per dag worden verkocht, vind ik het een logische stap om de loketten daar te sluiten.

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 15 jul 2011, 22:44
door dentheo
AlexNL schreef: Maar als er nog niet eens 100 biljetten per dag worden verkocht, vind ik het een logische stap om de loketten daar te sluiten.
Is dat de norm 100 biljetten per dag ? Of gaat het om en bedrag in geld ?

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 16 jul 2011, 00:10
door odul
AlexNL schreef:Het station ziet er wat mij betreft prachtig uit, en moet ook zeker behouden blijven. Maar als er nog niet eens 100 biljetten per dag worden verkocht, vind ik het een logische stap om de loketten daar te sluiten.
Als je de dienstverlening afbouwt ipv opvoert, ja, dan zal de verkoop logischer wijs wel zakken onder de 100 biljetten.

38 stations met personeel dat het "gezicht' vormt van de NMBS.
Dat moet overboord.
Maar wat met die 100 den bureau-djobkes in Brussel, die niks opbrengen en die niemand ziet, waar de NMBS over zwijgt als een graf.

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 16 jul 2011, 00:40
door Steven
dentheo schreef:
AlexNL schreef: Maar als er nog niet eens 100 biljetten per dag worden verkocht, vind ik het een logische stap om de loketten daar te sluiten.
Is dat de norm 100 biljetten per dag ? Of gaat het om en bedrag in geld ?
zal wel het bedrag zijn vrees ik, want 100 biljetten dat zegt totaal niets. Dat kunnen biljetten van 4 euro zijn maar evengoed van 30 euro. Trouwens om even verder te gaan op Merchtem (maar evengoed Zaventem of Kortenberg) daar zal de verkoop vooral bestaan uit het aanmaken en verlengen van abo's. De meeste mensen die in die stations gebruik maken van de trein zijn nu eenmaal pendelaars. Als in dergelijke stations 100 transacties gebeuren zal het bedrag wel voldoende hoog liggen denk ik. Een abo verleng je nu eenmaal niet voor 5 euro.

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 16 jul 2011, 04:11
door Asterix
vasonline schreef:Je idee is goed ... De vraag is alleen: wat gaat dat kosten?
Aangezien de NMBS loketten sluit om op een misplaatste manier centjes te sparen???
Ik kan me niet goed voorstellen dat ze er nog eens _extra_ geld gaan insteken helaas :(
Op termijn zal dat zeker minder kosten dan statutaire ambtenaren te moeten betalen elke dag én dan nog eens het vandalisme te moeten herstellen.

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 16 jul 2011, 08:10
door The Magical taz
En aan welke automaat vernieuw je een abonnement met Mobib ?

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 16 jul 2011, 09:05
door gysev
Jeroen schreef:Op termijn zal dat zeker minder kosten dan statutaire ambtenaren te moeten betalen elke dag én dan nog eens het vandalisme te moeten herstellen.
Securail bestaat ook grotendeels uit statutairen en dat die dienstauto's, camera's en extra personeel om de beelden te bekijken minder kosten zou me verwonderen. En de kosten van het vandalisme zullen eerder stijgen wanneer er niemand meer zit. Wil je echt naar de Duitse toestanden met verloederde stationsgebouwen vol grafitti, met houtpanelen dichtgetimmerde ramen en automaten die de helft van de tijd niet werken? Zelfs in een toeristische topregio als de Rijnvallei is dat de dagelijkse werkelijkheid - dat heb ik vorige maand nog mogen ondergaan...

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 16 jul 2011, 09:17
door overweg13
gysev schreef:
Jeroen schreef:Op termijn zal dat zeker minder kosten dan statutaire ambtenaren te moeten betalen elke dag én dan nog eens het vandalisme te moeten herstellen.
Securail bestaat ook grotendeels uit statutairen en dat die dienstauto's, camera's en extra personeel om de beelden te bekijken minder kosten zou me verwonderen. En de kosten van het vandalisme zullen eerder stijgen wanneer er niemand meer zit. Wil je echt naar de Duitse toestanden met verloederde stationsgebouwen vol grafitti, met houtpanelen dichtgetimmerde ramen en automaten die de helft van de tijd niet werken? Zelfs in een toeristische topregio als de Rijnvallei is dat de dagelijkse werkelijkheid - dat heb ik vorige maand nog mogen ondergaan...
Zo Duits zijn die toestanden nu ook weer niet: je vindt ze ook bij ons, nu al... Maar ik deel je vrees dat hun aantal wel eens drastisch zou kunnen toenemen.

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 16 jul 2011, 11:34
door Adler
Steven schreef:
dentheo schreef:
AlexNL schreef: Maar als er nog niet eens 100 biljetten per dag worden verkocht, vind ik het een logische stap om de loketten daar te sluiten.
Is dat de norm 100 biljetten per dag ? Of gaat het om en bedrag in geld ?
zal wel het bedrag zijn vrees ik, want 100 biljetten dat zegt totaal niets. Dat kunnen biljetten van 4 euro zijn maar evengoed van 30 euro. Trouwens om even verder te gaan op Merchtem (maar evengoed Zaventem of Kortenberg) daar zal de verkoop vooral bestaan uit het aanmaken en verlengen van abo's. De meeste mensen die in die stations gebruik maken van de trein zijn nu eenmaal pendelaars. Als in dergelijke stations 100 transacties gebeuren zal het bedrag wel voldoende hoog liggen denk ik. Een abo verleng je nu eenmaal niet voor 5 euro.
De selectie van de stations is gebeurd op basis van ' het aantal uitgevoerde transacties aan het loket per dag'
Dat is de officiële uitleg van de NMBS.

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 16 jul 2011, 11:40
door Adler
overweg13 schreef:
groentje schreef:Pff, dat hakt er wel in. Wel ben ik blij dat de wachtzalen in principe toegankelijk blijven.
En hoe zal dat dan moeten gebeuren? Als gesloten stations al een geliefkoosd mikpunt zijn voor vandalen, dan kan ik me voorstellen dat de wachtzalen de hemel op aarde zijn voor wie eens graag glas hoort rinkelen...
Misschien kan men in die wachtzalen muziek van Bach afspelen zoals op het station Utrecht Overvecht.

Re: NMBS ontkent 'stiekeme besparing' op loketten

Geplaatst: 16 jul 2011, 13:30
door Duikbril AM86
De NMBS zal dan extra budget moeten voorzien om SABAM te betalen, ik niet dat de NMBS daar geld zal voor hebben
alles moet toch naar de bureau's in Brussel.
Niets meer voor de klant!

De raad van bestuur heeft dit beslist dus is er niets meer aan te doen zeggen ze.