ETCS in België

Alles over stations, sporen, bovenleidingen, veiligheidssystemen enz.
Bibke

Re: ETCS in België.

Bericht door Bibke »

Steven schreef:
Bibke schreef:Bijkomend, de bakens van TBL2 zijn niet compatibel met andere systemen. Ze liggen uit het centrum van de rails en hebben effect op slechts één richting.
TBL1+ bakens ook hoor, net daarom dat ze per twee liggen om te bepalen of ze moeten communiceren met de trein of niet. Een trein die in de andere richting over die bakens gaat moet daar geen info van krijgen.
Steven, TBL1+ bakens liggen in het centrum tussen de rails. De beide bakens communiceren met de trein in de beide richting.
Bij TBL2 communiceert enkel het linkse baken met de trein. Het rechtse baken is enkel voor de treinen in de tegengestelde richting.
dentheo

Bericht door dentheo »

Ik heb ooit verstaan dat de bakens van TBL te "recycleren" zijn als ETCS bakens....
Na afbraak van TBL heeft men dus een redelijke voorraad wisselstukken voor ETCS.
Rest van de installatie zou waardeloos zijn voor ETCS ..cablage, plaatsing.

Maar zo heeft iedereen het blijkbaar niet verstaan..
Theo
Groeten vanop de Heide
Steven

Bericht door Steven »

Bibke schreef:
Steven schreef:
Bibke schreef:Bijkomend, de bakens van TBL2 zijn niet compatibel met andere systemen. Ze liggen uit het centrum van de rails en hebben effect op slechts één richting.
TBL1+ bakens ook hoor, net daarom dat ze per twee liggen om te bepalen of ze moeten communiceren met de trein of niet. Een trein die in de andere richting over die bakens gaat moet daar geen info van krijgen.
Steven, TBL1+ bakens liggen in het centrum tussen de rails. De beide bakens communiceren met de trein in de beide richting.
Bij TBL2 communiceert enkel het linkse baken met de trein. Het rechtse baken is enkel voor de treinen in de tegengestelde richting.
Dat weet ik, maar omdat ze in het center liggen moeten ze per twee liggen om te bepalen of ze info mogen doorgeven. Eigenlijk is het de trein die met de bakens gaan communiceren en niet omgekeerd.
Bakens aan een sein in de tegengestelde rijrichting doen dus niets bij TBL1+ ok al liggen ze in het center.
twist297

Bericht door twist297 »

dentheo schreef:Ik heb ooit verstaan dat de bakens van TBL te "recycleren" zijn als ETCS bakens....
Na afbraak van TBL heeft men dus een redelijke voorraad wisselstukken voor ETCS.

Men breekt de TBL1+ bakens niet af, die blijven gewoon liggen, alsook de cablage en plaatsing. Met laadt deze bakens met ETCS datafiles. Wat er bij ETCS wel nog gebeurd is het plaatsen van extra bakens zoals bv extra infill bakengroepen, vaste transitiebakens naar level 0, vaste bakens voor tekstberichten, bakens voor kleine stopseinen,.... Voor de transitiebakens naar level 1 hergebruikt men gewoon de bestaande SBG's (seinbakengroepen) en laadt men hierin de transitiepakketten.
Met andere woorden, er gaat totaal niets verloren van de TBL1+ hardware...
Steven

Bericht door Steven »

twist297 schreef:
dentheo schreef:Ik heb ooit verstaan dat de bakens van TBL te "recycleren" zijn als ETCS bakens....

Men breekt de TBL1+ bakens niet af, die blijven gewoon liggen, alsook de cablage en plaatsing. Met laadt deze bakens met ETCS datafiles. Wat er bij ETCS wel nog gebeurd is het plaatsen van extra bakens zoals bv extra infill bakengroepen, vaste transitiebakens naar level 0, vaste bakens voor tekstberichten, bakens voor kleine stopseinen,.... Voor de transitiebakens naar level 1 hergebruikt men gewoon de bestaande SBG's (seinbakengroepen) en laadt men hierin de transitiepakketten.
Met andere woorden, er gaat totaal niets verloren van de TBL1+ hardware...

Wat de grondinstallatiebetreft, wat de stuurpostinstallatie betreft is het andere koek natuurlijk.
dentheo

Bericht door dentheo »

twist297 schreef: Met andere woorden, er gaat totaal niets verloren van de TBL1+ hardware...
Ik denk toch dat alle bakens op 300m van het sein weg kunnen.... dat is de helft.

Hoeveel bakens liggen er nu voor TBL , ik dacht één paar op 300m en één paar op .. 30m ?
Is voor ETCS één niet genoeg ?
De remkurve wordt dan toch bewaakt in de lok en niet door de tussenafstand van de bakens...
Theo
Groeten vanop de Heide
Steven

Bericht door Steven »

De bakens op 300m blijven gewoon liggen zover ik begrepen heb, men gebruikt ze bij ETCS (deze week zelf kunnen aanschouwen).
als de info aan de vorige groep bakens al is veranderd zal je nu bij ETCS level 1 aan die bakens ook info krijgen, kortweg je krijgt iets sneller een update van informatie om te rijden.
Asterix

Bericht door Asterix »

Steven schreef:Dat weet ik, maar omdat ze in het center liggen moeten ze per twee liggen om te bepalen of ze info mogen doorgeven.
Dus ze geven niet gewoon altijd info door die dan door de trein wordt gefilterd op bruikbaarheid?
Steven schreef:Eigenlijk is het de trein die met de bakens gaan communiceren en niet omgekeerd.
Maar ik had begrepen dat de trein zelf geen data uitzendt en enkel data ontvangt? Hoe kan de trein dan communiceren?
twist297

Bericht door twist297 »

dentheo schreef:
twist297 schreef: Met andere woorden, er gaat totaal niets verloren van de TBL1+ hardware...
Ik denk toch dat alle bakens op 300m van het sein weg kunnen.... dat is de helft.
Waarom zouden die op 300m wegmoeten? Die worden gebruikt voor vernieuwing van info, bv op L36(N) zijn er zelfs op nog extra infill bakengroepen op 750m op vraag van Toegang Net voor de "vlotheid" van het verkeer. Bijvoorbeeld wanneer een trein een remming heeft gekregen naar een sein en ondertussen komt dit open dan wil men dat de trein zo snel mogelijk terug optrekt. Dit is maar 1 voorbeeld, maar hier kan ik nog een hele boek over schrijven maar dan gaan we veel te diep denk ik.

Hoeveel bakens liggen er nu voor TBL , ik dacht één paar op 300m en één paar op .. 30m ?
Is voor ETCS één niet genoeg ?[/quote]

Hangt er van af welk sein het is, hier zijn een aantal regels voor. De meest voorkomende zijn : een bediend sein zal altijd een infill bakengroep hebben op 300m (+0 -50m), een permissief sein meestal niet, zeker niet op tegenspoor, maar bijvoorbeeld wel als het een station afdekt, enz.... De seinbakengroepen liggen op 6m (baken 0), (3m baken 1)

De remkurve wordt dan toch bewaakt in de lok en niet door de tussenafstand van de bakens...[/quote]

Wordt inderdaad bewaakt in de lok. De tussenafstand van de bakens zit ook in de pakketten, dit doet men via pakket 5 (Linking). Dit is om ondere andere bij storing van een baken een melding te krijgen dat de trein een bepaald baken niet gelezen heeft bijvoorbeeld, hij weet namelijk welk het volgend baken is dat hij gaat tegenkomen.
De infill bakengroepen zijn belangrijker voor de vernieuwing van informatie en niet zo zeer voor de veiligheid.
dentheo

Bericht door dentheo »

twist297 schreef:
dentheo schreef:
Waarom zouden die op 300m wegmoeten?
Ik schreef "weg KUNNEN", zou men ze leggen als er geen liggen van TBL ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Shrek

Bericht door Shrek »

TBL bestaat in verschillende versies dus gelieve dat te specifiëren :wink:
De TBL1+ hardware wordt mee gebruikt door ETCS en blijft dus gewoon liggen bij omschakeling naar ETCS. De TBL1 gaat vanaf volgend jaar naar de schroothoop op alle plaatsen waar TBL1+/ETCS verschijnt. Daarvan wordt niet herbruikt.
dentheo schreef:Ik schreef "weg KUNNEN", zou men ze leggen als er geen liggen van TBL ?
Ja meestal wel, bediende seinen kunnen plots open komen en dan heeft toegang net heel graag dat er een infill ligt om het verkeer vlotter te laten lopen.
Shrek

Bericht door Shrek »

twist297 schreef: Waarom zouden die op 300m wegmoeten? Die worden gebruikt voor vernieuwing van info, bv op L36(N) zijn er zelfs op nog extra infill bakengroepen op 750m op vraag van Toegang Net voor de "vlotheid" van het verkeer. Bijvoorbeeld wanneer een trein een remming heeft gekregen naar een sein en ondertussen komt dit open dan wil men dat de trein zo snel mogelijk terug optrekt. Dit is maar 1 voorbeeld, maar hier kan ik nog een hele boek over schrijven maar dan gaan we veel te diep denk ik.
Ah hier nog een kenner, werkt u toevallig ook in de seininrichting? :)
dentheo

Bericht door dentheo »

Shrek schreef:
dentheo schreef:Ik schreef "weg KUNNEN", zou men ze leggen als er geen liggen van TBL ?
Ja meestal wel, bediende seinen kunnen plots open komen en dan heeft toegang net heel graag dat er een infill ligt om het verkeer vlotter te laten lopen.
Maar die communicatie verloopt bij level 2 toch via GSM-R ? Heb je daar een baken voor nodig ?
Theo
Groeten vanop de Heide
Steven

Bericht door Steven »

Als we het over de bakens hebben blijven we natuurlijk op level 1 wel te verstaan. Op de meeste lijnen zal het level 1 blijven dacht ik.
Shrek

Bericht door Shrek »

dentheo schreef:Maar die communicatie verloopt bij level 2 toch via GSM-R ? Heb je daar een baken voor nodig ?
Maar level 2 zijn we momenteel nog niet aan het installeren, en voor de level 1 zijn extra infill-bakens altijd handig :wink:
Plaats reactie