Tot mijn grote verbazing las ik dat moving block geïntegreerd werd / wordt in level 2...
Bron:
https://www.ertms.net/wp-content/upload ... dition.pdf
Is moving block op de Noord Zuid dan dichterbij gekomen?
Ik meende gelezen te hebben dat het doel van Infrabel is overal Level 2 te hebben...
Uiteraard moet op dat moment nog train integrity gegarandeerd worden...
Correct me if I'm wrong, maar voor passagiers treinen moet dat toch te doen zijn...
Of ga ik vreselijk kort door de bocht?
ETCS in België
Re: ETCS in België
Ja, je gaat enorm kort door de bocht.stijn schreef: ↑21 okt 2025, 08:49 Tot mijn grote verbazing las ik dat moving block geïntegreerd werd / wordt in level 2...
Bron:
https://www.ertms.net/wp-content/upload ... dition.pdf
Is moving block op de Noord Zuid dan dichterbij gekomen?
Ik meende gelezen te hebben dat het doel van Infrabel is overal Level 2 te hebben...
Uiteraard moet op dat moment nog train integrity gegarandeerd worden...
Correct me if I'm wrong, maar voor passagiers treinen moet dat toch te doen zijn...
Of ga ik vreselijk kort door de bocht?
Wat het ERA gedaan heeft is de ETCS3-specificaties integreren als optioneel in de ETCS2-specificaties.
Op het terrein verandert dat dus helemaal niets, gezien noch de Infrabel-RBC's noch de treinen van de operatoren aan deze optionale specificaties voldoen.
Moving block is vandaag dus nog even ver weg als gisteren.
Het klopt dat Infrabel dit op lange termijn wil toepassen, maar op dit moment zijn zowel leveranciers van infra als onboard er nog niet klaar voor, dus is het vooral afwachten op dat vlak.
En ten slotte: moving block op de NZV gaat niet veel uithalen als er voor de rest niets verandert aan de sporenlayout, maar er zijn andere plekken op het net waar je er wel winst mee zou kunnen doen.
In Nederland wil men een hybride level 2 gaan toepassen, waarbij er korte virtuele blokken gebruikt gaan worden in combinatie met de daadwerkelijke fysieke blokken zoals nu ook al het geval is.
Treinen met een treinintegriteitsmonitor kunnen daar gebruik van maken, terwijl bijvoorbeeld een goederentrein de daadwerkelijke fysieke blokken gebruikt.
Dat levert een soortgelijk effect op als het oude idee van een daadwerkelijke moving block, maar is het gemakkelijker en goedkoper te implementeren.
Treinen met een treinintegriteitsmonitor kunnen daar gebruik van maken, terwijl bijvoorbeeld een goederentrein de daadwerkelijke fysieke blokken gebruikt.
Dat levert een soortgelijk effect op als het oude idee van een daadwerkelijke moving block, maar is het gemakkelijker en goedkoper te implementeren.
"Wil" is het belangrijkste woordje hier. Zoals alles met ETCS in Nederland is het eerst zien dan geloven. Ze hebben daar al zoveel "gewild"Lynx schreef: ↑21 okt 2025, 13:36 In Nederland wil men een hybride level 2 gaan toepassen, waarbij er korte virtuele blokken gebruikt gaan worden in combinatie met de daadwerkelijke fysieke blokken zoals nu ook al het geval is.

-
Dat is niet alleen met ETCS zo. Bij Roelofarendsveen wilden ze een HSL bouwen op een manier die goedkoper zou zijn.