Pagina 152 van 222

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 29 okt 2011, 22:41
door overweg13
Binco schreef:Dus als ik het goed begrijp is trein 2012 dezelfde als 2031 want IC 2031 komt aan Charleroi om 11:53 en IC 2012 vertrekt in Charleroi om 12:07 ...
:?:

Of sla ik de bal nu compleet mis?
Compleet niet, maar ik zou er toch niet te veel op verwedden. Om allerlei redenen (o.a. reiniging) kan het best dat het materiaal niet zo logisch ingezet wordt als je denkt. Het zou trouwens ook kunnen dat het stel dat met de 20xx aankomt in Charleroi ook opnieuw vertrekt als 45xx. En er zijn wel meer van dergelijke fantasietjes te bedenken.

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 30 okt 2011, 01:09
door nahoj
dentheo schreef:
nahoj schreef: Jij neemt aan dat die pdf waarnaar ik linkte in mijn post op 21/10 (en die ik ook maar m.b.v. Google vond) over HLE18 gaat. Dat heb ik nooit geschreven, en dat staat ook nergens in die pdf.
Ik heb enkel geschreven dat de motor die je op blz.5 van die pdf ziet dezelfde is, en dat de aandrijfgroep rond die motor op dezelfde blz. op zijn minst zeer gelijkaardig is.

Het hoogspanningsschema van HLE18 is wel degelijk verschillend van de schema's in de genoemde pdf.
Ik neem aan dat de motoren dus niet parallel staan geschakeld ?
Correct. Iedere motor heeft zijn ondulator.

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 30 okt 2011, 08:23
door Binco
Hobbes schreef:Gisteren is de 1807 overgebracht naar Antwerpen-Schijnpoort om de opleidingen maandag ek. te kunnen aanvatten voor de bestuurders van Antwerpen-Centraal.
Aaah, dit is misschien nog intressanter :D
Naar waar gaat er dan zoal gereden worden? of blijft de lok in Schijnpoort staan?

:D :wink:

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 30 okt 2011, 19:37
door Stijn91
Zijn er al veel 23/26'ers verdwenen op P-treinen doordat de 18 in dienst is. Zijn er kansen dat een 18 een 23/26 vervangt of is dat onmogelijk.

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 30 okt 2011, 22:32
door Lukas
Hoi,

Gisteren stond HLE 1814 in Merelbeke.

Lukas

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 31 okt 2011, 12:37
door b-loc
Lukas schreef:Hoi,

Gisteren stond HLE 1814 in Merelbeke.

Lukas
Woensdag heb ik gezien dat ze er opleiding mee doen

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 31 okt 2011, 14:07
door sybic
Steven schreef:
dentheo schreef:Chapeau dan voor Bombardier....
waarom? ook de traxx kan zoveel lawaai maken hoor. Heb er dit weekend nog navraag over gedaan bij een collega die er dagelijks mee in contact komt (goederenbestuurder naar Aachen en Gremberg).
Ik denk dat we echt wel mogen zeggen dat Traxxen stil zijn t.o.v. een 18.
Ga maar eens in Brussel staan naast een Benelux.
Het ventileren van de remweerstanden gebeurt in normale omstandighenden door motoren die met variabele frequentie aangestuurd worden+draaien kortstondig.
Enkel als de omvormer met variabele frequentie uitvalt draaien die motoren op 50Hz en is een traxx luider. Maar dat is dus in storingsmodus.

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 31 okt 2011, 15:31
door HLE 2302
sybic schreef:
Steven schreef:
dentheo schreef:Chapeau dan voor Bombardier....
waarom? ook de traxx kan zoveel lawaai maken hoor. Heb er dit weekend nog navraag over gedaan bij een collega die er dagelijks mee in contact komt (goederenbestuurder naar Aachen en Gremberg).
Ik denk dat we echt wel mogen zeggen dat Traxxen stil zijn t.o.v. een 18.
Ga maar eens in Brussel staan naast een Benelux.
Het ventileren van de remweerstanden gebeurt in normale omstandighenden door motoren die met variabele frequentie aangestuurd worden+draaien kortstondig.
Enkel als de omvormer met variabele frequentie uitvalt draaien die motoren op 50Hz en is een traxx luider. Maar dat is dus in storingsmodus.
Je moet ook wel rekenen dat de seizoenswisselingen er voor iets tussen zitten, je hebt gelijk dat een traxx inderdaad stiller is dan een T18. Maar als het een 25 graden is in de zomer, en de benelux met Traxx komt aan in Antwerpen-Centraal, dan staat hij daar toch ook serieus wat herrie te maken. :mrgreen:

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 31 okt 2011, 18:46
door Knipex
Alsof een ambient temperatuur van 25 (zomer) of 10 (vandaag) een groot verschil maakt voor een weerstand die 300 graden warm staat.
Regen of de opgeslagen remenergie zijn bepalende factoren

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 31 okt 2011, 18:46
door dentheo
HLE 2302 schreef: Je moet ook wel rekenen dat de seizoenswisselingen er voor iets tussen zitten, je hebt gelijk dat een traxx inderdaad stiller is dan een T18. Maar als het een 25 graden is in de zomer, en de benelux met Traxx komt aan in Antwerpen-Centraal, dan staat hij daar toch ook serieus wat herrie te maken. :mrgreen:
Gezien het in de kelder van Antw Centraal ook in de zomer redelijk fris is moet dat nogal meevallen.
Besluit: de Siemens maakt heel het jaar herrie, de traxx soms....

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 31 okt 2011, 18:49
door dentheo
Knipex schreef:Alsof een ambient temperatuur van 25 (zomer) of 10 (vandaag) een groot verschil maakt voor een weerstand die 300 graden warm staat.
Regen of de opgeslagen remenergie zijn bepalende factoren
Hangt ervan af tot welke temperatuur ge wilt koelen...als ge wilt koelen tot bv.40°c zal dat bij vorst iets makkelijker gaan dan bij 30°C.
Bij de start van het koelen maakt het bijna geen verschil , de laatste 50°C kan natuurlijk "minuten" langer duren in de zomer

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 31 okt 2011, 20:37
door Steve
Je mag zeggen wat je wilt, maar de 18 is en blijft een ongelofelijke herrieschopper vergeleken bij al de rest, zelfs andere notoire brullers zoals de 20 en 26. Het geluid is vooral erg hoog en monotoon, als een erg krachtige stofzuiger. Hij valt zo op dat je een blinde de 18'en zou kunnen laten spotten, je haalt ze er zo uit.

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 31 okt 2011, 23:23
door Lukas
Hoi,

Vandaag was HLE 1843 actief op de IC A.

Lukas

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 31 okt 2011, 23:36
door Hobbes
MIVB-reiziger schreef:Je mag zeggen wat je wilt, maar de 18 is en blijft een ongelofelijke herrieschopper vergeleken bij al de rest, zelfs andere notoire brullers zoals de 20 en 26. Het geluid is vooral erg hoog en monotoon, als een erg krachtige stofzuiger. Hij valt zo op dat je een blinde de 18'en zou kunnen laten spotten, je haalt ze er zo uit.
We zullen er toch moeten mee leren leven. Het belangrijkste is dat het lawaai in de stuurpost tot een minimum herleid wordt, en dat zou naar het schijnt heel goed meevallen.

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 01 nov 2011, 09:20
door trainspotterstef
ey

De 18 heeft geen watergekoelde motoren maar worden met lucht gekoeld en dat maakt veel lawaai
Blijkbaar moesten ze in Brussel niets weten van watergekoelde motoren

Stef