Pagina 153 van 156
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Geplaatst: 23 okt 2024, 14:34
door Nitein-Repart
Op Brussel-Rotterdam heb je geen dubbeldekkers nodig vanwege de omleiding via de Luchthaven, op Lelystad-Brussel wel als je de tweede Sneltrein tussen Antwerpen en Brussel wil laten terugkeren.
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Geplaatst: 23 okt 2024, 14:57
door TKR
Ik denk niet dat deze dubbeldekkers de HSL opkunnen in Nederland. Je zou ze misschien tot Maastricht en Roosendaal kunnen laten gaan. Verder vrees ik er een beetje voor.
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Geplaatst: 23 okt 2024, 14:59
door Nitein-Repart
Als de M7 wordt toegelaten in Nederland kun je wel de Intercity Charleroi-Essen verlengen naar Roosendaal.
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Geplaatst: 23 okt 2024, 16:39
door AlexNL
Naar mijn weten hebben de M7-stuurrijtuigen geen ATB, terwijl de uitrol van ERTMS op die trajecten nog lang op zich zal laten wachten. Je moet dan met een locomotief aan beide kanten gaan rijden.
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Geplaatst: 23 okt 2024, 22:07
door Natje049
Nitein-Repart schreef: ↑23 okt 2024, 14:59
Als de M7 wordt toegelaten in Nederland kun je wel de Intercity Charleroi-Essen verlengen naar Roosendaal.
Wat sowieso frappant is is dat de M7 rijtuigen (niet de locomotieven) 1500V= + 3000V= + 1500V~50Hz nemen. Zouden ze dan effectief plannen hebben om naar Nederland te gaan met M7? Niet alle 4 de spanningen (geen 1000V ~16,7Hz). Aangezien onze vorige reeksen binnenlands materieel (M6) enkel 3000V= + 1500V~50Hz namen of (M5, M4) enkel 3000V=. Het lijkt me dan ook niet kostenloos om 600+ rijtuigen te voorzien van de Nederlandse (of Zuid-Franse) spanning.
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Geplaatst: 23 okt 2024, 23:36
door kristofvt
AlexNL schreef: ↑23 okt 2024, 16:39
Naar mijn weten hebben de M7-stuurrijtuigen geen ATB, terwijl de uitrol van ERTMS op die trajecten nog lang op zich zal laten wachten. Je moet dan met een locomotief aan beide kanten gaan rijden.
Hopelijk worden enkele M7 stuurrijtuigen toch voorzien van extra beveiliging-systemen. Lijkt me toch goedkoper dan een extra HLE17 (TRAXX) erbij te zetten.
Er zijn nu 24 HLE17 in bestelling levering voorzien vanaf 2026 (+26 in optie) om te rijden van België naar Nederland (ATB), Duitsland LZB/PZB alsook Luxemburg.
De HLE 18 kan naar Frankrijk (KVB) (Brussel-Parijs via klassieke lijn).
163 I-11rijtuigen waarvan slechts 21 I11BDX vanaf 2024 te voorzien van ETCS baseline 3, ATB (Nederland) en PZB (Duitsland) lijken me ook onvoldoende voor een toekomstig internationaal aanbod.
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Geplaatst: 27 okt 2024, 13:01
door AlexNL
kristofvt schreef: ↑23 okt 2024, 23:36
163 I-11rijtuigen waarvan slechts 21 I11BDX vanaf 2024 te voorzien van ETCS baseline 3, ATB (Nederland) en PZB (Duitsland) lijken me ook onvoldoende voor een toekomstig internationaal aanbod.
Dat valt op zich wel mee; voor de huidige IC Amsterdam - Brussel zijn 8 rijtuigstammen nodig (+reserve, onderhoud, enz.) met een lange kering in Amsterdam. Als je gaat voor een korte kering in Rotterdam kun je waarschijnlijk met 6 stammen toe. Voor Brussel - Aken - Keulen is er waarschijnlijk een soortgelijke behoefte.
Voeg daar extra stellen aan toe (reserve, stammen in onderhoud) en je hebt waarschijnlijk iets van 15 stammen nodig. Dan zijn er nog 6 over.
Mocht er in de toekomst behoefte zijn aan meer capaciteit dan geboden kan worden met enkel I11, dan is het wellicht mogelijk om een samenstelling te bouwen bestaande uit een HLE17, M7-rijtuigen en een I11-stuurrijtuig. Steek een M7 BD in de samenstelling en zelfstandige toegankelijkheid voor mensen in een rolstoel is ook geregeld.

Re: Nieuwe motorstellen / M7
Geplaatst: 27 okt 2024, 14:46
door Steven
In de toekomst … kan men dan al gaan denken voor een opvolger/uitbreiding van de i11 en dus hopen dat er een mooie i12 komt.
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Geplaatst: 27 okt 2024, 17:54
door LML
Ik gok eerder op een M8 dan een I12. Lijkt me logisch om met de toenemende reizigersaantallen in dubbeldeksrijtuigen/-treinstellen (geschikt voor internationale diensten) te investeren dan in enkeldeksrijtuigen...
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Geplaatst: 27 okt 2024, 18:04
door 260689
LML schreef: ↑27 okt 2024, 17:54
Ik gok eerder op een M8 dan een I12. Lijkt me logisch om met de toenemende reizigersaantallen in dubbeldeksrijtuigen/-treinstellen (geschikt voor internationale diensten) te investeren dan in enkeldeksrijtuigen...
De M staat voor nationaal, de I voor internationaal. Heeft niets te maken met enkel of dubbel dek. De M4 zijn toch ook enkelseks?
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Geplaatst: 27 okt 2024, 18:38
door overweg13
Die M staat eerder voor de positie van de instapdeuren: in het midden. K staat dan voor kop, L voor lateraal. Maar M8 zou dus evengoed enkeldeks kunnen zijn.
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Geplaatst: 27 okt 2024, 18:43
door jan_olieslagers
... en de trend naar internationale diensten gaat enkel toenemen, tot spijt van wie het benijdt vanuit de ivoren toren...
Maar, euh, de M mag dan staan voor "deuren in het midden" in tegenstelling tot K voor "deuren aan de uiteinden", maar de I staat toch wel degelijk voor "internationaal", dacht ik? Wat bijna automatisch gelijkstaat aan "een langse gang aan de ene kant, met allemaal compartimenten, en deuren aan de uiteinden".
Overigens zie ik dat de I11, de meest recente I-rijtuigen, alweer van 1995 dateren, het lijkt wel tijd om aan opvolging te denken?
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Geplaatst: 27 okt 2024, 19:15
door overweg13
Ja,ja, die I staat wel degelijk voor internationaal. Maar L staat voor lateraal.
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Geplaatst: 27 okt 2024, 19:34
door Paul
Die uitleg van K, L en M is wel leuk gevonden, maar heb ik nog nooit in enig officieel document van de NMBS gelezen.
Re: Nieuwe motorstellen / M7
Geplaatst: 27 okt 2024, 19:37
door maarten
jan_olieslagers schreef: ↑27 okt 2024, 18:43
Overigens zie ik dat de I11, de meest recente I-rijtuigen, alweer van 1995 dateren, het lijkt wel tijd om aan opvolging te denken?
Met welk inzetgebied? Is er iets dat je beter met rijtuigen kunt doen dan met treinstellen (uit zicht van de vervoerder natuurlijk). Ik zou zeggen dat I11 op de EC naar Rotterdam tijdelijk is en dat als die goed loopt je van de volgende serie ICNG weer wat -B stellen bestelt. Voor de EC naar Frankrijk kun je die ook bestellen/homologeren.