De nieuwe loks reeks 18

Alles over reizigerstreinen in België.
Steve

Re: De nieuwe loks reeks 18

Bericht door Steve »

trainspotterstef schreef:ey

De 18 heeft geen watergekoelde motoren maar worden met lucht gekoeld en dat maakt veel lawaai
Blijkbaar moesten ze in Brussel niets weten van watergekoelde motoren

Stef
Deze discussie is al verschillende keren gevoerd, lees de pakweg laatste 20 pagina's van het topic eerst. :wink:
Robin

Bericht door Robin »

dentheo schreef:
HLE 2302 schreef: Je moet ook wel rekenen dat de seizoenswisselingen er voor iets tussen zitten, je hebt gelijk dat een traxx inderdaad stiller is dan een T18. Maar als het een 25 graden is in de zomer, en de benelux met Traxx komt aan in Antwerpen-Centraal, dan staat hij daar toch ook serieus wat herrie te maken. :mrgreen:
Gezien het in de kelder van Antw Centraal ook in de zomer redelijk fris is moet dat nogal meevallen.
Besluit: de Siemens maakt heel het jaar herrie, de traxx soms....
Als je met de TRAXX de e-rem gebruikt begint deze ook wel wat lawaai te maken, de tractiehendel nog maar in deze stand zetten en de ventilatie treed al in werking, dus al je deze ziet aankomen in centraal en deze maakt lawaai dan weet je dat die ook elektrisch remt, zodra je de tractiehendel in neutraal zet is dit gedaan. Op zich is het geluid van een TRAXX nog een pak minder dan de 18 maar toch nog wel storend als je er vlak naast staat.
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
dentheo

Bericht door dentheo »

Robin schreef: Als je met de TRAXX de e-rem gebruikt begint deze ook wel wat lawaai te maken, de tractiehendel nog maar in deze stand zetten en de ventilatie treed al in werking, dus al je deze ziet aankomen in centraal en deze maakt lawaai dan weet je dat die ook elektrisch remt, zodra je de tractiehendel in neutraal zet is dit gedaan.
Dat eerste is normaal, weerstanden gebruiken zonder ventilatie is poef.... vloeibaar metaal.
Het laatste vind ik dan weer eigenaardig.
Normaal zou hij naventileren tot de weerstanden gekoeld zijn, anders krijg je warmtestuwing.
Ofwel reduceren zij het elektrisch remvermogen bij de lagere snelheid zodat de weerstanden al koeler zijn.
Theo
Groeten vanop de Heide
Robin

Bericht door Robin »

kan ook wel zijn voor het stukje dat wij die is gebruiken dat die niet zo warm worden natuurlijk he ;)
Commendatore

Bericht door Commendatore »

Is het niet mogelijk om die recuperatieve rem gewoon niet te gebruiken bij stops in stations? Want ik heb laatst ook een 18 het bewuste geluid horen produceren en het is voor mensen die er in de buurt staan volgens mij toch wat ongezond hard.
Steven

Bericht door Steven »

MIVB-reiziger schreef:
trainspotterstef schreef:ey

De 18 heeft geen watergekoelde motoren maar worden met lucht gekoeld en dat maakt veel lawaai
Blijkbaar moesten ze in Brussel niets weten van watergekoelde motoren

Stef
Deze discussie is al verschillende keren gevoerd, lees de pakweg laatste 20 pagina's van het topic eerst. :wink:
En om het effe kort samen te vatten heeft het NIETS te maken met motorventilatie MAAR WEL alles met ventilatie van weerstanden die men gebruikt tijdens het remmen.
Steven

Bericht door Steven »

Commendatore schreef:Is het niet mogelijk om die recuperatieve rem gewoon niet te gebruiken bij stops in stations? Want ik heb laatst ook een 18 het bewuste geluid horen produceren en het is voor mensen die er in de buurt staan volgens mij toch wat ongezond hard.
Als hij zuiver de recuperatierem zou gebruiken moet men de weerstanden niet koelen omdat ze dan niet zijn gebruikt. Je hebt bij de elektrische rem het stuk rheostatische rem en recuperatie rem. Het is die eerste die energie omzet in warmte via weerstanden. Dat moet men dus ventileren.
b-loc
Contacteer:

Bericht door b-loc »

Als ze zouden gekozen hebben voor watergekoeld i.p.v. luchtgekoeld dan maakte die toch nog altijd evenveel lawaai doordat dat warm water moet gekoeld worden door lucht?
Steven

Bericht door Steven »

b-loc schreef:Als ze zouden gekozen hebben voor watergekoeld i.p.v. luchtgekoeld dan maakte die toch nog altijd evenveel lawaai doordat dat warm water moet gekoeld worden door lucht?
Neen, een water gekoelde motor gaat pas ventilatie gebruiken om het water te koelen indien het niet snel genoeg door gewone luchtstromen gekoeld geraakt.
Bij uw auto gaat de ventilator vooraan aan de motor ook pas draaien indien de gewone luchtstroom langs die radiator onvoldoende is.
Maar het lawaai heeft dus niets te maken met de ventilatie van de motoren zoals hier nu al meermaals is geschreven.
dentheo

Bericht door dentheo »

Ik heb het vage vermoeden dat er over de geluidsproductie "weinig" in het lastenboek stond....
Toen er dan ook nog discussie ontstond over de sleet van de remblokken is de software waarschijnlijk een beetje getuned, ietsje langer ietsje meer electrisch remmen, met nog meer luchtlawaai tot gevolg maar wel minder sleet op de blokken.
Dit lawaai is moeilijk te verhelpen, elke oplossing neemt plaats in , grotere luchtkanalen en grotere, maar trager draaiende ventilatoren.
Theo
Groeten vanop de Heide
Commendatore

Bericht door Commendatore »

Steven schreef:
Commendatore schreef:Is het niet mogelijk om die recuperatieve rem gewoon niet te gebruiken bij stops in stations? Want ik heb laatst ook een 18 het bewuste geluid horen produceren en het is voor mensen die er in de buurt staan volgens mij toch wat ongezond hard.
Als hij zuiver de recuperatierem zou gebruiken moet men de weerstanden niet koelen omdat ze dan niet zijn gebruikt. Je hebt bij de elektrische rem het stuk rheostatische rem en recuperatie rem. Het is die eerste die energie omzet in warmte via weerstanden. Dat moet men dus ventileren.
Ah, excuses, ik wist niet dat de beide manieren van energieafvoer een andere naam hebben. Ik vroeg me dus af of het ook mogelijk is om die elektrische rem uit te schakelen bij stops in stations.
kika

Bericht door kika »

Nee dat is niet mogelijk. Tenzij je het niet storend vind om veel te ver voorbij het perron stil te staan. Recuperatierem haar capaciteit is beperkt omdat er tegelijkertijd op dezelfde sectie een trein stroom moet afnemen (DC en geen AC), zoals al in dit topic aan bod kwam.
Steven

Bericht door Steven »

Commendatore schreef:
Steven schreef:
Ah, excuses, ik wist niet dat de beide manieren van energieafvoer een andere naam hebben. Ik vroeg me dus af of het ook mogelijk is om die elektrische rem uit te schakelen bij stops in stations.
Van het moment de trein stil staat is de elektrische rem al buiten dienst, de koeling er van echter niet en het is dat geluid wat je hoort. Het ventileren van die weerstanden. Want de elektrische rem werkt totaal niet bij stilstand, dan blijft de trein staan door middel van de pneumatische rem.
Treinen9880

Bericht door Treinen9880 »

Weet er iemand welke 18'ers er vandaag zijn overgebracht?

mvg,

Eddy
Bordensteker

Bericht door Bordensteker »

b-loc schreef:Als ze zouden gekozen hebben voor watergekoeld i.p.v. luchtgekoeld dan maakte die toch nog altijd evenveel lawaai doordat dat warm water moet gekoeld worden door lucht?
Goed doorgedacht! Warmte kun je niet wegmaken, alleen verplaatsen.
Hieronder leg ik het verschil uit.

Met luchtkoeling moet alle overdracht van warmte gebeuren aan het kleine contactoppervlak waar je koellucht langs het warme of hete metaal kunt leiden. Lucht koelt weinig af, dus veel lucht er heel snel langs blazen: lawaai.
Voordeel is wel dat het goedkoop is om te maken en het weegt weinig. Nadeel: luchtkanalen vervuilen vrij snel.

Bij toepassing van waterkoeling kun je dezelfde hoeveelheid afkoeling bereiken door een vrij geringe hoeveelheid water langzaam langs de hete metaaloppervlakken te laten stromen: dit maakt geen lawaai. Sterker nog: vaak helpt de mantel van koelwater het geluid van een machine te dempen.
Als je nu dat opgewarmde water wegvoert en iets verder van de hete machine door een grote radiator laat stromen, met veel contactoppervlak tussen buisjes met heet water en langsstromende lucht, kun je daar volstaan met veel lucht die langzaam langsheen de warme dunne buisjes met heet water te voeren: op zo’n manier hoeft het koelen niet veel lawaai te maken. Het afgekoelde water voer je weer terug langs de hete machine.
Meestal maakt men de radiator zo groot dat er normaal niet krachtig langs geblazen hoeft te worden, echter voor piekmomenten laat men dan wél een ventilator er harder langs blazen: dus dan wel even meer geluid.
Nadeel: ingewikkelder ontwerp, duurder om te maken, meer onderhoud nodig, iets meer kans op storingen, en het geheel is groter, omvangrijker, en weegt meer.
Voordeel: minder vervuiling, de luchtkanalen zijn ook korter. En dus vaak helemaal geen en anders alleen op piekmomenten enig lawaai.

Wie tijdens de Opendeurdagen in de CW Salzinnes heeft rondgelopen heeft in een losse testopstelling (niet in de grote proefbank) het brullende geluid van één van de twee grote koelventilatoren kunnen horen die soms even in actie komen als de motor en transmissie van een 77 zwaar belast worden. Dat maakt een flinke herrie! Het komt vooral bij aanhoudend dynamisch remmen voor, maar wie heeft daar in het echt al eens hinder van gehad? Normaal zijn de radiatoren groot genoeg en hoeft er alleen stilletjes lucht langs te stromen.