b-loc schreef:Als ze zouden gekozen hebben voor watergekoeld i.p.v. luchtgekoeld dan maakte die toch nog altijd evenveel lawaai doordat dat warm water moet gekoeld worden door lucht?
Goed doorgedacht! Warmte kun je niet wegmaken, alleen verplaatsen.
Hieronder leg ik het verschil uit.
Met luchtkoeling moet alle overdracht van warmte gebeuren aan het kleine contactoppervlak waar je koellucht langs het warme of hete metaal kunt leiden. Lucht koelt weinig af, dus veel lucht er heel snel langs blazen: lawaai.
Voordeel is wel dat het goedkoop is om te maken en het weegt weinig. Nadeel: luchtkanalen vervuilen vrij snel.
Bij toepassing van waterkoeling kun je dezelfde hoeveelheid afkoeling bereiken door een vrij geringe hoeveelheid water langzaam langs de hete metaaloppervlakken te laten stromen: dit maakt geen lawaai. Sterker nog: vaak helpt de mantel van koelwater het geluid van een machine te dempen.
Als je nu dat opgewarmde water wegvoert en iets verder van de hete machine door een grote radiator laat stromen, met veel contactoppervlak tussen buisjes met heet water en langsstromende lucht, kun je daar volstaan met veel lucht die langzaam langsheen de warme dunne buisjes met heet water te voeren: op zo’n manier hoeft het koelen niet veel lawaai te maken. Het afgekoelde water voer je weer terug langs de hete machine.
Meestal maakt men de radiator zo groot dat er normaal niet krachtig langs geblazen hoeft te worden, echter voor piekmomenten laat men dan wél een ventilator er harder langs blazen: dus dan wel even meer geluid.
Nadeel: ingewikkelder ontwerp, duurder om te maken, meer onderhoud nodig, iets meer kans op storingen, en het geheel is groter, omvangrijker, en weegt meer.
Voordeel: minder vervuiling, de luchtkanalen zijn ook korter. En dus vaak helemaal geen en anders alleen op piekmomenten enig lawaai.
Wie tijdens de Opendeurdagen in de CW Salzinnes heeft rondgelopen heeft in een losse testopstelling (niet in de grote proefbank) het brullende geluid van één van de twee grote koelventilatoren kunnen horen die soms even in actie komen als de motor en transmissie van een 77 zwaar belast worden. Dat maakt een flinke herrie! Het komt vooral bij aanhoudend dynamisch remmen voor, maar wie heeft daar in het echt al eens hinder van gehad? Normaal zijn de radiatoren groot genoeg en hoeft er alleen stilletjes lucht langs te stromen.
_________________
eindelijk waardering voor mijn
dynamische remmingen