Pagina 153 van 181
Re: BENELUX
Geplaatst: 17 apr 2023, 09:17
door AlexNL
De TRAXX-locs in de Benelux praten met elkaar via het Duitse ZMS-systeem, dat is iets dat de I11-stuurstanden waarschijnlijk niet spreken.
Re: BENELUX
Geplaatst: 17 apr 2023, 10:34
door Steven
Idd het Duitse ZMS en het Belgische MUX zijn niet volledig identiek. Mijn ervaringen met beide leert me dat het ZMS systeem zelfs iets meer opties bied.
Loc in dienst houden bij frontverandering (een optie die niet kan in de Belgische trek-duw treinen), is zowat de belangrijkste optie die ZMS wel vlot kan.
Re: BENELUX
Geplaatst: 02 mei 2023, 22:09
door FLV-FGSP
Re: BENELUX
Geplaatst: 02 mei 2023, 22:23
door pietje
Als het was omwille van de drukte op de treinen, had men ook kunnen uitkijken naar dubbeldek treinen.
Tenzij men voor dit soort verbindingen liever niet te sterk concurreert met de auto.
Re: BENELUX
Geplaatst: 02 mei 2023, 22:31
door groentje
Dubbele treinen lukt moeilijk als je daar het materieel niet voor hebt... Een hogere frequentie lukt alleen als je ergens een stuk zou afkappen, en reizigers zou laten overstappen in pakweg Breda, resp. Antwerpen.
Re: BENELUX
Geplaatst: 02 mei 2023, 22:43
door desirootje
pietje schreef: ↑02 mei 2023, 22:23
Als het was omwille van de drukte op de treinen, had men ook kunnen uitkijken naar dubbeldek treinen.
Tenzij men voor dit soort verbindingen liever niet te sterk concurreert met de auto.
Ja ik snap niet waarom de ICNG enkeldeks is? Tenzij dit enkel is vanwege de toegankelijkheid voor mensen met beperkte mobiliteit? Wij hebben al eerder aangetoond waarom dit een probleem is met de I11, hoewel de noorderburen liever capaciteitsproblemen oplossen met torenhoge prijzen...
Re: BENELUX
Geplaatst: 02 mei 2023, 22:48
door pietje
groentje schreef: ↑02 mei 2023, 22:31
Dubbele treinen lukt moeilijk als je daar het materieel niet voor hebt... Een hogere frequentie lukt alleen als je ergens een stuk zou afkappen, en reizigers zou laten overstappen in pakweg Breda, resp. Antwerpen.
Maar dan is de aankoop van de ICNG's toch een gemiste kans voor de Benelux?
Er zijn toch ook Coradia Stream stellen die deels dubbeldeks zijn, dus met significant meer plaatsen.
Ik heb het altijd al vreemd gevonden dat een verbinding met zoveel potentieel, zo spaarzaam bediend werd.
Re: BENELUX
Geplaatst: 02 mei 2023, 22:56
door Shrek
pietje schreef: ↑02 mei 2023, 22:48
groentje schreef: ↑02 mei 2023, 22:31
Dubbele treinen lukt moeilijk als je daar het materieel niet voor hebt... Een hogere frequentie lukt alleen als je ergens een stuk zou afkappen, en reizigers zou laten overstappen in pakweg Breda, resp. Antwerpen.
Maar dan is de aankoop van de ICNG's toch een gemiste kans voor de Benelux?
Er zijn toch ook Coradia Stream stellen die deels dubbeldeks zijn, dus met significant meer plaatsen.
Ik heb het altijd al vreemd gevonden dat een verbinding met zoveel potentieel, zo spaarzaam bediend werd.
Ik denk dat het wat voorbarig is om nu al van overbelasting te spreken, 410 plaatsen is nu ook niet zo weinig. Voor enkel het gedeelte tussen Antwerpen en Rotterdam moet dit wel volstaan, er vanuit gaande dat de reizigers naar Noorderkempen en Breda op een andere trein zitten. Voor reizigers tussen Antwerpen en Brussel zal deze trein altijd tekort schieten, daar wordt het vooral zaak om binnenlandse reizigers efficiënt te kunnen weren uit deze treinen.
Re: BENELUX
Geplaatst: 02 mei 2023, 23:18
door pietje
Shrek schreef: ↑02 mei 2023, 22:56
pietje schreef: ↑02 mei 2023, 22:48
groentje schreef: ↑02 mei 2023, 22:31
Dubbele treinen lukt moeilijk als je daar het materieel niet voor hebt... Een hogere frequentie lukt alleen als je ergens een stuk zou afkappen, en reizigers zou laten overstappen in pakweg Breda, resp. Antwerpen.
Maar dan is de aankoop van de ICNG's toch een gemiste kans voor de Benelux?
Er zijn toch ook Coradia Stream stellen die deels dubbeldeks zijn, dus met significant meer plaatsen.
Ik heb het altijd al vreemd gevonden dat een verbinding met zoveel potentieel, zo spaarzaam bediend werd.
Ik denk dat het wat voorbarig is om nu al van overbelasting te spreken, 410 plaatsen is nu ook niet zo weinig. Voor enkel het gedeelte tussen Antwerpen en Rotterdam moet dit wel volstaan, er vanuit gaande dat de reizigers naar Noorderkempen en Breda op een andere trein zitten. Voor reizigers tussen Antwerpen en Brussel zal deze trein altijd tekort schieten, daar wordt het vooral zaak om binnenlandse reizigers efficiënt te kunnen weren uit deze treinen.
Als dat klopt, is het wel vreemd dat er in het artikel gesproken wordt van beperkingen voor de goedkoopste tickets op het internationale deel van de verbinding, maar dat er niets wijzigt aan de binnenlandse reismogelijkheden.
Ik weet dat we voorzichtig moeten zijn met wat er in de krant staat, maar er wordt toch echt wel gesuggereerd dat het probleem met capaciteit zich op het grensoverschrijdende deel zit.
Aan de andere kant is het aan NL zijde wel een ICD, met toeslag dus, maar dat wordt ook niet vernoemd in het artikel.
Re: BENELUX
Geplaatst: 02 mei 2023, 23:19
door DDietzen
desirootje schreef: ↑02 mei 2023, 22:43
pietje schreef: ↑02 mei 2023, 22:23
Als het was omwille van de drukte op de treinen, had men ook kunnen uitkijken naar dubbeldek treinen.
Tenzij men voor dit soort verbindingen liever niet te sterk concurreert met de auto.
Ja ik snap niet waarom de ICNG enkeldeks is? Tenzij dit enkel is vanwege de toegankelijkheid voor mensen met beperkte mobiliteit?
Volgens eerdere antwoorden van NS op precies die vraag is de ondergrond onder de HSL-Zuid zo'n slappe hap dat de fundering geen dubbeldekstreinen aan zou kunnen.
Om toegankelijkheid alleen is het niet te doen, daar kan je even goed één of twee rijtuigen in een stel enkeldeks voor laten en de rest dubbeldeks maken. Zoals geheel ontoevallig ook gaat gebeuren bij de DDNG, de volgende bestelling van intercitymaterieel voor NS.
Re: BENELUX
Geplaatst: 02 mei 2023, 23:30
door Shrek
pietje schreef: ↑02 mei 2023, 23:18
Als dat klopt, is het wel vreemd dat er in het artikel gesproken wordt van beperkingen voor de goedkoopste tickets op het internationale deel van de verbinding, maar dat er niets wijzigt aan de binnenlandse reismogelijkheden.
Ik weet dat we voorzichtig moeten zijn met wat er in de krant staat, maar er wordt toch echt wel gesuggereerd dat het probleem met capaciteit zich op het grensoverschrijdende deel zit.
Aan de andere kant is het aan NL zijde wel een ICD, met toeslag dus, maar dat wordt ook niet vernoemd in het artikel.
Maar het artikel gaat over de korte termijn, vooraleer de tweede trein er dus zal zijn. Beslissingen over rollend materieel gaan over de lange termijn, wanneer er wèl een tweede verbinding is. Je kan dan pas zeggen of het al dan niet een gemiste kans was.
Re: BENELUX
Geplaatst: 04 mei 2023, 14:57
door maarten
desirootje schreef: ↑02 mei 2023, 22:43
pietje schreef: ↑02 mei 2023, 22:23
Als het was omwille van de drukte op de treinen, had men ook kunnen uitkijken naar dubbeldek treinen.
Tenzij men voor dit soort verbindingen liever niet te sterk concurreert met de auto.
Ja ik snap niet waarom de ICNG enkeldeks is? Tenzij dit enkel is vanwege de toegankelijkheid voor mensen met beperkte mobiliteit? Wij hebben al eerder aangetoond waarom dit een probleem is met de I11, hoewel de noorderburen liever capaciteitsproblemen oplossen met torenhoge prijzen...
NS wilde geen dubbeldekkers, een reden was inderdaad vanwege toegankelijkheid. Gelijkvloerse instap zou nog kunnen, maar dan moet je nog altijd gelijkvloers blijven voor zitplaatsen, en dat botst met het dubbeldeksprincipe. Daarom zie je tegenwoordig ook veel van die gemengde dubbeldeks/enkeldekstreinstellen.
En ook vanwege de aslast.
Verder zijn er 20 ICNG besteld die naar België kunnen, en je hebt 7 omlopen nodig (er zijn nu 11 stammen beschikbaar). Je kunt dus zonder meer elke trein met twee stellen rijden (of naar wens elk half uur rijden met een enkel stel).
Eén stam van de huidige benelux heeft ongeveer evenveel zitplaatsen als een ICNG-8.
Re: BENELUX
Geplaatst: 04 mei 2023, 17:54
door Steven
Je hebt er 9 nodig om te starten.
Re: BENELUX
Geplaatst: 04 mei 2023, 18:11
door Portbou
Overzicht van de "prestaties" van de Benelux van 1-3 mei.
- In het rood de afgeschafte treinen
- In het oranje de treinen met meer dan 15' vertraging
Steeds vanuit het standpunt van Antwerpen-Centraal en voor het lijngedeelte tussen Antwerpen en Breda.
(dus het gedeelte waarvoor er geen ander alternatief is dan wachten op de trein van een uur later)
Ook vandaag 4 mei alweer 2 afschaffingen, 9223 en 9255.
Dit gaat echt niet goed.
En dan net in deze dagen aankondigen dat ze Early Bird treingebonden gaan maken.

Re: BENELUX
Geplaatst: 04 mei 2023, 19:14
door Steven
9223 is het zwakke broertje. Tijdens de nacht staan er vier treinen te rusten in vorst. Als op 1 van die 4 een probleem ontstaat maakt men daar de 9223 van met de hoop dat men het kan aanpakken tegen dat 9223 moet uitrijden. Men koopt zo dus tijd. Jammer genoeg kan niet alles opgelost worden want als het probleem bij de rijtuigen ligt gaat dat materieel gewoon leeg naar NL