dente schreef:. die Nederlandse dubbeldekker Emu's zijn ongelooflijke "slipbeesten", zelfs bij 60kmh voel je ze nog "trillen" boven het draaistel, die moeten wielbanden "eten")
Wielbanden zijn nog amper in gebruik hoor, de meeste treinen hebben nu monobloc wielen.
Dit terzijde zal het inderdaad een leuke aanvulling zijn om de juiste tijden en de vertraging te zien op de schermen van een Desiro.
In de pas verschenen Op De Baan lees ik dat de NMBS kennelijk plannen heeft om Desiro's in te zetten om de IR Luik-Luxemburg, zodra de homologatie rond is?! Wat is er precies van aan?
Dat men er inzet op een IC als Antwerpen - Charleroi is misschien met veel verbeelding nog goed te praten (niemand doet de hele rit enzovoort)... maar op een dergelijke IR?
Als men van de getrokken treinen af wil (zo staat het in ODB) en dus absoluut treinstellen wil inzetten, waarom dan geen MS96? Of eventueel een paar I11-stuurstandrijtuigen vrijmaken en op de IC-G dan bijvoorbeeld twee 21'en of 27'en inzetten in plaats van een enkele 18, met het huidige locoverschot?
Steve schreef:In de pas verschenen Op De Baan lees ik dat de NMBS kennelijk plannen heeft om Desiro's in te zetten om de IR Luik-Luxemburg, zodra de homologatie rond is?! Wat is er precies van aan?
Dat men er inzet op een IC als Antwerpen - Charleroi is misschien met veel verbeelding nog goed te praten (niemand doet de hele rit enzovoort)... maar op een dergelijke IR?
Als men van de getrokken treinen af wil (zo staat het in ODB) en dus absoluut treinstellen wil inzetten, waarom dan geen MS96? Of eventueel een paar I11-stuurstandrijtuigen vrijmaken en op de IC-G dan bijvoorbeeld twee 21'en of 27'en inzetten in plaats van een enkele 18, met het huidige locoverschot?
Het punt is vooral dat Luxemburg daartegen enkel 25kV en ETCS heeft.
Dus 21 of 27 is volledig uitgesloten. Buiten Desiro's komt dan enkel 18/19 in aanmerking, met M6 of I11 stuurstand.
De inbouw van ETCS in de 96 gaat helaas niet zo snel vooruit
The_Knitter schreef:En toch rijden er gepland MS96'en op Luxemburg, zoals ik zo'n maandje of anderhalf nog heb mogen ervaren.
Op de IR Luik-Luxemburg?! Of bedoel je "gewoon" de IC Brussel - Luxemburg? Daar is MS96 heel gewoon hoor, het grote merendeel van de treinen wordt erdoor gereden.
Op de IR zou het wel zeer uitzonderlijk zijn. Enkel op een handvol binnenlandje treintjes (nooit verder dan Gouvy) rijdt nu een MS96, ter vervanging van de loc van reeks 15 die er vroeger reed. En dan vooral omdat er op dat moment vrijwel geen ander 25kV-materieel vrij was.
Mijn excuses, ik las even verkeerd
Die IR Luik - Luxemburg verkies ik het meeste (vind ik de leukste route door niemandsland met die typische stationnetjes) heb ik meestal een NMBS HLE13/CFL 30)+3 rijtuigen (waarvan 1 eerste klas).
Die MS96'en idd. op Luxemburg-Brussel (hoewel ik daar ook al eens meerdere keren een M4-ram heb gehad )
The_Knitter schreef:En toch rijden er gepland MS96'en op Luxemburg, zoals ik zo'n maandje of anderhalf nog heb mogen ervaren.
Het ging over de toekomst (vanaf 2015 ten laatste). Dan zullen er een hele tijd geen 96 meer in Luxemburg komen.
Ook het stoppertje Arlon-Luxemburg zal dan met Desiro gebeuren.
Het ging over de toekomst (vanaf 2015 ten laatste). Dan zullen er een hele tijd geen 96 meer in Luxemburg komen.
Wat, wordt de IC dan opnieuw doorgeknipt en moet iedereen in Aarlen overstappen?
Zou weer een fantastische manier zijn om die grensoverschrijdende verbinding de facto totaal naar de knoppen te helpen. De miserie van de voorbije maanden rond de TBL1+ heeft het al genoeg aangetoond.
Maar bij Infrabel zullen ze ongetwijfeld weer blij zijn met al die extra ETCS-kilometers, ook al is het grotendeels in Luxemburg. En het de facto wegvallen van de succesvolle internationale verbinding is dan natuurlijk weer de fout van de NMBS die geen ETCS wil installeren, de paraplu meteen breed open.
Wat, wordt de IC dan opnieuw doorgeknipt en moet iedereen in Aarlen overstappen?
Zou weer een fantastische manier zijn om die grensoverschrijdende verbinding de facto totaal naar de knoppen te helpen. De miserie van de voorbije maanden rond de TBL1+ heeft het al genoeg aangetoond.
Maar bij Infrabel zullen ze ongetwijfeld weer blij zijn met al die extra ETCS-kilometers, ook al is het grotendeels in Luxemburg. En het de facto wegvallen van de succesvolle internationale verbinding is dan natuurlijk weer de fout van de NMBS die geen ETCS wil installeren, de paraplu meteen breed open.
Maak daar maar 13 van? De 18 mag nog steeds Luxemburg niet in, en waarom zouden ze er moeite voor doen als er nog steeds 15 13'ers beschikbaar zijn?
En van de mizero's, elk IC/IR traject waar die dingen op komen is een schande. Nuja, tussen de huidige klachten van vertragingen en stapvoets rijdende treinen, valt het beperkte comfort al helemaal niet meer op.
De 18 heeft geen memor II+. Dus die homologatie voor het cfl net zal er pas komen eens dat net etcs heeft en de 18 ook. Dat nu dus in orde zien komen om met een hle18 naar Luxemburg te rijden is een beetje dromen als je rekening gaat houden met het bovenstaande.
Steven schreef:De 18 heeft geen memor II+. Dus die homologatie voor het cfl net zal er pas komen eens dat net etcs heeft en de 18 ook. Dat nu dus in orde zien komen om met een hle18 naar Luxemburg te rijden is een beetje dromen als je rekening gaat houden met het bovenstaande.
Joris schreef:En van de mizero's, elk IC/IR traject waar die dingen op komen is een schande. Nuja, tussen de huidige klachten van vertragingen en stapvoets rijdende treinen, valt het beperkte comfort al helemaal niet meer op.
Ik kan nog altijd niet snappen waarom jij maar op de Desiro's blijft kappen. Ik zit dagelijks minstens een half uur in Desiro's en dat comfort is in mijn ogen even goed als M5'en of M6'en. Akkoord, je hebt geen tafeltje en quasi geen ruimte voor bagage. Maar ze hebben een hoge zitcapaciteit, trekken zeer goed en vlot op, zijn goed voorzien van informatieschermen, hebben geen trappen om in of uit te stappen, zijn redelijk mooi (op de apparatuur boven de trein na) en zijn gewoon perfect als L-trein of net nog acceptabel als IR-trein. Maar om ze vanwege hun soms foute inzet door de NMBS kinderachtig als "Mesiro's" te omschrijven gaat er bij mij toch echt niet in. Ik vergelijk dat met die mensen die krampachtig Micro$oft blijven schrijven omdat ze het belachelijk vinden dat een commercieel bedrijf winst probeert te maken. Op wat problemen met de deuren na zijn er toch niet echt grote problemen geweest met de Desiro's?