Dan hebben ze duidelijk nog werk, want sinds de laatste dienstregeling zijn er juist nog meer combinaties van M6 en M7 gekomen! (Hasselt-Blankenberge, Tongeren-Quiévrain, Brussel-Luxemburg...)Shrek schreef: ↑08 jan 2025, 15:29Op korte termijn niet denk ik, ze willen de inzet van M6 en M7 net meer uit elkaar trekken. Dus Antwerpen en Charleroi gaan volgens mij net meer M6 krijgenFilipDeLaet schreef: ↑08 jan 2025, 15:00 Weet er iemand of er op korte/middelange termijn op de lijn Antwerpen-Brussel M7's zullen worden ingezet?![]()
Nieuwe motorstellen / M7
Re: Nieuwe motorstellen / M7
-
- Contacteer:
Ik zou de IC01 5XX en de IC12 4XX toch ook nog niet afschrijven in dat geval. Daar zie je de M6 soms ook opduiken naast de M7 (rijtuigen) of verderop in de samenstellingen naast de I11.

Het gaat toch vooral om verschuivingen, er zijn er niet veel bijgekomen. Op de Blankenberge zijn de combos zo goed als verdwenen en rijden bijna alleen nog volledige M7-stammen.Steve schreef: ↑08 jan 2025, 15:57Dan hebben ze duidelijk nog werk, want sinds de laatste dienstregeling zijn er juist nog meer combinaties van M6 en M7 gekomen! (Hasselt-Blankenberge, Tongeren-Quiévrain, Brussel-Luxemburg...)Shrek schreef: ↑08 jan 2025, 15:29Op korte termijn niet denk ik, ze willen de inzet van M6 en M7 net meer uit elkaar trekken. Dus Antwerpen en Charleroi gaan volgens mij net meer M6 krijgenFilipDeLaet schreef: ↑08 jan 2025, 15:00 Weet er iemand of er op korte/middelange termijn op de lijn Antwerpen-Brussel M7's zullen worden ingezet?![]()
Daar zullen de M6 wel snel weg zijn en ook van de andere treinen zullen er langzaamaan M6 weggehaald worden en gemuteerd richting (onder andere) Antwerpen.
Hoi, STOP!! Hier moet ik je even bijsturen. Vandaag E1535 reed met stuurrijtuigen M7 maar de tussenrijtuigen waren M6. Zo was mij. 1e klasse rijtuig 61013. Die worden soms gewisseld met de E17xx reeks.Shrek schreef: ↑08 jan 2025, 18:44Het gaat toch vooral om verschuivingen, er zijn er niet veel bijgekomen. Op de Blankenberge zijn de combos zo goed als verdwenen en rijden bijna alleen nog volledige M7-stammen.
Daar zullen de M6 wel snel weg zijn en ook van de andere treinen zullen er langzaamaan M6 weggehaald worden en gemuteerd richting (onder andere) Antwerpen.
-
- Contacteer:
De IC20 28XX reeks rijdt meestal met M7 en in het weekend is er dan 1 omloop met ander materieel meestal M6 maar op nieuwjaar was het eerst M4 en daarna I11.

-
Re: ETCS in België
Hebben ze dat al gedaan buiten tests? De IC Knokke-Luik ging dat doen in het weekend, maar nu gaat die niet verder dan Leuven. De IC's naar Antwerpen en Noorderkempen, en de IC01 en IC12 rijden ook niet met M7 stuurrijtuigen. Hebben ze al eens mogen invallen voor een defecte P trein naar Visé? Ik herinner me dat toch niet.260689 schreef: ↑09 jan 2025, 14:53De M7 mag op L2 en L4 rijden.desirootje schreef: ↑09 jan 2025, 14:31Voor ze gehomologeerd zijn? Ik denk dat we eerder een shuttledienst Brussel-Lille zien met MR96's zonder tussenstop dan deze ongeteste treinen. De M7 rijdt hier al jaren rond en ze zijn nog steeds niet gehomologeerd voor de HSL of Luxemburg, als het TGV-M's worden, had men al lang moeten bezig zijn aan de homologatie.
De zomertrein Luik-De Panne reed met M7 over HSL2.desirootje schreef: ↑09 jan 2025, 15:54 Hebben ze dat al gedaan buiten tests? De IC Knokke-Luik ging dat doen in het weekend, maar nu gaat die niet verder dan Leuven. De IC's naar Antwerpen en Noorderkempen, en de IC01 en IC12 rijden ook niet met M7 stuurrijtuigen. Hebben ze al eens mogen invallen voor een defecte P trein naar Visé? Ik herinner me dat toch niet.
-
Is er intern gecommuniceerd waarom men er niet verder op in gaat? De rest van de homologatie ging veel soepelder, van losse rijtuigen tot autonome stammen, beide startend als P-trein en later IC trein, waarom durft men ze niet consequent in te voeren op de HSL's?
Alle M7 zijn gewoon toegelaten op HSL2 hoor, en men durft ze er ook op te gebruiken als het nodig is bij toeristentreinen of omleidingen ofzo.desirootje schreef: ↑09 jan 2025, 18:13Is er intern gecommuniceerd waarom men er niet verder op in gaat? De rest van de homologatie ging veel soepelder, van losse rijtuigen tot autonome stammen, beide startend als P-trein en later IC trein, waarom durft men ze niet consequent in te voeren op de HSL's?
- trainfan03
Het eerste M7 BD-rijtuig is officieel in dienst gegaan! Rijdt al een paar dagen rond, vandaag onder andere actief op de IC 51XX Kortrijk - Brussel - (Schaarbeek) doorgekoppeld als P-trein van/naar Luik!
E5114 die normaal doorrijd als E8400 als ik me niet vergis. Daar zat inderdaad een M7BD intrainfan03 schreef: ↑14 jan 2025, 19:36 Het eerste M7 BD-rijtuig is officieel in dienst gegaan! Rijdt al een paar dagen rond, vandaag onder andere actief op de IC 51XX Kortrijk - Brussel - (Schaarbeek) doorgekoppeld als P-trein van/naar Luik!
Het lijkt wel of die Luikse P-treinen (en dus ook de tegenwoordig daaraan gekoppelde 51xx) een beetje de proeftuin zijn voor de M7, want ook de zogeheten Frankenstein (M4 ingesloten door M7) en niet te vergeten allereerste inzet van M7 in 2020 (toen met een HLE 27 en M4) vond daar plaats. Puur toeval of met een specifieke reden?
Momenteel is de verlaagde deur helaas wel nog buiten dienst. Blijkbaar zijn ze hiervoor nog niet rond met goedkeuring/certificering, of zijn er nog bepaalde risico's. Misschien kan iemand op het forum meerduiding geven?
De 2829 reed met 2 stuurstanden M7 (volgens NMBS-app beide gemotoriseerd) en 2 M4's (A+B) ertussenin.
-
- Contacteer:
Ik lees op het forum dat de laattijdige levering van de M7's problemen geeft om alle treinen te kunnen doen rijden of om voldoende rijtuigen te voorzien.
Via Facebook zag ik dat de DB https://www.db-gebrauchtzug.de/f?p=222: ... JKETFygWow recent overgekochte treinen weer van de hand doet.
De reden dat ze dit materiaal weer van de hand doet is geen goed teken lijkt me. Maar zou dit een oplossing kunnen zijn voor de NMBS?
Of voldoet dit materiaal niet aan het Belgisch ruimteprofiel, Belgische stroomvoorzieningen op de bovenleidingen, benodigde beveiligingssystemen, ...
Via Facebook zag ik dat de DB https://www.db-gebrauchtzug.de/f?p=222: ... JKETFygWow recent overgekochte treinen weer van de hand doet.
De reden dat ze dit materiaal weer van de hand doet is geen goed teken lijkt me. Maar zou dit een oplossing kunnen zijn voor de NMBS?
Of voldoet dit materiaal niet aan het Belgisch ruimteprofiel, Belgische stroomvoorzieningen op de bovenleidingen, benodigde beveiligingssystemen, ...