NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Alles over reizigerstreinen in België.
Shrek

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens

Bericht door Shrek »

carlos schreef:wat is het verschil tussen Memor II en Memor II+?
Een paar kleine softwareverschillen. Maar het gaat om een verouderd systeem dat niet meer geïnstalleerd wordt en in 2015 verdwijnt. Het is wachten tot dan voor er effectief desiros naar Luxemburg zullen rijden.
overweg13

Bericht door overweg13 »

Glodenox schreef:Maar ze hebben een hoge zitcapaciteit, trekken zeer goed en vlot op, zijn goed voorzien van informatieschermen, hebben geen trappen om in of uit te stappen, zijn redelijk mooi (op de apparatuur boven de trein na) en zijn gewoon perfect als L-trein of net nog acceptabel als IR-trein. Maar om ze vanwege hun soms foute inzet door de NMBS kinderachtig als "Mesiro's" te omschrijven gaat er bij mij toch echt niet in?
Een kinderhand is gauw gevuld. Ik volg je wel als je het over L- treinen hebt, maar voor alle andere verbindingen is dit materieel gewon niet geschikt. Neem nu die IR Luik - Luxemburg. Je vervoert reizigers over misschien wel de mooiste lijn van het land, maar je zet stellen in waarbij buiten kijken in veel gevallen onmogelijk is; je hebt een internationale verbinding met treinen waarop bagage in de eerste plaats hinderlijk is, zelfs een eenvoudige rugzak...
Met vriendelijke groet

overweg13
Steve

Bericht door Steve »

Glodenox schreef:
Joris schreef:En van de mizero's, elk IC/IR traject waar die dingen op komen is een schande. Nuja, tussen de huidige klachten van vertragingen en stapvoets rijdende treinen, valt het beperkte comfort al helemaal niet meer op.
Ik kan nog altijd niet snappen waarom jij maar op de Desiro's blijft kappen. Ik zit dagelijks minstens een half uur in Desiro's en dat comfort is in mijn ogen even goed als M5'en of M6'en. Akkoord, je hebt geen tafeltje en quasi geen ruimte voor bagage. Maar ze hebben een hoge zitcapaciteit, trekken zeer goed en vlot op, zijn goed voorzien van informatieschermen, hebben geen trappen om in of uit te stappen, zijn redelijk mooi (op de apparatuur boven de trein na) en zijn gewoon perfect als L-trein of net nog acceptabel als IR-trein. Maar om ze vanwege hun soms foute inzet door de NMBS kinderachtig als "Mesiro's" te omschrijven gaat er bij mij toch echt niet in. Ik vergelijk dat met die mensen die krampachtig Micro$oft blijven schrijven omdat ze het belachelijk vinden dat een commercieel bedrijf winst probeert te maken. Op wat problemen met de deuren na zijn er toch niet echt grote problemen geweest met de Desiro's?
Ten gronde ben ik het met je eens, en ik heb zelf zeer weinig tegen de Desiro's. Voor de relatief korte stukjes waarvoor ik ze bijna dagelijks neem, vind ik ze meer dan prima treinen.

Toch is een IR Luik-Luxemburg voor mij een zeer duidelijke grens qua inzet van deze treinstellen. Dat lijkt me nu eens een typevoorbeeld van een verbinding waar men gemiddeld vrij lang op de trein zit (niet per se voor enorme afstanden maar de rittijd is vrij lang door het profiel van de lijn), je ziet niet met grote reizigersverplaatsingen waarvoor brede deuren nodig zijn, en je hebt al helemaal geen grote aantallen kinderwagens/fietsen/koffers die je wel ziet in andere omgevingen, en waar alle specifieke aanpassingen van een Desiro op dat gebied welkom zijn.
Joris
Contacteer:

Bericht door Joris »

Glodenox schreef:Ik kan nog altijd niet snappen waarom jij maar op de Desiro's blijft kappen. Ik zit dagelijks minstens een half uur in Desiro's en dat comfort is in mijn ogen even goed als M5'en of M6'en. Akkoord, je hebt geen tafeltje en quasi geen ruimte voor bagage. Maar ze hebben een hoge zitcapaciteit, trekken zeer goed en vlot op, zijn goed voorzien van informatieschermen, hebben geen trappen om in of uit te stappen, zijn redelijk mooi (op de apparatuur boven de trein na) en zijn gewoon perfect als L-trein of net nog acceptabel als IR-trein.
Het gebrek aan tafeltjes zie ik als groot probleem, mochten ze ooit vast op mijn verbinding komen, aangezien het dan gedaan is met gemakkelijk op de laptop te werken. Verder zitten ze, vind ik, niet zo gemakkelijk, zeker als je ervoor net uit een AM96 komt. Niet dat ik perse tegen nieuw materieel ben, in Duitsland heb ik genoeg met Flirts gereden, en die vond ik veel beter. Meer vis-a-vis plaatsen, geen blinde plaatsen, etc. Tafeltjes hadden ze ook niet, maar dat heeft het regionaal materieel in Duitsland meestal niet, ook Zilverlingen hadden dat niet, dus dan is dat al iets anders, het is geen "achteruitgang".
Afbeelding
Trein30

Bericht door Trein30 »

Ondertussen gespot op IR-n 3331: stel 08071 met stel 08558. 139ste persoonlijke spot.

Daarmee zit de NMBS zowat op het middenpunt van de leveringen, dacht ik (zowat 170 in het land, waarvan 148 al in dienst gespot...?)
AfbeeldingAfbeelding
kika

Bericht door kika »

Steve schreef:Toch is een IR Luik-Luxemburg voor mij een zeer duidelijke grens qua inzet van deze treinstellen. Dat lijkt me nu eens een typevoorbeeld van een verbinding waar men gemiddeld vrij lang op de trein zit (niet per se voor enorme afstanden maar de rittijd is vrij lang door het profiel van de lijn), je ziet niet met grote reizigersverplaatsingen waarvoor brede deuren nodig zijn, en je hebt al helemaal geen grote aantallen kinderwagens/fietsen/koffers die je wel ziet in andere omgevingen, en waar alle specifieke aanpassingen van een Desiro op dat gebied welkom zijn.
Ik denk dat de discussie vooral gaat over waar die grens ligt. Luik-Luxemburg heeft in de zomer toch wel een ander publiek als nu. Of als je kijkt naar gelijkaardige lijnen in het buitenland (Frankrijk, Duitsland) zie je net zo goed dat gelijkaardige stellen worden gebruikt voor dergelijke verbindingen. De Desiro tussen Koblenz en Keulen lijkt er nog het meeste op, maar bvb. het verschil met een Talent(2) is -voor de reizigers- niet groot. En ook die worden ingezet op IR-achtige verbindingen, waar soms op een hele dag slechts 4 kinderwagens en 2 fietsen voorbijkomen. Maar eerlijk: moeten er daarom andere stellen zijn of met een andere inrichting? 1 serie met in z'n geheel een betere inrichting, dan is iedereen gelukkig (behalve de jaloerse automobilisten) :D
carlos

Bericht door carlos »

Shrek schreef:
Een paar kleine softwareverschillen. Maar het gaat om een verouderd systeem dat niet meer geïnstalleerd wordt en in 2015 verdwijnt. Het is wachten tot dan voor er effectief desiros naar Luxemburg zullen rijden.

als het verschil enkel software is, waarom wordt de software in de HLE18 dan niet geupdated, zodat ze wel naar Luxemburg kunnen?
Shrek

Bericht door Shrek »

carlos schreef:
Shrek schreef:

als het verschil enkel software is, waarom wordt de software in de HLE18 dan niet geupdated, zodat ze wel naar Luxemburg kunnen?
Ze hebben niet de nodige antennes voor memor2 of Memor 2+
Steven

Bericht door Steven »

Je vraagt naar het verschil tussen de twee oude systemen van de CFL en denkt daardoor het antwoord te hebben om hen zo maar even in de HLE18 in te bouwen. De vraag moet dan eerder zijn wat is er nodig om memor II+ in de HLE18 in te bouwen en dat is wat meer dan alleen maar software.
Shrek

Bericht door Shrek »

Maar het ging hier over de Desiros, die hebben ook geen memor2+ en kunnen dus voorlopig ook niet naar Luxemburg.
Vanaf 2015 zal het wel mogelijk zijn.
Zou de dienst Arlon-Bertrix-Libramont dan weer langs Rodange passeren?
Steven

Bericht door Steven »

Die kans bestaat. Zal mee afhangen of de CFL level 1 of op slag level 2 gaat plaatsen neem ik aan?
Shrek

Bericht door Shrek »

Steven schreef:Die kans bestaat. Zal mee afhangen of de CFL level 1 of op slag level 2 gaat plaatsen neem ik aan?
Enkel level 1, dus perfect voor de desiros.
Maar de desiros gaan ooit toch die level 2 moeten krijgen hoor. Gelukkig is dat een vrij kleine modificatie, en kan dat volgens mij snel gebeuren.
Steven

Bericht door Steven »

Dat is al voorzien als ik mij niet vergis om de desiro's level 2 te geven. Een kwestie van tijd en geld (oei geld :twisted: :twisted: )
rdv

Bericht door rdv »

Glodenox schreef:
Joris schreef:En van de mizero's, elk IC/IR traject waar die dingen op komen is een schande. Nuja, tussen de huidige klachten van vertragingen en stapvoets rijdende treinen, valt het beperkte comfort al helemaal niet meer op.
Ik kan nog altijd niet snappen waarom jij maar op de Desiro's blijft kappen. Ik zit dagelijks minstens een half uur in Desiro's en dat comfort is in mijn ogen even goed als M5'en of M6'en. Akkoord, je hebt geen tafeltje en quasi geen ruimte voor bagage. Maar ze hebben een hoge zitcapaciteit, trekken zeer goed en vlot op, zijn goed voorzien van informatieschermen, hebben geen trappen om in of uit te stappen, zijn redelijk mooi (op de apparatuur boven de trein na) en zijn gewoon perfect als L-trein of net nog acceptabel als IR-trein.
Op sommige dagen zit ik 3u in een Misero (Gent - Denderleeuw - Jette). Vroeger was dat (in MS96 of klassiekjes) nuttige werktijd, maar in de Desiro's heb ik een voetbankje nodig om op mijn laptop te kunnen werken. Ik gebruik daar mijn fietshelm voor, maar als ik die eens vergeet, kom ik helemaal verkrampt uit de MS08. De stoelen zijn gewoon veel te hoog om je laptop op je schoot te kunnen zetten (en ik ben niet klein), en de ruimte tussen de zetels is te krap om je laptop comfortabel te kunnen gebruiken.

En dan de Desiro op de luchthaventreinen: de enige plaats waar je met grotere bagage terecht kan is op het platform, tussen en onder de zetels is er geen plaats meer.

Maar inderdaad: optrekken is zalig, de open atmosfeer is aangenaam en de informatieverstrekking is zeer goed (als ze gebruikt wordt). Alleen jammer dat men bespaard heeft op een beetje comfort.
carlos

Bericht door carlos »

Steven schreef:Je vraagt naar het verschil tussen de twee oude systemen van de CFL en denkt daardoor het antwoord te hebben om hen zo maar even in de HLE18 in te bouwen. De vraag moet dan eerder zijn wat is er nodig om memor II+ in de HLE18 in te bouwen en dat is wat meer dan alleen maar software.

HLE18 beschikt toch over Memor2...
Plaats reactie