Fyra

-Jeroen-

Re: Fyra.

Bericht door -Jeroen- »

Eimai schreef:
Shrek schreef:Ik denk dat hiermee de hele toekomst zowat duidelijk wordt. Laten we hopen dat we tegen december een leuke IR Antwerpen-Noorderkempen-Breda-Tilburg-Eindhoven hebben.
December lijkt me wel heel erg snel daarvoor... En de grote vraag is natuurlijk ook nog met welk materieel het wel zou moeten dan.
Er staat in Nijmegen nog een vloot ICK. Na een draaistelrevisie mogen de bakken v/max 200 km/h :twisted:

Dat waren er oorspronkelijk 150. Zo'n 50 zijn er inmiddels om wat voor reden dan ook afgevallen (verkocht, sloop, boedel van faillissement). Dus dat moet afdoende zijn. Eventueel bouw je er nog airco in en sluit je de ramen af.
Peter Eijkman

Bericht door Peter Eijkman »

Ik sluit mij hier van harte aan bij AlexNL( zou dat- potverdorie_ een Nederlander kunnen zijn??) :lol: :lol: De Gedelegeerd bestuurder NMBS, die wel eens spottend de Scheetmaeker werd genoemd heeft helder, en in aan duidelijkheid NIETS te wensen overlatende woorden de toekomst van de V250 duidelijk gemaakt.Ook aan zijn gezichtsuitdrukking was te zien dat "hier geen woord Frans"bij was... (voor de niet Nederlanders: dit betekent "hij draait er niet omheen en verbloemt niks"!)
Ik zou willen dat de NS een directie voorzitter had die net zo duidelijk was... Ondertussen doet hij vrijwel de zelfde voorstellen als ik U allen al voorlegde op pagina 152 dezes. Thalys als topsegment met graag hogere frequentie, "fyra"achtige Asd- Bxl via de HSL ("economy+"= Eurostar), Lage landen lijn via klassieke net en Ic Antwerpen -Eindhoven. Het zou de Nederlandse politiek zéér sieren als zij zich samen met NS hier achter zou scharen. Nogmaals complimenten voor de moedige stap der Belgen!
jotie

Bericht door jotie »

AlexNL schreef:Ik moet trouwens mijn waardering voor Descheemaecker uitspreken: de communicatie was open en transparant, en het was duidelijk te merken dat hij hier absoluut niet blij mee was. Toen hij de alternatieven voorstelde kreeg ik het gevoel dat hij ook echt met de reiziger betrokken is en hoopt een goed aanbod te bieden.
Daar ben ik het geheel niet mee eens, Alex. Mocht de reiziger centraal staan, zou MDS klaar en duidelijk stellen: 18x Brussel-Amsterdam per dag via de klassieke lijn. Koste wat het kost. Dat is gewoon het minimum minimorum. Al het overige is aardig en prettig voor bepaalde reizigers, maar wat nodig is, is een uurdienst Brussel-Amsterdam via Den Haag.
Peter Eijkman

jotie schreef:
AlexNL schreef:Ik moet trouwens mijn waardering voor Descheemaecker uitspreken: de communicatie was open en transparant, en het was duidelijk te merken dat hij hier absoluut niet blij mee was. Toen hij de alternatieven voorstelde kreeg ik het gevoel dat hij ook echt met de reiziger betrokken is en hoopt een goed aanbod te bieden.
Daar ben ik het geheel niet mee eens, Alex. Mocht de reiziger centraal staan, zou MDS klaar en duidelijk stellen: 18x Brussel-Amsterdam per dag via de klassieke lijn. Koste wat het kost. Dat is gewoon het minimum minimorum. Al het overige is aardig en prettig voor bepaalde reizigers, maar wat nodig is, is een uurdienst Brussel-Amsterdam via Den Haag.
Tuurlijk joh! En dan al die binnenlandse reizigers in zowel Nederland als België maar als sardientjes samengepakt in de overblijvende Mat '64/ rode klassiekjes gepropt die dan de afgeschafte IC verbindingen mogen vervangen- ook voor treinpaden geldt : vol= vol... :oops: wat zeg ik nou? Maar serieus: de beschikbare treinparen van de voormalige Benelux (Amsterdammer) zijn al lang vergeven en ingevuld!
rdv

Bericht door rdv »

jotie schreef: Daar ben ik het geheel niet mee eens, Alex. Mocht de reiziger centraal staan, zou MDS klaar en duidelijk stellen: 18x Brussel-Amsterdam per dag via de klassieke lijn. Koste wat het kost. Dat is gewoon het minimum minimorum. Al het overige is aardig en prettig voor bepaalde reizigers, maar wat nodig is, is een uurdienst Brussel-Amsterdam via Den Haag.
Ik ben het daar ook niet mee eens: als de reiziger centraal zou staan, zou er nu geen studie zijn naar bijkomende ic's ts Antwerpen en Roosendaal, maar zouden die nu aangekondigd worden. De zomer start binnen 5 weken, als men nu nog moet zitten studeren komt er geen hoogwaardige IC deze zomer. Trouwens die IC zou er al sinds maart kunnen geweest zijn als men echt voor de reizigers had gekozen.
wattman

Bericht door wattman »

Uursdienst Den Haag - Brussel is prima. De passagiers voor Mokum kunnen (snel) verder met de binnenlandse Fyra vanaf Rotterdam. Is iedereen tevreden (vooral ik als Hagenaar :D ) Want het moge duidelijk zijn dat NS de passagiers tussen A'dam en R'dam het liefst via de HSL ziet gaan. Blijkt ook al uit korte en daardoor zwaar overbezette treinen die via Den Haag - Leiden rijden.
rdv

Bericht door rdv »

De slides over de communicatie zijn wel cynisch. Over de NMBS kan ik een heleboel slides over contradictorische en tegenstrijdige communicatie vullen.
jotie

Bericht door jotie »

wattman schreef:Want het moge duidelijk zijn dat NS de passagiers tussen A'dam en R'dam het liefst via de HSL ziet gaan. Blijkt ook al uit korte en daardoor zwaar overbezette treinen die via Den Haag - Leiden rijden.
Wat NS wil, ja, daar wringt het schoentje net. NS zou eigenlijk helemaal niets moeten willen, behalve willen luisteren naar de wensen van de reiziger.
Peter Eijkman

Daar gaan we weer: het"bashen" van Uw eigen vervoerder! Laat ons duidelijk maken dat in de ideale wereld men naar het station gaat en daar een "Limo"op rails aantreft, compleet met enige zeer willige maagden die aan al Uw wensen voldoen en zorg dragen dat U binnen 1 seconde op Uw bestemming arriveert- Uiteraard gratis! In de ECHTE wereld zijn de verantwoordelijken aan termijnen en wettelijke regels gebonden. Als Descheemaker in April had geroepen "Ik verbiedt de Fyra, want ik DENK in Juni op basis van de feiten niet meer mee te werken aan dit project; dus regel ik vast een IC Antwerpen- Breda- Eindhoven"had Ansaldo- Breda ( die de werkelijk veroorzaker van alle problemen is- laten we dat vooral niet vergeten!) in iedere Magistraat en elk gerechtshof "onschuld"gekregen..
De timing van de gedelegeerd bestuurder is dus NIET ongelukkig; en zeker niet verkeerd!
JayBeeke

Bericht door JayBeeke »

In de ECHTE wereld zijn de verantwoordelijken aan termijnen en wettelijke regels gebonden. Als Descheemaker in April had geroepen "Ik verbiedt de Fyra, want ik DENK in Juni op basis van de feiten niet meer mee te werken aan dit project; dus regel ik vast een IC Antwerpen- Breda- Eindhoven"had Ansaldo- Breda ( die de werkelijk veroorzaker van alle problemen is- laten we dat vooral niet vergeten!) in iedere Magistraat en elk gerechtshof "onschuld"gekregen..
Dat mag dan wel kloppen, maar AnsaldoBreda treft in deze ook maar even veel schuld als zij die deze trein besteld hebben... naast de mensen die de allereerste in ontvangst mochten nemen (zeg maar NSH). Descheemaecker kan als verdediging opwerpen dat hij zeker niét behoorde tot de mensen die AB hebben gekozen, maar hij zit al wel sinds 2005 met z'n neus op het dossier, dus had hij dit mee binnen de perken kunnen houden. De bedenkingen die je onder meer op dit forum al jaren leest, waren heus geen nieuws voor de NS en de NMBS. Kortom: barslechte managers - en dan kijk ik vooral naar NS(H) - zijn even goed schuldig in dit dossier. Maar ik maak me geen illusies: volgende maand gaan bij Mansveld de paraplu's open, terwijl de gebakken lucht er vlotjes uit komt ;)

JJN

PS: Dat zou dan ook meteen dé oplossing zijn voor volgende winter. Als de wissels nog es ondersneeuwen en bevriezen, zet je d'r gewoon een NS-manager naast. Komt meteen in orde :P
Tijgernoot

Bericht door Tijgernoot »

Op de manier zoals de NMBS dit communiceert is echt nog wel het een en ander af te dingen:
- Citeren uit een geheim rapport op een persconferentie is echt taboe en neigt naar cherry picking om zichzelf er beter vanaf te doen laten komen dan het geval is.
- Gezien de rommelige communicatie vanuit NS en het Nederlandse ministerie voor I&M hebben ze op eigen houtje een beslissing genomen. Ze hadden dat op zijn minst kunnen coördineren.

Er zal best wel wat mis zijn met de treinstellen, ze staan niet voor niets aan de kant, maar er wordt een beeld geschetst wat we niet kunnen controleren. Het is bovendien geen geheim dat de NMBS nooit aan de HSL4 heeft gewild dus op deze manier de aftocht presenteren past wel opmerkelijk goed in hun straatje.
Rob

Bericht door Rob »

Toevallig vandaag ontving ik (eindelijk) een reactie van de toezichthouder op mijn klacht over de weigering van de NMBS om Fyra-tickets om te ruilen voor Thalys-tickets eind januari, begin februari 2013.
Geachte heer ***

Op 4 maart 2013 ontving de FOD Mobiliteit en Vervoer uw klacht met onderwerp “Dossier *** tegen NMBS Groep”.

De FOD Mobiliteit en Vervoer staat in voor de handhaving van de Europese rechten van de reiziger (Verordening (EG) nr. 1371/2007). Wanneer een reiziger vindt dat zijn rechten geschonden worden, kan hij hierover een klacht indienen bij de FOD.

Deze reizigersrechten bepalen ondermeer dat u bij een treinvertraging van meer dan 60 minuten recht heeft om uw reis verder te zetten bij de vroegste gelegenheid onder vergelijkbare vervoersomstandigheden. Ook het uitvallen van de FYRA valt onder deze toepassing.

Onze FOD ontving meerdere klachten met betrekking tot de afschaffing van de FYRA treinen en vooral over de alternatieve mogelijkheden die (niet) aan de reiziger werden aangeboden.

De FOD is van oordeel dat de NMBS de reizigersrechten niet heeft gerespecteerd. Het enige alternatief dat gedurende midden januari tot midden februari aangeboden werd aan de reiziger was een traject met meerdere aansluitingen en met een veel langere reistijd. De NMBS had op zijn minst de vrije plaatsen op de THALYS treinen moeten aanbieden of ander alternatief vervoer (zoals rechtstreekse bussen) hebben voorzien.

Dit oordeel heeft meerdere gevolgen. Aan de NMBS werd gevraagd om de reizigers die een vervoerbewijs voor THALYS hebben gekocht te vergoeden voor de meerkost. Daarbovenop wordt onderzocht of er een administratieve geldboete kan worden opgelegd aan de NMBS voor het overtreden van de Europese reizigersrechten. Een bijkomende vergoeding voor de reizigers wordt echter niet voorzien in de reizigersrechten.

Met de meeste hoogachting,

Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer
Directoraat-generaal Duurzame Mobiliteit en Spoorbeleid
Dienst Reglementering spoor
Hier ben ik zeer tevreden mee. De NMBS krijgt over de hele lijn een pak slaag. Brengen TTB en Rover dit vernietigende oordeel van de toezichthouder in de media ?
jotie

Bericht door jotie »

Peter Eijkman schreef:Daar gaan we weer: het"bashen" van Uw eigen vervoerder!
Dat vind ik een hoogst ongepaste zinsnede. Het gaat helemaal niet om het 'bashen' van 'mijn' vervoerder. Het is hier niet de plaats om de hele geschiedenis nog eens af te wikkelen, maar het staat als een paal boven water dat rond het bedrijf Ansaldo Breda sinds meerdere jaren een heuse krans van knipperlichtjes hing. Toen de Fyra in december '12 ging rijden wist eigenlijk iedereen dat er 'rommel' op het spoor was gezet. Dankzij de winterprikjes is die V250 gelukkig snel aan de kant gezet, maar het was onverantwoord om de Amsterdammer buiten dienst te stellen voor de deugdelijkheid van de V250 in commerciële dienst bewezen was. Aan de reiziger is de voorbije jaren gewoon niet meer gedacht; bij NS vielen ze zelfs uit de lucht bij de gedachte dat iemand een abonnement zou willen nemen op de grensoverschrijdende Fyra - een abonnement, stel je voor, helemaal van Antwerpen naar Rotterdam? Met de trein? Iedere dag? Neen, dat bestaat niet. Om het plastisch uit te drukken: de Fyra is voor mij zoiets als een smartphone met een ingebouwde mondharmonica. Het bestaat, maar geen mens weet wat je er mee moet.

Om kort te gaan: ideale werelden koester ik uitsluitend als fantasie; waar het om gaat is het snel opnieuw aanbieden van een redelijke dienstverlening op de IR-verbinding Brussel-Amsterdam, want méér is dat lijntje niet. En bij een IR-verbinding hoort minstens een uurdienst, minstens 18 per dag, maar eigenlijk gewoon 24. Is dat haalbaar? Ja, dat is haalbaar: er is materieel te vinden om zulke diensten te verzekeren. Is dat betaalbaar? Ja, dat is betaalbaar als je dat wil zien als een openbare dienst. Is dat praktisch implementeerbaar qua rijpaden? Ja, voor een openbare dienst moet een oplossing worden gevonden. Moeilijk, maar niet onmogelijk.

By the way: ik wil niets liever dan dat de NMBS die bordeaux klassiekjes in dienst houdt en tijdig reviseert. Dat zijn tenminste betrouwbare stellen. Een halve eeuw oud, miljoenen kilometers op de teller, maar ze rijden tenminste. Geen limo, eerder afgeleefd, met veel piepen en kraken, maar o zo welkom. Dat in tegenstelling tot die afgrijselijke Desiro's zonder enig basiscomfort -- maar we dwalen af.
Asterix

Bericht door Asterix »

De CEO van de NMBS verklaarde vandaag tijdens de persconferentie dat de mensen van DVIS goed werk hebben geleverd. Weet iemand wat die mensen precies aan zo een nieuwe trein controleren alvorens men het licht op groen zet voor commerciële dienst?

Een voorbeeld: MDS verklaarde - als ware het een evidentie - dat men onder aan zo een trein geen "zwakke" elementen zoals roosters of bekabeling mag hangen. Het is immers blijkbaar al lang geweten dat hogesnelheidstreinen ballast opzuigen wat dus tot ernstige beschadigingen aan die onderdelen kan leiden. Om dezelfde reden moeten ook alle onderdelen (zoals sturing van de deuren etc) onderaan goed afgedekt zijn. Blijkbaar was dit allemaal niet het geval bij de Fyra. Is er dan niemand van DVIS die eens onder die trein is gaan kijken en dat heeft opgemerkt? Er was blijkbaar ook een probleem met de aarding van de batterijen. Wordt dat niet nagekeken? Dat zijn toch echt structurele gebreken? Idem dito met die zwerfstroom die tot versnelde corrosie leidt. Wordt er dan niet eens links of rechts gemeten? Zijn die 2000 strafpunten op die halve trein echt pas "verdiend" nadat die tijdelijke goedkeuring al was gegeven? Kortom, zou er geen screening moeten zijn opgezet die naam waardig door DVIS?
AlexNL

Bericht door AlexNL »

Tijdens een gerechtelijke procedure zal NMBS juist ook DVIS nodig hebben om aan te tonen dat die trein niet veilig is. Nu gaan roepen dat DVIS broddelwerk heeft afgeleverd zal de banden tussen NMBS en DVIS niet versterken.
Plaats reactie