BENELUX
Re: BENELUX
Of, zitplaats reservering invoeren (niet verplicht), wie geen zitplaats reserveert heeft mogelijk geen zitplaats (net als hoe nu op de ICE gebeurt)
Re: BENELUX
Dat zou ook een oplossing kunnen zijn, maar zoals 260689 terecht aangaf zorgt dat toch voor een extra drempel voor de internationale reizigers en die moeten het net zo eenvoudig mogelijk gemaakt worden.
Re: BENELUX
Waarom een extra drempel?
Re: BENELUX
Inmiddels is de nieuwe verbinding ook werkelijk officieel aangekondigd door NS en NMBS:
https://nieuws.ns.nl/ns-en-nmbs-sneller ... ar-belgie/
https://nieuws.ns.nl/ns-en-nmbs-sneller ... ar-belgie/
Re: BENELUX
Dan is het afwachten wat de dienstregeling gaat worden voor beide treinen. Want het is dan misschien niet zeker dat de Benelux in zijn huidig rijpad blijft zitten, afwachten hoe ze het gaan verdelen.
Re: BENELUX
Volgens het schema zou niet alleen Brussel-Noord wegvallen als stop voor de nieuwe "snelle" IC, maar ook Brussel-Centraal. Iedereen die dus uit noordelijke richting komt (L25/27, L36, L50, L60, L161) krijgt daarmee dus zo'n 20-30 extra minuten overstaptijd aan z'n broek in vergelijking met een stop in Brussel-Noord. En het alternatief om eventueel via Mechelen (L25/27, L36...) of de luchthaven (L161) te reizen valt natuurlijk ook weg. Voor heel wat mensen zal dit dus een flinke achteruitgang zijn.
Re: BENELUX
De kans lijkt mij groot dat de trage trein het huidige rijpad overneemt. Het zou anders een beetje zonde zijn om de mooie halfuurdienst met de IC26xx op te offeren op Antwerpen-Brussels airport.
Waar ze de snelle trein dan invoegen is een andere vraag. In theorie is er rond uu:30 in Mechelen nog een beetje ruimte, maar dan kunnen de P-treinen 7227,7209, 8208 en 8209 niet meer rijden. Ook rond Brussel is een extra trein geen sinecure...
Re: BENELUX
De snellere reistijd naar Rotterdam en Amsterdam maakt die 20 minuten toch meer dan goed? Er vanuitgaande dat de trage benelux het huidige rijpad krijgt blijft er ook de oplossing van vandaag voor Breda en Rotterdam. Wie gaat er dan op achteruit?Steve schreef: ↑14 aug 2023, 17:44 Volgens het schema zou niet alleen Brussel-Noord wegvallen als stop voor de nieuwe "snelle" IC, maar ook Brussel-Centraal. Iedereen die dus uit noordelijke richting komt (L25/27, L36, L50, L60, L161) krijgt daarmee dus zo'n 20-30 extra minuten overstaptijd aan z'n broek in vergelijking met een stop in Brussel-Noord. En het alternatief om eventueel via Mechelen (L25/27, L36...) of de luchthaven (L161) te reizen valt natuurlijk ook weg. Voor heel wat mensen zal dit dus een flinke achteruitgang zijn.
Re: BENELUX
Ah nee, voor de mensen die anders in brussel noord kunnen overstappen is er dan maar 20/25 min winst en geen 45 (afhankelijk van het moment hun trein in brussel zuid aankomt).
Re: BENELUX
20 minuten winst ipv 45 is nog altijd winst, Steve had het over mensen die er op achteruitgaan. Die zie ik niet.
Re: BENELUX
Dat is nog steeds maar een minimale vooruitgang, DB heeft dat wel begrepen door wel in Brussel Noord te stoppen. Je mist een belangrijk deel van de doelgroep in de boodschap dat er 45 min winst is. Die er dan niet blijkt te zijn. Idem bij Thalys trouwens (al moet ik eurostar zeggen).
-
- Berichten: 918
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: BENELUX
Is er een kans dat de trein via Brussel West rijdt, mocht het te ingewikkeld worden in Brussel? Dat zou de afschaffing van de stop in Brussel Noord kunnen verklaren?
-
- Berichten: 137
- Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:34
Re: BENELUX
Een alternatief zou zijn om hem gewoon niet te tonen op het moment dat binnenlandse reizigers een reis proberen te plannen, dan stuur je al een deel naar andere treinen. Daarnaast scheelt het problemen op het moment dat reizigers binnenlandse vervoersbewijzen combineren met internationale. (Vaak de enige manier om de kosten een beetje binnen de perken te houden.)Shrek schreef: ↑13 aug 2023, 23:58 De "snelle" route -die met ICNG-B - zal in België zeer weinig stops hebben, waarschijnlijk alleen Brussel-Zuid, Brussel-Noord en Antwerpen-Centraal. Voor binnenlands verkeer heeft deze trein dus weinig belang, Antwerpen-Brussel is immers al goed bediend.
Als je deze trein zonder enige beperking opneemt in het binnenlands aanbod wordt dit echter het snelste alternatief tussen de twee grootste Belgische steden. Routeplannerapps en ervaren reizigers zullen deze trein dus zeer snel als favoriet identificeren en hem prefereren boven de IC's met M6 rijtuigen. Als we er vanuit gaan dat deze verbinding het aantal reizigers naar/van Nederland enorm doet toenemen, wat de bedoeling is, is er helemaal geen plaats voor deze bijkomende binnenlandse reizigers. Je krijgt dan mensen met een duur internationaal ticket die moeten rechtstaan van Brussel tot Antwerpen - zij hebben geen alternatief- terwijl reizigers die Antwerpen als bestemming hebben wèl genoeg alternatieven hebben.
Een simpele weigering van binnenlandse vervoersbewijzen op deze "snelle" trein lost deze problematiek op. Dan blijft het voor de reizigers tussen Antwerpen en Brussel hetzelfde als vandaag, maar kunnen de internationale reizigers wel genieten van nieuwe, snellere treinen die niet overvol zitten.
Exact hetzelfde gebeurt trouwens vandaag al met de ICE, die mag je ook niet nemen voor een reisje Brussel-Luik.
Re: BENELUX
Volgens de NMBS stopt de 'snelle' IC wél in Bxl-Noord en Bxl-Centraal
https://press.nmbs.be/nmbs-en-ns-verdub ... -nederland
https://press.nmbs.be/nmbs-en-ns-verdub ... -nederland
Re: BENELUX
Laat het ons hopen.nibura schreef: ↑14 aug 2023, 20:19 Volgens de NMBS stopt de 'snelle' IC wél in Bxl-Noord en Bxl-Centraal
https://press.nmbs.be/nmbs-en-ns-verdub ... -nederland
Brussel-Centraal laten vallen zou ik nog begrijpen... maar toch niet Brussel-Noord met al zijn mogelijke aansluitingen.