Pagina 160 van 222

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 22 nov 2011, 22:04
door dentheo
Dan kunnen er blz uit opleidingsboeken gerukt, stuk uit reglement en enkele schappen wisselstukken naar het containerpark ??? :lol:
Kan er dan ook een rack uit de Thalys en ICE ?

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 22 nov 2011, 22:46
door Steven
dentheo schreef:Dan kunnen er blz uit opleidingsboeken gerukt, stuk uit reglement en enkele schappen wisselstukken naar het containerpark ??? :lol:
Kan er dan ook een rack uit de Thalys en ICE ?
Een stukje verwijderen zou ik niet echt zeggen, aanpassen zal beter klinken. Aangezien naar de bestuurder toe een aantal basisprincipes gelijk blijven. Zowel TBL2, TVM430 als ETCS laten aan een bestuurder op zijn stuurtafel zien hoe snel hij mag rijden (indien er geen beperkingen zijn). Geven allemaal de weergave van de snelheid die moet behaald worden bij een beperking en over welke afstand (aankondiging > uitvoering) die snelheid moet behaald worden. Dit basisidee zit achter veruit alle stuurpostsignalisaties. Dus moet je niet denken dat je alle besturingsregels zomaar over boord kan gooien.
Trouwens het stuk signalisatie (algemeenheden/besturing) is nu niet bepaald het dikste deel van onze reglementering. Het grootste deel bestaat uit abnormaliteiten en hoe te handelen.

Maar terug over naar de HLE18.

Nu ik die loc leer kennen begint het ook interessanter te worden. Vandaag hebben we onder meer de basisschema's besproken van tractie, persluchtkringen in het theoriegedeelte. De loc bevat dus luchtgekoelde delen (remweerstanden), water gekoelde delen (vermogen elektronica) en oliegekoelde delen (vermogentransformator).

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 22 nov 2011, 22:48
door Shrek
dentheo schreef:Dan kunnen er blz uit opleidingsboeken gerukt, stuk uit reglement en enkele schappen wisselstukken naar het containerpark ??? :lol:
Kan er dan ook een rack uit de Thalys en ICE ?
Het moet niet weg , ETCS komt gewoon in de plaats :wink:

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 22 nov 2011, 23:00
door dentheo
Shrek schreef:
dentheo schreef:Dan kunnen er blz uit opleidingsboeken gerukt, stuk uit reglement en enkele schappen wisselstukken naar het containerpark ??? :lol:
Kan er dan ook een rack uit de Thalys en ICE ?
Het moet niet weg , ETCS komt gewoon in de plaats :wink:
Dat zit er toch al in voor rit naar Nederland en Duitsland ?

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 22 nov 2011, 23:15
door Steven
dentheo schreef:
Shrek schreef:
dentheo schreef:Dan kunnen er blz uit opleidingsboeken gerukt, stuk uit reglement en enkele schappen wisselstukken naar het containerpark ??? :lol:
Kan er dan ook een rack uit de Thalys en ICE ?
Het moet niet weg , ETCS komt gewoon in de plaats :wink:
Dat zit er toch al in voor rit naar Nederland en Duitsland ?
Neen en ja.

TBL2, ETCS, TVM zijn extra hoofdstukken die je enkel krijgt als je op die lijnen komt, is dus totaal geen basisreglementering. Er zijn een aantal basisregels die op alle lijnen van toepassing zijn. Maar de regels voor die lijnen zijn niet noodzakelijk geldig voor die andere lijnen. Dus niet iedereen zijn boekje is even dik.

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 22 nov 2011, 23:57
door dentheo
Hoho, ik bedoelde zo'n elektronische schuif ( Rack 19" ) sorry. :( :(

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 23 nov 2011, 00:10
door Steven
Alles wat tbl, memor2+, kvb, tbl2 betreft zit in 1 kast. Of dat vanbinnen afzondere delen (schuiven) zijn kan ik zo niet zeggen. Het betreft de alstomkast op de hle18.

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 23 nov 2011, 00:45
door AlexNL
Opvallend dat Alstom de signalisatiehardware levert voor een Siemens-loc. De BR189-locomotieven (ES64F4) hebben ook Alstom-ERTMS aan boord terwijl ze van Siemens komen.

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 23 nov 2011, 07:53
door Steven
Dat heeft met bepaalde rechten te maken. TBL(alle versies), KVB,... zijn producten van Alstom (wat vroeger acec was voor een deel) en kan een andere producent niet zomaar construeren.

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 23 nov 2011, 11:02
door dentheo
Is er eigenlijk al een andere fabrikant voor ETCS in treinen ?
Of zijn het intern allemaal Alstom producten met ander merk op de buitenkant ,
Zoiets als margarine van Unilever die verkocht wordt onder vier of vijf namen...

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 23 nov 2011, 11:43
door AlexNL
dentheo schreef:Is er eigenlijk al een andere fabrikant voor ETCS in treinen ?
Alstom, Ansaldo STS, Bombardier, Siemens, Invensys Rail, Alcatel, om er een paar op te noemen. :)

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 23 nov 2011, 14:10
door dentheo
AlexNL schreef:
dentheo schreef:Is er eigenlijk al een andere fabrikant voor ETCS in treinen ?
Alstom, Ansaldo STS, Bombardier, Siemens, Invensys Rail, Alcatel, om er een paar op te noemen. :)
Alle onderlijnde zijn volgens mij Alstom in vermomming, of in licentie.... enige outsider Bombardier , en dat kost hun bloed en tranen.

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 23 nov 2011, 14:42
door Stijn91
Normaal is IC 2233 al enkele weken met een 18, vandaag hing er weer een 27 voor.

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 23 nov 2011, 15:50
door Steven
inderdaad alle onderdelen ETCS op de loc HLE18 hebben een klever van Alstom. Er zit zelfs een kast in met onderdelen gemaakt door.... Bombardier.

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 23 nov 2011, 16:20
door AlexNL
dentheo schreef:Alle onderlijnde zijn volgens mij Alstom in vermomming, of in licentie.... enige outsider Bombardier , en dat kost hun bloed en tranen.
Vanwaar die achterdocht? Ansaldo STS is een onderdeel van Finmeccanica, een Italiaans groot industrieel concern in o.a. defensie in ruimtevaart. Ze hebben de ERTMS-standaard mee bepaald (gewoon terug te vinden in de ERTMS-documentatie die vrij verkrijgbaar is).

Bombardier wordt wel het B-merk genoemd op ERTMS, dat klopt. Bombardier-ERTMS in de trein werkt alleen prima met Bombardier-ERTMS in de baan. Bombardier-trein-ERTMS op een niet-Bombardier-ERTMS-baan levert nog wel eens problemen op (zie: HSL-Zuid, Betuweroute). Andersom is het geen probleem.