pietje schreef:Maar het moet toch mogelijk zijn dat NS en NMBS een aantal stammen kunnen samstellen om elk uur aan 200 km/u tussen Amsterdam en Brussel te kunnen rijden over de HSL.
Desnoods op korte termijn iets huren zoals indertijd de Oostenrijkse rijtuigen, het is nu niet dat je er 100 nodig hebt om een verbinding op te starten.
Normale rijtuigen die 160 km/h kunnen, zijn ook in vele gevallen eenvoudig aanpasbaar naar 200 km/h, zie bv. de I10 die vroeger ook maar 160 mocht en nu vrolijk tegen 200 km/h meerijdt.
Naar de toekomst toe zou het trouwens niet onverstandig zijn om ook naar dubbeldeks materiaal uit te kijken.
Nu hoor ik regelmatig dat het vrij toegankelijk maken van de treinen (zonder reservatie) ervoor zou zorgen dat ze op de binnenlandse trajecten overbezet geraken.
Wel als je dan dubbeldeks materiaal laat rijden is dit ook geen probleem meer en kan de "BeNeLux-over-de-HSL" op de binnenlands stukken gewoon als IC-trein dienen, zoals eigenlijk jaren het geval geweest is.
M6 zou 200 km/u aankunnen...
trein met een T18 vooraan en achteraan en M6 rijtuigen tussenin... tegen 200 km/u over de HSL
(misschien kan NS de kosten dragen voor de ATB)
opmerkingen:
momenteel is M6 niet gehomologeerd voor Nederland;
momenteel is er op sommige plaatsen een probleem met het beschikbare vrije dwarsprofiel en M6
M6 kan op 3000Vdc en op 1500Vac, maar het is nog nooit getest of M6 (zonder aanpassingen) op 1500 Vdc kan