Pagina 17 van 28
Re: Testritten M6 op de lijn 2
Geplaatst: 20 nov 2013, 03:00
door 260689
2 december als alles goed verloopt zouden ze proef rijden in commerciële dienst op de IC-A. Normaal zou er vrijdag gestart worden met 1 rame voor proefritten te doen. Maar of die wordt gehaald is verlopig een vraagteken. Zodra ik meer weet van de planning zal ik het hier posten.
Re: Testritten M6 op de lijn 2
Geplaatst: 20 nov 2013, 12:49
door pietmol
nahoj schreef:
Je begrijpt de hoofdzaak van mijn antwoord niet.
Jij stelt de HLE 18 voor als korte termijn oplossing. Mijn punt is dat het dat niet is.
Als korte termijn oplossing was er enkel Traxx en HLE 11. (En die laatste is bij sommigen taboe, dus dan blijft enkel Traxx over.)
Als lange termijn oplossing kan er volgens mij wèl terecht over HLE 18 gediscussieerd worden. Maar dan spreken we niet meer over snel-snel iets aanpassen, maar over het maken van goed onderbouwde, en hopelijk deze keer relatief definitieve keuzes omtrent materieelinzet België-Nederland, samen met de Nederlanders.
Nahoj,
idd een oplossing op lange termijn en samen met de Nederlanders, maar dan moet er wel iemand ooit eens het
initiatief nemen, hetzij NMBS hetzij NS en waarom niet Arriva (NMBS is toch niet getrouwd met NS en hoeft toch niet monogaam te zijn)
Rekeninghoudend met het grote aantal HLE18's die NMBS bezit, zou een oplossing die HLE18 gebruikt voor NMBS zelfs goed uitkomen
Steven schreef:Maar waarom zouden ze dat moeten doen, die traxxen zijn er nu, het was de snelste oplossing en nog ben je niet tevreden. De nmbs had de intentie ook niet om ergens tien locs te laten homologeren voor die diensten. Je zou er al ATB moeten opzetten, want de etcs is nog steeds niet actief op de HLE18, zelfs niet voor België. Dus de HSL kan je ook al vergeten, kortweg veel werk voor een bescheiden resultaat. De traxxen gebruikten men al, weinig opleiding want het personeel was er nog mee vertrouwd. Niet vergeten dat je dan ook de Nederlandse bestuurders de kans moet geven om de HLE18 te besturen. Dus naast homologatie komen er ook nog opleidingen bij.
idd Steven, die Traxxen zijn idd de beste korte termijn oplossing .
Dat dit gehuurde locs zijn doet eigenlijk weinig terzake aangezien ze uit die pool van 40 locs komen met lange termijn leasingcontract.
Op groepsniveau (geconsollideerde jaarrekening) wordt de huur toch betaald, en nu worden ze ten minste intensief gebruikt.
Echter,
1) wat als NMBS groep er morgen in slaagt om Logistics te verkopen? verhuizen die Traxxen dan mee?
2) wat op lange termijn? over enkele jaren loopt dat lease contract af
3) wat als er morgen een vraag tot samenwerken komt van bv Arriva, heeft NMBS groep dan nog voldoende locs HLE28
Re: Testritten M6 op de lijn 2
Geplaatst: 03 dec 2013, 09:50
door HijDieHetWeet
Morgen de 506. 1 dag later dan voorzien. Overmorgen 529.
Re: Testritten M6 op de lijn 2
Geplaatst: 03 dec 2013, 10:16
door Steve
HijDieHetWeet schreef:Morgen de 506. 1 dag later dan voorzien. Overmorgen 529.
En dan ook meteen het vervolg van het schema, of is het steeds beperkt tot die ene trein en neemt de I11-stam het daarna alsnog over?
Re: Testritten M6 op de lijn 2
Geplaatst: 03 dec 2013, 11:30
door 260689
Steve schreef:HijDieHetWeet schreef:Morgen de 506. 1 dag later dan voorzien. Overmorgen 529.
En dan ook meteen het vervolg van het schema, of is het steeds beperkt tot die ene trein en neemt de I11-stam het daarna alsnog over?
Rijd heel de dag rond

.
Re: Testritten M6 op de lijn 2
Geplaatst: 03 dec 2013, 11:42
door Steve
Tiens, nog iets: zullen de M6-stammen ook in het weekend ingezet worden op de IC-A (wanneer er ook flink wat volk kan zijn, zeker als het ook nog eens mooi weer is), of blijven ze het hele weekend werkloos aan de kant?
Re: Testritten M6 op de lijn 2
Geplaatst: 03 dec 2013, 11:43
door 260689
Steve schreef:Tiens, nog iets: zullen de M6-stammen ook in het weekend ingezet worden op de IC-A (wanneer er ook flink wat volk kan zijn, zeker als het ook nog eens mooi weer is), of blijven ze het hele weekend werkloos aan de kant?
Ik denk dat er deze zomer of in de vakantie's deze ookzullen rijden indien ze goed vertrouwd zijn op de verbinding.
Re: Testritten M6 op de lijn 2
Geplaatst: 04 dec 2013, 01:08
door Hurlet
Rijden al met 2 HLE 18 + 10 M6 (200 km/u) (1A + 1BD + 1A + 7B) ipv 1 HLE 18 + 12 I11 TD (200 km/u)
>>>
http://www.hgbtf.net/viewtopic.php?f=8& ... 24#p201724
Re: Testritten M6 op de lijn 2
Geplaatst: 04 dec 2013, 06:51
door 260689
En de eerste commerciële rit is een feit. Optijd vertrokken uit Oostende.
Re: Testritten M6 op de lijn 2
Geplaatst: 04 dec 2013, 09:26
door ToMiKoN
260689 schreef:En de eerste commerciële rit is een feit. Optijd vertrokken uit Oostende.
Maar niet op tijd aangekomen in Gent en volgende stations ...
Ik zat toevallig in deze trein deze morgen. Er was wel wat "verwarring" bij de verstokte pendelaar in Brugge want de trein reed niet zo ver door als normaal

Ook was het een raadsel voor de pendelaars waarom er "200" op de trein stond.
Railtime:
http://www.railtime.be/website/ShowTrai ... 0&pid=stid
Re: Testritten M6 op de lijn 2
Geplaatst: 04 dec 2013, 09:30
door py.
506 was daarnet inderdaad met M6, maar amper zeven bakken (3xB-2xA-2xB) ingesloten door 2x18 (1832 en 1864).
Gevolg: zwaar overbezet. Overbezet zoals in rechtstaan in gang over de hele lengte van de wagon en op de balkons de gezelligheid van een sardienenblik. In elk geval tussen Gent en Brussel waar ik er op zat.
Hopelijk hangen ze daar de komende dagen een paar bakken bij. Geef me anders maar rap die I11's terug.
Re: Testritten M6 op de lijn 2
Geplaatst: 04 dec 2013, 09:32
door overweg13
ToMiKoN schreef:
Maar niet op tijd aangekomen in Gent en volgende stations ...
Ik zat toevallig in deze trein deze morgen. Er was wel wat "verwarring" bij de verstokte pendelaar in Brugge want de trein reed niet zo ver door als normaal

Ook was het een raadsel voor de pendelaars waarom er "200" op de trein stond.
Wel 4 minuten vertraging ingelopen tussen Leuven en Liège, wat bewijst dat die 200 geen fictie is.
Re: Testritten M6 op de lijn 2
Geplaatst: 04 dec 2013, 10:02
door Steve
py. schreef:506 was daarnet inderdaad met M6, maar amper zeven bakken (3xB-2xA-2xB) ingesloten door 2x18 (1832 en 1864).
Gevolg: zwaar overbezet. Overbezet zoals in rechtstaan in gang over de hele lengte van de wagon en op de balkons de gezelligheid van een sardienenblik. In elk geval tussen Gent en Brussel waar ik er op zat.
Inderdaad hoogst vreemd dat men slechts zeven bakken heeft ingezet in plaats van de geplande tien, maar gek genoeg bieden ze wel bijna exact dezelfde capaciteit als 12 I11-rijtuigen. Had de zware overbezetting dan ook niet veeleer te maken met mensen die zich niet verwachtten aan de kortere lengte van de trein en dus allemaal op hetzelfde punt kwamen ingestapt (met andere woorden, slechte verdeling van de reizigers in de trein)?
Re: Testritten M6 op de lijn 2
Geplaatst: 04 dec 2013, 10:05
door 260689
py. schreef:506 was daarnet inderdaad met M6, maar amper zeven bakken (3xB-2xA-2xB) ingesloten door 2x18 (1832 en 1864).
Gevolg: zwaar overbezet. Overbezet zoals in rechtstaan in gang over de hele lengte van de wagon en op de balkons de gezelligheid van een sardienenblik. In elk geval tussen Gent en Brussel waar ik er op zat.
Hopelijk hangen ze daar de komende dagen een paar bakken bij. Geef me anders maar rap die I11's terug.
Vanaf 15/12 rijden ze op volle lengte van 10 rijtuigen. Deze zit nu in zijn commerciële proefperiode. Men heeft blijkbaar wel al meer plaats van 898 (I11) naar 1179 (M6) plaatsen. Vanaf 15/12 zou dit naar bijna 1500 plaatsten gaan ipv 898 wat toch een serieuze verbetering is.
Re: Testritten M6 op de lijn 2
Geplaatst: 04 dec 2013, 10:11
door Steve
260689 schreef:py. schreef:506 was daarnet inderdaad met M6, maar amper zeven bakken (3xB-2xA-2xB) ingesloten door 2x18 (1832 en 1864).
Gevolg: zwaar overbezet. Overbezet zoals in rechtstaan in gang over de hele lengte van de wagon en op de balkons de gezelligheid van een sardienenblik. In elk geval tussen Gent en Brussel waar ik er op zat.
Hopelijk hangen ze daar de komende dagen een paar bakken bij. Geef me anders maar rap die I11's terug.
Vanaf 15/12 rijden ze op volle lengte van 10 rijtuigen. Deze zit nu in zijn commerciële proefperiode. Men heeft blijkbaar wel al meer plaats van 898 (I11) naar 1179 (M6) plaatsen. Vanaf 15/12 zou dit naar bijna 1500 plaatsten gaan ipv 898 wat toch een serieuze verbetering is.
Hoe kom jij aan die cijfers?!
Bij mijn weten heeft een M6 tweede klas 140 plaatsen en een A'tje 124 stuks. Als we ervan uitgaan dat er in die stam van zeven rijtuigen 4 B's zaten, 1 BD (met 104 plaatsen) en 2 A's, dan hebben we 4*140 + 104 + 2*124 = 912 plaatsen, dus bijna exact hetzelfde als wat 12 I11'en bieden.