Pagina 17 van 132
Re: Dienstregeling 2013
Geplaatst: 31 okt 2013, 20:44
door Shrek
Het grootste deel van hun punten is dan ook gewoon gezever.
Het gros van de reizigers uit Limburg gaat naar Brussel of Leuven. Die zijn allemaal even goed of zelfs beter af. Eén van de nieuwe IC's zal het traject volgen van de huidige snelle P-treinen Hasselt-Brussel en het is duidelijk dat de limburgers die wel weten te smaken
En een kwartiertje langer onderweg naar Antwerpen lijkt mij nu ook geen ramp, zeker als je de luchthaven er dan bij krijgt. Dit geldt trouwens enkel voor Hasselt, als ik het goed begrepen heb gaan Genk en Sint-Truiden er ook hier op vooruit.
En dat van die breaks hoeft toch geen probleem te zijn? Het is niet omdat het atelier in Hasselt die gaat onderhouden dat er geen andere treinen meer Limburg binnen mogen. Het is volgens mij zo trouwens goed als zeker dat die nieuwe IC's met M6 gaan rijden.
Re: Dienstregeling 2014
Geplaatst: 31 okt 2013, 22:02
door nahoj
Veel van wat geschreven wordt in dat artikel is ook pertinent onjuist. Ze hebben de -- overigens nog voorlopige -- plannen niet goed gelezen.
- Er blijft een rechstreekse trein rijden tussen Hasselt en Antwerpen, via de luchthaven. De reistijd neemt welliswaar toe. (De trein via Mol blijft ook behouden, maar die reistijd is nog langer...)
- De rechstreekse trein naar Knokke/Blankenberge blijft volledig behouden, zonder noemenswaardige wijzigingen, noch in traject, noch in reistijd, noch in materieelinzet. Er zijn vandaag ook al 13 tussenstops. (Het artikel meent overigens dat de Limburger in Genk zal moeten opstappen i.p.v. Hasselt, maar iedere trein uit Genk gaat onvermijdelijk door Hasselt!).
- Hasselt-Maastricht is een koppeling van Hasselt-Luik met Luik-Maastricht. Zolang de oude lijn 20 niet heropend wordt (en de overheden lijken gekozen te hebben voor de aanleg van een tram i.p.v. lijn 20 te heropenen), is er geen ander spoorwegtraject. Vandaag moet men overstappen in Luik. Met het nieuwe vevoersplan niet meer. M.a.w. vooruitgang!
- De materieelinzet op de belangrijke verbindingen met Hasselt blijft in grote lijnen ongewijzigd t.o.v. vandaag. M6 zal dus zeker blijven rijden naar Limburg, in principe zo veel mogelijk op de druk bezette momenten van de dag.
De rechstreekse verbinding met de luchthaven, en de snelle IC naar Brussel, lijken me een grote stap voorwaarts voor de ontsluiting van Limburg; de verlenging Neerpelt-Hamont, en de koppeling van Hasselt-Luik met Luik-Maastricht voor de lokale behoeften.
Re: Dienstregeling 2014
Geplaatst: 31 okt 2013, 23:12
door J_Vandereycken
Hasselt - Brussel in 50'? Dan stopt die niet meer in Diest en Aarschot ofwel?
De extra tijd naar Antwerpen is zeker niet goed. De treinen Hasselt-Antwerpen zijn altijd goed gevuld. Voor iemand die elke dag naar Antwerpen pendelt is 13' x 2 of overstappen in Aarschot zeker geen pluspunt, rekening houdend met kinderen etc. Men heeft veel geld in de Diabolo gestopt en men wil die gewoon laten renderen, ten koste van de reiziger.
Een snelle verbinding met de luchthaven is handig, maar ik ken weinig mensen die elke dag het vliegtuig nemen.
Re: Dienstregeling 2014
Geplaatst: 31 okt 2013, 23:15
door Shrek
J_Vandereycken schreef:Hasselt - Brussel in 50'? Dan stopt die niet meer in Diest en Aarschot ofwel?
De extra tijd naar Antwerpen is zeker niet goed. De treinen Hasselt-Antwerpen zijn altijd goed gevuld. Voor iemand die elke dag naar Antwerpen pendelt is 13' x 2 of overstappen in Aarschot zeker geen pluspunt, rekening houdend met kinderen etc. Men heeft veel geld in de Diabolo gestopt en men wil die gewoon laten renderen, ten koste van de reiziger.
Een snelle verbinding met de luchthaven is handig, maar ik ken weinig mensen die elke dag het vliegtuig nemen.
De diabolo rendeert enkel als er effectief op- of afstappende reizigers zijn. Wie blijft zitten brengt niets in de diabolo-kas.
Re: Dienstregeling 2014
Geplaatst: 01 nov 2013, 07:15
door groentje
De luchthavenzone is ook wel een belangrijke tewerkstellingspool, er werken nogal wat mensen op en rond een luchthaven. Ook voor hen is een rechtstreekse trein naar de luchthaven een goede zaak. Natuurlijk gaan er wel mensen op achteruit, ik denk dan vooral op de reizigers die niet van Hasselt in Antwerpen, maar van Diest in Lier willen geraken, bijvoorbeeld. Zij verliezen wél hun rechtstreekse trein. En dat je nog langer onderweg zal zijn tussen Antwerpen en Hasselt dan nu, kan je bezwaarlijk een goede zaak noemen, de huidige dienstregeling is al hopeloos traag. Natuurlijk zijn er dan relatief weinig reizigers, die zitten bijna allemaal op de E313...
Re: Dienstregeling 2013
Geplaatst: 01 nov 2013, 09:58
door KB
Shrek schreef:Het grootste deel van hun punten is dan ook gewoon gezever.
(...)
En een kwartiertje langer onderweg naar Antwerpen lijkt mij nu ook geen ramp, zeker als je de luchthaven er dan bij krijgt. (...)
Natuurlijk is het goed dat er ook een rechtstreekse trein naar de luchthaven komt, maar het is jammer dat dat ten koste gaat van een goede verbinding naar Antwerpen. Een kwartier langer onderweg naar Antwerpen is geen
ramp als je een keer of af en toe die rit maakt. Maar als je die rit vaker maakt, begint dat toch al wat vervelender te worden, dat kan je toch geen
gezever meer noemen. Ik kan niet geloven dat er geen vraag is naar een goede treinverbinding tussen Hasselt en Antwerpen. De vrij drukke E313-snelweg bewijst dat toch al gedeeltelijk.
Re: Dienstregeling 2014
Geplaatst: 01 nov 2013, 12:12
door dentheo
Misschien domme vraag, over welke dienstregeling hebben we het hier ? Subject wisselt heen en weer tussen 2013 en 2014
Re: Dienstregeling 2014
Geplaatst: 01 nov 2013, 12:22
door FLV-FGSP
Het gaat over de drgl 2015, geldig vanaf dec 2014.
Re: Dienstregeling 2014
Geplaatst: 01 nov 2013, 12:26
door Steve
De structuur van het onderwerp maakt helaas dat beide wat door elkaar lopen, aangezien de "grote omwenteling oorspronkelijk voor de dienstregeling-2014 gepland was (die dus over een goede maand ingaat) en er, zeker in het begin van het onderwerp, dus ook in die logica gesproken werd.
Ik stel dus voor om de zaken voorlopig hier te houden maar wel duidelijk aan te geven waar het over gaat. Zodra de dienstregeling-2015 ietsje concreter wordt, kan er een specifiek topic daarvoor geopend worden.
Re: Dienstregeling 2014
Geplaatst: 01 nov 2013, 12:41
door dentheo
Wat was de eigenlijke "hoofdreden" om de big bang van de vernieuwde dienstregeling dit jaar NIET te doen ?
Gebrek aan materieel ? Mensen ? Wissels ? Vermindering in de bediening van de kieskring van de minister ?
Re: Dienstregeling 2014
Geplaatst: 01 nov 2013, 12:48
door Stijn91
dentheo schreef:Wat was de eigenlijke "hoofdreden" om de big bang van de vernieuwde dienstregeling dit jaar NIET te doen ?
Gebrek aan materieel ? Mensen ? Wissels ? Vermindering in de bediening van de kieskring van de minister ?
De hervorming van de NMBS ofzoiets toch, dat men naar 2 delen gaat en niet 3 zoals het nu nog is.
Re: Dienstregeling 2014
Geplaatst: 01 nov 2013, 12:54
door Steven
Het was een vraag vanuit de politiek (de regering) om dit nog niet dit jaar te doen. Hun motiveren zal waarschijnlijk wel iets te maken hebben met de omvorming van de nmbs. We zitten op 2 maand van die fameuze omvorming maar veel concreets heb ik er persoonlijk nog niet van gezien.
Re: Dienstregeling 2014
Geplaatst: 01 nov 2013, 14:18
door dentheo
En al die toppostjes waar het om draait "rijden" niet met de treinen, dus waarom niet ?
Misschien om ze niet voor "voldongen" feiten te zetten ?
Re: Dienstregeling 2014
Geplaatst: 01 nov 2013, 18:04
door ronny
groentje schreef: Natuurlijk gaan er wel mensen op achteruit, ik denk dan vooral op de reizigers die niet van Hasselt in Antwerpen, maar van Diest in Lier willen geraken, bijvoorbeeld. Zij verliezen wél hun rechtstreekse trein. En dat je nog langer onderweg zal zijn tussen Antwerpen en Hasselt dan nu, kan je bezwaarlijk een goede zaak noemen, de huidige dienstregeling is al hopeloos traag. Natuurlijk zijn er dan relatief weinig reizigers, die zitten bijna allemaal op de E313...
Veel reizigers zijn er nu ook niet die van Hasselt naar Antwerpen gaan. Ik schat dat ik in de ochtendspits te Hasselt geen 200 mensen tel voor de rit van 7u22. Maar er zijn er wel bij die van verder komen zoals een vrouw die in Voeren woont en de rit Tongeren-Antwerpen doet.
Het effect van het afschaffen van de gratis parking te Hasselt zal volgens mij veel groter zijn dan deze wijziging.
Re: Dienstregeling 2014
Geplaatst: 01 nov 2013, 19:43
door groentje
Ik zou toch de Limburgers niet willen tellen die, ondanks de vele files rond Antwerpen, geen andere mogelijkheid zien dan met de auto naar 't Stad te rijden, omdat de trein nu al hopeloos traag is. En dat terwijl er snellere verbindingen mogelijk zijn via de bocht van Aarschot (er rijdt nu al een P-trein, de andere is ondertussen de nek omgedraaid). Het aanbod tussen beide steden is én blijft ondermaats, waardoor lang niet het volle potentieel bereikt wordt. In vergelijking doet Brussel het dan inderdaad nog redelijk goed, maar sinds oudsher is het spoorwegnet op Brussel gericht, je hebt dan ook 2 IC-treinen per uur naar Brussel, en al gaan die vrij traag, Brussel staat zo mogelijk nog vaster dan Antwerpen, waardoor de trein toch weer aantrekkelijker wordt. En dat gaat er nog op verbeteren, als er een IC-verbinding over de Leuvenboog gaat.