Pagina 17 van 29

Re: Toekomst L12

Geplaatst: 25 mar 2011, 09:26
door groentje
Ik begrijp je standpunt, stefanic, en ik begrijp ook dat B-MO in de eerste plaats naar de Belgische reizigers kijkt. En toch, op zijn minst het korte grensverkeer zou een gelijke behandeling moeten krijgen. Tussen Kortrijk en Brugge rijden toch ook geen 2 stoptreinen, maar een L-trein en een IC (met een IR-stoppatroon)?

Re: Toekomst L12

Geplaatst: 25 mar 2011, 10:04
door BartB
Stefanic, dat jullie nu de tijd en moeite nemen te luisteren naar de reizigers op lijn 12 waardeer ik (als Essenaar) echt, dat staat hier niet in discussie.

Waar zoveel leden hier zich zo druk om maken is dat de wensen van de Benelux-reizigers (Belgen en Nederlanders) totaal genegeerd worden, blijkbaar is er een HSL van miljarden euro's gebouwd zonder ook maar 1 fatsoenlijk marktonderzoek. Anders hadden ze onmiddellijk geweten dat de Benelux vol budgetreizigers zit die helemaal niet geïnteresseerd zijn in kortere reistijden voor een hogere prijs en reservatie.

Re: Toekomst L12

Geplaatst: 25 mar 2011, 10:31
door kars
BartB schreef:Anders hadden ze onmiddellijk geweten dat de Benelux vol budgetreizigers zit die helemaal niet geïnteresseerd zijn in kortere reistijden voor een hogere prijs en reservatie.
Prijzen zijn nog niet bekend en of er reservatieplicht zal zijn ook niet. Misschien is het handig om de berichten daarover af te wachten in plaats van op elke pagina erover te klagen.

Verder zijn het op weekdagen lang niet allemaal ´budgetreizigers´ maar véél forensenverkeer .

Re: Toekomst L12

Geplaatst: 25 mar 2011, 11:19
door groentje
We weten het inderdaad nog steeds niet. Wordt het stilaan geen tijd? Het is voor een stuk ook net die onzekerheid die de reizigers kriegelig maakt. Het zijn nu slechts geruchten, die weinig hoopgevend zijn. Voor zover we weten was NS Hispeed trouwens wel degelijk van plan om reserveren te verplichten, en ik ga ervan uit dat de mensen die beweren dat het om een prijsstijging gaat van x%, dat niet uit hun duim zuigen, maar dat die cijfers ook werkelijk circuleren bij NS Hispeed zelf. Natuurlijk kan men nog beslissen om het roer om te gooien na de ervaringen met de huidige Fyrashuttle, maar zeker zijn we daar niet van. Van niets, eigenlijk. En dat is hoogst ergerlijk. Dat ze dus eindelijk eens open kaart spelen, en zeggen wat het gaat worden.
De meeste pendelaars gebruikten deze trein in het binnenverkeer, dus tussen 2 Belgische of 2 Nederlandse stations. Het internationaal gedeelte van de reizigers was heel divers, met de nodige zakenreizigers, maar inderdaad ook de budgetreizigers die niet heel erg veel zin hebben in wat Fyra dreigt te worden.

Re: Toekomst L12

Geplaatst: 25 mar 2011, 12:02
door Shrek
Maar een budgetreiziger kan je toch zonder problemen op een L-trein stoppen? Die betaald niet veel dus heeft hij ook niet veel om te klagen... (zeker als roosendaal een binnenlandse bestemming wordt).

Re: Toekomst L12

Geplaatst: 25 mar 2011, 14:52
door calabria
Shrek schreef:Maar een budgetreiziger kan je toch zonder problemen op een L-trein stoppen? Die betaald niet veel dus heeft hij ook niet veel om te klagen... (zeker als roosendaal een binnenlandse bestemming wordt).
Dus in de toekomst is het normaal om voor hetzelfde geld minder service te krijgen? Dringend tijd om de airco en standaard lederen bekleding uit een aantal wagens te halen en ze voor dezelfde prijs te verkopen!

Re: Toekomst L12

Geplaatst: 25 mar 2011, 16:11
door BartB
kars schreef:
BartB schreef:Anders hadden ze onmiddellijk geweten dat de Benelux vol budgetreizigers zit die helemaal niet geïnteresseerd zijn in kortere reistijden voor een hogere prijs en reservatie.
Prijzen zijn nog niet bekend en of er reservatieplicht zal zijn ook niet. Misschien is het handig om de berichten daarover af te wachten in plaats van op elke pagina erover te klagen.

Verder zijn het op weekdagen lang niet allemaal ´budgetreizigers´ maar véél forensenverkeer .
Reservatieplicht is wel zeker, dat staat in het concessie akkoord tussen de Nederlandse overheid en HSA.
En NSHispeed vraagt nu al toeslag om tegen 160 km/u Rotterdam en Amsterdam te rijden, ik denk dat je wel kan aannemen dat ze voor 250 km/u ook een toeslag zullen vragen.

Re: Toekomst L12

Geplaatst: 25 mar 2011, 18:26
door nahoj
BartB schreef:Waar zoveel leden hier zich zo druk om maken is dat de wensen van de Benelux-reizigers (Belgen en Nederlanders) totaal genegeerd worden, blijkbaar is er een HSL van miljarden euro's gebouwd zonder ook maar 1 fatsoenlijk marktonderzoek. Anders hadden ze onmiddellijk geweten dat de Benelux vol budgetreizigers zit die helemaal niet geïnteresseerd zijn in kortere reistijden voor een hogere prijs en reservatie.
Je kan je meer algemeen afvragen wat het nut is van een afzonderlijke lijn voor verkeer aan 300km/u, dwars door het dichtst bevolkte gebied van Europa (de as Brussel-Antwerpen-Rotterdam-Amsterdam). Een dergelijke lijn is geschikt voor twee grote knooppunten op grote afstand van elkaar, met elkaar te verbinden. Niet voor 'randstadsverkeer', waar je iedere 20 a 30km een stad hebt, en overal tussenin ook nog bewoning.

Als je nadien dan in de planning van je 'lokale', gesubsidieerde dienstverlening a priori uitsluitingen inbouwt (concurrentie vermijden) om een dergelijk prestigeproject niet over kop te laten gaan, en privé-investeerders geld te laten verdienen, waar ben je dan mee bezig?


Maar dat is een dicussie over de strategie van Europa.
In de context die er is, kan ik Stefanic's standpunt best begrijpen en volgen.



Ik herinner mij nog de tijd van de IC oostende-Roosendaal, met 4-ledige MRs. Die stopte, dacht ik, tussen A'pen en Rsd, alleen in Essen, en gaf uitstekende aansluiting met de IC's in Nederland. Toen had je vanuit België m.a.w. twee vlotte verbindingen per uur met Nederland. Dat waren nog eens tijden! ;-)

Re: Toekomst L12

Geplaatst: 25 mar 2011, 19:04
door rvdborgt
nahoj schreef:Als je nadien dan in de planning van je 'lokale', gesubsidieerde dienstverlening a priori uitsluitingen inbouwt (concurrentie vermijden) om een dergelijk prestigeproject niet over kop te laten gaan, en privé-investeerders geld te laten verdienen, waar ben je dan mee bezig?

Maar dat is een dicussie over de strategie van Europa.
De manier waarop de HSL in Nederland zal worden geëxploiteerd is een gevolg van de strategie van voormalig minister Netelenbos, die geenszins door de EU was opgelegd. Bij/na de aanbesteding in 2001 heeft NS al wel meteen besloten, zo herhalen ze nu nog steeds, dat de huidige Benelux zal worden opgeheven. Dat was geheel zonder de reiziger iets te vragen - want ze wisten het zelf immers het beste.

Groetjes.
Rian

Re: Toekomst L12

Geplaatst: 25 mar 2011, 20:55
door AlexNL
Ik kan me ook wel indenken in dat standpunt: immers is 2 treinen laten rijden duurder dan 1, zeker als je voor de ene ook nog eens heel veel geld moet betalen zonder ook nog maar één km gereden te hebben (concessievergoeding). Echter, klantvriendelijk is het allerminst want het wordt de enige reismogelijkheid die er is - een L-trein noem ik geen serieus alternatief voor een IC of een HST.

Dat er sowieso nooit gevraagd is aan de reizigers langs de lijn "Wilt u sneller in Antwerpen zijn en bent u bereid om daar 50% meer voor te betalen?" is betwijfelenswaardig, dat de originele berekeningen aan de hand waarvan de business case in 2000 is opgesteld niet meer terug te vinden is schandalig. De hele HSL zoals die er nu ligt is gebouwd op figuurlijk drijfzand, gebaseerd op veel te hoge verwachten qua groei en de bereidheid van reizigers om meer te betalen.

Had men in de jaren 90, toen de besluiten werden genomen en met de bouw werd gestart, geweten wat men nu weet dan was de HSL er hoogstwaarschijnlijk niet gekomen.

Re: Toekomst L12

Geplaatst: 25 mar 2011, 21:25
door dentheo
We moeten ook niet te pessimistisch doen, volgens mij rijden er nu al tien Thalys paren , vroeger over lijn 12 vijf.
Er is zelfs een Thalys teruggetrokken van de lijn naar Keulen omdat er niet genoeg voor Amsterdam waren.....

Zou er meer "goedgekeurd " materieel zijn dan reden er al dubbel zoveel.

De HSL Belgie-Nederland ziet nu al meer treinen dan er gepland zijn voor Luik-Aachen....

Re: Toekomst L12

Geplaatst: 26 mar 2011, 00:26
door Shrek
calabria schreef:
Shrek schreef:Maar een budgetreiziger kan je toch zonder problemen op een L-trein stoppen? Die betaald niet veel dus heeft hij ook niet veel om te klagen... (zeker als roosendaal een binnenlandse bestemming wordt).
Dus in de toekomst is het normaal om voor hetzelfde geld minder service te krijgen? Dringend tijd om de airco en standaard lederen bekleding uit een aantal wagens te halen en ze voor dezelfde prijs te verkopen!
Het zal ook goedkoper worden langs Roosendaal :wink:

Re: Toekomst L12

Geplaatst: 10 mei 2011, 15:58
door Marianne
Er stond bij ons in de krant weer eens een stukje over wat ze de sneltrein noemen (de Benelux) en een enquete die gehouden is onder treinreizigers.
Reizigers willen behoud sneltrein
door Paulus Smits dinsdag 10 mei 2011 | 07:51 | Laatst bijgewerkt op: dinsdag 10 mei 2011 | 08:59

Uit een enquête onder treinreizigers tussen Antwerpen en Roosendaal blijkt dat een meerderheid vóór behoud van een snelle verbinding is. Die dreigt in 2012 te verdwijnen als de hogesnelheidstrein Fyra de dienst Amsterdam-Brussel gaat verzorgen. foto Edmund Messerschmidt/het fotoburo
ROOSENDAAL - Als de Beneluxtrein (Brussel-Amsterdam) verdwijnt, willen de reizigers die gebruik maken van de lijn Roosendaal-Essen-Antwerpen dat er een nieuwe snelle treinverbinding komt.
Ze willen niet dat de vrijgekomen capaciteit op de zogeheten Lijn 12 naar het goederenvervoer gaat.

Een al in 2009 opgericht actiecomité dat voornamelijk uit Belgische reizigers bestaat, heeft in april een enquête onder vaste passagiers gehouden. Zij willen dat een snelle verbinding tussen Roosendaal en Antwerpen blijft bestaan als de hogesnelheidsltrein Fyra de dienst Brussel-Amsterdam overneemt. Die trein rijdt via Breda.

Navraag bij de gemeentebesturen, de provincies Antwerpen en Noord-Brabant en lokale politici leert de Vlaamse en Nederlandse reizigersverenigingen dat er vooralsnog geen plannen bestaan om een snelle verbinding Roosendaal-Antwerpen in stand te houden. De Belgische spoorwegmaatschappij NMBS bevestigt dat. De reizigersverenigingen zijn bang dat de ruimte op het spoor die beschikbaar komt, straks wordt ingenomen door extra goederentreinen. Volgens hen zorgen die louter voor meer overlast.

Uit de enquête blijkt dat 58,8 procent van de deelnemers wil dat de Beneluxtrein vervangen wordt door een snelle verbinding met Brussel, 19 procent kiest voor een verbinding van Antwerpen met Rotterdam of Den Haag.

In het onderzoek kwamen ook andere thema's aan bod. Meer dan de helft van de reizigers (51,3 procent) is ontevreden over de dienstverlening.

Dat is een iets betere score dan bij een soortgelijke enquête in 2009. Het grootste probleem blijven de vertragingen en geschrapte treinen, naast de gebrekkige avond- en weekenddienstregeling. Ook de vaak slechte communicatie tussen de NMBS en de Belgische spoorbeheerder Infrabel zorgt voor ergernis, terwijl de ondervraagden ook klagen over het comfort in de trein.

Slechts 18,7 procent van de reizigers die mee hebben gedaan aan de enquête, is tevreden.

Verder werd naar het veiligheidsgevoel gevraagd. Zowel in de stations als in de trein voelen de meeste reizigers zich veilig. Ook hun auto laten ze met een gerust gemoed achter op de diverse parkeerplaatsen. De fietsenstallingen daarentegen - vooral die in Essen en Ekeren - worden als onveilig beoordeeld. Het actiecomité heeft een website waarop informatie over Lijn 12 is te vinden. Daarop valt ook te lezen dat de NMBS nauwelijks reageert op klachten van reizigers.

http://www.lijn12.be

Bron: bn/deStem
Vind de stelling een beetje vreemd, dat het pad van de Benelux dan ingenomen zal gaan worden door extra goederentreinen. Die moeten er volgens mij dan wel zijn en zo druk is lijn 12 nu toch ook weer niet?

Groetjes,
Marianne

Re: Toekomst L12

Geplaatst: 10 mei 2011, 19:26
door dentheo
Marianne schreef: Vind de stelling een beetje vreemd, dat het pad van de Benelux dan ingenomen zal gaan worden door extra goederentreinen. Die moeten er volgens mij dan wel zijn en zo druk is lijn 12 nu toch ook weer niet?
Inderdaad.
Ik vind het ook gek dat reizigers van lijn 12 zouden pleiten voor een opvolger van de Benelux.
In die Benelux zit niemand meer van lijn 12, want hij stopt er al jaren niet meer.

Re: Toekomst L12

Geplaatst: 10 mei 2011, 21:31
door kika
Fietsenstalling van Ekeren en Essen betrekken bij een enquete die over de Benelux gaat, dat vind ik straf. Gaat het nou verkeerd bij de journalist of het L12 comité, of lees ik het verkeerd?