Pagina 17 van 74
Re: werken: in stations
Geplaatst: 03 jan 2013, 19:00
door ijzeren rijn 82
Infrabel plant belangrijke wijzigingen aan stationsomgeving Neerpelt
Infrabel plant ingrijpende werken in de omgeving van het station en aan de overweg achter WICO Campus Sint-Hubertus.
Aan het station worden de sporen heraangelegd. Er komt tevens een voetgangerstunnel, waardoor de reizigers via de tunnel veilig bij spoor 2 en 3 kunnen komen en gebruikers van de langparking snel en veilig het station kunnen bereiken.
De spoorwegovergang ter hoogte van de rotonde aan de Boseindstraat zal na voltooiing van de werken opgeheven worden. In plaats daarvan zal een nieuwe weg aangelegd worden langs het spoor die onder het spoor door kruist en aansluit aan de Boseindstraat ter hoogte van de Kievitstraat.
In een eerste fase, die duurt tot het bouwverlof (5 juli 2013), zal er weinig hinder zijn voor het verkeer. Er zullen voornamelijk spoorwerkzaamheden plaatsvinden die mogelijk wel een impact hebben op de treinreizigers. Bovendien zal er gestart worden met de onderdoorgang ter hoogte van de Kievitstraat en de aanleg van de voetgangerstunnel aan het station buiten de sporen die momenteel in gebruik zijn.
Het project werd ontworpen door TucRail, het eigen studiebureau van Infrabel.
Aannemer Deckx uit Dessel start binnenkort met de werken die volledig zullen beëindigd zijn tegen eind 2014
Re: werken: in stations
Geplaatst: 12 jan 2013, 11:06
door Retard
In de Metro stond wat info over de werken aan het station in Mechelen:
De kans bestaat dat men bij de werken aan het station Mechelen op springtuig uit de Tweede Wereldoorlog stoot. De stad Mechelen heeft samen met DOVO een evacuatieplan klaar. Er zijn verschillende alternatieve treindiensten voorzien. Te vinden op
www.nmbs.be
Re: werken: in stations
Geplaatst: 27 jan 2013, 01:07
door Tijgernoot
Vandaag waren spoor 3 en 4 van Brussel-Centraal buiten dienst (en daarmee ook de gehele middelste tunnelkoker). Geen idee waarom dat het geval was.
De informatie over het buiten dienst zijn van spoor 3 en 4 werd trouwens alleen in het Frans getoond op het grote paneel in de stationshal en de Railtimeschermen.
Re: werken: in stations
Geplaatst: 29 jan 2013, 17:38
door Arnenys
Die sporen waren/zijn gesloten omdat Infrabel de luchtkokers boven die sporen aan het kuisen is ofzoiets. Bij een geleide wandeling in en rond het Centraal Station deze zaterdag heb ik geleerd dat die kokers om de tien jaar stofvrij gemaakt worden om problemen te vermijden, ofzoiets. Wel sneu dat Infrabel hier niet rond communiceert.
Re: werken: in stations
Geplaatst: 29 jan 2013, 18:38
door Shrek
Arnenys schreef:Die sporen waren/zijn gesloten omdat Infrabel de luchtkokers boven die sporen aan het kuisen is ofzoiets. Bij een geleide wandeling in en rond het Centraal Station deze zaterdag heb ik geleerd dat die kokers om de tien jaar stofvrij gemaakt worden om problemen te vermijden, ofzoiets. Wel sneu dat Infrabel hier niet rond communiceert.
Is dat dan nodig? Als er op de schermen staat aangegeven op welk perron je trein aankomt is dat toch voldoende?
Voor de spoorliefhebbers hier is het misschien leuk te weten welke werken er worden uitgevoerd, maar de doorsnee reiziger heeft daar niet echt boodschap aan.
Re: werken: in stations
Geplaatst: 29 jan 2013, 18:40
door Retard
Inderdaad. Dit kan het erger doen lijken dan het is!
Re: werken: in stations
Geplaatst: 04 feb 2013, 15:44
door Snaaip
Het is bijna zover, na jarenlang te bespreken en uitstellen, word het Ieperse stationplein gerenoveerd. Nu de NMBS besloot om alle perrons te verhogen, stel ik nu wel de vraag of het Ieperse perron ook word verhoogd en indien ja, word er dan ook gewerkt aan de gebouwen? Want perron verhoge betekend dus dat de vloer binnen zal dalen. Iemand een idee hierover? Of is er momenteel niks gepland?
Re: werken: in stations
Geplaatst: 04 feb 2013, 18:33
door groentje
Het stationsplein is niet hetzelfde als het station, maar op termijn wordt het perron zeker verhoogd. Of de sporen verlaagd, dat is een andere optie, ik weet niet of daar rekening mee is gehouden bij het bouwen van de onderdoorgang...
Re: werken: in stations
Geplaatst: 05 feb 2013, 18:27
door Snaaip
groentje schreef:Het stationsplein is niet hetzelfde als het station, maar op termijn wordt het perron zeker verhoogd. Of de sporen verlaagd, dat is een andere optie, ik weet niet of daar rekening mee is gehouden bij het bouwen van de onderdoorgang...
Ja dat weet ik ook al, maar in Roeselare zijn ze ook bezig met beiden. dus vandaar mijn vraag, zijn er al plannen voor het station zelf?
Re: werken: in stations
Geplaatst: 05 feb 2013, 21:36
door Arnenys
Shrek schreef:
Is dat dan nodig? Als er op de schermen staat aangegeven op welk perron je trein aankomt is dat toch voldoende?
Voor de spoorliefhebbers hier is het misschien leuk te weten welke werken er worden uitgevoerd, maar de doorsnee reiziger heeft daar niet echt boodschap aan.
Wat is er mis mee om even een reden te vermelden als twee van de zes sporen plots buiten gebruik zijn? Communicatie is een van de belangrijkste manieren om reizigersleed te verzachten. "Voor uw veiligheid onderhouden wij blablabla...": dat lijkt me toch niet enkel relevant voor de liefhebber, integendeel.
Re: werken: in stations
Geplaatst: 09 mar 2013, 12:50
door Retard
Ook Ingelmunster gaat verhoogde perrons krijgen

Re: werken: in stations
Geplaatst: 16 mar 2013, 12:18
door Retard
In Gent-Sint-Pieters wordt de onderdoorgang dit weekend afgesloten. Wat gaat dat geven als al die studenten met al die zakken over die doorgang met dat troittoir moeten?

Re: werken: in stations
Geplaatst: 16 mar 2013, 23:17
door Steve
Ach, voor één weekend zullen ze 't wel overleven zeker?
Re: werken: in stations
Geplaatst: 01 apr 2013, 19:41
door Cipallieter
In het station van Lier is men bezig met de installatie van nieuwe AVG-lichten op alle perrons die voor beide richtingen zouden gelden.
De huidige AVG-lichten gelden maar in 1 richting.
Voor de sporen 1 en 2 is dit de richting Antwerpen en lijn 13.
Voor de sporen 3, 4 en 5 is dit de richting Herentals en lijn 16.
Ik neem aan dat het dan ook de bedoeling is dat er in de (nabije?) toekomst treinen uit Brussel en Antwerpen op de sporen 1 en 2 kunnen toekomen en treinen uit Turnhout, Herentals, Neerpelt, Aarschot en Luik op de sporen 3, 4 en 5.
Is dat voorzien in de dienstregeling 2014 misschien?
Overigens dacht ik dat deze lichten zouden verdwijnen met de nieuwe vertrekprocedure.
Re: werken: in stations
Geplaatst: 09 apr 2013, 12:55
door Retard
In het station van Oostende komen er nu ook werken:

Ook zijn dit weekend en volgend weekend wegens werken langs de spoorlijn tussen Zedelgem en Lichtervelde de IC C-treinen Oostende-Kortrijk afgeschaft tussen Brugge en Kortrijk