NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Voorlopige place-holder voor topics tot deze in de juiste categorie geplaatst zijn. Hier geen nieuwe topics openen!
ronny
Berichten: 579
Lid geworden op: 03 feb 2006, 20:48
Locatie: Ramsel

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door ronny »

Shrek schreef:Een plek waar ze makkelijk miljoenen kunnen besparen is het onderhoud. Momenteel werken er in de CW's veel te veel mensen en toch krijgen ze bijna niets gedaan. Als ze daar orde op zaken stellen (of een deel uitbesteden aan de constructeurs van het materieel...) stijgt de stiptheid van de treinen en daalt de kost van het onderhoud. Alleen moet de belachelijk lage werkdruk natuurlijk een pak omhoog en moeten de arbeiders een stuk flexibeler zijn (en dus geen dagje zitten kaarten omdat een onderdeel niet in voorraad is) :)
Halvering personeelsbestand dreigt bij werkplaatsen NMBS
In de werkplaatsen van NMBS Technics in Oostende en Salzinnes loopt sinds twee maanden het BeLean-plan. Het plan moet de efficiëntie en de productiviteit optimaliseren, klinkt het. De eerste cijfers wijzen erop dat het plan vooral een pak banen zal kosten.
Sinds twee maanden wordt in de werkplaatsen (waar het onderhoud van rijtuigen en locomotieven gebeurt) van NMBS Technics in Oostende en Salzinnes door een extern consultingbureau nagegaan op welke manier de efficiëntie en de productiviteit er kunnen verhoogd worden. BeLean, zo heet het globale plan, dat op termijn in alle werkplaatsen van NMBS Technics moet worden doorgevoerd.
Het plan is gebaseerd op “LEAN”, een systeem dat in de jaren 70 ontwikkeld werd voor de Toyota-fabrieken in de VS. “LEAN” werd later ook ingevoerd bij onder andere Airbus en… France Télécom, een bedrijf dat de laatste jaren te maken heeft met een golf van zelfmoorden onder zijn personeel. Dat belooft. “Mensen van 50 jaar oud zullen moeten presteren als jongeren. NMBS Technics wil concurrentieel zijn, maar dan wel zonder daarvoor over de nodige middelen te beschikken”, vat Claudy Deschaepmeester, nationaal secretaris van ACOD Spoor en nationaal verantwoordelijke voor de werkplaatsen, de toestand samen.
Peperduur

“Momenteel wordt enkel gezocht hoe er efficiënter kan gewerkt worden”, zegt Danny Geleyn, gewestelijk secretaris van ACV Transcom Spoor en bij zijn vakbond eveneens nationaal verantwoordelijke voor de werkplaatsen. “Moet het magazijn, bijvoorbeeld, niet verplaatst worden? Kan er niet meer met de computer gedaan worden? Moet het personeel geen mobiele werktafels krijgen… Al dat soort zaken wordt bekeken om de dode periodes op te vullen. Het gaat enkel over efficiënter werken volgens hen, maar wij zien andere zaken in het vooruitzicht.”
Als de NMBS-directie zo’n peperduur consultingbureau inschakelt, kun je er gif op innemen dat er gesnoeid gaat worden in het personeelsbestand, vreest Geleyn. “Ik heb aan Gayetot, de directeur-generaal van NMBS Technics, op de man af gevraagd wat het plan aan tewerkstelling zou kosten. Hij wou daar niet op antwoorden. Nu, via bepaalde kanalen zijn we aan cijfers geraakt, die aantonen dat er wel degelijk jobs zullen sneuvelen.”
Van 380 naar 179

En niet zo’n klein beetje ook. Uit de eerste cijfers van de doorlichting van de werkplaatsen van Oostende en Salzinnes blijkt dat het personeel bijna gehalveerd zou worden. “In Oostende, bijvoorbeeld, werken momenteel 380 mensen, dat zou teruggebracht worden naar 179”, aldus Geleyn. Voor heel NMBS Technics schat hij dat er bijna 2.000 jobs moeten verdwijnen. “Maar dat is natuurlijk niet voor morgen, hè. Het is een visie voor over 7 à 8 jaar.”
‘Toevallig’ loopt het aantal jobs dat verdwijnt ongeveer gelijk met het aantal mensen dat in die periode met pensioen gaat. “Wij denken dus dat de arbeidsplaatsen die verdwijnen door pensionering, in de toekomst nooit meer aangevuld zullen worden. Dan hoeven ze niemand te ontslaan of een andere post aan te bieden.”
Het stopt niet meer

Claudy Deschaepmeester van ACOD ziet in het hele BeLean-plan een manier om de verschillende werkplaatsen tegen elkaar uit te spelen. “De directie wil de werkplaatsen laten concurreren tegen elkaar”, zegt hij. “Dat is een eerste stap. Er wordt bijvoorbeeld tegen de mensen van één werkplaats gezegd: ‘Jullie zijn duurder dan de andere werkplaatsen. Dat moet beter, anders…’ BeLean is een systeem dat de verschillende NMBS-werkplaatsen tegen elkaar uitspeelt. Dat is het gevoel dat ik er momenteel over heb.”
Volgens Danny Geleyn wordt met het plan bovendien de privatisering voorbereid. “Daar moet je niet aan twijfelen”, zegt hij. “Dat zien we aan alles. Bij NMBS Logistics is het aantal personeelsleden op een paar jaar tijd enorm verlaagd. Dat gaat zich overal doorzetten. Daar zijn we bang voor. Het onderhoud in de stations wordt straks geprivatiseerd. In september komt er al een private firma het onderhoudswerk doen in het station van Oostende. Het stopt niet meer, hé. Helaas. Nu we zijn er ons van bewust dat er iets moet veranderen, maar niet op de manier waarop zij het aan het doordrukken zijn.”
Hoe dan wel? “De overheid moet de NMBS dezelfde middelen geven als de privé ter beschikking heeft”, meent Geleyn. “Werkzaamheden aan het spoor worden tegenwoordig allemaal uitgevoerd door onderaannemingen. Onze spoorleggers doen enkel nog de beveiliging. Dat zien we natuurlijk niet graag gebeuren. Hoe komt het dat we dat werk kwijtspelen? Omdat we niet met dezelfde middelen en mogelijkheden kunnen werken. Wij werkten nog met een riek toen de anderen al met kranen over de sporen reden. Het is nu al veel verbeterd, maar het is nog niet hetzelfde.”
Concrete plannen om te reageren tegen het BeLean-plan zijn er nog niet, omdat de resultaten pas na de zomer officieel worden bekendgemaakt. Maar dat de vakbonden de situatie nauwgezet op de voet volgen, lijdt geen twijfel.
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door dentheo »

Steven schreef:In het vk zijn er ook gewoonweg veel stations van bepaalde operatoren waar je zonder ticket niet op het perron geraakt wegens poortjes met kaartlezer. Misschien een idee om hier ook te doen om zodoende hè grijs en zwartrijden te beperken en al aan extra inkomsten te geraken die men nu gewoonweg mist. Dat kan evengoed helpen doch dit vergt natuurlijk eerst een investering.
En er staat altijd een mannetje bij om mensen met bagage of kinderwagens door de brede poortjes te laten gaan.
In Nederland wil men het zonder die mannetjes doen, dat wordt lachen op plaatsen waar veel mensen komen met bagage.
Theo
Groeten vanop de Heide
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door Steven »

dentheo schreef: En er staat altijd een mannetje bij om mensen met bagage of kinderwagens door de brede poortjes te laten gaan.
In Nederland wil men het zonder die mannetjes doen, dat wordt lachen op plaatsen waar veel mensen komen met bagage.
Ik dacht net dat er speciale poortjes waren voor kinderwagens en rolstoelen (lijkt me niet meer dan logisch).
dentheo
Berichten: 8269
Lid geworden op: 14 jan 2007, 22:53
Locatie: Kalmthout

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door dentheo »

ronny schreef: Het plan is gebaseerd op “LEAN”, een systeem dat in de jaren 70 ontwikkeld werd voor de Toyota-fabrieken in de VS.
Wees blij, jullie hebben dus al 40 jaar on-efficient mogen werken...

Iedereen die in een normaal bedrijf werkt maakt zoiets om de vijf jaar mee.
Jullie dus 8 reorganisaties gemist. Dan komt de klap waarschijnlijk harder aan.
Andere bedrijven, die dat niet gedaan hebben, zijn al lang verdwenen.
Theo
Groeten vanop de Heide
kika
Berichten: 2865
Lid geworden op: 15 apr 2008, 03:00
Locatie: BRD

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door kika »

dentheo schreef:
Steven schreef:In het vk zijn er ook gewoonweg veel stations van bepaalde operatoren waar je zonder ticket niet op het perron geraakt wegens poortjes met kaartlezer. Misschien een idee om hier ook te doen om zodoende hè grijs en zwartrijden te beperken en al aan extra inkomsten te geraken die men nu gewoonweg mist. Dat kan evengoed helpen doch dit vergt natuurlijk eerst een investering.
En er staat altijd een mannetje bij om mensen met bagage of kinderwagens door de brede poortjes te laten gaan.
In Nederland wil men het zonder die mannetjes doen, dat wordt lachen op plaatsen waar veel mensen komen met bagage.
Oja ontzettend grappig toen ik bij die poortjes van de mivb stond en de boel weer niet werkte. Maar gelukkig was er aan de andere kant (geen lift, defecte roltrappen) een medewerkster. Maar denk maar niet dat die ook maar één grammetje hulpvaardigheid in dat mens verscholen zat. Niks is zaligmakend en is dat percentage grijs- zwartrijders dan zo hoog? Zullen we het weer hebben over de NMBS?

Rian bedankt om nogmaals te verduidelijken over de infrakostprijzen. Adler: Energie en personeel begrijp ik, onderhoudskosten lijkt me nauwelijks relevant, er zal niet plots veel materieel opzij worden gezet of een deel verhuurd, gezien het vermoedelijk al over kleinere nevenlijnen gaat. Ik volg je redenering over het feit dat de volledige groep teveel verlies draait, maar gezien een volledige doorlichting blijkbaar niet welkom is (cfr. Vincke) en niemand een goed inzicht heeft in de globale kostenplaatjes, zou het geen gek idee zijn om afzonderlijke delen nauwer onder de loupe te houden. Vanuit die optiek is het (politiek) gezien misschien wél interessant om de kostendekkingsgraad van reizigerstreinen een klein beetje in de hoogte te krikken. Wat je aanhaalt over E*: ze doen 1 groot station aan, gebruiken een HSL-lijn, rijden ong. 9x per dag, maar als je dat afzet tegenover vele privécargotreinen, vraag ik me af wat het nettoeffect onder de streep is voor de groep, dan wel infrabel?
Hogersluys
Berichten: 938
Lid geworden op: 26 sep 2008, 18:19

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door Hogersluys »

dentheo schreef:
ronny schreef: Het plan is gebaseerd op “LEAN”, een systeem dat in de jaren 70 ontwikkeld werd voor de Toyota-fabrieken in de VS.
Wees blij, jullie hebben dus al 40 jaar on-efficient mogen werken...

Iedereen die in een normaal bedrijf werkt maakt zoiets om de vijf jaar mee.
Jullie dus 8 reorganisaties gemist. Dan komt de klap waarschijnlijk harder aan.
Andere bedrijven, die dat niet gedaan hebben, zijn al lang verdwenen.
Nogmaals, de NMBS is geen gewoon bedrijf. Efficiëntie is niet verkeerd. Maar maak er geen marktefficiëntie van.
K V B
Berichten: 3384
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door K V B »

Hogersluys schreef: Nogmaals, de NMBS is geen gewoon bedrijf. Efficiëntie is niet verkeerd. Maar maak er geen marktefficiëntie van.
En waarom niet?
De "markt" is waar je de informatie haalt die je vertelt of je efficienter moet gaan werken.
K V B
Berichten: 3384
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door K V B »

Hogersluys schreef: Ook worden steeds weer de kosten van loketten overroepen. Ik acht de kostprijs van Lijn 82 tig male groter dan de kostprijs van alle loketten samen.
Laten we eens kijken hoe men zo iets als lijn 82 in Duitsland, Nederland of Zwitserland uitbaat. Eenmansbediening met eenvoudige treinstellen. Dan heb je om een uurdienst uit te voeren iets van 20 "machinistenuren per dag" nodig. Dat zijn er dan zo'n 7300 per jaar.

Om een loket 10 uur per dag open te houden heb je iets van 3650 uren nodig. Dus een goede dienst op lijn 82 heeft dezelfde marginale personeelkost als in twee stations een loketbediende gedurende 10 uur aanwezig hebben...
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door Steven »

K V B schreef:
Hogersluys schreef: Ook worden steeds weer de kosten van loketten overroepen. Ik acht de kostprijs van Lijn 82 tig male groter dan de kostprijs van alle loketten samen.
Laten we eens kijken hoe men zo iets als lijn 82 in Duitsland, Nederland of Zwitserland uitbaat. Eenmansbediening met eenvoudige treinstellen. Dan heb je om een uurdienst uit te voeren iets van 20 "machinistenuren per dag" nodig. Dat zijn er dan zo'n 7300 per jaar.
Veel te kort door de bocht, je vergeet het aantal vrije dagen er bij te tellen per personeelslid om de dienst normaal te laten draaien. Idem voor dat loket eigenlijk. Want een vrije dag kost u 8 werkuren.
K V B
Berichten: 3384
Lid geworden op: 30 jun 2006, 13:20
Locatie: Wengwald, Zwitserland

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door K V B »

Steven schreef: Veel te kort door de bocht, je vergeet het aantal vrije dagen er bij te tellen per personeelslid om de dienst normaal te laten draaien. Idem voor dat loket eigenlijk. Want een vrije dag kost u 8 werkuren.
Nee hoor, vrije dagen ed. zijn in deze vergelijking niet relevant. Ik heb in "uren" gerekend, niet in personeelsleden. Hoeveel personeelsleden je dan nodig hebt hangt af van hoeveel uren die per jaar draaien. Maar om de personeelskosten van twee activiteiten te vergelijken kan je inderdaad gewoon uren vergelijken.

Zie het zo: Een loket dat 10 uur per dag open is, 7 dagen per week, is 3650 uren per jaar open. Als een werknemer 2200 uren per jaar doet (zoals bij de BLS bijvoorbeeld) dan ga je hier 1,65 "voltijdse equivalenten" nodig hebben.
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door Steven »

K V B schreef:
Steven schreef: Veel te kort door de bocht, je vergeet het aantal vrije dagen er bij te tellen per personeelslid om de dienst normaal te laten draaien. Idem voor dat loket eigenlijk. Want een vrije dag kost u 8 werkuren.
Nee hoor, vrije dagen ed. zijn in deze vergelijking niet relevant. Ik heb in "uren" gerekend, niet in personeelsleden. Hoeveel personeelsleden je dan nodig hebt hangt af van hoeveel uren die per jaar draaien. Maar om de personeelskosten van twee activiteiten te vergelijken kan je inderdaad gewoon uren vergelijken.

Zie het zo: Een loket dat 10 uur per dag open is, 7 dagen per week, is 3650 uren per jaar open. Als een werknemer 2200 uren per jaar doet (zoals bij de BLS bijvoorbeeld) dan ga je hier 1,65 "voltijdse equivalenten" nodig hebben.
waardoor je dus 2 personen nodig hebt en die betaal je dan zo. dus telt het wel mee om uw kost te bepalen he. In uw eerste deel bepaal je gewoon hoeveel diensturen je nodig hebt. Maar daar komt nog bovenop dat die treinbestuurder duurder is dan die loketbediende dus wat ben je aan het vergelijken als je uw vergelijking niet afmaakt. Dit lijkt op een vraagstuk wiskunde waarbij je de oplossing maar half geeft.
vasonline
Berichten: 213
Lid geworden op: 03 jul 2009, 08:14

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door vasonline »

K V B schreef:
Hogersluys schreef: Ook worden steeds weer de kosten van loketten overroepen. Ik acht de kostprijs van Lijn 82 tig male groter dan de kostprijs van alle loketten samen.
Laten we eens kijken hoe men zo iets als lijn 82 in Duitsland, Nederland of Zwitserland uitbaat. Eenmansbediening met eenvoudige treinstellen. Dan heb je om een uurdienst uit te voeren iets van 20 "machinistenuren per dag" nodig. Dat zijn er dan zo'n 7300 per jaar.

Om een loket 10 uur per dag open te houden heb je iets van 3650 uren nodig. Dus een goede dienst op lijn 82 heeft dezelfde marginale personeelkost als in twee stations een loketbediende gedurende 10 uur aanwezig hebben...
Niet vergeten de prijs van een TBG bij te rekenen in België...
Want dan gaat de treinpersoneels"kost" x 2, terwijl de loketkost hetzelfde blijft.

Nu poortjes zijn een goed idee, (zie MIVB) zij hebben beduidend minder zwart- en grijsrijders.
Maar of we bij de NMBS ooit eenmansbediening gaan krijgen?

Groetjes
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Steven
Berichten: 23031
Lid geworden op: 31 jan 2006, 12:06
Locatie: Opwijk

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door Steven »

De sprinters zijn er voor gemaakt, de voorstellen zijn er ooit geweest (reeds meer dan 20 jaar terug) maar zolang de huidige vakbonden er zijn mag je het vrijwel vergeten, daarvoor ga je die nog iets te veel moeten "bewerken" voor ze in die richting durven meedenken.
bobke
Berichten: 766
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:55
Locatie: Dudzele

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door bobke »

Raar dat de MIVB er dan in geslaagd is om automatische metro's te bestellen => geen personeelkosten meer op de metro zelf. Waren de vakbonden eventjes ziek dan mss op dat moment? :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Adler
Berichten: 5302
Lid geworden op: 21 mar 2007, 15:01

Re: NMBS wil aanbod met 10 procent inkrimpen

Bericht door Adler »

Hogersluys schreef:Nogmaals, de NMBS is geen gewoon bedrijf. Efficiëntie is niet verkeerd. Maar maak er geen marktefficiëntie van.
Ik vond de volgende definitie van bedrijf:

Een bedrijf is een organisatie van arbeid en kapitaal. Een bedrijf dat gericht is op het maken van winst wordt veelal een onderneming genoemd.

In die zin is de NMBS dus wel een bedrijf maar geen onderneming.
Plaats reactie