Pagina 161 van 222
Re: De nieuwe loks reeks 18
Geplaatst: 23 nov 2011, 22:05
door Stijn91
Steven schreef:
Nu ik die loc leer kennen begint het ook interessanter te worden. Vandaag hebben we onder meer de basisschema's besproken van tractie, persluchtkringen in het theoriegedeelte. De loc bevat dus luchtgekoelde delen (remweerstanden), water gekoelde delen (vermogen elektronica) en oliegekoelde delen (vermogentransformator).
Heb je vandaag opleiding gehad?
Re: De nieuwe loks reeks 18
Geplaatst: 23 nov 2011, 22:15
door Steven
Een hele week opleiding, vooral praktisch van aard (dus op de loc zelf).
Re: De nieuwe loks reeks 18
Geplaatst: 24 nov 2011, 01:01
door ziemon
Re: De nieuwe loks reeks 18
Geplaatst: 28 nov 2011, 19:00
door Jorik
ferry schreef:Hoi
Bestaat de mogelijkheid dat een "18" in TD formatie zal rijden tussen Antwerpen en Noorderkempen tvv van de huidige stellen met type 13?
F.
Wij rijden nu al paar jaar met onze wel gekende samenstelling 4M6 en 13 in het midden.
Deze samenstelling is nu redelijk bedrijf zeker geworden mits vrij zware opvolging door de werkplaats en een iets wat aangepast rijstijl van de machinisten. Daarom zouden ze deze samenstelling willen behouden tot eind 2012. Volgens de voorlopige planning die ons bekend is, is het voorzien dat we in 2013 de Desiro motorstellen zouden krijgen. Deze zijn nl. volledig gehomologeerd op ETCS.
Enkel voor de normale lijnen zouden er nog een paar kleine puntjes niet helemaal in orde zijn.
Natuurlijk zeg nooit nooit voor de 18 maar de kans is dus vrij klein.
En natuurlijk ivm. Desiro stellen, een jaar is nog lang bij NMBS om dit met zekerheid te zeggen.
Steven schreef:de huidige 18 heeft nog geen volwaardig gehomologeerde ETCS zover ik weet, ik doe morgen nog is navraag (als ik er aan denk).
Voor zover wij weten zit er op dit moment zelfs geen software voor ETCS op.
Van zodra deze erop zit zullen ze normaal gezien op de lijn 4 test gereden worden, deze lijn is nl. de testlijn omdat hier een commerciële halte kan uitgevoerd worden onder ETCS en ook een grensovergang aanwezig is. Op de lijn3 heb je geen van beide.
Vandaag zijn we in Antwerpen gestart met een tijdelijke dienst op Oostende met de type 18 startende met de dienst die ik deze morgen verzekerd heb, E1827 en E1807 met 6 M6 rijtuigen, Dit tot 11 december.
Vanaf woensdag komen er ook 4 diensten op Charleroi voor depot Antwerpen-Centraal met de 18 en vanaf 11 december zouden normaal gezien alle M6en op E20** en E45** met M6en verzekerd worden met de HLE18.
Uploaded with
ImageShack.us
Re: De nieuwe loks reeks 18
Geplaatst: 28 nov 2011, 19:25
door Steven
Jorik schreef:
Steven schreef:de huidige 18 heeft nog geen volwaardig gehomologeerde ETCS zover ik weet, ik doe morgen nog is navraag (als ik er aan denk).
Voor zover wij weten zit er op dit moment zelfs geen software voor ETCS op.
Van zodra deze erop zit zullen ze normaal gezien op de lijn 4 test gereden worden, deze lijn is nl. de testlijn omdat hier een commerciële halte kan uitgevoerd worden onder ETCS en ook een grensovergang aanwezig is. Op de lijn3 heb je geen van beide.
Op L36N komt ETCS ook in dienst komende maand ook daar zal men naar alle waarschijnlijkheid de nodige testen doen met zowel desiro als HLE18.
Dat van die software is dan weer een kwestie van updates die nu ook (om andere redenen) al worden toegepast.
Re: De nieuwe loks reeks 18
Geplaatst: 28 nov 2011, 19:40
door 260689
Steven schreef:Jorik schreef:
Steven schreef:de huidige 18 heeft nog geen volwaardig gehomologeerde ETCS zover ik weet, ik doe morgen nog is navraag (als ik er aan denk).
Voor zover wij weten zit er op dit moment zelfs geen software voor ETCS op.
Van zodra deze erop zit zullen ze normaal gezien op de lijn 4 test gereden worden, deze lijn is nl. de testlijn omdat hier een commerciële halte kan uitgevoerd worden onder ETCS en ook een grensovergang aanwezig is. Op de lijn3 heb je geen van beide.
Op L36N komt ETCS ook in dienst komende maand ook daar zal men naar alle waarschijnlijkheid de nodige testen doen met zowel desiro als HLE18.
Dat van die software is dan weer een kwestie van updates die nu ook (om andere redenen) al worden toegepast.
De L36N is deze officieel al geschikt voor 200km/h? volgens een eerste adjunct stationchef zou dit al verhoogd zijn.
Re: De nieuwe loks reeks 18
Geplaatst: 28 nov 2011, 19:49
door Steven
Die was van in begin geschikt voor 200, doch zonder ETCS mag je daar geen 200 km/u rijden en deze komt nu eindelijk in dienst, de laatste missende schakel dus. Men is volop bezig bestuurders thalys opleiding te geven.
Re: De nieuwe loks reeks 18
Geplaatst: 28 nov 2011, 20:05
door Jorik
Steven schreef:Jorik schreef:
Steven schreef:de huidige 18 heeft nog geen volwaardig gehomologeerde ETCS zover ik weet, ik doe morgen nog is navraag (als ik er aan denk).
Voor zover wij weten zit er op dit moment zelfs geen software voor ETCS op.
Van zodra deze erop zit zullen ze normaal gezien op de lijn 4 test gereden worden, deze lijn is nl. de testlijn omdat hier een commerciële halte kan uitgevoerd worden onder ETCS en ook een grensovergang aanwezig is. Op de lijn3 heb je geen van beide.
Op L36N komt ETCS ook in dienst komende maand ook daar zal men naar alle waarschijnlijkheid de nodige testen doen met zowel desiro als HLE18.
Dat van die software is dan weer een kwestie van updates die nu ook (om andere redenen) al worden toegepast.
Eigenlijk goed te horen. Ja de update zou niet zoveel voeten in de aarde mits siemens werkende software heeft voor de Desiro, en het staat in de lastenboek.
Toch een hele verbetering voor de lijn36 maar dit betekend wel weer een herschrijven van de HLT ETCS natuurlijk.
Ik ben is benieuwd wat dit gaat geven in combinatie met laterale signalisatie.
Re: De nieuwe loks reeks 18
Geplaatst: 28 nov 2011, 20:14
door Steven
over dat laatste gaan we pas zekerheid hebben eens het operationeel is en er treinen over rijden.
Re: De nieuwe loks reeks 18
Geplaatst: 28 nov 2011, 21:31
door dentheo
Jorik schreef:
Toch een hele verbetering voor de lijn36 maar dit betekend wel weer een herschrijven van de HLT ETCS natuurlijk.
Ik ben is benieuwd wat dit gaat geven in combinatie met laterale signalisatie.
Gaan we daar met ETCS rijden gecombineerd met klassiek signalisatie ?
Worden die seinen dan gedoofd en bijkomende lamp aangestoken ofzoiets ?
Re: De nieuwe loks reeks 18
Geplaatst: 28 nov 2011, 22:00
door Lukas
Hoi,
Afgelopen zaterdag zag ik in Antwerpen Centraal HLE 1828 met een stam M6rijtuigen.De eindbestemming van deze trein was Turnhout en deze trein vertrok om 16u24.
Lukas
Re: De nieuwe loks reeks 18
Geplaatst: 29 nov 2011, 07:51
door Jorik
dentheo schreef:Jorik schreef:
Toch een hele verbetering voor de lijn36 maar dit betekend wel weer een herschrijven van de HLT ETCS natuurlijk.
Ik ben is benieuwd wat dit gaat geven in combinatie met laterale signalisatie.
Gaan we daar met ETCS rijden gecombineerd met klassiek signalisatie ?
Worden die seinen dan gedoofd en bijkomende lamp aangestoken ofzoiets ?
Daar is nog niets van terug te vinden op dit moment. Maar we verwachten in de loop van volgend jaar wel de nieuwe ETCS reglementering die dit zal beschrijven.
Lukas schreef:Hoi,
Afgelopen zaterdag zag ik in Antwerpen Centraal HLE 1828 met een stam M6rijtuigen.De eindbestemming van deze trein was Turnhout en deze trein vertrok om 16u24.
Lukas
Dit is dezelfde samenstelling die in de week op Oostende en Gent st Pieters rijdt.
Die Turnhout is normaal voorzien met Breaks maar voor opleidingsritten worden de M6en en 18 gebruikt. Dit zal misschien nog een keer gebeuren volgend week-end maar daarna zullen de opleidingsritten worden gedaan met de voorziene diensten op Charleroi.
De Turnhout in de week met M6en zal nog tot in de loop van volgend jaar verzekerd worden met Type27.
Re: De nieuwe loks reeks 18
Geplaatst: 29 nov 2011, 09:22
door Steven
Op L36N zal het normaal gewone seinen + etcs level 1 zijn. Ik denk niet dat er seinen gaan doven. De etcs moet je er bezien als aanvulling en niet als iets afzonderlijk. Men deed net hetzelfde met TBL2 op L96N.
Re: De nieuwe loks reeks 18
Geplaatst: 29 nov 2011, 09:52
door Jorik
Steven schreef:Op L36N zal het normaal gewone seinen + etcs level 1 zijn. Ik denk niet dat er seinen gaan doven. De etcs moet je er bezien als aanvulling en niet als iets afzonderlijk. Men deed net hetzelfde met TBL2 op L96N.
Probleem is dat ze dan volgens de ETCS reglementering nu geen 200km/u zouden mogen rijden.
De maximum snelheid voor ETCS level1 ligt internationaal vast op 160km/u.
Re: De nieuwe loks reeks 18
Geplaatst: 29 nov 2011, 09:58
door Steven
Dat is wat ik voorlopig weet. We hebben toch al een bijlage gekregen die verwijst naar de level 1 op L36N, misschien dat pas later de level 2 komt? Als ik er aan denk zal ik eens trachten navraag te doen bij de instructeur die er momenteel les over geeft aan de bestuurders thalys.