Steven schreef:Dat is wat ik voorlopig weet. We hebben toch al een bijlage gekregen die verwijst naar de level 1 op L36N, misschien dat pas later de level 2 komt? Als ik er aan denk zal ik eens trachten navraag te doen bij de instructeur die er momenteel les over geeft aan de bestuurders thalys.
Voor Level 2 heb je enkel nog bijkomstig de RBC (Radio Bock Control) nodig die gegevens constant kan doorsturen via GSM-R.
Weten jullie al iets ivm de lijn25N? Bij ons gaat de ronde dat deze lijn ook ETCS L1 zou zijn.
Van L25N weet ik nog niets. Maar als we over etcs in België willen praten doen we beter een nieuw onderwerp open. Hier gaan we terug over de hle18 verder spreken.
Er is inderdaad een checklist. Het grootste deel gebeurd door een controle via een laptop op de loc aan te sluiten met iemand van Siemens en de dienst aankopen aan boord.
dentheo schreef:En veel heen en weer geloop..of wordt de computer "geloofd" ?
Die computer doet volgens mij gewoon een aantal vaststelling, ze bekijken hem zelfs niet heel de rit. Verder doet men een aantal praktische controles zoals nazien of de ruitenwissers goed zijn afgesteld om aan 200km/u te rijden (dien ze te breed gaan vliegen ze weg natuurlijk of lopen toch schade op), verder kijkt men na of de tractie automatisch onderbreekt bij 203 km/u, dat de TBL2 goed werkt en bij een snelheid van 205km/u de uitnodiging tot remmen geeft. Kortweg een aantal algemene functionele zaken tijdens een normaal gebruik van de loc. Heel die loc is aangestuurd door 2 computers ongeacht wat je doet alles gaat via het centraal systeem. Gas geven, ruitenwissers bedienen of licht aansteken in de stuurpost en ga zo maar door.
dentheo schreef:Ja, maar als ik mijn lichten wil controleren moet ik wel uit mijn auto....het lichtje op het dashbord kan veel zeggen, maar "telt" niet mee
Er zijn ook controles bij stilstand he maar die nemen niet zo heel veel tijd in beslag. Maar alles is zowat dubbel gecontroleerd via de centrale computers op die loc. Bij het kleinste foutje krijg je de audio melding 'storing, storing' + visueel op de computer wat er juist fout gaat.
Dat lijkt misschien niet veel, maar zal ruimschoots moeten volstaan. Het feit dat we nu rondrijden met loks van 50 jaar is echter eerder ongezond te noemen omdat deze totaal niet meer voldoen aan de moderne eisen voor een spoorbedrijf, zelfs de reeks 27 die aan 30 jaar zit heeft al technologie die ver verouderd is. Ter info de HLE27 zijn alleen tijdelijk beperkt aan 140 km/u.