Pagina 162 van 222

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 29 nov 2011, 10:12
door Jorik
Steven schreef:Dat is wat ik voorlopig weet. We hebben toch al een bijlage gekregen die verwijst naar de level 1 op L36N, misschien dat pas later de level 2 komt? Als ik er aan denk zal ik eens trachten navraag te doen bij de instructeur die er momenteel les over geeft aan de bestuurders thalys.
Voor Level 2 heb je enkel nog bijkomstig de RBC (Radio Bock Control) nodig die gegevens constant kan doorsturen via GSM-R.
Weten jullie al iets ivm de lijn25N? Bij ons gaat de ronde dat deze lijn ook ETCS L1 zou zijn.

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 29 nov 2011, 10:39
door Steven
Van L25N weet ik nog niets. Maar als we over etcs in Belgiƫ willen praten doen we beter een nieuw onderwerp open. Hier gaan we terug over de hle18 verder spreken.

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 29 nov 2011, 11:03
door dentheo
Jorik schreef: De maximum snelheid voor ETCS level1 ligt internationaal vast op 160km/u.
Dat geloof ik niet... dat lijkt mij Belgisch...
Er zijn landen die harder rijden met level1

Maar knip dit er maar uit en start nieuw draadje...

Re: HLE 18 & 19

Geplaatst: 29 nov 2011, 11:08
door dentheo
Wat houdt een "homologatierit juist in ?

Wordt er een checklijst of standaard draaiboek afgewerkt ?

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 29 nov 2011, 15:54
door Steven
Voor etcs heb ik ondertussen een afzonderlijk onderwerp gemaakt.

Re: HLE 18 & 19

Geplaatst: 29 nov 2011, 15:57
door Steven
Er is inderdaad een checklist. Het grootste deel gebeurd door een controle via een laptop op de loc aan te sluiten met iemand van Siemens en de dienst aankopen aan boord.

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 29 nov 2011, 20:53
door Jorik
Nog een beetje promo voor de HLE18.
http://www.nmbs.tv/permanent/98

Re: HLE 18 & 19

Geplaatst: 29 nov 2011, 21:10
door dentheo
En veel heen en weer geloop..of wordt de computer "geloofd" ?

Re: HLE 18 & 19

Geplaatst: 29 nov 2011, 21:13
door am62
Vanavond 29/11/11

IC P
IC3015
1828 + M6

Re: HLE 18 & 19

Geplaatst: 29 nov 2011, 21:43
door Steven
dentheo schreef:En veel heen en weer geloop..of wordt de computer "geloofd" ?
Die computer doet volgens mij gewoon een aantal vaststelling, ze bekijken hem zelfs niet heel de rit. Verder doet men een aantal praktische controles zoals nazien of de ruitenwissers goed zijn afgesteld om aan 200km/u te rijden (dien ze te breed gaan vliegen ze weg natuurlijk of lopen toch schade op), verder kijkt men na of de tractie automatisch onderbreekt bij 203 km/u, dat de TBL2 goed werkt en bij een snelheid van 205km/u de uitnodiging tot remmen geeft. Kortweg een aantal algemene functionele zaken tijdens een normaal gebruik van de loc. Heel die loc is aangestuurd door 2 computers ongeacht wat je doet alles gaat via het centraal systeem. Gas geven, ruitenwissers bedienen of licht aansteken in de stuurpost en ga zo maar door.

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 29 nov 2011, 21:48
door Stijn91
Jorik schreef:Nog een beetje promo voor de HLE18.
http://www.nmbs.tv/permanent/98
Interessant filmpje.
35 jaar, dat is eigenlijk niet zoveel.

Re: HLE 18 & 19

Geplaatst: 29 nov 2011, 21:53
door dentheo
Ja, maar als ik mijn lichten wil controleren moet ik wel uit mijn auto....het lichtje op het dashbord kan veel zeggen, maar "telt" niet mee :) :)

Re: HLE 18 & 19

Geplaatst: 29 nov 2011, 21:54
door Stef
am62 schreef:Vanavond 29/11/11

IC P
IC3015
1828 + M6
Ik zal 1 van de komende dagen eens moeten spotten langs L59, dat zou voor mij de eerste keer kunnen zijn dat ik een 18 al rijdend spot.

Re: HLE 18 & 19

Geplaatst: 29 nov 2011, 21:55
door Steven
dentheo schreef:Ja, maar als ik mijn lichten wil controleren moet ik wel uit mijn auto....het lichtje op het dashbord kan veel zeggen, maar "telt" niet mee :) :)
Er zijn ook controles bij stilstand he maar die nemen niet zo heel veel tijd in beslag. Maar alles is zowat dubbel gecontroleerd via de centrale computers op die loc. Bij het kleinste foutje krijg je de audio melding 'storing, storing' + visueel op de computer wat er juist fout gaat.

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 29 nov 2011, 21:57
door Steven
Dat lijkt misschien niet veel, maar zal ruimschoots moeten volstaan. Het feit dat we nu rondrijden met loks van 50 jaar is echter eerder ongezond te noemen omdat deze totaal niet meer voldoen aan de moderne eisen voor een spoorbedrijf, zelfs de reeks 27 die aan 30 jaar zit heeft al technologie die ver verouderd is. Ter info de HLE27 zijn alleen tijdelijk beperkt aan 140 km/u.