
De nieuwe loks reeks 18
Re: De nieuwe loks reeks 18
Als alle vorige locs ook voor 35 jaar in dienst genomen zijn, dan zullen de 18'en binnen een halve eeuw nog wel rondrijden 





Re: HLE 18 & 19
Dat is wat ik altijd hoorde toen ik achter de machinist in de de pendel ICE zat van Zwitserland naar Stüttgart......
Leek voor die man geen verrassing, pendelde rustig verder...
Leek voor die man geen verrassing, pendelde rustig verder...
Theo
Groeten vanop de Heide
Groeten vanop de Heide
Re: De nieuwe loks reeks 18
HLE1801 had anderhalve week geleden al zowat 95.000km op de teller (ondertussen naar alle waarschijnlijkheid over de 100.000km.
Re: HLE 18 & 19
Omdat je diezelfde melding krijgt voor hele kleine foutjes ook. Ook al gaat het maar om een defect koplampje. Bevestigen en melden is de boodschap.dentheo schreef:Dat is wat ik altijd hoorde toen ik achter de machinist in de de pendel ICE zat van Zwitserland naar Stüttgart......
Leek voor die man geen verrassing, pendelde rustig verder...
Re: De nieuwe loks reeks 18
Kwam dit niet omdat men geen investeringen in nieuw materiaal mocht/kon doen.Steven schreef:Dat lijkt misschien niet veel, maar zal ruimschoots moeten volstaan. Het feit dat we nu rondrijden met loks van 50 jaar is echter eerder ongezond te noemen omdat deze totaal niet meer voldoen aan de moderne eisen voor een spoorbedrijf, zelfs de reeks 27 die aan 30 jaar zit heeft al technologie die ver verouderd is. Ter info de HLE27 zijn alleen tijdelijk beperkt aan 140 km/u.
Dat is eigenlijk al veel, maar waarschijnlijk niks tegenover een loc van de reeks 23 en 26.Steven schreef:HLE1801 had anderhalve week geleden al zowat 95.000km op de teller (ondertussen naar alle waarschijnlijkheid over de 100.000km.
Re: De nieuwe loks reeks 18
Natuurlijk heeft men het leven van een aantal locomotieven zo lang mogelijk gemaakt voor nieuwe te bestellen. Men heeft sommige locs echt opgelapt tot in het oneindige.
Re: De nieuwe loks reeks 18
Hallo,
Persoonlijk ben ik er een voorstander van om alles zoveel mogelijk "op" te rijden. Dingen weggooien enkel en alleen omdat ze verouderd zijn is een beetje verspilling, niet? En tot zolang je niet zoals bij een computer met compatibiliteitsproblemen zit, zie ik geen redenen waarom je dat niet zou proberen...
En dat wat op papier staat niet steeds overeenkomt met de realiteit of met gezond verstand, dat weten we ook...
Een E-Lok moet toch zonder problemen >50 jaar meekunnen? Of de computers die de huidige locs meezeulen het zo lang gaan uithouden, dat zullen we tegen dan wel zien, al vrees ik daar wat voor...
Als binnen 40 jaar bepaalde grondstoffen wat schaarser worden, zullen we wel zien wat er gebeurt...
Groeten,
Joris De Mol
Hoeveel daarvan in commerciële dienst?Steven schreef:HLE1801 had anderhalve week geleden al zowat 95.000km op de teller (ondertussen naar alle waarschijnlijkheid over de 100.000km.

Persoonlijk ben ik er een voorstander van om alles zoveel mogelijk "op" te rijden. Dingen weggooien enkel en alleen omdat ze verouderd zijn is een beetje verspilling, niet? En tot zolang je niet zoals bij een computer met compatibiliteitsproblemen zit, zie ik geen redenen waarom je dat niet zou proberen...
En dat wat op papier staat niet steeds overeenkomt met de realiteit of met gezond verstand, dat weten we ook...
Een E-Lok moet toch zonder problemen >50 jaar meekunnen? Of de computers die de huidige locs meezeulen het zo lang gaan uithouden, dat zullen we tegen dan wel zien, al vrees ik daar wat voor...
Als binnen 40 jaar bepaalde grondstoffen wat schaarser worden, zullen we wel zien wat er gebeurt...
Groeten,
Joris De Mol
Re: HLE 18 & 19
Hallo,
Groeten,
Joris De Mol
Oeioei, "Storing Storing" of "erreur erreur" of hebben ze het toch maar op een Duitse Störung gehouden?Steven schreef:Er zijn ook controles bij stilstand he maar die nemen niet zo heel veel tijd in beslag. Maar alles is zowat dubbel gecontroleerd via de centrale computers op die loc. Bij het kleinste foutje krijg je de audio melding 'storing, storing' + visueel op de computer wat er juist fout gaat.dentheo schreef:Ja, maar als ik mijn lichten wil controleren moet ik wel uit mijn auto....het lichtje op het dashbord kan veel zeggen, maar "telt" niet mee![]()
Groeten,
Joris De Mol
Re: De nieuwe loks reeks 18
Ik denk niet dat dat meespeelt. Een 23 laten verschroten zal volgens mij zelfs meer koper en ijzer opbrengen dan je nodig hebt om een 18 ineen te steken.Joris schreef: Als binnen 40 jaar bepaalde grondstoffen wat schaarser worden, zullen we wel zien wat er gebeurt...
Waar we volgens mij wel naartoe gaan zijn echt volledig modulaire locomotieven. Je kan alles zeer makkelijk vervangen of upgraden wanneer het versleten is. Zodat je na een bepaalde periode weer met een hele nieuwe loc zit

Re: HLE 18 & 19
Volgens de uitleg die ik gehad heb moet je bij het opstarten van een 18 kiezen tussen NL of FR. Alle meldingen op het scherm verschijnen dan in de juiste taal, voor de gesproken meldingen zal dat waarschijnlijk net hetzelfde zijnJoris schreef: Oeioei, "Storing Storing" of "erreur erreur" of hebben ze het toch maar op een Duitse Störung gehouden?
Re: De nieuwe loks reeks 18
Hallo,
En binnen 40 jaar moeten we geen 23'ers meer verschoten (handen af van de museumexemplaren!!!), maar wel plastik 18II'ers...
De opbrengst zal daar waarschijnlijk wel ietsje lager zijn, de kosten om dat plastik te verwerken hoger, en de vraag is, is er binnen 40 jaar nog olie en dus plastik voor een nieuwe loc?
Al wijken we hier nu wel wat veel af...
Groeten,
Joris De Mol
Verschroten is niet composteren hé... Verschroten kost ook energie.Shrek schreef:Ik denk niet dat dat meespeelt. Een 23 laten verschroten zal volgens mij zelfs meer koper en ijzer opbrengen dan je nodig hebt om een 18 ineen te steken.Joris schreef: Als binnen 40 jaar bepaalde grondstoffen wat schaarser worden, zullen we wel zien wat er gebeurt...
Waar we volgens mij wel naartoe gaan zijn echt volledig modulaire locomotieven. Je kan alles zeer makkelijk vervangen of upgraden wanneer het versleten is. Zodat je na een bepaalde periode weer met een hele nieuwe loc zit
En binnen 40 jaar moeten we geen 23'ers meer verschoten (handen af van de museumexemplaren!!!), maar wel plastik 18II'ers...
De opbrengst zal daar waarschijnlijk wel ietsje lager zijn, de kosten om dat plastik te verwerken hoger, en de vraag is, is er binnen 40 jaar nog olie en dus plastik voor een nieuwe loc?
Al wijken we hier nu wel wat veel af...
Groeten,
Joris De Mol
Re: HLE 18 & 19
Joris schreef: Oeioei, "Storing Storing" of "erreur erreur" of hebben ze het toch maar op een Duitse Störung gehouden?
Groeten,
Joris De Mol
Je kan kiezen, de loc kent drie talen, Duits, Frans en Nederlands


Re: De nieuwe loks reeks 18
Veel meer dan je denkt, als ze per dag 2 keer naar Eupen rijden vanuit Oostende dan hebben ze al 1040 km gereden. Laat ze zo 95 dagen of te 3 maand werken en je bent er. Maar in dit geval kan er wel een paar duizend aan die testritten terugschrijven.Joris schreef:Hallo,Hoeveel daarvan in commerciële dienst?Steven schreef:HLE1801 had anderhalve week geleden al zowat 95.000km op de teller (ondertussen naar alle waarschijnlijkheid over de 100.000km.![]()
Re: De nieuwe loks reeks 18
Vanavond nog eens een type 18 horen staan op perron 3 in Brussel-Noord.
Die dingen maken echt een teringherrie als ze stil staan. Als ze vertrekken valt dat lawaai plots weg.
Het is zo'n lawaai dat ik tegen mijn collega moest roepen terwijl we twee perrons verder stonden.
Ook weer leuk voor mijn job, zoveelste meer van die dingen tegelijk in het station zoveelste minder van mijn aankondigingen hoorbaar zullen zijn.
Die dingen maken echt een teringherrie als ze stil staan. Als ze vertrekken valt dat lawaai plots weg.
Het is zo'n lawaai dat ik tegen mijn collega moest roepen terwijl we twee perrons verder stonden.
Ook weer leuk voor mijn job, zoveelste meer van die dingen tegelijk in het station zoveelste minder van mijn aankondigingen hoorbaar zullen zijn.
Re: De nieuwe loks reeks 18
Helaas is ook dat vertrekken niet per se een garantie: laatste keer stond ik in Vorst-Zuid, en de 18 vooraan de passerende IC-F maakte ondanks de afstand en het hoogteverschil (hij reed over de fly-over) evenzeer een pokkeherrie, ook al was ie toch al een paar minuten uit Brussel-Zuid vertrokken. Of begint dat geblaas opnieuw als de loc flink aan het optrekken is?Kristofke schreef:Vanavond nog eens een type 18 horen staan op perron 3 in Brussel-Noord.
Die dingen maken echt een teringherrie als ze stil staan. Als ze vertrekken valt dat lawaai plots weg.
Het is zo'n lawaai dat ik tegen mijn collega moest roepen terwijl we twee perrons verder stonden.
Ook weer leuk voor mijn job, zoveelste meer van die dingen tegelijk in het station zoveelste minder van mijn aankondigingen hoorbaar zullen zijn.