BENELUX
Re: BENELUX
Veel zal ook afhangen denk ik hoe de soap van de HSL-Zuid zich verder gaat ontwikkelen. Het lijkt wel of er om de zoveel maanden meer en meer berichten verschijnen dat heel die lijn "op instorten" staat. Zo erg zal het waarschijnlijk niet zijn, maar misschien kan men er eens over beginnen nadenken om de lijn een periode te sluiten om alle problemen aan te pakken, ipv te blijven aanmodderen zoals men bezig is.
-
- Berichten: 137
- Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:34
Re: BENELUX
Dat denk ik eigenlijk ook, alleen willen ze de lijn met de dienstregeling 2025 nu juist zwaarder gaan gebruiken. Dat lijkt me helemaal niet handig.
Re: BENELUX
Vanwege de snelheidsbeperkingen en de verwachte oplostijd (tenminste eind 2025) is nu dus de aankomende dienstregeling zodanig aangepast dat het beter zou passen. Er is dus tijdelijk ook een iets langere reistijd voor reizen over de HSL.
Ik hoop zelf vooral dat ze een aantal van die aanpassingen wat naar voren kunnen halen, gezien de zeer slechte punctualiteit momenteel. Dan weten de reizigers tenminste waar ze aan toe zijn.
Ik hoop zelf vooral dat ze een aantal van die aanpassingen wat naar voren kunnen halen, gezien de zeer slechte punctualiteit momenteel. Dan weten de reizigers tenminste waar ze aan toe zijn.
Re: BENELUX
Dat is niet correct, NS gaat op het traject Schiphol-Rotterdam namelijk zelfs terug van 5 naar 4 treinen per uur. 2x Amersfoort-Schiphol-Breda, 1x Lelystad-Rotterdam, 1x Lelystad-Rotterdam-Brussel.Commendatore schreef: ↑09 feb 2024, 12:44 Dat denk ik eigenlijk ook, alleen willen ze de lijn met de dienstregeling 2025 nu juist zwaarder gaan gebruiken. Dat lijkt me helemaal niet handig.
Enkel op het HSL-deel ten zuiden van Rotterdam gaan meer treinen rijden (de toevoeging van de snelle IC Lelystad-Brussel), maar daar spelen al die constructieproblemen met viaducten niet.
Re: BENELUX
Moeten de binnenlandse reizigers nog steeds een toeslag betalen voor op een gebrekkige HSL te mogen overrijden?
-
- Berichten: 1144
- Lid geworden op: 24 aug 2021, 00:02
-
- Berichten: 137
- Lid geworden op: 15 feb 2010, 10:34
Re: BENELUX
Dan klopte mijn beeld inderdaad niet helemaal. Het zijn alleen wel meer bestemmingen die nu via de HSL bediend worden en op termijn komt Rotterdam-Groningen daar ook nog bij. Problemen op de HSL hebben nu dus wel meer consequenties.DDietzen schreef: ↑09 feb 2024, 14:47Dat is niet correct, NS gaat op het traject Schiphol-Rotterdam namelijk zelfs terug van 5 naar 4 treinen per uur. 2x Amersfoort-Schiphol-Breda, 1x Lelystad-Rotterdam, 1x Lelystad-Rotterdam-Brussel.Commendatore schreef: ↑09 feb 2024, 12:44 Dat denk ik eigenlijk ook, alleen willen ze de lijn met de dienstregeling 2025 nu juist zwaarder gaan gebruiken. Dat lijkt me helemaal niet handig.
Enkel op het HSL-deel ten zuiden van Rotterdam gaan meer treinen rijden (de toevoeging van de snelle IC Lelystad-Brussel), maar daar spelen al die constructieproblemen met viaducten niet.
Ik hoorde wat geluiden dat deze mogelijk geschrapt zou gaan worden en dat mag ik ook hopen als meer verbindingen die voorheen over het klassieke net gingen, nu over de HSL worden geleid. De binnenlandse IC Direct-treinen zijn nu een beetje een 'extraatje' dat je niet per se hoeft te gebruiken en dan is een toeslag nog wel te verantwoorden. Gaan reguliere relaties ook over de HSL, dan verandert dat plaatje.ovspotter_be schreef: ↑09 feb 2024, 19:48 Jazeker is de toeslag nog steeds verplicht voor binnenlandse reizigers.
-
- Berichten: 918
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: BENELUX
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/02/12 ... -en-bruss/
Ik was al geen fan van de nieuwe Benelux met het overslaan van Mechelen en Brussel-Noord en de waarschijnlijke nood voor een apart prijssysteem, maar als men nu al fluistert over minder treinen op Antwerpen-Brussel... Als dit het geval is dan heb ik die 2e benelux niet nodig
Ik was al geen fan van de nieuwe Benelux met het overslaan van Mechelen en Brussel-Noord en de waarschijnlijke nood voor een apart prijssysteem, maar als men nu al fluistert over minder treinen op Antwerpen-Brussel... Als dit het geval is dan heb ik die 2e benelux niet nodig
Re: BENELUX
Dat is gewoon afwachten, men heeft ergens iets opgevangen daar waar de spoorwegen het zelf nog niet exact weten. Het vel van de beer niet verkopen voor hij geschoten is 

-
- Berichten: 3965
- Lid geworden op: 22 nov 2008, 19:00
- Locatie: Ansião (PT)
Re: BENELUX
Graag akkoord dat ijdele speculatie weinig zin heeft. Maar er zijn toch maar een beperkt aantal rijpaden per uur, en die zitten toch vol, minstens in de spits? Als de Beneluxdienst er eentje bijkrijgt, dan zal er een andere dienst eentje moeten afgeven. En de IC-dienst tussen Antwerpen en Brussel heeft al nooit in de bovenste schuif gelegen, aan de Frankrijkstraat. Ik vrees dat de alarmkreten terecht zouden kunnen zijn, en men kan maar beter op tijd aan de bel gaan hangen.
Ex-pendelaar op lijn 26 , ex-medewerker NMBS-informatica.
Re: BENELUX
De spoorwegen weten heel goed wat het probleem is. Ze zijn al iets van 3 jaar met dit probleem bezig en er is geen goede oplossing. Het kan zijn dat de NMBS nog niks beslist heeft, maar dat betekent dan: ze hebben nog niet beslist, welke treinserie of welke haltes zullen vervallen.
-
- Berichten: 700
- Lid geworden op: 22 apr 2012, 15:52
Re: BENELUX
De 33xx-reeks is nu zelfs alweer een probleem en heeft niet gereden tijdens Covid en daarna door personeelstekort dus dat is een makkelijk slachtoffer.
Ik vind 4 IC's per uur 'mager' noemen ook wel zwaar belachelijk
Ik vind 4 IC's per uur 'mager' noemen ook wel zwaar belachelijk

-
- Berichten: 345
- Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06
Re: BENELUX
Mits vervanging van de M4/M5/HLE27 op de trage IC's door ander materiaal, en eventueel het niet-bedienen van Nekkerspoel, kan er zeker vijf minuten op die dienstregeling worden gewonnen, wat ongeveer met een rijpad overeenkomt. Als een 31xx/33xx vertraging heeft en hij wordt gereden met een Desiro, heb ik hem Antwerpen-Mechelen (inclusief haltes Oude God en Nekkerspoel) al zien doen in 14 minuten (tegenover de 20 minuten voorzien in de dienstregeling).
-
- Berichten: 345
- Lid geworden op: 09 sep 2015, 11:06
Re: BENELUX
Gezien de drukte op die lijn (en het potentieel als er meer aanbod zou komen, de trein heeft een relatief lage modal split op de relatie Antwerpen-Brussel) zijn 4 IC's inderdaad magertjes. Als de trage IC's sneller zouden worden (en dus bruikbaarder tussen Antwerpen en Brussel) zou je alleszins al een betere spreiding van de reizigers over de verschillende treinen krijgen.Klassiekje schreef: ↑13 feb 2024, 14:06 Ik vind 4 IC's per uur 'mager' noemen ook wel zwaar belachelijk![]()
In Nederland hebben de meeste interstedelijke relaties in de Randstad toch wel wat meer IC's per uur: Rotterdam-Den Haag 6x/u, Den Haag-Utrecht en Rotterdam-Utrecht 4x/u spits/2x/u dal, Den Haag-Amsterdam 8x/u spits/6x/u dal (verdeeld via Schiphol en Haarlem), Amsterdam-Utrecht 10x/u (6x/u via Centraal en 4x/u via Zuid).
Laatst gewijzigd door BlackEagle op 13 feb 2024, 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 918
- Lid geworden op: 26 aug 2021, 12:47
- Locatie: Denderleeuw
Re: BENELUX
Het feit dat ze niet gewoon nee zeggen wilt zeggen dat dit een van de opties is die ze overwegen. Voor mij is dat al te ver, dat die snelle Benelux nu eens wel in Mechelen en Brussel stopt om zo minder capaciteit op te vreten in plaats van een IC te overwegen weg te smijten op 1 van de hoofdassen van ons land die al te mager bedient wordt.Steven schreef: Dat is gewoon afwachten, men heeft ergens iets opgevangen daar waar de spoorwegen het zelf nog niet exact weten. Het vel van de beer niet verkopen voor hij geschoten is![]()