Pagina 164 van 208
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Geplaatst: 14 dec 2013, 23:32
door Steven
Tussenwanden en deuren zorgen echter voor meer hinder bij doorstroming van reizigers, net dat wilde men wegnemen om die doorstroming te verhogen.
Samen met deuren die voldoende breed zijn en een aangepaste opstaphoogte horen ze bij de maatregelen om de capaciteit te verhogen. Want al deze factoren bepalen mee hoe lang een stilstand in een bepaalde stopplaats nodig heeft.
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Geplaatst: 15 dec 2013, 09:45
door Dieselfreak
Steven schreef:Tussenwanden en deuren zorgen echter voor meer hinder bij doorstroming van reizigers, net dat wilde men wegnemen om die doorstroming te verhogen.
Kan men dan geen automatische schuifdeuren plaatsen, zoals die reeds generaties in winkels gebruikt worden? Dan heb je dat probleem niet.
Dit begrijp ik toch niet:
jotie schreef:geen ruimte voor bagage
De bagagerekken in een Desiro nog niet gevonden? Er is veel meer bagageruimte dan in een M6 hoor.
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Geplaatst: 15 dec 2013, 10:00
door Steven
Dieselfreak schreef:
Kan men dan geen automatische schuifdeuren plaatsen, zoals die reeds generaties in winkels gebruikt worden? Dan heb je dat probleem niet.
Het blijft een deur die beperkt is in afmetingen en die dus een hinder kunnen vormen. Bijkomend wil men ook sociale controle verhogen op de trein en door deuren en wanden zoveel mogelijk af te schaffen bekom je een grotere ruimte waarin sociale controle vlotter kan. Bijkomende extra: je kan met 1 camera (die op de desiro's aanwezig zijn) al veel meer zien.
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Geplaatst: 15 dec 2013, 11:02
door kika
jotie schreef:Geef me de keuze tussen een Desiro en een MW42 en ik kies zonder nadenken voor de laatste. Geef me de keuze tussen een Desiro en een Sprinter, en twee seconden later zit ik in de Sprinter.
De MW42 is alweer een tijdje uit roulatie, ik haal ze altijd door elkaar met die andere 43-44-45. Voor dagelijkse pendelritten heb ik denk ik toch iets liever 2e klasse Desiro als 3e klasse daarin (hmmm, of waren dat nog maar 2 klassen, wie helpt de grijze flarden in mijn hoofd weg te blazen?). Mocht je MW41 bedoelen: de stoelen zijn inderdaad ietsje beter, beenruimte idem.
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Geplaatst: 15 dec 2013, 11:06
door kika
Steven schreef:Dan raad ik u aan om in de duitstalige landen (en ook op nog vele andere plaatsen) geen enkele lokale stoptrein meer te nemen want wat je nu meemaakt met desiro's is in die landen al wat jaren langer actief bezig en zal enkel nog toenemen vrees ik.
Er zijn links en rechts nog wel een paar Verhkehrsverbunden die het (lichtjes) anders aanpakken, zoals Karlsruhe. Of bvb. VRS had besloten hun oudste trams zelf te reviseren (lokale werkgelegenheid + goedkoper). Maar het zijn inderdaad de uitzonderingen; ik weet niet wat het aandeel aan de treinfabrikant en de opdrachtgever is bij de binnenuitrusting, maar ik zie wel bij verschillende bouwers gelijkaardige afwerkingen: te weinig beenruimte, meer en meer aquariumstellen etc.
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Geplaatst: 15 dec 2013, 12:30
door overweg13
Steven schreef:
Bijkomend wil men ook sociale controle verhogen op de trein en door deuren en wanden zoveel mogelijk af te schaffen bekom je een grotere ruimte waarin sociale controle vlotter kan. Bijkomende extra: je kan met 1 camera (die op de desiro's aanwezig zijn) al veel meer zien.
Dat van die sociale controle kan dan wel waar zijn, maar haal dan maar meteen alle M6'en van de sporen: daar is de sociale controle zo goed als nihil. Hetzelfde geldt eigenlijk voor alle getrokken treinen, maar bij dubbeldekkers is het wel uitgesproken.
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Geplaatst: 15 dec 2013, 12:54
door Steven
daar heb je toch ook grote vakken. het is niet dat er per verdiep nog extra tussenwanden zijn of extra deuren.
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Geplaatst: 15 dec 2013, 13:47
door overweg13
Steven schreef:daar heb je toch ook grote vakken. het is niet dat er per verdiep nog extra tussenwanden zijn of extra deuren.
Nee, maar je hebt wel een opsplitsing per rijtuig en per dek.
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Geplaatst: 15 dec 2013, 14:51
door Steven
Dat is een tweeledig nadeel aan losse rijtuigen en op zich nog eens bij dubbeldekkers. Zaken die je bij een enkeldeksmotorstel zoals een Desiro of SLT bij de NS niet hebt.
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Geplaatst: 15 dec 2013, 14:56
door jotie
Dieselfreak schreef:
Dit begrijp ik toch niet:
jotie schreef:geen ruimte voor bagage
De bagagerekken in een Desiro nog niet gevonden? Er is veel meer bagageruimte dan in een M6 hoor.
Meer bagageruimte dan in een M6? Euhm, neen, echt wel niet. Bij een M6 kan je nog behoorlijk wat tussen de ruggen van de vierzits proppen. Al wat werkelijk te volumineus is, blijft vaak op het opstapbalkon staan. Daar staat het ook in de weg, maar het is beter dan in een Desiro waar alles in het gangpad terecht komt of de deuren verspert. Voor treinen van/naar de luchthaven is het noodzakelijk om te kunnen beschikken over zoiets:

Nog wat die M6 betreft: die ontberen inderdaad ook een verdere compartimentering buiten beneden- en bovendek, maar wat ze wel hebben, zijn enkele zitplaatsen op het 'tussenniveau' om van het ene rijtuig naar het andere te gaan. En trappen waarop je kan zitten.
Voorts is het zeker correct dat men in Duitsland veel van die Desiro-achtige dingen heeft rondrijden, maar vaak - niet altijd - hebben ze daar toch iets langer over nagedacht. Zo zijn er in veel gevallen toch nog glazen deuren geplaatst, al is dat soms alleen voor de 1e klasse. Bovendien ervaar ik het Duitse publiek als door de band genomen iets rustiger en minder luidruchtig.
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Geplaatst: 15 dec 2013, 17:57
door Trein30
Vandaag m'n kop buiten gestoken, en gemerkt dat het aantal Desiro-diensten op L25/27 min of meer verdubbeld is - IC-I & IR-n ipv enkel IC-I onder de vorige weekend-regeling.
Ook heb ik het occasioneel Desiro-paartje opgemerkt op de L 28xx Antwerpen-Lier-Aarschot-Leuven; de Desiro blijft dus nieuw gebied annexeren (L15/16/35)
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Geplaatst: 15 dec 2013, 18:03
door Treinen9880
Hoe zit het met de desiro's op de IR/L Brugge - Brussel-Luchthaven? Ik heb voor zover ik heb gezien enkel desiro's zien rijden. Rijden er daar nog mr96 op?
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Geplaatst: 15 dec 2013, 19:05
door nahoj
overweg13 schreef:Steven schreef:
Bijkomend wil men ook sociale controle verhogen op de trein en door deuren en wanden zoveel mogelijk af te schaffen bekom je een grotere ruimte waarin sociale controle vlotter kan. Bijkomende extra: je kan met 1 camera (die op de desiro's aanwezig zijn) al veel meer zien.
Dat van die sociale controle kan dan wel waar zijn, maar haal dan maar meteen alle M6'en van de sporen: daar is de sociale controle zo goed als nihil. Hetzelfde geldt eigenlijk voor alle getrokken treinen, maar bij dubbeldekkers is het wel uitgesproken.
De volgende dubbeldekkers zullen een glazen plafond (benedenverdieping) / vloer (bovenverdieping) hebben

Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Geplaatst: 15 dec 2013, 20:03
door overweg13
nahoj schreef:
De volgende dubbeldekkers zullen een glazen plafond (benedenverdieping) / vloer (bovenverdieping) hebben

Begrijp me niet verkeerd, hé. Dat van die sociale controle vind ik serieus bij de haren getrokken. Zou er trouwens cijfermateriaal bestaan over crapulenstreken opgedeeld per materieeltype? Ik denk dat de verschillen statistisch te verwaarlozen zouden zijn...
Re: NMBS bestelt 305 Desiro ML stellen bij Siemens
Geplaatst: 15 dec 2013, 20:25
door Stijn91
overweg13 schreef:nahoj schreef:
De volgende dubbeldekkers zullen een glazen plafond (benedenverdieping) / vloer (bovenverdieping) hebben

Begrijp me niet verkeerd, hé. Dat van die sociale controle vind ik serieus bij de haren getrokken. Zou er trouwens cijfermateriaal bestaan over crapulenstreken opgedeeld per materieeltype? Ik denk dat de verschillen statistisch te verwaarlozen zouden zijn...
Waarschijnlijk wel, maar het is toch makkelijker indien er incident is.
nahoj: hoe lang is men al bezig met die bestelling van de nieuwe dubbeldekkers en wanneer zal deze officieel worden?