Ongewone samenstelling.
Re: Ongewone samenstelling.
Ik heb de indruk dat er op de IC Turnhout-Binche wat wissels in materiaal gebeurd zijn, de combinaties met 18 + 8M6 rijden nu op andere tijdstippen.
Daarnaast zijn ook de treinen naar Leuven op zondagavond verkort omdat het academiejaar op zijn einde loopt.
Daarnaast zijn ook de treinen naar Leuven op zondagavond verkort omdat het academiejaar op zijn einde loopt.
Re: Ongewone samenstelling.
Vanmorgen rond 8:30 werd in FLV een sliert M4 weggetrokken naar de bundel. Ertussen zat een I10(?) met aparte bestikkering "Met 90 bpm naar alle festivals", misschien het bar-disco-rijtuig?
Mogelijks is er verband hiermee: http://www.destinationfestivals.be/nl
Mogelijks is er verband hiermee: http://www.destinationfestivals.be/nl
Re: Ongewone samenstelling.
De IC naar Turnhout met vertrek in Lier om 17u22 (IC 3415) zijn M6'en zag ik net. Geen idee of dat het daarvoor ook zo was trouwens.Matthias schreef:Ik heb de indruk dat er op de IC Turnhout-Binche wat wissels in materiaal gebeurd zijn, de combinaties met 18 + 8M6 rijden nu op andere tijdstippen.
Re: Ongewone samenstelling.
Klopt. Is de SR3 bar/Disco van de NMBS!FLV-FGSP schreef:Vanmorgen rond 8:30 werd in FLV een sliert M4 weggetrokken naar de bundel. Ertussen zat een I10(?) met aparte bestikkering "Met 90 bpm naar alle festivals", misschien het bar-disco-rijtuig?
Mogelijks is er verband hiermee: http://www.destinationfestivals.be/nl
Re: Ongewone samenstelling.
wbrm schreef:De IC naar Turnhout met vertrek in Lier om 17u22 (IC 3415) zijn M6'en zag ik net. Geen idee of dat het daarvoor ook zo was trouwens.Matthias schreef:Ik heb de indruk dat er op de IC Turnhout-Binche wat wissels in materiaal gebeurd zijn, de combinaties met 18 + 8M6 rijden nu op andere tijdstippen.
Dan zal het alleen gisteren anders geweest zijn: dan was het om 17u22 een tiental M4'en, en om 18u22 dan de M6'en i.p.v. omgekeerd.
Ook de tegenritten werden eerder op de dag niet met M6 gereden (normaal zijn de 12u22 in Lier naar Turnhout en de 12u40 in Lier naar Binche ook met M6'en, maar daar was nu ook mee geschoven).
Terzijde: er zijn nu minder M4-stammen die omsloten zijn door twee locomotieven, enkele (ik denk 2 stammen) rijden nu met 27 en een stuurrijtuig.
Re: Ongewone samenstelling.
Op de IC Essen-Brussel heb ik de M5-stammen eindelijk in combinatie met een HLE 27 gezien. Dat zal al het welkome extra vermogen geven, al was het plan oorspronkelijk om zowel voor- als achteraan eentje te hangen. Is dat eigenlijk nog steeds de bedoeling?
-
- Berichten: 2679
- Lid geworden op: 02 dec 2014, 20:18
- Locatie: Landen
- Contacteer:
Re: Ongewone samenstelling.
IC3645 Landen - Gent-St-Pieters (van de relatie Landen - De Panne) reed met een 6-tal M4's met voor- en achteraan een 27. Ik ken de exacte samenstelling van die trein niet, maar op Landen - De Panne rijden normaal enkel Breaks en DMT's. Bijzonder dus...
Re: Ongewone samenstelling.
Ik zag daarnet 2739 een stam M5 duwen. Dus ofwel heeft M5 mux gekregen, ofwel zijn er nog 27'ers die met klassieke kabels werken. Er stond mux-univ op de zijkant van de loc.Steve schreef:Op de IC Essen-Brussel heb ik de M5-stammen eindelijk in combinatie met een HLE 27 gezien. Dat zal al het welkome extra vermogen geven, al was het plan oorspronkelijk om zowel voor- als achteraan eentje te hangen. Is dat eigenlijk nog steeds de bedoeling?
Een tweede loc is vermoedelijk nu ook niet meer nodig.
Re: Ongewone samenstelling.
De M5 heeft inderdaad MUX gekregen, 27'ers met klassieke kabels zijn er (bij mijn weten) al een hele poos niet meer.Stijn82 schreef:Ik zag daarnet 2739 een stam M5 duwen. Dus ofwel heeft M5 mux gekregen, ofwel zijn er nog 27'ers die met klassieke kabels werken. Er stond mux-univ op de zijkant van de loc.Steve schreef:Op de IC Essen-Brussel heb ik de M5-stammen eindelijk in combinatie met een HLE 27 gezien. Dat zal al het welkome extra vermogen geven, al was het plan oorspronkelijk om zowel voor- als achteraan eentje te hangen. Is dat eigenlijk nog steeds de bedoeling?
Een tweede loc is vermoedelijk nu ook niet meer nodig.
Maar die tweede loc had volgens mij te maken met gezochte prestaties om de dienstregeling vlot te kunnen halen op een verbinding waar dat echt wel nodig is. Eén HLE 27 is uiteraard beter dan één HLE 21, maar het is nu ook niet alsof je plots flitsende acceleraties zult halen met zo'n zware M5-stam.
Re: Ongewone samenstelling.
Ik dacht dat de 2 locs oplossing vooral was bedacht omdat M5 geen mux had, wel mux kabels door de rijtuigen maar geen communicatie met de stuurstand. In dat geval zou je wel communicatie tussen de 2 locs hebben maar om één of andere reden werkte dat niet.
Een andere mogelijkheid was de achterste loc plat te zetten maar dan sleur je lomp gewicht mee en doe je de vermogenswinst teniet.
Voor de rest denk ik niet dat een M5 stam zwaarder is dan M6, waar de 27 toch ook vrij goed mee overweg kan, weliswaar idd geen flitsende acceleraties.
Een andere mogelijkheid was de achterste loc plat te zetten maar dan sleur je lomp gewicht mee en doe je de vermogenswinst teniet.
Voor de rest denk ik niet dat een M5 stam zwaarder is dan M6, waar de 27 toch ook vrij goed mee overweg kan, weliswaar idd geen flitsende acceleraties.
Re: Ongewone samenstelling.
Er zijn vrijwel geen (langere) M6-stammen die door één enkele HLE 27 getrokken worden... op de paar verbindingen waar die combinatie nog voorkomt (onder meer Antwerpen - Charleroi) zit je bijna altijd met opdeelbare stammen waar je één HLE 27 hebt voor 4 of 5 M6-rijtuigen. Dus zo gek zou het niet zijn om een lange M5-stam van 8 rijtuigen door 2 stuks HLE 27 te omkaderen.Stijn82 schreef:Ik dacht dat de 2 locs oplossing vooral was bedacht omdat M5 geen mux had, wel mux kabels door de rijtuigen maar geen communicatie met de stuurstand. In dat geval zou je wel communicatie tussen de 2 locs hebben maar om één of andere reden werkte dat niet.
Een andere mogelijkheid was de achterste loc plat te zetten maar dan sleur je lomp gewicht mee en doe je de vermogenswinst teniet.
Voor de rest denk ik niet dat een M5 stam zwaarder is dan M6, waar de 27 toch ook vrij goed mee overweg kan, weliswaar idd geen flitsende acceleraties.

Re: Ongewone samenstelling.
Maar de M6 is wel zwaarder dan de M5 (met uitzondering van het stuurrijtuig)
Je kan zelf uitrekenen wat een trein weegt, meestal bestaan de M5 treinen uit 1x BDX, 1 of 2x A en 5 of 6 B rijtuigen.
De treinen met M6 hebben Zeker een A, BD en BX rijtuig naargelang de bestemming komen daar nog 2 tot 5 rijtuigen bij.
M5 A 46 ton
M5 B 48 ton
M5 BDX 55 ton
M6 A 51 ton
M6 B 51 ton
M6 BX 53 ton
M5 BD 51 ton
Het verschil in de rijtuigen is nog groter bij het remvermogen, de M5 haalt dan een 57 tot 65 remton daar waar de M6 tot max 95 remton kan inbrengen.
Je kan zelf uitrekenen wat een trein weegt, meestal bestaan de M5 treinen uit 1x BDX, 1 of 2x A en 5 of 6 B rijtuigen.
De treinen met M6 hebben Zeker een A, BD en BX rijtuig naargelang de bestemming komen daar nog 2 tot 5 rijtuigen bij.
M5 A 46 ton
M5 B 48 ton
M5 BDX 55 ton
M6 A 51 ton
M6 B 51 ton
M6 BX 53 ton
M5 BD 51 ton
Het verschil in de rijtuigen is nog groter bij het remvermogen, de M5 haalt dan een 57 tot 65 remton daar waar de M6 tot max 95 remton kan inbrengen.
Re: Ongewone samenstelling.
Zowel de M4 als de M5 stuurrijtuigen zijn nu met MUX uitgerust, wel enkel compatibel met T27!
Maar de oude stuurkabels zijn niet verwijderd, zodat ook met een T21 in trek-duwcombinatie kan worden gereden.
Maar de oude stuurkabels zijn niet verwijderd, zodat ook met een T21 in trek-duwcombinatie kan worden gereden.