Pagina 166 van 222

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 03 dec 2011, 20:09
door Stijn91
Jorik schreef:
Stijn91 schreef:Dus je gaat van Antwerpen-Centraal naar Charleroi-Zuid met een 27 en in Charleroi-Zuid zetten ze er een 18 voor ipv de 27 en terug naar Antwerpen.
Nee normaal worden er in de dag geen locs gewisseld, enkel als de Loc naar de werkplaats moet kan dit wel eens gebeuren.
Ik ben heen gereden met de E4533 (HLE27+8M6), de collega van Charleroi loste mij daar af en verzekerde dan de E4513 naar Essen.
Ik had een klein half uurtje Reserve, om dan de E2014 (HLE1812+8M6) te verzekeren tot Antwerpen-Centraal.
Ah oke, ja dat kon ik niet afleiden.

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 06 dec 2011, 19:29
door Peche
FLV-FGSP schreef:Er schijnen wat kinderziekten te zijn met HLE 18 en meer dan 5 M6'en.
Die kinderziekte is normaal, het is maar een kleintje. Als je de eerste remming geeft met EP op dan maakt hij van zijn oren. De 2de keer is dat al voorbij.

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 06 dec 2011, 20:58
door dentheo
Met lok vooraan of stuurrijtuig of beide richtingen ?

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 06 dec 2011, 21:01
door Peche
Paul1946 schreef:Ottignie LLN - Binche: Waarom 1 loc van voor en één vanachter? Is dat door een tekort van stuurstandrijtuig M6 ?
Omdat die normaal met 2 T23's rijd.
En de stroom wordt beperkt als ze in dubbele tractie rijden. Dan kan er maximum 8MW geleverd worden aan 100%

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 06 dec 2011, 21:04
door Stijn91
Peche schreef:
Paul1946 schreef:Ottignie LLN - Binche: Waarom 1 loc van voor en één vanachter? Is dat door een tekort van stuurstandrijtuig M6 ?
Omdat die normaal met 2 T23's rijd.
En de stroom wordt beperkt als ze in dubbele tractie rijden. Dan kan er maximum 8MW geleverd worden aan 100%
Het is/was met T26's, ik hoop dat er met de nieuwe dienstregeling een stuurrijtuig komt want dat is een 18'er gespaard die dan weer een andere trein kan verzekeren.

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 06 dec 2011, 21:17
door Peche
Steven schreef:
Boxerke schreef:
Steven schreef:Ze verslepen soms best wel loks gewoon aan staart van een gewone trein hoor.
Al vermoed ik dat dit "incident" dan niet zou gebeurd zijn. Nogmaals ik gok er hier op los hoor ik ben absoluut geen kenner, alleen maar een trein enthousiast :-)
dergelijk incident kan in alle gevallen gebeuren, vrijwaring van incidenten bestaat gewoonweg niet.
De parkeerrem van de HLE18 is niet zoals andere locs simpel los te draaien. Je moet wat moeite doen om deze los te krijgen. Je zal dat wel zien in de opleiding Steven ;-)

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 06 dec 2011, 21:30
door Steven
De parkeerrem werkt net zoals bij een hle13. Tenzij hij op voertuig moet gesleept worden. Dan heb je wat extra handelingen maar zo speciaal is het niet op zich vind ik.

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 06 dec 2011, 21:37
door dentheo
Nieuwsgierig met al die "studenten" hier.

18 is toch driefasig ? Op hoeveel herz lopen die motoren zo bv. bij 100 kmh ?

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 06 dec 2011, 22:10
door Peche
dentheo schreef:Met lok vooraan of stuurrijtuig of beide richtingen ?
Met de lok vooraan. Met het stuurrijtuig M6 heb je dit zowel bij de T27 als bij de T18

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 06 dec 2011, 22:11
door Peche
Steven schreef:De parkeerrem werkt net zoals bij een hle13. Tenzij hij op voertuig moet gesleept worden. Dan heb je wat extra handelingen maar zo speciaal is het niet op zich vind ik.
Ja inderdaad, maar er zijn enkele rangeerders die dat vergeten. Of niet weten hoe ze dat moeten doen.
En als ze tegen de TBS niet gezegd hebben dat hij de T18 op sleep moet zetten dan krijgde natuurlijk vodden.

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 06 dec 2011, 22:13
door Peche
Stijn91 schreef:
Peche schreef:
Paul1946 schreef:Ottignie LLN - Binche: Waarom 1 loc van voor en één vanachter? Is dat door een tekort van stuurstandrijtuig M6 ?
Omdat die normaal met 2 T23's rijd.
En de stroom wordt beperkt als ze in dubbele tractie rijden. Dan kan er maximum 8MW geleverd worden aan 100%
Het is/was met T26's, ik hoop dat er met de nieuwe dienstregeling een stuurrijtuig komt want dat is een 18'er gespaard die dan weer een andere trein kan verzekeren.
Als ze genoeg M6bx op overschot hebben zullen ze dat zeker doen :-P

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 06 dec 2011, 22:43
door Peche
dentheo schreef:Nieuwsgierig met al die "studenten" hier.

18 is toch driefasig ? Op hoeveel herz lopen die motoren zo bv. bij 100 kmh ?
Heb nog eens gekeken in de boek die we gekregen hebben maar er staat daar niets in van frequentie bij tractiemotoren.
Enkel de hulpomvormers en transfo's.

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 06 dec 2011, 22:58
door dentheo
Volgens mij zijn het gewone driefasige ééntoerental motoren.

Dus misschien gaan ze weg op 2 Hz tot 75 hz ofzo.
Dat zou per Herz +- 2 kmh zijn. 100kmh +- 50Hz...
Maar misschien gaan ze wel naar 100Hz.

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 07 dec 2011, 08:41
door Steven
Da is nu niet echt heel belangrijke info voor een treinbestuurder. Aangezien wij aan die elektronica toch niets kunnen ofmigen doen.

Re: De nieuwe loks reeks 18

Geplaatst: 07 dec 2011, 13:35
door Stijn91
De 1807 op de IC 2207 had vandaag problemen met de tractie werd er deze morgen in het station van Denderleeuw afgeroepen.
De 1807 kwam als IC 2232 toe in Aalst met 6 min. vertraging.