Pagina 166 van 187

Re: Fyra.

Geplaatst: 05 jun 2013, 11:30
door K V B
dentheo schreef: Daarvoor is de periode duidelijk te kort geweest.
Ik heb in de Fyra (ik heb hem inderdaad kunnen gebruiken :lol: :lol: ) vooral klachten gehoord over de moeilijkheid om de supplementen en veranderde reservaties te kopen bv. niet in de automaten en dus met lokettoeslag in Nederland etc. Niet over het prijsniveau zelf.
Persoonlijk vindt ik ook dat op lange afstandtreinen kaartjes inderdaad best inclusief een zitplaatsreservatie verkocht worden. Maar het moet inderdaad makkelijk zijn om, bij een flexible tarief, de reservatie te veranderen. Men moet dus eens bij de SNCF gaan kijken, hoe die dat met hun "echange minute" doen, en Trenitalia doet het ook goed; daar je net een standaardbiljet gewoon een eerdere trein nemen als je je wel even bij de conducteur meldt.
Thalys biljetten zijn overigens ook flexibeler dan velen denken. Je kan gratis voor niks een klantenkaart krijgen bij Thalys ("The Card"), en dan mag je zonder formaliteiten (maar ook zonder zitplaatsgarantie) met een semi-flex biljet ook een trein eerder of later nemen.

Re: Fyra.

Geplaatst: 05 jun 2013, 11:40
door Peter Eijkman
Het zal mij benieuwen hoeveel van deze pagina's nog gevuld zullen worden voor een vervanging is gerealiseerd en betrouwbaar rijdt......Ik gok erop dat de teller makkelijk de 500 zal passeren.. :mrgreen: Oei! zonder zitplaats garantie??? (zie boven dit bericht) : Als dat maar gene schedelbreuk voor dien "rijziger" betekent..... :lol:

Re: Fyra.

Geplaatst: 05 jun 2013, 12:31
door pietje
K V B schreef:
dentheo schreef: 1) wanneer men de zaak op voorhand vastlegt in twee aanbestedingsstappen kan men een voorselectie maken (als je dat wilt natuurlijk), men verliest dan misschien twee maand tijd.
Die twee aanbestedingsstappen zijn inderdaad een goed idee. SBB doet het zo bijvoorbeeld. Eerst moet de fabrikant zich kwalificeren, en dan mag hij mee doen aan de aanbesteding.
Zowat iedere bekwame overheidsdienst vraagt eerst een prékwalificatie, ook in België.
Maar het is tegenwoordig zoveel gemakkelijker om op Europa te schieten dan het eigen falen te moeten toegeven.
En sommigen hebben een verborgen agenda: vriendjespolitiek is volgens hen veel leuker, voor hun eigen portemonee dus.

De enige reden waarom we met de V250 opgescheept zitten, is omdat er een slechte aanbesteding uitgeschreven is, en zolang sommigen dat blijven doen, zal deze geschiedenis zich blijkbaar blijven herhalen.

Re: Fyra.

Geplaatst: 05 jun 2013, 12:32
door Bordensteker
bobby schreef: vraagje... (over de afgebeelde HLD77's die een V250 trekken)

wat voor apparatuur zit er in die korte snuit? waarom heeft men eigenlijk die korte snuit? had men de apparatuur niet kunnen zetten daar waar nu de cabine staat; en de cabine op de plaats van de korte snuit?
Deze vraag heb ik even in een apart topic beantwoord: Waarom heeft een HLD77 twee verschillende machinekamers?

Re: Fyra.

Geplaatst: 05 jun 2013, 12:42
door deadlock
pietje schreef:De enige reden waarom we met de V250 opgescheept zitten, is omdat er een slechte aanbesteding uitgeschreven is, en zolang sommigen dat blijven doen, zal deze geschiedenis zich blijkbaar blijven herhalen.
De Belgen zitten helemaal niet opgescheept met de V250. Daarnaast is het nog maar de vraag of de aanbesteding slecht uitgeschreven is, ik denk persoonlijk dat dat helemaal niet het geval is. Er zal vast een en ander op af te dingen zijn, maar slecht? Nee.

Re: Fyra.

Geplaatst: 05 jun 2013, 14:06
door Shrek
bobby schreef: nieuw materieel ok, maar dan zitten we weeral 5 a 10 jaar verder.

probleem stelt zich vandaag.
Als je rijtuigen gaat aanpassen en die laten homologeren ben je ook enkele jaren verder hoor. En dan heb je een veel slechtere oplossing. Niet doen dus.
pietmol schreef: alleen hoe gaat NMBS dit probleem dat ondertussen al vele jaren bestaat OP KORTE TERMIJN oplossen?
De korte-termijn oplossing is het herstellen van de situatie van begin vorig jaar, maar dan met meer thalys.
Dat moet voldoende zijn voorlopig.

Re: Fyra.

Geplaatst: 05 jun 2013, 15:38
door carlos
stefanic schreef: Waarom moet trouwens NMBS met zijn materiaal overal over de grenzen rijden, en maar zorgen dat het compatibel is met de buitenlandse systemen? Laat de NS dan wat van haar rijtuigen ombouwen hé!
pas maar op met zo'n uitspraken:
binnenkort komt NS met de DDM-1 voor de dag...

lekker voordelig en dan kan NMBS nog meebetalen voor deze super-de-luxe hoge-capaciteitsrijtuigen... :lol: :lol: :lol: :lol:

Re: Fyra.

Geplaatst: 05 jun 2013, 15:47
door carlos
deadlock schreef:
De Belgen zitten helemaal niet opgescheept met de V250..

neen, maar ze hebben al wel vele miljoenen betaald, en of ze die ooit terug zullen zien?????

Re: Fyra.

Geplaatst: 05 jun 2013, 15:55
door AlexNL
pietmol schreef:bestaan er vandaag ergens dubbeldekrijtuigen die geschikt zijn voor Belgie en Nederland? (en die dan ook nog gehuurd kunnen worden?)
Ik denk niet dat er vandaag de dag dubbeldeksrijtuigen zijn die in beide landen zijn gehomologeerd. De enige rijtuigen die ik me kan bedenken zijn de Dosto's die DB in grote getale in het Regionalverkehr (en binnenkort ook in het Fernverkehr) laat rijden: dezelfde modellen rijden ook in Denemarken en Israël rond.

Re: Fyra.

Geplaatst: 05 jun 2013, 15:58
door Shrek
stefanic schreef:Waarom moet trouwens NMBS met zijn materiaal overal over de grenzen rijden, en maar zorgen dat het compatibel is met de buitenlandse systemen? Laat de NS dan wat van haar rijtuigen ombouwen hé! Naar vrijeruimteprofiel moet dat al zeker lukken. En ze hebben het jaren gedaan (totdat ze deze rijtuigen nodig hadden voor ... het binnenlandse verkeer...)
En zoveel ombouw gaan ze niet eens moeten doen.
Als ze nieuwe dubbeldekkers bestellen zullen die sowieso wel een 1.5= en 25kV~ uitrusting hebben, enkel 3kV moet er nog bij.

Re: Fyra.

Geplaatst: 05 jun 2013, 17:23
door Bordensteker
stefanic schreef:Waarom moet trouwens NMBS met zijn materiaal overal over de grenzen rijden, en maar zorgen dat het compatibel is met de buitenlandse systemen? Laat de NS dan wat van haar rijtuigen ombouwen hé! Naar vrijeruimteprofiel moet dat al zeker lukken. En ze hebben het jaren gedaan (totdat ze deze rijtuigen nodig hadden voor ... het binnenlandse verkeer...)
Vanaf 1957 is er samengewerkt om een goede verbinding tussen Brussel en Amsterdam te bieden.
Die lijn ligt onweerlegbaar voor het grootste deel op Nederlands gebied. Anderzijds kun je 3000 volt tractiematerieel gemakkelijker aanpassen voor 1500 volt dan andersom. Na de Benelux hondekoppen (8 stuks door NS aangeschaft en 4 door de NMBS) en de aanvullende trek-duwtreinen met de 25.5 is daarom gereden blijven worden met door de NMBS ingebrachte locs en door NS ingebrachte rijtuigen en stuurrijtuigen.
Op technische gronden is er al die jaren tussen de beide staatsbedrijven prima samengewerkt.

Tegenwoordig moet de tucht van de markt heersen, en moet alles duchtig nagerekend worden. Dat maakt de spontane samenwerking lastiger – het zou in een huwelijk niet anders zijn.

Goederentreinen werden jarenlang door NS diesels in Essen neergezet en opgehaald, terwijl de reizigerstreinen tot in Roosendaal reden omdat dat mogelijk bleek onder de 1500 volt bovenleiding nabij en in Roosendaal. Gewoon praktisch denken heeft altijd goed gewerkt. Nederland accepteerde dat de overstap van links naar rechts rijden in Roosendaal moest gebeuren.

Re: Fyra.

Geplaatst: 05 jun 2013, 17:24
door Asterix
Het Nieuwsblad schreef:NMBS maakt Fyra-dossier over aan parket

Na een onderzoek van advieskantoor Ernst & Young naar de aanbestedingsprocedure voor de Fyra-treinen, besliste de NMBS het hele aanbestedingsdossier over te maken aan het parket in Brussel.

In februari bestelde de NMBS-top bij advieskantoor Ernst & Young een onderzoek naar de aanbestedingsprocedure voor de Fyra-treinen. Wat het resultaat van het onderzoek van Ernst & Young is, is niet meteen duidelijk.
Het lijkt er echter op dat het aantal onregelmatigheden in het dossier dermate groot is, dat men besloten heeft om het volledige dossier over te maken aan het Brusselse parket. Dat gebeurde volgens NMBS-ceo Descheemaecker op 3 juni.
De Brusselse onderzoeksrechter Bruno Bulthé bevestigt dat hij gisteren per post het dossier ontvangen heeft en is een informatieonderzoek gestart. In praktijk betekent dit dat betrokkenen bij het dossier opgeroepen en verhoord kunnen worden.

Als bij het informatieonderzoek blijkt dat er strafbare feiten gepleegd zijn, wordt er overgegaan tot een strafrechtelijk onderzoek.

Nederland voert parlementair onderzoek

De Nederlandse Tweede Kamer gaat dan weer een parlementair onderzoek voeren naar de problemen met de Fyra. D66 en CDA wilden dit al langer, dinsdag schaarden ook PvdA en VVD zich achter het voorstel. Het onderzoek moet nog voor de zomer van start gaan.

De vier partijen willen achterhalen hoe het kan dat treinen met zoveel technische defecten zijn aangeschaft. De onderzoekscommissie moet ook aanbevelingen doen voor de politiek.

Bij een parlementair onderzoek kunnen mensen onder ede worden gehoord. Dat is nodig omdat er bedrijfsgevoelige informatie boven tafel moet komen, vinden de parlementsleden. ‘Een parlementaire enquête is het zwaarste instrument dat de Tweede Kamer heeft. Maar dat is hier op zijn plaats’, zegt D66-Kamerlid Stientje van Veldhoven.

De voorbereidingen voor het onderzoek zouden nog voor de zomer beginnen, zodat de onderzoekscommissie na de zomer aan de slag kan. ‘Niemand zit te wachten op een jarenlang onderzoek. Zeker de reiziger niet’, zegt CDA-Kamerlid Sander de Rouwe.

De Nederlandse Spoorwegen besloten maandag niet verder te gaan met de Fyra. Afgelopen vrijdag kondigde de NMBS ook al aan niet met de Fyra verder te willen. De treinen zouden onvoldoende betrouwbaar zijn.

Nederlands staatssecretaris Wilma Mansveld (Spoor) noemde het besluit van de NS verstandig, maar wacht nog wel op de juridische onderbouwing voordat ze met de beslissing akkoord kan gaan.
In De Standaard van vandaag staat er meer info over dat rapport van Ernst&Young. Blijkbaar was er een soort "substuurgroep"' binnen de NMBS aangesteld (3 personen: Döbken, Kitzen en Leo Pardon) die maar een week nodig hebben gehad om hun voorkeur voor de FYRA uit te spreken. Het rapport stelt ook vragen over de persoonlijke contacten tussen de beslissers bij de NMBS en AnsaldoBreda. Men wijst er voorts op dat ten tijde van de beslissing tot aankoop AB al een slechte naam had door een laattijdige levering aan de Italiaanse spoorwegen en de "talrijke onderzoeken die lopen naar mogelijke fraude en corruptie'".

In het krantenartikel wordt ook gealludeerd op een machtsstrijd tussen MDS en Jannie Haeck aangezien deze laatste met het verdwijnen van de Holding zou lonken naar het mandaat van MDS. In één adem wordt ook gewezen naar Haecks beschermheer Johan Vande Lanotte die de NMBS nog meer Fyra's - voor bijkomende verbindingen naar Den Haag - in de handen zou hebben willen duwen maar Vande Lanotte weet weer van niks.

Re: Fyra.

Geplaatst: 05 jun 2013, 20:07
door pietje
deadlock schreef:
pietje schreef:De enige reden waarom we met de V250 opgescheept zitten, is omdat er een slechte aanbesteding uitgeschreven is, en zolang sommigen dat blijven doen, zal deze geschiedenis zich blijkbaar blijven herhalen.
De Belgen zitten helemaal niet opgescheept met de V250. Daarnaast is het nog maar de vraag of de aanbesteding slecht uitgeschreven is, ik denk persoonlijk dat dat helemaal niet het geval is. Er zal vast een en ander op af te dingen zijn, maar slecht? Nee.
Ik heb mij niet duidelijk genoeg uitgedrukt: met we bedoel ik niet de NMBS op zich, maar het feit dat hetgeen geleverd werd; de V250 bleek te zijn.
Wie er nu het meest "zijn broek gescheurd heeft" is voor mij niet de essentie, maar de schade zal aan Nederlandse kant wel wat groter zijn door hun groter aandeel in de bestelling.

Dat de aanbesteding slecht geschreven is, is volgens mij een evidentie: bij een goede aanbesteding wordt namelijk het kaf van het koren gescheiden, en krijg je uiteindelijk een goed product.
Zo is het verstandig om:
  • Te eisen dat er enkel dingen mogen aangeboden worden waarvan er kan bewezen worden dat ze al elders probleemloos dienst doen.
    Met een puntensysteem te werken waarbij een beter kwaliteit ook doorweegt, en niet alleen de prijs
Deze dingen zijn in elk geval niet in de aanbesteding terug te vinden, want het uiteindelijke resultaat is een prototype dat als enige kwaliteit heeft dat het goedkoop is.

Re: Fyra.

Geplaatst: 05 jun 2013, 20:41
door rvdborgt
dentheo schreef:
rvdborgt schreef:[Vergeet niet dat er naast het technische falen ook sprake was van een duidelijk commercieel falen: als er iets duidelijk is geworden in die paar weken dat de Fyra reed, is het dat de modale reiziger geen Thalys-achtig tariefsysteem wil.
Daarvoor is de periode duidelijk te kort geweest.
Ik heb in de Fyra (ik heb hem inderdaad kunnen gebruiken :lol: :lol: ) vooral klachten gehoord over de moeilijkheid om de supplementen en veranderde reservaties te kopen bv. niet in de automaten en dus met lokettoeslag in Nederland etc. Niet over het prijsniveau zelf.
Daar heb ik (of beter: de reizigersverenigingen) ook veel klachten over gehad. Vooral de regelmatige reizigers met een kortingskaart of abonnement gingen fors meer betalen. Idem voor reizigers die maar een deeltraject aflegden (Rotterdam - Antwerpen bv.).

Groetjes,
Rian

Re: Fyra.

Geplaatst: 05 jun 2013, 20:46
door rvdborgt
Retard schreef:
rvdborgt schreef:
rdv schreef:Door de neoliberale economie met zijn vrije marktprincipes moesten we een Europese aanbesteding doen en de goedkoopste producent kiezen, ook al had die geen ervaring.
Het is een sprookje dat je bij een aanbesteding altijd de goedkoopste moet nemen. Je moet die aanbieding nemen die het beste scoort volgens de door jou opgestelde criteria. Prijs maakt normaliter wel deel uit van de beoordelingscriteria maar is als je verstandig bent niet het enige criterium.
Dat is niet waar. Frank Van Massenhove, die toch algemeen geldt als dé topambtenaar bij de overheid en die bewierookt wordt door UNIZO en het VBO en zijn gedacht heeft gezegd tegen Rudy De Leeuw (en daardoor hier toch een betrouwbare indruk moet geven), heeft gezegd dat de overheid elke dag Fyra's moet kopen, juist door die aanbestedingsprocedure.
Ik weet niet wat die gezegd heeft, maar het is niet waar dat je alleen maar naar de prijs mag kijken. Je bent vrij om je criteria te bepalen - maar dat moet je wel van tevoren doen. En bij de V250 was de prijs bij mijn weten wel het belangrijkst (daar heb ik helaas geen nadere gegevens over).
Het kan wel zijn dat er verschillende aanbieders zijn die allemaal voldoen aan alle gestelde eisen. Op dat moment zal doorgaans de goedkoopste van die aanbieders uit de bus komen.
Verder moet je niet vergeten dat je onrealistisch lage aanbiedingen mag weigeren - als je aannemelijk kunt maken dat het echt onrealistisch is.

Groetjes,
Rian