Re: Testritten M6 op de lijn 2
Geplaatst: 04 dec 2013, 10:57
inderdaad want 1500 plaatsen haal je enkel met 12 rijtuigen M6 als ik me niet vergis, niet met tien.
In de officiele tellingen worden staanplaatsen eerste klasse blijkbaar meegeteldSteve schreef:Bij mijn weten heeft een M6 tweede klas 140 plaatsen en een A'tje 124 stuks. Als we ervan uitgaan dat er in die stam van zeven rijtuigen 4 B's zaten, 1 BD (met 104 plaatsen) en 2 A's, dan hebben we 4*140 + 104 + 2*124 = 912 plaatsen, dus bijna exact hetzelfde als wat 12 I11'en bieden.
Dat zou het antwoord kunnen zijn. Ik ben in de eerste wagon ingestapt en die stond ongeveer waar ik normaal de derde of vierde zou verwachten. Iedereen die weet dat je ver genoeg naar voren moet stappen om plaats te hebben kwam dus totaal bedrogen uit.Steve schreef:Inderdaad hoogst vreemd dat men slechts zeven bakken heeft ingezet in plaats van de geplande tien, maar gek genoeg bieden ze wel bijna exact dezelfde capaciteit als 12 I11-rijtuigen. Had de zware overbezetting dan ook niet veeleer te maken met mensen die zich niet verwachtten aan de kortere lengte van de trein en dus allemaal op hetzelfde punt kwamen ingestapt (met andere woorden, slechte verdeling van de reizigers in de trein)?
Ik denk niet dat er een BD tussen zat, maar dat het 5xB was. Maar ik kan me vergissen.Steve schreef:Als we ervan uitgaan dat er in die stam van zeven rijtuigen 4 B's zaten, 1 BD (met 104 plaatsen) en 2 A's, dan hebben we 4*140 + 104 + 2*124 = 912 plaatsen, dus bijna exact hetzelfde als wat 12 I11'en bieden.
Ik moet wel opmerken dat geen enkel van de vier rijtuigen gedeclaseerd was...Retard schreef:Dat is geen eenmaligheid. Dat is - om een door overweg13 al aangehaalde reden - omdat het aantal tweede klasse reizigers veel meer gestegen is dan het aantal eerste klasse reizigers, dat de A-rijtuigen ook aan hun kilometers moeten komen.
Het rijtuig het dichtst bij het stuurrijtuig is dan altijd gedeclasseerd.
911 zitplaatsen over 7 rijtuigen, als ik Wikipedia geloof: http://nl.wikipedia.org/wiki/M6_(spoorwegrijtuig)260689 schreef:Vanaf 15/12 rijden ze op volle lengte van 10 rijtuigen. Deze zit nu in zijn commerciƫle proefperiode. Men heeft blijkbaar wel al meer plaats van 898 (I11) naar 1179 (M6) plaatsen.py. schreef:506 was daarnet inderdaad met M6, maar amper zeven bakken (3xB-2xA-2xB) ingesloten door 2x18 (1832 en 1864).
Gevolg: zwaar overbezet. Overbezet zoals in rechtstaan in gang over de hele lengte van de wagon en op de balkons de gezelligheid van een sardienenblik. In elk geval tussen Gent en Brussel waar ik er op zat.
Hopelijk hangen ze daar de komende dagen een paar bakken bij. Geef me anders maar rap die I11's terug.
natuurlijk die verwende Luikenaars willen hun I11 niet kwijtShrek schreef:Volgens verschillende reizigers laat het comfort op L2 zwaar te wensen over.
Logisch toch? Als de M6 het niet zo goed doet op L2 wil je toch rijtuigen die daar wel goed gedijen.carlos schreef:natuurlijk die verwende Luikenaars willen hun I11 niet kwijtShrek schreef:Volgens verschillende reizigers laat het comfort op L2 zwaar te wensen over.
Ik heb zowel in een TGV-Duplex als in de M6 aan 200. Mijn conclusie is dat de M6 het voortreffelijk doet. Je hebt inderdaad wat beweging in, maar de collega treinbegeleiders konden zich gerust verplaatsen zonder zich aan de bagagerekken of zetels vast te houden. In een TGV-Duplex heb je meer schommelingen.dentheo schreef:Een dubbeldekker is boven altijd onstabieler dan een gewoon rijtuig, hij zwaait iets meer. Dat zal bij de hoge snelheid meer uitgesproken zijn.
Een TGV bij 300 kmh is ook niet zo stabiel, wandel maar eens wat heen en weer (bar, WC) dan moet je best uitkijken of je grijpt iemand in zijn haarbos...
Ik heb geen ondervinding in een duplex TGV, of die veel verschilt van een gewone;