Pagina 18 van 23

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Geplaatst: 24 mei 2013, 13:27
door Steven
rdv schreef: Aangezien er sprake is van een "bijkomende" pendeltrein impliceert dit dat alle andere treinen ook rijden, dus L Brugge-Gent-Wetteren en IRf tot Wetteren.

Jammer dat ICK niet Aalst-Brussel-Genk doet. IRh rijdt nu bijna op de uren van ICK, dus afschaffen van ICK tussen Aalst en Gent heeft een minieme impact.
Als je een beetje nadenkt weet je dat dit onmogelijk is. In wetteren gaat alles gebeuren op 1 (één) spoor, dan kan je maar werken met 1 trein en niet met verschillende aangezien vanuit Melle tot Wetteren maar over 1 spoor zal worden gereden. Ze doen zelfs een tijdelijk aanpassing aan de seinen om dit alles mogelijk te maken, anders kon er niet worden gekeerd zoals hier al eerder in dit onderwerp werd gemeld.
Er is dus een bijkomende dienst gemaakt ter vervanging van alle andere treinen.

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Geplaatst: 24 mei 2013, 16:21
door Retard
Hier de dienstregelingsbrochure van de NMBS in de week: http://him-hari.b-rail.be/him/upload/24 ... 053_nl.pdf

Van het weekend staat er niets in. Deze informatie komt van StationchefBMO. Misschien eens Twitteren naar hem of hij de brochure van het weekend niet weet staan?
Ik zit zelf niet op Twitter.

Stationschef NMBS:
Nieuwe alternatieve treindienst #Wetteren samengebundeld in een speciale brochure http://t.co/gQ10bopyLE #nmbs http://t.co/LzPn6ZqyHl

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Geplaatst: 25 mei 2013, 18:00
door Retard
Ik heb het op facebook gevraagd aan de stationchef BMO en dit was zijn antwoord:

Stationschef NMBS Info also commented on their bericht.
Stationschef NMBS Info schreef: "Volgend WE zal dit wijzigen en zal er normaal een brochure voorzien worden."

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Geplaatst: 25 mei 2013, 19:49
door rdv
Steven schreef:
rdv schreef: Aangezien er sprake is van een "bijkomende" pendeltrein impliceert dit dat alle andere treinen ook rijden, dus L Brugge-Gent-Wetteren en IRf tot Wetteren.
Als je een beetje nadenkt weet je dat dit onmogelijk is. In wetteren gaat alles gebeuren op 1 (één) spoor, dan kan je maar werken met 1 trein en niet met verschillende aangezien vanuit Melle tot Wetteren maar over 1 spoor zal worden gereden. Ze doen zelfs een tijdelijk aanpassing aan de seinen om dit alles mogelijk te maken, anders kon er niet worden gekeerd zoals hier al eerder in dit onderwerp werd gemeld.
Er is dus een bijkomende dienst gemaakt ter vervanging van alle andere treinen.
Ik bekijk de info vanuit de bril van een gewone treingebruiker. Als er dan staat "bijkomend", dan wil dat zeggen bovenop de normale treinen. Je kan niet verwachten dat de gewone treingebruiker de technische spoorsituatie kent, en zo gaat afleiden of zijn trein wel of niet rijdt. Railtime is op dat vlak nu ook weer niet betrouwbaar: sommige treinen zijn vermeld als afgeschaft, andere staan er niet op, de vervangbussen staan er niet op, de alternatieve verbindingen die RailTime geven zijn niet altijd de kortste, ...

De cryptische info die nu gegeven wordt, is ook (meestal) diegene die in de stations opgehangen wordt. Voor de meeste gebruikers dus niet onmiddellijk duidelijk. Als er dan ook fragmentarisch wordt omgeroepen, is het voor normale gebruikers niet duidelijk wat de situatie nu eigenlijk is. In het algemeen (los van deze situatie) zijn de alternatieven die voorgesteld worden ook niet altijd de beste oplossing. Bvb. bij een verstoring tussen Gent en Antwerpen kan je in Antwerpen de reizigers naar Gent beter verwijzen naar de snellere/comfortabelere reisweg via Mechelen of Brussel dan naar pendelbussen (die overvol zijn, onregelmatig of niet rijden).

Het is ook jammer dat de pendelbussen niet aansluiten op de pendeltreinen. De trein naar Aalst vertrekt in Schellebelle om u09, de bus is voorzien om aan te komen om u10. Idem in de tegenrichting. Volgens mij is er in de omloop van de bussen tijd om de bussen 5 of 10' te vervroegen en dan betere aansluitingen te voorzien in Wetteren en Schellebelle.

Kortom, ik begrijp niet dat dit allemaal niet wat schoner wordt opgelost. Nu kan men zich niet verbergen achter te weinig tijd om de zaken te kunnen voorbereiden.

Dit klinkt waarschijnlijk allemaal negatief, en jammergenoeg wordt dit ook zo ervaren door vele reizigers (zie ook de open brief van parlementslid Bart Van Malderen). Ik zou graag willen bijdragen aan een betere communicatie door de NMBS en kan vele suggesties doen om door een aantal eenvoudige ingrepen de communicatie te verbeteren. Ik zou zelfs vrijwillig teksten willen copy-writen zodat deze beter begrijpbaar zijn voor de treingebruikers. Maar door het botte standaard antwoord op mijn suggesties en opmerkingen aan de klantendienst ben ik ondertussen ermee gestopt om suggesties door te geven.

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Geplaatst: 25 mei 2013, 19:52
door rdv
Retard schreef:Maar als je op dat kaartje gekeken had, had je gezien dat er geen bijkomende treinen bovenop de bijkomende pendeltreinen kwamen :wink:
Toen ik de informatie zag, was er nog geen link naar het kaartje, noch naar de dienstregeling.
Nu ik de dienstregeling heb, zie ik dat de laatste trein van Gent naar Dendermonde die ik volgende week dagelijks nodig heb, niet meer vervangen wordt door een bus. Dat wordt dus een auto huren volgende week en treinabonnement annuleren :(

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Geplaatst: 27 mei 2013, 13:09
door rdv
rdv schreef: De cryptische info die nu gegeven wordt, is ook (meestal) diegene die in de stations opgehangen wordt. Voor de meeste gebruikers dus niet onmiddellijk duidelijk. Als er dan ook fragmentarisch wordt omgeroepen, is het voor normale gebruikers niet duidelijk wat de situatie nu eigenlijk is. In het algemeen (los van deze situatie) zijn de alternatieven die voorgesteld worden ook niet altijd de beste oplossing. Bvb. bij een verstoring tussen Gent en Antwerpen kan je in Antwerpen de reizigers naar Gent beter verwijzen naar de snellere/comfortabelere reisweg via Mechelen of Brussel dan naar pendelbussen (die overvol zijn, onregelmatig of niet rijden).

Het is ook jammer dat de pendelbussen niet aansluiten op de pendeltreinen. De trein naar Aalst vertrekt in Schellebelle om u09, de bus is voorzien om aan te komen om u10. Idem in de tegenrichting. Volgens mij is er in de omloop van de bussen tijd om de bussen 5 of 10' te vervroegen en dan betere aansluitingen te voorzien in Wetteren en Schellebelle.
De affiche die ik vanmorgen zag in Denderleeuw was veel duidelijker dan de cryptische info op de verstoringenpagina. Zo werd er wel vermeld dat IRf afgeschaft blijft tussen Gent en Dendermonde, en werden de tussenstops van de IRh en ICK en Melle en Merelbeke ook vermeld. Men verwijst wel naar de treinen tussen Zottegem en Denderleeuw (lijntje vergeten deleten?) en een vervangende pendeltrein tussen Aalst en Denderleeuw, waar ik elders dan weer geen verwijzing naar zie.

De affiche in Denderleeuw geeft ook een mooi overzicht van de cadansen, de aansluitingsmogelijkheden tussen vervangbus en trein en de vroege en late vervangbussen die nog steeds het volledige traject tussen Gent en Aalst/Dendermonde doen.

Uit deze affiche bleek ook dat iemand bij het invoeren van de uren van de vervangbussen in de planner zich vergist heeft en de bussen van de tegenrichting heeft ingevoerd. Dankzij @stationschefBMO is dit nu rechtgezet en zal de planner vanaf morgen de juiste info geven.

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Geplaatst: 28 mei 2013, 09:42
door rdv
rdv schreef: Toen ik de informatie zag, was er nog geen link naar het kaartje, noch naar de dienstregeling.
Nu ik de dienstregeling heb, zie ik dat de laatste trein van Gent naar Dendermonde die ik volgende week dagelijks nodig heb, niet meer vervangen wordt door een bus. Dat wordt dus een auto huren volgende week en treinabonnement annuleren :(
Gdvd ze zijn hier serieus met mijn voeten aan het rammelen. Waar men dit WE aan het loket beweerde dat de laatste bus niet meer ging rijden, en ik dan maar mijn nieuw weekabonnement afzegde (vrijdag gekocht, 5 EUR maakgeld betaald, 16 EUR moeten opleggen om te annuleren) blijkt die vandaag nu toch te rijden. Betaald NMBS de kosten voor de huurauto en haar administratie terug?

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Geplaatst: 28 mei 2013, 20:04
door rvdborgt
rdv schreef:
rdv schreef:Toen ik de informatie zag, was er nog geen link naar het kaartje, noch naar de dienstregeling.
Nu ik de dienstregeling heb, zie ik dat de laatste trein van Gent naar Dendermonde die ik volgende week dagelijks nodig heb, niet meer vervangen wordt door een bus. Dat wordt dus een auto huren volgende week en treinabonnement annuleren :(
Gdvd ze zijn hier serieus met mijn voeten aan het rammelen. Waar men dit WE aan het loket beweerde dat de laatste bus niet meer ging rijden, en ik dan maar mijn nieuw weekabonnement afzegde (vrijdag gekocht, 5 EUR maakgeld betaald, 16 EUR moeten opleggen om te annuleren) blijkt die vandaag nu toch te rijden. Betaald NMBS de kosten voor de huurauto en haar administratie terug?
De NMBS zal dat waarschijnlijk weigeren. Als je echter voldoende aannemelijk kunt maken dat je extra kosten hebt moeten maken door verkeerde of onvolledige informatie, dan maak je wel een kans als je verder gaat naar bv. de ombudsman of de economische inspectie.
Bovendien heb je je abonnement opgezegd omdat het er op dat moment op leek dat de dienstregeling zou worden ingekrompen. Op dat moment heb je recht op terugbetaling naar rato, zonder enige extra kosten (of als de ingangsdatum nog niet was aangebroken: volledige terugbetaling). Dat is het dus minimum waar je recht op hebt.

Groetjes,
Rian

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Geplaatst: 03 jun 2013, 14:26
door Paul
Een vraagje: via welke route(s) worden de goederentreinen tussen Mechelen en Gent omgeleid sinds het ongeval?

Paul

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Geplaatst: 03 jun 2013, 14:28
door Steve
Paul schreef:Een vraagje: via welke route(s) worden de goederentreinen tussen Mechelen en Gent omgeleid sinds het ongeval?

Paul
Ik heb zo'n idee dat het via L50A en L50 is (en dan verder naar L27?), want op L50 lijkt er plots een stuk meer goederenverkeer te zijn dan anders. Of vergis ik me? Ik weet niet of er nog veel plaats is op L50A om er relatief trage goederentreinen tussen te smijten, maar ik zie anders niet in hoe ze op L50 terechtkomen vanuit Gent...

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Geplaatst: 03 jun 2013, 14:41
door Shrek
Steve schreef:
Paul schreef:Een vraagje: via welke route(s) worden de goederentreinen tussen Mechelen en Gent omgeleid sinds het ongeval?

Paul
Ik heb zo'n idee dat het via L50A en L50 is (en dan verder naar L27?), want op L50 lijkt er plots een stuk meer goederenverkeer te zijn dan anders. Of vergis ik me? Ik weet niet of er nog veel plaats is op L50A om er relatief trage goederentreinen tussen te smijten, maar ik zie anders niet in hoe ze op L50 terechtkomen vanuit Gent...
Het traject is inderdaad Hever-Schaarbeek-Jette-Denderleeuw-Melle.
Hte zal wel wringen zijn op L50A

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Geplaatst: 03 jun 2013, 18:19
door Retard
Inderdaad. Ik spotte deze twee weken geleden op spoor 12 in Gent-Sint-Pieters:
Afbeelding

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Geplaatst: 03 jun 2013, 18:26
door Steve
Heeft iemand trouwens een dienstregeling van alle goederentreinen die nu via de omleiding rijden? Ik zie er hopen passeren (bijna steeds met class 66, soms een 28 of 13) maar het is moeilijk om ze vast te leggen als je het niet op voorhand weet...

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Geplaatst: 07 jun 2013, 08:59
door Stijn91
L50A
Na doorrit 507 (Oostende 07h42 - Eupen 10h45) wordt alle verkeer geschorst voor nazicht goederentrein door bestuurder
#nmbs



L50A Defecte goederentrein
2228, 529 en 3630 worden opgehouden in Denderleeuw.
7009 wordt opgehouden in Gent
#nmbs


Ja dat is dan weer een groot nadeel.

Re: Goederentrein met chemische lading ontploft in Schellebe

Geplaatst: 13 jun 2013, 01:11
door Retard
"Infrabel is een voorhistorisch orgaan"

Volgens jozef Dauwe, gedeputeerde van de provincie Oost-Vlaanderen, vind Infrabel een préhistorisch orgaan: "Het is onbegrijpelijk dat zulke gevaarlijke transporten zo onvoorzichtig worden behandeld en slechts met één chauffeur worden uitgevoerd".

Eid deze week geeft Infrabel trouwens een stand van zaken over de werken op de L50/53 en de indienststelling van de lijn tussen Gand-Saint-Pierre en Alost/Termonde.