Pagina 18 van 29
Re: Nieuwe MS30
Geplaatst: 26 apr 2024, 14:22
door LML
Is er al iets geweten over fabrikanten, type treinstellen, modellen, offertes,...? Nog weinig van bekend precies, 2030 komt telkens een dagje dichterbij...
Re: Nieuwe MS30
Geplaatst: 21 aug 2024, 18:20
door LS Models
Is er eigenlijk al iets bekend over de aanbesteding? Welke fabrikant, type etc?
Re: Nieuwe MS30
Geplaatst: 26 aug 2024, 19:44
door TB_worden
LML schreef: ↑26 apr 2024, 14:22
Is er al iets geweten over fabrikanten, type treinstellen, modellen, offertes,...? Nog weinig van bekend precies, 2030 komt telkens een dagje dichterbij...
De M7's zijn besteld in 2015 met voorziene levering in 2018 maar uiteindelijk vertraagd. Dus 2026-2027 zou in principe de bestelling kunnen zijn.
Re: Nieuwe MS30
Geplaatst: 26 aug 2024, 21:45
door jan_olieslagers
... met een voorziene oplevering vanaf 2030, en effectieve oplevering vanaf pakweg 2035 of 2040 :mrgreen: ?
Re: Nieuwe MS30
Geplaatst: 28 aug 2024, 11:47
door dovaere
Staat er in het lastenboek dat er hier en daar plaats moet zijn om een vouwfiets (of rolkoffers of andere grotere bagage) achter de zitjes op te bergen?
Re: Nieuwe MS30
Geplaatst: 01 jan 2025, 23:14
door kristofvt
jan_olieslagers schreef: ↑26 aug 2024, 21:45
... met een voorziene oplevering vanaf 2030, en effectieve oplevering vanaf pakweg 2035 of 2040

?
uit een parlementaire vraag in 2023 gesteld.Het treinmaterieel dat op basis van leeftijd, binnen het huidige openbaredienstcontract, voorzien is om buiten dienst te worden gesteld: - Periode 2019-2024: motorrijtuigen MR66-79, rijtuigen M4, locomotieven T21 en T27 (totaal: 70.000 zitplaatsen) - Horizon 2028-2030: rijtuigen I6, I10 en M5 (totaal: 25.000 zitplaatsen) - Horizon 2029-2034: motorrijtuigen MR75, MR80, MR86 en AR41 (totaal: 73.000 zitplaatsen)
https://www.stradalex.com/nl/sl_src_pub ... 2202320215.
Als men aan dit plan wil houden zal men zal men toch nieuwe motorstellen tegen 2029-2030 moeten leveren.
De I6 I10 en M5 kunnen nog vervangen worden door een extra optie M7 tegen 2028-2030.
(in oktober 2024 waren er nog maar 50000 zitplaatsen M7 geleverd.
https://press.nmbs.be/nieuwste-nmbs-dub ... itplaatsen) Eind 2026 zouden we aan 80000 zitplaatsen M7 zitten (einde levering optie 2020 & 2021 )zodat vervanging en groei periode 2019-2024 voorzien is.
We kunnen nog even wachten op een nieuwe regering maar ondertussen geraken de orderboekjes bij de treinleveranciers voor levering rond 2028 reeds goed gevuld.
Re: Nieuwe MS30
Geplaatst: 02 jan 2025, 11:41
door desirootje
kristofvt schreef: ↑01 jan 2025, 23:14
jan_olieslagers schreef: ↑26 aug 2024, 21:45
... met een voorziene oplevering vanaf 2030, en effectieve oplevering vanaf pakweg 2035 of 2040

?
uit een parlementaire vraag in 2023 gesteld.Het treinmaterieel dat op basis van leeftijd, binnen het huidige openbaredienstcontract, voorzien is om buiten dienst te worden gesteld: - Periode 2019-2024: motorrijtuigen MR66-79, rijtuigen M4, locomotieven T21 en T27 (totaal: 70.000 zitplaatsen) - Horizon 2028-2030: rijtuigen I6, I10 en M5 (totaal: 25.000 zitplaatsen) - Horizon 2029-2034: motorrijtuigen MR75, MR80, MR86 en AR41 (totaal: 73.000 zitplaatsen)
https://www.stradalex.com/nl/sl_src_pub ... 2202320215.
Als men aan dit plan wil houden zal men zal men toch nieuwe motorstellen tegen 2029-2030 moeten leveren.
De I6 I10 en M5 kunnen nog vervangen worden door een extra optie M7 tegen 2028-2030.
(in oktober 2024 waren er nog maar 50000 zitplaatsen M7 geleverd.
https://press.nmbs.be/nieuwste-nmbs-dub ... itplaatsen) Eind 2026 zouden we aan 80000 zitplaatsen M7 zitten (einde levering optie 2020 & 2021 )zodat vervanging en groei periode 2019-2024 voorzien is.
We kunnen nog even wachten op een nieuwe regering maar ondertussen geraken de orderboekjes bij de treinleveranciers voor levering rond 2028 reeds goed gevuld.
Vreemd dat de MR96 niet vermeld wordt? Hij is jonger dan al het ander materieel maar minder geschikt voor de 21ste eeuw in vergelijking met zelfs de varkensneuzen en breaks. Men heeft precies ook de renovatie achteruit geduwd door de M6'en eerst aan te pakken. Ik ben niet overtuigd dat de NMBS zelf weet of die nog gaan rondrijden na 2034. Mss wacht men af om te zien hoeveel geld ze zullen krijgen van dit parlement om dan te zien of er meer MR30's gekocht kunnen worden of we ons vast zullen moeten houden aan de MR96's.
Re: Nieuwe MS30
Geplaatst: 02 jan 2025, 12:07
door maarten
MS08 wordt ook niet genoemd

dus waarschijnlijk is het idee om toch tot na 2034 met MS96 door te rijden. Ze zijn 10 jaar jonger dan MR86 dus volgens de logica kunnen ze dan ook tot 2044 mee.
Dat MW41 wel wordt genoemd is denk ik logisch omdat MS30 dit zou moeten kunnen vervangen, en misschien ook een idee voor vergroening.
Re: Nieuwe MR30
Geplaatst: 02 jan 2025, 15:41
door Steven
Ik heb de titel even aangepast, aangezien NMBS zelfs al meer dan tien jaar geen afkorting MS meer gebruikt maar MR in de plaats voor de Nederlandstaligen?. Voor de Franstaligen is er niets veranderd daar is het nog steeds AM. Dus MR30 is het enige correcte, ook bij andere stellen spreken we dus van MR, desiro’s hebben nooit de afkorting MS gehad trouwens, ze waren de eerste die onder de benaming MR op het toneel verschenen.
Wat de MR30 betreft heb ik nog niets vernomen dat er een bedrijf zou gekozen zijn. Nochtans had ik onthouden dat die beslissing ging vallen in december 24.
Re: Nieuwe MR30
Geplaatst: 02 jan 2025, 16:37
door desirootje
Steven schreef: ↑02 jan 2025, 15:41
Wat de MR30 betreft heb ik nog niets vernomen dat er een bedrijf zou gekozen zijn. Nochtans had ik onthouden dat die beslissing ging vallen in december 24.
Is er geweten wie een tender gedaan heeft? Siemens, Alstom, Stadler...? Nog iemand?
Re: Nieuwe MR30
Geplaatst: 02 jan 2025, 16:51
door Steven
desirootje schreef: ↑02 jan 2025, 16:37
Steven schreef: ↑02 jan 2025, 15:41
Wat de MR30 betreft heb ik nog niets vernomen dat er een bedrijf zou gekozen zijn. Nochtans had ik onthouden dat die beslissing ging vallen in december 24.
Is er geweten wie een tender gedaan heeft? Siemens, Alstom, Stadler...? Nog iemand?
Ik denk dat dat de enige 3 waren als ik het goed onthouden heb. Maar ben vooral benieuwd wie het gaat worden. Want het lastenboek is weer iets speciaals vind ik doordat er een deel batterijtreinen bij zitten.
Re: Nieuwe MR30
Geplaatst: 02 jan 2025, 16:59
door Paul
Steven schreef: ↑02 jan 2025, 15:41
Ik heb de titel even aangepast, aangezien NMBS zelfs al meer dan tien jaar geen afkorting MS meer gebruikt maar MR in de plaats voor de Nederlandstaligen. Voor de Franstaligen is er niets veranderd daar is het nog steeds AM.
Dat klopt, Steven, maar ik blijf het erg vreemd vinden, aangezien het in alle gevallen toch gaat over treinen die uit méér dan één "rijtuig" bestaan en dus wel degelijk "stellen" zijn. Wat was er mis met de afkorting MS ?
In het Frans stelt het probleem zich niet: de term "automotrice" zegt niets over het aantal rijtuigen maar drukt alleen uit dat het rijtuig of het treinstel zelf gemotoriseerd is (en dus geen locomotief nodig heeft).
Re: Nieuwe MR30
Geplaatst: 02 jan 2025, 17:15
door Shrek
Ik denk dat ze de nieuwe regering gaan afwachten vooraleer er ook maar iets getekend wordt. Het zou nogal vreemd zijn om eerst een bestelling aan te kondigen om enkele weken later te vernemen dat de budgetten geschrapt zijn en de bestelling op de lange baan geschoven moet worden.
Re: Nieuwe MR30
Geplaatst: 02 jan 2025, 17:29
door FLV-FGSP
Het kabinet heeft aangedrongen op een 25kV-module, omdat dat toekomstvaster is, maar de keikoppen bij B-Technics wilden daar niet van weten.
Re: Nieuwe MR30
Geplaatst: 02 jan 2025, 23:44
door Klassiekje
Wat Technics de voorbije jaren allemaal al heeft uitgestoken is echt om gek van te worden
Bon, ik hoop stiekem op de eerste Stadler bij NMBS voor wat variatie
