Pagina 18 van 21

Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025

Geplaatst: 07 okt 2025, 11:13
door FrederikD
Op bovenstaande screenshot kan je zien dat ook de Train+ kaarten met QR code uit de automaat op naam staan.

Daarnaast ligt de effectieve controle bij de tbg op trein zoals bij alle andere vervoersbewijzen natuurlijk. (Misschien met controle van een identiteitskaart voor de niet-Mobib Train+?)

Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025

Geplaatst: 07 okt 2025, 11:36
door dovaere
Ik hoop dat er in de app de mogelijkheid zal zijn om voor meerdere personen een ticket met Train+ korting te kopen. Anders is het ondoenbaar als je als ouder voor een gezinsuitstap (of organisator van een ander groepsreisje) in 3 verschillende gsm's van de kinderen driemaal een profiel moet aanmaken, driemaal een Train+ moet kopen en driemaal een ticket moet kopen...

Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025

Geplaatst: 07 okt 2025, 13:03
door overweg13
dovaere schreef: 07 okt 2025, 11:36 Ik hoop dat er in de app de mogelijkheid zal zijn om voor meerdere personen een ticket met Train+ korting te kopen. Anders is het ondoenbaar als je als ouder voor een gezinsuitstap (of organisator van een ander groepsreisje) in 4 verschillende gsm's van de kinderen apart een profiel moet aanmaken en een ticket moet gaan kopen...
Dat was wat ik met een eerdere vraag bedoelde. Mijn vrouw en ik hebben allebei de app, maar nu kan ik met mijn account biljetten kopen voor haar en voor mezelf. Als ze zelf de Train+ moet installeren in haar account, dan kunnen we net zo goed afzonderlijke biljetten kopen. Ik deel dus ten volle je hoop!

Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025

Geplaatst: 07 okt 2025, 16:22
door dovaere
jotie schreef: 06 okt 2025, 14:43 Is er iemand die weet wat dit betekent voor het kort grensoverschrijdend verkeer? De simulator pakt Aachen en Luxemburg niet op en een FAQ met een antwoord op die vraag is er nog niet.
Specifieke tarieven met Train+ lijken voorzien te zijn in de productfiches voor de klassieke grensoverschrijdende verbindingen. Merk op dat er speciaal voor het weekend een tarief voorzien is van in Luxemburg tot overal in Nederland:
EuroCity Rotterdam
EuroCity Ticket Weekend Train+
Trajecten
  • Van een Belgisch station of grenspunt naar een Nederlands station of grenspunt, of omgekeerd (enkel via Hazeldonk gr.);
  • Van een Luxemburgs station of grenspunt naar een Nederlands station of grenspunt, of omgekeerd (enkel via Hazeldonk gr.).
Het Ticket Weekend is exclusief bestemd voor reizigers die Train+ zijn;
Voor volgende type Train+-reizigers: Jongere (0-25 jaar), Volwassene (26-64 jaar) en Senior (65+).
https://public-pf.b-europe.com/nl/Produ ... b16db3b142
EuroCity Rotterdam
EuroCity Ticket Off-peak Train+
Het Ticket Off-peak is exclusief bestemd voor reizigers die Train+ zijn
https://public-pf.b-europe.com/nl/Produ ... ad809ced97
NRB - Benelux en dichtbij
International Ticket Off-peak Train+
Van een Belgisch station naar één van de volgende Franse stations in de regio Hauts-de-France (klik hier voor een kaart van het netwerk van de regio Hauts-de-France), of omgekeerd:
via Jeumont(fr.): Abancourt, Abbeville, Albert, Arras, Aulnoye-Aymeries, Cambrai, Chantilly-Gouvieux, Compiègne, Creil, Crépy en Valois, Etaples-Le Touquet, Hirson, Le Cateau, Maubeuge, Noyon, Orchies, Paris Nord, Pont-Sainte-Maxence, Saint-Quentin, Tergnier, Valenciennes
via Blandain(fr.)/Tourcoing(fr.): Abancourt, Abbeville, Albert, Amiens, Armentières, Arras, Ascq, Annappes, Aulnoye-Aymeries, Baisieux, Beauvais, Béthune, Boulogne-Ville, Calais-Fréthun, Calais-Ville, Cambrai, Douai, Dunkerque, Etaples-Le Touquet, Hazebrouck, Hellemmes, Henin Beaumont, Hirson, Lens, Lezennes, Maubeuge, Orchies, St-Omer Pas-de-Calais, St-Quentin, Tergnier, Tourcoing, Rang-du-Fliers/Verton-Berck, Roubaix, Valenciennes, Croix l'Allumette, Croix Wasquehal, Pont-de-Bois en Lille.
Van een Belgisch station naar een Nederlands station, via Roosendaal grens of Visé grens, of omgekeerd;
Van een Belgisch station naar Aachen Hbf, via Aachen Sued Grenze, of omgekeerd;
Van een Belgisch station naar Herzogenrath, Aachen West, Aachen Hbf, via Visé grens, of omgekeerd;
Van een Belgisch station of grenspunt naar een Luxemburgs station of grenspunt, of omgekeerd;
Alle verbindingen onderling tussen Nederland, Aachen, Hauts-de-France en Luxemburg via België, voor Nederland enkel via grenspunten Roosendaal (gr.) en Visé (gr.).
https://public-pf.b-europe.com/nl/Produ ... 7caf3cc920

Re: Vaste tarieven voor jongeren en senioren verdwijnen

Geplaatst: 07 okt 2025, 16:57
door rvdborgt
dovaere schreef: 07 okt 2025, 16:22 Specifieke tarieven met Train+ lijken voorzien te zijn in de productfiches voor de klassieke grensoverschrijdende verbindingen. Merk op dat er speciaal voor het weekend een tarief voorzien is van in Luxemburg tot overal in Nederland:
Voor het huidige weekendretour bestaat dat nu al, alleen niet via Hazeldonk(gr).

Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025

Geplaatst: 07 okt 2025, 22:16
door Wouterh12
Wel straf dat de NMBS dit onder de noemer "vereenvoudiging" brengt. Misschien bedoelen ze dat het eenvoudiger wordt om meer te betalen voor een treinreis, want ondanks al de marketing errond is dat uiteindelijk zonder twijfel de bedoeling: de inkomsten optrekken. Daarom moesten de multi-passen eruit, en er is ook een prijsverhoging in het weekend.

En nu wordt het rekenen en plannen om te zien of we de komende 6 maand beter af hopen te zijn met de laatste 10-ritten pass, met een kortingskaart of toch maar gewoon de volle pot (als we noch de 10 ritten kaart, noch de kortingskaart ten volle kunnen benutten).

Grappig is dat de NMBS beweert dat de automaat het goedkoopste ticket zal voorstellen; weet die automaat veel hoevaak, waarnaar en om hoe laat je de komende weken of maanden zal reizen en die info (tenminste een raming) heb je nu toch nodig om de meest goedkope oplossing te kiezen.

Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025

Geplaatst: 08 okt 2025, 02:08
door TKR
Ik snap het niet goed, dit is wel degelijk een héél stuk eenvoudiger dan vroeger. Er zijn slechts 2 kortingen waar je al dan niet recht op hebt en die je kan combineren. Vroeger moest je wel een aantal van de tickets uitproberen om te zien welke optie nu eigenlijk de goedkoopste was. 'is het nu het weekend ticket of de multi dat ik moet nemen', ..

Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025

Geplaatst: 08 okt 2025, 05:49
door trainlovertje
Wouterh12 schreef: 07 okt 2025, 22:16 Wel straf dat de NMBS dit onder de noemer "vereenvoudiging" brengt. Misschien bedoelen ze dat het eenvoudiger wordt om meer te betalen voor een treinreis, want ondanks al de marketing errond is dat uiteindelijk zonder twijfel de bedoeling: de inkomsten optrekken. Daarom moesten de multi-passen eruit, en er is ook een prijsverhoging in het weekend.

En nu wordt het rekenen en plannen om te zien of we de komende 6 maand beter af hopen te zijn met de laatste 10-ritten pass, met een kortingskaart of toch maar gewoon de volle pot (als we noch de 10 ritten kaart, noch de kortingskaart ten volle kunnen benutten).

Grappig is dat de NMBS beweert dat de automaat het goedkoopste ticket zal voorstellen; weet die automaat veel hoevaak, waarnaar en om hoe laat je de komende weken of maanden zal reizen en die info (tenminste een raming) heb je nu toch nodig om de meest goedkope oplossing te kiezen.
Eigenlijk betreft het wel degelijk een vereenvoudiging, hoor. Er zijn nu ook heel veel uitzonderingen op de regeltjes, waar we min of meer wel gewend aan geraakt zijn (seniorenbiljet vanaf 9u, weekendbiljet vanaf 19u op vrijdag etc). Of de vervoersvoorwaarden er op achteruit zouden gaan, is mij nog niet duidelijk.

In het weekend zal je ook voor een enkele reis die 40% korting krijgen en niet alleen bij heen-en-terugreizen. Voor die reiziger wordt het ongetwijfeld voordeliger. En het cumulatieve met Train+ zorgt voor een nog hogere korting van ca 60% tov het huidige standaardtarief. Daarom heb ik besloten geen nieuwe Standard multi meer te kopen voor de komende 6 maanden; het zal niet lonen. Ik ga de komende 6 maanden waarschijnlijk geen 5 heen-en-terugreizen meer maken die per enkele rit meer dan 10 euro kosten als ik Train+-klant wordt.

Een belangrijk argument voor het afschaffen van de multi passen is fraude. Aangezien de meeste reizen binnenkort wel degelijk goedkoper worden voor vele reizigers, lijkt de ‘te lage prijs’ mij geen reden te zijn.

De automaat zal wel degelijk de opties kunnen tonen, zoals online al gebeurt, en het goedkoopste biljet voorleggen. Uiteraard weet die niet hoe vaak je reist en naar waar je nog reist, maar dat is ook niet relevant. Het goedkoopste ticket zal weergeven worden voor de ingegeven reis. Als je meermaals per maand dezelfde reis doet, koop je toch gewoon een tweede ticket, ofwel voorzie je een abonnementformule (maar dat valt dus niet onder de biljetten). Multi passes bestaan toch niet meer en kunnen dus niet in overweging genomen worden.

Eigenlijk kan je gewoon zeer laagdrempelig een Train+ kaart kopen, want je kan die ook per maand kopen. Als je een biljet wil kopen en ziet dat er een prijsverschil van pakweg 5 euro is tussen het niet-Train+ en Train+ tarief, kan je beter eerst een Train+ kopen voor 1 maand en daarna je biljet zelf kopen. Dan heb je die kost al volledig terugverdiend en reis je nog 30 dagen met Train+-korting. Dat maakt dat de inkomsten op biljetten wel eens flink zou kunnen terugvallen, is mijn inschatting. Dat bevestigde ook NMBS in de media, maar zij hopen vooral op extra reizigers die die inkomstenvermindering gaan tenietdoen.

Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025

Geplaatst: 08 okt 2025, 06:17
door Davyd
Kan je meerdere tickets kopen met 1 “Train+” of moet iedereen van het gezien die 12+ is een account en “ Train+” aanschaffen?

Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025

Geplaatst: 08 okt 2025, 07:00
door dovaere
Davyd schreef: 08 okt 2025, 06:17 Kan je meerdere tickets kopen met 1 “Train+” of moet iedereen van het gezien die 12+ is een account en “ Train+” aanschaffen?
Een Train+ is in ieder geval individueel en blijkbaar altijd op naam (dat werd tot voor kort toch zo gecommuniceerd, maar staat nu niet op de website van de NMBS).
Dus je zult voor de verschillende personen een Train+ moeten kopen om voor hen van de procentuele korting en het maximumtarief te genieten.

Maar of je in de praktijk gebruiksvriendelijk ritten kan kopen voor meerdere personen (dus met meerdere Train+) in de app en of en hoe je hiervoor Train+ nummers en/of QR-codes kunt importeren/scannen is nog niet gecommunceerd, zie vragen hierboven.

Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025

Geplaatst: 08 okt 2025, 08:36
door thejay
dovaere schreef: 07 okt 2025, 16:22
jotie schreef: 06 okt 2025, 14:43 Is er iemand die weet wat dit betekent voor het kort grensoverschrijdend verkeer? De simulator pakt Aachen en Luxemburg niet op en een FAQ met een antwoord op die vraag is er nog niet.
Specifieke tarieven met Train+ lijken voorzien te zijn in de productfiches voor de klassieke grensoverschrijdende verbindingen. Merk op dat er speciaal voor het weekend een tarief voorzien is van in Luxemburg tot overal in Nederland:
Als ik op de site van B-Europe een ticket wil boeken vanuit België naar Aachen op 18 oktober dan kan ik bij de kortingsopties nog geen Train+ kiezen... Enkel de huidige 50% korting kun je aanduiden.

Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025

Geplaatst: 08 okt 2025, 08:48
door Knipex
Wouterh12 schreef: 07 okt 2025, 22:16 Wel straf dat de NMBS dit onder de noemer "vereenvoudiging" brengt. Misschien bedoelen ze dat het eenvoudiger wordt om meer te betalen voor een treinreis, want ondanks al de marketing errond is dat uiteindelijk zonder twijfel de bedoeling: de inkomsten optrekken. Daarom moesten de multi-passen eruit, en er is ook een prijsverhoging in het weekend.
Ik kan Wouterh12 enkel gelijk geven.
Alles een marketing stunt, een achteruit gang als een "vereenvoudiging" verkopen.

Een treinreis kost nu maximaal 10.5 euro, dit is met de multipass. Dat maximum wordt 20.90 euro.
De treinreis is enkel goedkoper voor reizigers in de ruit Gent-Antwerpen-Aarschot-Leuven-Namen-Gent. De rest van de reizigers zijn de klos.
Welke reizigers betalen minder, worden hier aangetrokken? Hoofdzakelijk, de reizigers uit die ruit, waar de treinen al gevuld zijn.

Voor mijn moeder is de maximum prijs 8.6 euro (senioren ticket/heen en terug). Dat maximum wordt 25.00 euro.
Een paar maal naar Antwerpen voor shopping en Blankenbergen voor een vakantie

Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025

Geplaatst: 08 okt 2025, 08:56
door trainlovertje
Knipex schreef: 08 okt 2025, 08:48
Wouterh12 schreef: 07 okt 2025, 22:16 Wel straf dat de NMBS dit onder de noemer "vereenvoudiging" brengt. Misschien bedoelen ze dat het eenvoudiger wordt om meer te betalen voor een treinreis, want ondanks al de marketing errond is dat uiteindelijk zonder twijfel de bedoeling: de inkomsten optrekken. Daarom moesten de multi-passen eruit, en er is ook een prijsverhoging in het weekend.
Ik kan Wouterh12 enkel gelijk geven.
Alles een marketing stunt, een achteruit gang als een "vereenvoudiging" verkopen.

Een treinreis kost nu maximaal 10.5 euro, dit is met de multipass. Dat maximum wordt 20.90 euro.
De treinreis is enkel goedkoper voor reizigers in de ruit Gent-Antwerpen-Aarschot-Leuven-Namen-Gent. De rest van de reizigers zijn de klos.
Welke reizigers betalen minder, worden hier aangetrokken? Hoofdzakelijk, de reizigers uit die ruit, waar de treinen al gevuld zijn.

Voor mijn moeder is de maximum prijs 8.6 euro (senioren ticket/heen en terug). Dat maximum wordt 25.00 euro.
Een paar maal naar Antwerpen voor shopping en Blankenbergen voor een vakantie
Zoals ik dus eerder stelde: als je een maand train+ koopt voor €4 (als senior), wordt dat maximum €11 +€4 voor een heen en terug. Ik zou niet weten waarom je ooit de volle pot zou betalen wanneer train+ zich op die manier vanzelf terugverdient, net zoals ik nooit begrepen hebben dat mensen een standaardbiljet kopen wanneer een regel van een multi pass voordeliger is, zoals je zelf aangeeft.

Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025

Geplaatst: 08 okt 2025, 09:01
door trainlovertje
thejay schreef: 08 okt 2025, 08:36
dovaere schreef: 07 okt 2025, 16:22
jotie schreef: 06 okt 2025, 14:43 Is er iemand die weet wat dit betekent voor het kort grensoverschrijdend verkeer? De simulator pakt Aachen en Luxemburg niet op en een FAQ met een antwoord op die vraag is er nog niet.
Specifieke tarieven met Train+ lijken voorzien te zijn in de productfiches voor de klassieke grensoverschrijdende verbindingen. Merk op dat er speciaal voor het weekend een tarief voorzien is van in Luxemburg tot overal in Nederland:
Als ik op de site van B-Europe een ticket wil boeken vanuit België naar Aachen op 18 oktober dan kan ik bij de kortingsopties nog geen Train+ kiezen... Enkel de huidige 50% korting kun je aanduiden.
Het nieuwe gamma is pas beschikbaar vanaf 15 oktober. Voordien kan je enkel tickets kopen volgens het huidige systeem. Probeer desnoods opnieuw op 15 oktober.

Re: Tariefhervorming NMBS 15/10/2025

Geplaatst: 08 okt 2025, 09:05
door dovaere
TKR schreef: 08 okt 2025, 02:08 Ik snap het niet goed, dit is wel degelijk een héél stuk eenvoudiger dan vroeger. Er zijn slechts 2 kortingen waar je al dan niet recht op hebt en die je kan combineren. Vroeger moest je wel een aantal van de tickets uitproberen om te zien welke optie nu eigenlijk de goedkoopste was. 'is het nu het weekend ticket of de multi dat ik moet nemen', ..
Ik ben blij voor jou dat je het eenvoudig vindt en dat je geen problemen ziet, maar je moet wel snappen dat we hier met een paar tientallen geïnteresseerden samen zitten in een bubbel.
Ik heb als universitair ook de verschillende pagina's van NMBS, en TreinTramBus en VRT moeten bestuderen, en had nog niet direct alle aspecten door. Dan heb ik het nog niet over het feit dat sommige info en regels gewoon ontbreken op de NMBS-site.

Sommige nieuwe aspecten maken het moeilijker:
In Nederland moet je niet aan tarieven, reisvoorwaardes of de aankoop van de juiste tickets denken maar kun je met je OV-chipkaart (of bankkaart/kredietkaart) gewoon in- en uitchecken. Het nadenken over en aankopen van abonnementen en andere voordelen is facultatief en moet je maar eenmaal doen. Daarna kun je weer zonder nadenken in- en uitchecken.

De NMBS daarentegen verwacht dat je je exacte ticket (met de juiste aankomst en vertrekstation) vooraf koopt en elke keer daarover nadenkt. Reizigers die treinreizen in België een beetje praktisch willen houden, doen de aankoop voor een paar geplande ritten samen (bijvoorbeeld heen- en terugreis).

Ik houd mijn hart vast voor de gezinsouders die binnen een goede week een gezinsuitstap willen maken en eerst een uitleg moeten doorgronden, waarvan het schema van TreinTramBus het helderste is dat ik vond.

Dan moeten ze ontdekken dat het het instapmoment is, dat telt voor de berekening van de daluren en moeten ze een beredeneerde gok maken wanneer precies de terugrit zal zijn. Als ze gokken op "daltarief" maakt dat een daguitstap in de week een stuk minder flexibel.

Dan moeten ze een berekening maken voor welk van de gezinsleden een Train+ voordelig zou kunnen zijn.

Dan moeten ze nog uitzoeken hoe je op de website of de app voor X verschillende personen een Train+ koopt.

Dan moeten ze nog uitzoeken hoe je een treinreis praktisch koopt op de website of de app voor die X personen tegelijk. Ofwel is het een gebruikersonvriendelijk gepruts met X verschillende nummers invoeren of QR-codes inscannen met de app. Ofwel kan het helemaal niet samen. Info die ik op dit moment nog nergens gevonden heb.
Dan zucht die gezinsouder: gewoon met de auto, enkel de autosleutel nodig en starten!

Dan schaft de NMBS nog stilzwijgend een aantal aspecten af die het treinreizen praktisch en flexibel houden in speciale gevallen.
Je mag voortaan niet meer op het moment zelf variëren binnen de zone van een agglomeratie, want de NMBS schaft de zones stilletjes af voor de tickets. Enkel bij TreinTramBus staat dat helder vermeld.
Ook de reisonderbreking wordt afgeschaft.

Niet dat ik tegen de tariefhervorming ben, maar de complexiteit ontkennen is als de zon ontkennen.