Pagina 18 van 39
Re: Dienstregeling december 2023
Geplaatst: 23 nov 2023, 10:09
door FLV-FGSP
maarten schreef: ↑23 nov 2023, 09:57
Hadden ze die trein niet naar Aken kunnen verlengen? Komt net voor de IC-01 in Verviers aan en kan dan in aansluiting daarop naar Aken rijden. Dan ben je een half uur eerder in Aken, dan haal je net niet de RE1 maar je komt wel ruim op tijd voor de RE 9 die je anders op 4 minuten na mist.
Dat zou echt ideaal zijn geweest, je behoudt dan de goede aansluiting op IC01 en hebt tegelijk een overstapvrije verbinding Aken - Luik.
Kost wel 2 combinaties met stuurstandrijtuigen extra, weet niet of die er zijn. En voor het weekend moet je iets anders verzinnen, dan rijdt de tweede S41 niet tussen Luik en Verviers.
Re: Dienstregeling december 2023
Geplaatst: 23 nov 2023, 10:39
door Steven
Ik vermoed dat er enkel nog i11+HLE18 welkom zal zijn, tot nu toe had je die klassiekjes nog maar eens die hun rechten kwijt zijn…
Re: Dienstregeling december 2023
Geplaatst: 23 nov 2023, 11:45
door DDietzen
Zouden de varkens niet naar Aken kunnen, aangezien die toch (bij mijn beste weten) grotendeels technisch overeenkomen met de klassiekjes?
Re: Dienstregeling december 2023
Geplaatst: 23 nov 2023, 11:51
door Shrek
Neen, varkens niet. Maar de Desiros mogen in principe wel naar Aken.
Re: Dienstregeling december 2023
Geplaatst: 23 nov 2023, 12:11
door maarten
FLV-FGSP schreef: ↑23 nov 2023, 10:09
maarten schreef: ↑23 nov 2023, 09:57
Hadden ze die trein niet naar Aken kunnen verlengen? Komt net voor de IC-01 in Verviers aan en kan dan in aansluiting daarop naar Aken rijden. Dan ben je een half uur eerder in Aken, dan haal je net niet de RE1 maar je komt wel ruim op tijd voor de RE 9 die je anders op 4 minuten na mist.
Dat zou echt ideaal zijn geweest, je behoudt dan de goede aansluiting op IC01 en hebt tegelijk een overstapvrije verbinding Aken - Luik.
Kost wel 2 combinaties met stuurstandrijtuigen extra, weet niet of die er zijn. En voor het weekend moet je iets anders verzinnen, dan rijdt de tweede S41 niet tussen Luik en Verviers.
Worden er grote aansluitingen kapot gemaakt als je dan Hasselt - Verviers rijdt op de tijd dat je nu Luik - Aken gaat rijden? Me dunkt dat die vervoersstroom klein is.
Dus op de tijd van Hasselt - Verviers rij je Luik - Aken en op de tijd van Luik - Aken rij je Hasselt - Verviers. Dan los je het probleem van de extra combinaties op.
De vraag is dus eigenlijk waarom die treinen niet elk een half uur later kunnen rijden.
Re: Dienstregeling december 2023
Geplaatst: 23 nov 2023, 12:13
door FLV-FGSP
Ze kunnen op eigen kracht van Aachen Hbf naar België rijden, en zonder reizigers is dat toegelaten. Er ontbreken alleen nog veel stempels en handtekeningen om een volledige toelating te krijgen.
Re: Dienstregeling december 2023
Geplaatst: 23 nov 2023, 12:14
door TKR
Was het probleem niet dat de klassiekjes de enige motorstellen waren met een interne koppeling die toegelaten was in Duitsland?
Dat meen ik toch eens opgevangen te hebben.
Re: Dienstregeling december 2023
Geplaatst: 23 nov 2023, 17:29
door FLV-FGSP
ovspotter_be schreef: ↑22 nov 2023, 21:01
FLV-FGSP schreef: ↑22 nov 2023, 20:52
Nog een detail:
De IC-trein Antwerpen-Centraal (12.37 u.) - Brussel-Zuid (13.33 u.) rijdt enkel tussen Antwerpen-Centraal en Brussel-Noord. Hij stopt niet meer in Mechelen, Brussel-Centraal en Brussel-Zuid, maar zal wel stoppen in Schaarbeek.
De IC-trein Brussel-Zuid (13.26 u.) - Antwerpen-Centraal (14.23 u.) rijdt vanaf Brussel-Noord in plaats van Brussel-Zuid. Hij stopt dus niet meer in Brussel-Centraal.
Dit komt doordat die eerste om één of andere reden tussen Mechelen-Nekkerspoel en Vilvoorde over L27B wordt gestuurd.
Navraag leerde dat dit te maken heeft met de rijpadaanvraag van GoVolta Amsterdam - Parijs. Het is echter nog onduidelijk of en zo ja vanaf wanneer die trein gaat rijden.
Re: Dienstregeling december 2023
Geplaatst: 23 nov 2023, 18:27
door Klassiekje
TKR schreef: ↑23 nov 2023, 12:14
Was het probleem niet dat de klassiekjes de enige motorstellen waren met een interne koppeling die toegelaten was in Duitsland?
Dat meen ik toch eens opgevangen te hebben.
Ik heb altijd gehoord dat de Duitsers alleen het oudst mogelijke materieel (JH-klassiekjes dus) willen binnenlaten uit vrees voor te veel concurrentie

Re: Dienstregeling december 2023
Geplaatst: 23 nov 2023, 18:29
door rvdborgt
Klassiekje schreef: ↑23 nov 2023, 18:27
TKR schreef: ↑23 nov 2023, 12:14
Was het probleem niet dat de klassiekjes de enige motorstellen waren met een interne koppeling die toegelaten was in Duitsland?
Dat meen ik toch eens opgevangen te hebben.
Ik heb altijd gehoord dat de Duitsers alleen het oudst mogelijke materieel (JH-klassiekjes dus) willen binnenlaten uit vrees voor te veel concurrentie
Dat heb ik nog nooit gehoord. Maar heeft de NMBS dan toelating voor ander, nieuwer materieel aangevraagd, die dan om niet-technische redenen is geweigerd?
Re: Dienstregeling december 2023
Geplaatst: 23 nov 2023, 19:17
door Portbou
FLV-FGSP schreef: ↑23 nov 2023, 17:29
ovspotter_be schreef: ↑22 nov 2023, 21:01
FLV-FGSP schreef: ↑22 nov 2023, 20:52
Nog een detail:
De IC-trein Antwerpen-Centraal (12.37 u.) - Brussel-Zuid (13.33 u.) rijdt enkel tussen Antwerpen-Centraal en Brussel-Noord. Hij stopt niet meer in Mechelen, Brussel-Centraal en Brussel-Zuid, maar zal wel stoppen in Schaarbeek.
De IC-trein Brussel-Zuid (13.26 u.) - Antwerpen-Centraal (14.23 u.) rijdt vanaf Brussel-Noord in plaats van Brussel-Zuid. Hij stopt dus niet meer in Brussel-Centraal.
Dit komt doordat die eerste om één of andere reden tussen Mechelen-Nekkerspoel en Vilvoorde over L27B wordt gestuurd.
Navraag leerde dat dit te maken heeft met de rijpadaanvraag van GoVolta Amsterdam - Parijs. Het is echter nog onduidelijk of en zo ja vanaf wanneer die trein gaat rijden.
Snelheid is voor GoVolta geen topprioriteit.
Waarom dan niet GoVolta het onregelmatige en trage pad geven, eventueel langs lijn 27B,...
Het is toch vrij gek om een klokvaste verbinding met vast bedieningspatroon te verstoren met zo'n trein.
Re: Dienstregeling december 2023
Geplaatst: 23 nov 2023, 19:26
door desirootje
Portbou schreef: ↑23 nov 2023, 19:17
Snelheid is voor GoVolta geen topprioriteit.
Waarom dan niet GoVolta het onregelmatige en trage pad geven, eventueel langs lijn 27B,...
Het is toch vrij gek om een klokvaste verbinding met vast bedieningspatroon te verstoren met zo'n trein.
Zeker sinds ze niet eens willen stoppen in Mechelen, Mechelen missen kan geen kwaad...
Re: Dienstregeling december 2023
Geplaatst: 23 nov 2023, 19:32
door jan_olieslagers
Het is toch vrij gek om een klokvaste verbinding met vast bedieningspatroon te verstoren met zo'n trein.
Inderdaad. Maar het schijnt gebruikelijk te zijn om voorrang te verlenen aan internatonale diensten, in het Gentse hebben ze dat toch ook ondervonden, recentelijks?
Re: Dienstregeling december 2023
Geplaatst: 23 nov 2023, 19:35
door Terminus
Het plan om M7 in te zetten op de IC Gent-Leuven (via Mechelen) lijkt ook in de koelkast te zitten. Er zou wel 1 rit h/T met MR96 gepland staan.
De noodzakelijke Desiro's om klassiekjes te vervangen zullen ze dus van andere relaties halen (o.a. van de IC Oostende - Antwerpen die breaks krijgt?)
Re: Dienstregeling december 2023
Geplaatst: 23 nov 2023, 20:03
door dovaere
Portbou schreef: ↑23 nov 2023, 19:17
Snelheid is voor GoVolta geen topprioriteit.
Het is niet omdat het geen hogesnelheidstrein is, en hun route al lang wachttijden heeft, dat je ze zomaar nog een vertraging om de oren kunt lappen.
Waarom dan niet GoVolta het onregelmatige en trage pad geven, eventueel langs lijn 27B,...
Het is toch vrij gek om een klokvaste verbinding met vast bedieningspatroon te verstoren met zo'n trein.
Ik vind het nuttiger om (internationale) langeafstandsverbindingen die extra mogelijkheden toevoegen, voorrang te geven bij de treinpaden.
Eén afwijking per dag waar moet overgestapt worden van een van de vele treinen naar Antwerpen op een van de vele verbindingen door de Noord-Zuidverbinding, is helemaal niet zo erg.