Pagina 18 van 80
Geplaatst: 05 nov 2007, 23:47
door pietje
Dieselfreak schreef:Misschien niet álle, maar het stoort me dat het vaak lijkt alsof men denkt dat automobilisten helemaal niet betalen voor hun gebruik. Iedere wagen brengt jaarlijks enkele honderden tot meer dan duizend Euro aan accijns en wegenbelasting op. Vermenigvuldig dat eens met de slordige 5 miljoen auto's die in België rondrijden. Hoeveel kom je dan uit?
de taks is nog niet genoeg om de gewestwegen te onderhouden, laat staan
de gemeentewegen. Die laatsten worden vooral betaald door de zgn. grondlasten, waarvan het grootste deel naar de gemeente gaat waar je woont.
Geplaatst: 06 nov 2007, 10:11
door FLV-FGSP
groentje schreef:Man, toch, wie in 's hemelsnaam heeft dat kaartje gemaakt? Duiseldorf (ipv Duisburg), Dürsen (ipv Düren), Manchen (ipv Mönchengladbach)...
Zou het toch een Franstalige zijn die het project belachelijk wil maken?

Inmiddels is het rechtgezet.
Geplaatst: 06 nov 2007, 21:27
door groentje
Dank je voor de melding. Wellicht was het geen slechte wil, maar gewoon slordigheid. Toch ben ik blij dat het gewijzigd is.
Geplaatst: 07 nov 2007, 08:07
door Hagelander
Steven schreef:https://www.infrabel.be/portal/page/por ... 20d'Acier/
als je wat meer wil weten, voor diegene die deze info nog niet zouden weten, lengte, toegelaten massa's
maak een kopie van de link, want door dat weglatingsteken werkt de url niet als je er op klikt, die acier moet er bij staan dus
Zelfs met een kopie krijg ik steeds de mededeling: Error

Maar door gewoon naar de website van Infrabel te gaan heb ik de kaart ook kunnen bekijken. Bedankt voor de link!
Wat de IJzeren Rijn zelf betreft, ook dit is weer een voorbeeld van slechte politiek van ons landje. Die verbinding is immers hoe dan ook goud waard! De onderhandelingen met Nederland hadden daar al veel langer en grondiger over gevoerd moeten worden. Ik kan alleen maar hopen dat de heringebruikname van deze lijn er snel komt. Als inwoner van Aarschot, waar de huidige verbinding tussen Antwerpen en Duitsland langskomt, weet ik dat deze lijn niet veel meer kan groeien. De goederentreinen volgen elkaar zeer regelmatig op. Er is dus expansie nodig. En de tijdwinst via de lijn door Nederland is een zeer belangrijk pluspunt. Enfin, DOEN is mijn punt. En liefst zo snel mogelijk!
Geplaatst: 07 nov 2007, 18:09
door melle
ik weet niet of het ermee te maken heeft maar hier in olen(lijn 15) zijn ze alles aan t moderniseren, overwegen, nieuwe seinen, huisjes, vervangen van wissels...
Geplaatst: 07 nov 2007, 21:35
door Steven
dat heeft eerder te maken met het vereenvoudigen van het aantal seinhuizen. hiermee is infrabel in heel het land zowat tegelijk bezig.
Geplaatst: 07 nov 2007, 23:46
door dentheo
Wover schreef:Te weinig om de wegen te onderhouden en nieuwe aan te leggen, wees daar maar zeker van. Als je ziet hoeveel projecten zoals de Oosterweelverbinding kosten, dan heb je al bijna een heel jaarbudget opgesoepeerd als je er vanuit gaat dat enkel inkomsten uit belastingen worden gebruikt.
Ik denk dat de spoorwegen nog minder opbrengen, integendeel zelfs kosten.
NMBS zal waarschijnlijk NOOIT infrabel kunnen vergoeden.
Wil Belgie meer vervoer op het spoor moeten zijn net zoals voor de wegen een soort regie der spoorwegen hebben. Alle spoorvervoerders kunnen daarvan gebruik maken tegen een vergoeding of gratis (zoals in Zweden).
EU legt alleen op dat iedereen (NMBS, DLC, Railion) evenveel moet betalen niet hoeveel...
Re: IJzeren Rijn
Geplaatst: 13 mar 2008, 21:44
door rail s
Re: IJzeren Rijn
Geplaatst: 17 nov 2008, 23:32
door Jean
Geen overeenstemming over alternatief IJzeren Rijn
BRUSSEL - Maandagvoormiddag is er geen overeenstemming bereikt over de dekking van de kosten van het alternatieve tracé voor de IJzeren Rijn. Dat betekent dat het historische tracé de enige mogelijke oplossing blijft, stellen minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte en staatssecretaris Etienne Schouppe.
BRUSSEL 17/11 (BELGA) Nederland was bereid 100 miljoen euro extra op tafel te leggen, maar België en Duitsland vonden dit onvoldoende.
Antwerpse haven
De IJzeren Rijn is een spoorwegverbinding tussen de Antwerpse haven en het Duitse Ruhrgebied. De lijn is sinds 1991 grotendeels buiten gebruik. Nederland hield de lijn de afgelopen jaren grotendeels op slot met als argument dat natuurgebied De Meinweg zou worden verstoord. Volgens de Belgen beschermt Nederland de belangen van de Rotterdamse haven en de Betuweroute.
Maandag pleegden minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte en staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe in Brussel met hun Duitse en Nederlandse collega’s overleg over het traject van de IJzeren Rijn.
Op tafel lag ook het alternatieve tracé dat Nederland met de hulp van Duitsland had uitgetekend. Dat houdt onder meer de aanleg van 30 kilometer nieuw spoor in tussen Roermond en Mönchengladbach, maar haalde het uiteindelijk niet.
Historisch tracé
In een mededeling na afloop beklemtoonden Vervotte en Schouppe dat wat de keuze van het traject betreft ze bij het overleg in september 2008 de snelst mogelijke realisatie tussen Antwerpen en het Ruhr-gebied hadden gevraagd, zonder dat dit voor België aanleiding mocht geven tot een grotere financiële inspanning dan berekend werd voor het historisch tracé.
Volgens hen bleek er geen definitieve duidelijkheid te bestaan over de eventuele meerkost van de zogenaamde A52-variant en de financiering hiervan.
Voor minister Vervotte en staatssecretaris Schouppe blijft "binnen de huidige omstandigheden het historisch tracé de enige optie om de IJzeren Rijn binnen de bestaande timing te realiseren".
De Nederlandse minister van Verkeer, Camiel Eurlings, had zijn collega’s 100 miljoen euro extra aangeboden voor het alternatieve tracé waarbij de Roermond noordelijk zou passeren, om de stad te ontzien. "Maar Duitsland en België wilden dat we nog meer zouden bijdragen. Dat heb ik geweigerd, vanwege de belastingbetaler in Nederland", zei Eurlings.
Natuurgebied
Volgens hem is de eerder besproken tussenvariant nu weer op tafel "tenzij één van de landen voor 31 december alsnog de portemonnee trekt".
Die tussenvariant houdt in dat het spoor ten oosten van Roermond loopt en vervolgens met een tunnel onder natuurgebied De Meinweg door gaat. Daarna sluit de verbinding aan op het oude, nog bestaande tracé van de IJzeren Rijn.
"In plaats van een tweesporige lijn met driehonderd treinen per dag gaan we nu voor een bescheiden kippenlijntje met maximaal zeventig treinen per dag", aldus minister Eurlings. De capaciteit is zo beperkt, omdat de tunnel enkelsporig zal zijn. Volgens Eurlings is deze variant op zijn vroegst in 2018 klaar.
De Duitse verkeersminister van Noord-Rijnland-Westfalen Oliver Wittke toonde zich zeer teleurgesteld dat een grote Europese goederenspoorverbinding tussen de Antwerpse haven en het Duitse achterland uitblijft.
svh
Bron :
http://www.standaard.be/Artikel/Detail. ... 08&ref=rss
Re: IJzeren Rijn
Geplaatst: 18 nov 2008, 19:15
door Trainspotterke
In Het Laatste Nieuws stond er ook een artikel over.
Re: IJzeren Rijn
Geplaatst: 25 nov 2008, 20:41
door rail s
Nieuwsbericht
Nederland aanvaardt historisch tracé IJzeren Rijn
In een brief aan de Tweede Kamer erkent de Nederlandse minister van Transport Camiel Eurlings dat hij niet anders kan dan de reactivering van het historisch tracé van de IJzeren Rijn tussen Antwerpen en het Ruhrgebied, met name via Roermond en doorheen het stiltegebied De Meinweg, te aanvaarden.
Eurlings legt uit dat variant A52 niet weerhouden werd omdat het financieel niet haalbaar is volgens de Belgische minister Inge Vervotte. Aangezien België vragende partij is voor de reactivering van de IJzeren Rijn en recht van doortocht heeft, heb ik geen andere keuze dan om mij bij de conclusie van België neer te leggen, aldus Eurlings.
bron:
http://www.lloyd.be/nieuws/id22962-Nede ... _Rijn.html
Re: IJzeren Rijn
Geplaatst: 25 nov 2008, 21:41
door enrico8509
di 25/11/08 21:08 - De IJzeren Rijn, de omstreden goederenspoorlijn tussen de haven van Antwerpen en Duitsland, zal worden heropend via een gemoderniseerd tracé, de zogenoemde tussenvariant. Dat heeft de Nederlandse minister van Verkeer Camiel Eurlings vandaag aangekondigd in een brief aan de Tweede Kamer.
Vorige week had België nog het alternatieve tracé dat Nederland voorstelde, het zogenoemde A52-tracé afgewezen omdat het te duur zou uitvallen.
Omdat België de IJzeren Rijn wil heropenen en recht van doortocht heeft "heb ik geen andere keuze dan om mij bij de conclusie van België neer te leggen", aldus Eurlings.
Nu accepteert Eurlings dat de IJzeren Rijn wordt "gereactiveerd".
Maar dan moet het historische tracé wel worden gemoderniseerd en moeten er aanpassingen komen. Die gaan van geluidswerende maatregelen tot een omleiding om Roermond en een tunnel onder het natuurgebied De Meinweg.
Volgens Eurlings zal die tunnel slechts een spoor hebben, zodat de spoorlijn geen onbeperkte capaciteit zal hebben maar slechts zeventig treinen per dag zal aankunnen.
Twistappel
De IJzeren Rijn is sinds 1991 grotendeels buiten gebruik en is een voortdurende twistappel tussen Nederland en België.
De Belgen beschuldigden Nederland van vertragingstactieken om de Rotterdamse haven te beschermen.
Beide landen stapten naar het Permanente Hof van Arbitrage.
Dat hof in Den Haag stelde België in 2005 in het gelijk, namelijk dat het recht van vrije doortocht heeft via Nederland op grond van het Scheidingsverdrag uit 1839.
Eurlings verwacht dat de gemoderniseerde lijn ten vroegste in 2018 weer in gebruik kan genomen worden.
Bron: www.deredactie.be
Re: IJzeren Rijn
Geplaatst: 26 nov 2008, 14:41
door calabria
enrico8509 schreef:Volgens Eurlings zal die tunnel slechts een spoor hebben, zodat de spoorlijn geen onbeperkte capaciteit zal hebben maar slechts zeventig treinen per dag zal aankunnen.
Hopelijk wil België de tunnel toch tweesporig verwezelijkt zien en willen ze daar ook nog voor betalen. Anders zou het alweer een gemiste kans zijn.
Re: IJzeren Rijn
Geplaatst: 26 nov 2008, 15:03
door dentheo
calabria schreef:enrico8509 schreef:Volgens Eurlings zal die tunnel slechts een spoor hebben, zodat de spoorlijn geen onbeperkte capaciteit zal hebben maar slechts zeventig treinen per dag zal aankunnen.
Hopelijk wil België de tunnel toch tweesporig verwezelijkt zien en willen ze daar ook nog voor betalen. Anders zou het alweer een gemiste kans zijn.
Is het echt een tunnel "onder de grond" of zoiets als in Brasschaat , tunnel boven de grond, zodat de konijnen en reeën niet onder trein lopen
Laat ze het gat groot genoeg maken.. uitrusten is wat anders.
Moet ook niet voor containers twee hoog (zoals BetuweRoute) vind ik.
Re: IJzeren Rijn
Geplaatst: 27 nov 2008, 11:58
door deadlock
dentheo schreef:Is het echt een tunnel "onder de grond" of zoiets als in Brasschaat , tunnel boven de grond, zodat de konijnen en reeën niet onder trein lopen
Laat ze het gat groot genoeg maken.. uitrusten is wat anders.
Moet ook niet voor containers twee hoog (zoals BetuweRoute) vind ik.
Je kan iets vinden en iets kan zo zijn. Zeventig treinen per dag is nou niet bepaald veel. Over de betuweroute gaat met ingang van volgende week bijna het vijfvoudige rijden.
Het is echt een gemiste kans om die tunnel niet tweesporig te maken. Uiteindelijk als de economie weer aantrekt is die capaciteit gewoon nodig. De havenspoorlijn (27A geloof ik) is nu al overbevolkt en er wordt gekeken naar aanleg van meer spoor aldaar. Het zou echt een dom idee zijn om niet te investeren in zo iets.