Pagina 18 van 40

Re: stationsnaambordjes

Geplaatst: 22 feb 2009, 19:29
door LHOON
Fles schreef:Verboden door de Nazi's? Pardon? :?:
Dit is anno 2009 nog steeds te zien, overigens in weerwil van enige redelijkheid :(
De "fraktur" en "gotische" lettertypes waren vroeger in het Duitse taalgebied in universeel gebruik, maar werden in 1941 door de nazi's officieel verboden gezien ze als "joodse" lettertypes werden gebrandmerkt (wat overigens op niets steunt). Meer info op http://en.wikipedia.org/wiki/Fraktur_(script)#Use.

Ik begrijp overigens uw :( en uw aversie ("in weerwil van enige redelijkheid") tegenover dit bord hoegenaamd niet.

Re: stationsnaambordjes

Geplaatst: 22 feb 2009, 19:38
door Fles
LHOON schreef:Ik begrijp overigens uw :( en uw aversie ("in weerwil van enige redelijkheid") tegenover dit bord hoegenaamd niet.
Op de Wannsee-Konferenz (klik) is in januari 1942 de holocaust feitelijk ontworpen. Niet bepaald iets om trots op te zijn zou je zeggen. En om dan JUIST daar vrolijk vast te houden aan stationsnaamborden in Gothische stijl, i.e. bewust en onnodig een link te leggen naar een zo smadelijk verleden... Ik krijg daar een raar gevoel van :?

Re: stationsnaambordjes

Geplaatst: 22 feb 2009, 19:58
door LHOON
Het gebruik van "gotische" lettertekens (een typografisch overigens niet geheel correcte term in deze zin) wordt inderdaad dikwijls geassocieerd met het nazi-regime, maar dit is zoals hierboven vermeld volledig ten onrechte, gezien het net de nazi's zijn geweest die zich tegen het gebruik van deze letters hebben gekeerd.
Dat er heden ten dage extreem-rechtse groeperingen zich deze lettertypes toeƫigenen als nazi-erfgoed bewijst enkel hoe dom extreem-rechtsen zijn.

Waar men heden ten dage nog gotische of frakturletters aantreft (op publiciteit onder andere) worden deze overigens dikwijls foutief toegepast, en specifieke regels zoals de ligaturen of de "lange s" worden verwaarloosd (overigens correcte lange s vermeld op het Wannsee-bord).

De naam Wannsee is historisch inderdaad erg geladen, maar of een font daar iets kan aan doen?

Re: stationsnaambordjes

Geplaatst: 22 feb 2009, 20:05
door Fles
LHOON schreef:Het gebruik van "gotische" lettertekens (een typografisch overigens niet geheel correcte term in deze zin) wordt inderdaad dikwijls geassocieerd met het nazi-regime, maar dit is zoals hierboven vermeld volledig ten onrechte, gezien het net de nazi's zijn geweest die zich tegen het gebruik van deze letters hebben gekeerd.
Dat is ze dan bar slecht gelukt. Indachtig dat juist de nazi's op propaganda-vlak toch redelijk geniaal waren.
De naam Wannsee is historisch inderdaad erg geladen, maar of een font daar iets kan aan doen?
Men had op z'n minst iedere schijn van... kunnen vermijden door niet dat Gothische font te gebruiken. Maar dat doen ze dus niet.

Re: stationsnaambordjes

Geplaatst: 22 feb 2009, 20:33
door jan_olieslagers
Fles schreef:Men had op z'n minst iedere schijn van... kunnen vermijden door niet dat Gothische font te gebruiken. Maar dat doen ze dus niet.
Ach ach. Mensen hebben nu eenmaal stereotypen nodig. En om dat stereotypes over Joden en homo's en weet ik veel wie nog allemaal niet meer kunnen vandaag, moeten er maar stereotypes zijn over nazi's. Graag gegund, hoor!

Re: stationsnaambordjes

Geplaatst: 22 feb 2009, 20:41
door Fles
jan_olieslagers schreef:
Fles schreef:Men had op z'n minst iedere schijn van... kunnen vermijden door niet dat Gothische font te gebruiken. Maar dat doen ze dus niet.
Ach ach. Mensen hebben nu eenmaal stereotypen nodig. En om dat stereotypes over Joden en homo's en weet ik veel wie nog allemaal niet meer kunnen vandaag, moeten er maar stereotypes zijn over nazi's. Graag gegund, hoor!
Wat loop jij nou weer te insinueren? :?

Re: stationsnaambordjes

Geplaatst: 22 feb 2009, 21:10
door LHOON
Ook in fonts mag er een diversiteit zijn. Het veralgemeend gebruik van Helvetica-klonen leidt tot een "Gleichschaltung", overigens nog een typisch nazi-begrip.

Fonts kunnen een nationaal en onderscheidend karakter hebben. De Londense metro heeft dit goed begrepen: sinds 1916 gebruiken ze het unieke Johnston-font (onder andere te herkennen aan de vierkante puntjes op de i).
De hiermee verwante Gill Sans is nog zeer populair vandaag en werd ook gebruikt door de Britse spoorwegen tot deze in de jaren 1960 (niet toevallig de periode van de grote inkrimping van het spoorwegnet) vervangen werd door een Helvetica-kloon.

Ook de NMBS had een eigen font vergelijkbaar met de Amerikaanse "Railroad Roman". Tot voor een tiental jaar waren er nog enkele stationsnaamborden in dit font, voornamelijk op lijn 161, 162 en 165. Hier en daar is er nog eentje over, zoals hier op de zijgevel van het oude station van Halanzy:
Afbeelding Het nieuwe type borden zoals dit voorbeeld in Antwerpen-Centraal zien er maar banaal uit:
Afbeelding De verlichte borden, met eveneens een eigen font, worden gelukkig nog steeds geplaatst:
Afbeelding

Re: stationsnaambordjes

Geplaatst: 22 feb 2009, 21:22
door Fles
Halanzy... nog zoeen Holy Grail bijkans..

Re: stationsnaambordjes

Geplaatst: 22 feb 2009, 21:28
door Fles
LHOON schreef:Ook de NMBS had een eigen font vergelijkbaar met de Amerikaanse "Railroad Roman". Tot voor een tiental jaar waren er nog enkele stationsnaamborden in dit font, voornamelijk op lijn 161, 162 en 165. Hier en daar is er nog eentje over, zoals hier op de zijgevel van het oude station van Halanzy
Dergelijke bordjes ken ik ook nog van bijvoorbeeld Rhisnes, Poix-st Hubert en St Denis-Bovesse.

Qua uniformiteit maken jullie Belgen er echt een potje van :lol: (des te beter natuurlijk 8-) )

Re: stationsnaambordjes

Geplaatst: 22 feb 2009, 22:22
door Trammist
In Tielen staat er op het ex-stationsgebouw nog steeds "Thielen" :) .
Heb er geen voorbeeld van, zal er volgende keer misschien eens een foto van trekken.

Overigens vind ik dit hier helemaal niet mooi en duidelijk leesbaar. Maar over kleur en smaak valt niet te twisten...

Re: stationsnaambordjes

Geplaatst: 23 feb 2009, 11:12
door overweg13
Dag

Dat "Thielen" is erop gekomen toen het gebouw verkocht werd. De nieuwe eigenaar houdt blijkbaar van wat nostalgie.

Re: stationsnaambordjes

Geplaatst: 23 feb 2009, 19:40
door Fles
Trammist schreef:In Tielen staat er op het ex-stationsgebouw nog steeds "Thielen" :) .
Hee leuk, wist ik niet :) Dat is niet zo ver vanuit Nederland, nog maar eens een keertje die kant op!

Re: stationsnaambordjes

Geplaatst: 23 feb 2009, 19:47
door Trammist
Fles schreef:
Trammist schreef:In Tielen staat er op het ex-stationsgebouw nog steeds "Thielen" :) .
Hee leuk, wist ik niet :) Dat is niet zo ver vanuit Nederland, nog maar eens een keertje die kant op!
Trein nemen tot Tilburg en daar een De Lijn-bus van lijn 450 nemen tot Turnhout. Vandaar overstappen op bus 200 of de trein nemen tot het volgende station, maar neem toch maar de bus, want binnen het uur mag je gratis overstappen.

Re: stationsnaambordjes

Geplaatst: 24 feb 2009, 00:47
door msts.be
Fles schreef:
LHOON schreef:Ook de NMBS had een eigen font vergelijkbaar met de Amerikaanse "Railroad Roman". Tot voor een tiental jaar waren er nog enkele stationsnaamborden in dit font, voornamelijk op lijn 161, 162 en 165. Hier en daar is er nog eentje over, zoals hier op de zijgevel van het oude station van Halanzy
Dergelijke bordjes ken ik ook nog van bijvoorbeeld Rhisnes, Poix-st Hubert en St Denis-Bovesse.
Nu we daar toch over bezig zijn zullen we de aap maar uit de mouw laten komen: Afbeelding Afbeelding

Re: stationsnaambordjes

Geplaatst: 24 feb 2009, 07:42
door LHOON
Rhisnes: hier ziet men duidelijk het verschil tussen de oude en de nieuwste stijl borden, welke op de gevel langs het spoor het oude bord heben vervangen.
De nieuwe gebruiken een banaal en onpersoonlijk font, erg fraai zijn ze niet.